Programma 2 Buitenruimte van Doesburg
Korte beschrijving
Dit programma bevat onder andere beleid ten aanzien van sport, wonen, verkeer en vervoer, monumentenzorg en natuurbeheer.
Wat willen we bereiken en wat is de stand van zaken?
Wij werken aan een goede woon- en werkomgeving in een prettige groene omgeving. Ten aanzien van verkeer en vervoer wordt gestreefd naar een goede bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Natuurwaarden in Doesburg moeten worden behouden en versterkt om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid te vergroten. Het energieverbruik van de gemeente wordt zoveel mogelijk teruggedrongen en de gescheiden afvalinzameling wordt verder geoptimaliseerd. Ten aanzien van het gemeentelijk vastgoed worden accommodaties zo efficiënt mogelijk benut en krijgen deze een multifunctioneel karakter. Tenslotte koesteren we het historisch en monumentaal karakter van onze stad.
Programmadoelen
2.01 We willen een goed woon- en werkklimaat in een prettige groene omgeving.
Middels diverse ruimtelijke ontwikkelingen van herinrichting Kloostertuin tot de uitvoering van projecten uit het structuurplan Beleef de Linies, wordt aan dit programmadoel gewerkt.
Wat gaan we doen?
- We gaan de binnenstad van Doesburg herinrichten
- We gaan een integraal herinrichtingsplan opstellen en uitvoeren (verkeer, fietsstallingen, groen, etc.) voor het kernwinkelgebied.
- We gaan een integraal ontwerp maken voor de herinrichting van de Kloostertuin.
- We optimaliseren het beheer en het onderhoud van het publiek domein.
2.02 We streven ten aanzien van verkeer en vervoer naar een goede bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid.
2.03 Wij willen natuurwaarden in Doesburg behouden en versterken om de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid te vergroten.
2.04 We koesteren het historisch en monumentale karakter van onze stad.
We geven uitvoering aan het monumentenbeleid.
2.05 Ten aanzien van ons gemeentelijk vastgoed willen we accommodaties zo efficiënt mogelijk en multifunctioneel benutten.
Het onderzoek naar sportaccommodaties is bijna afgerond en komt ter besluitvorming naar college en raad.
Wat gaan we doen?
2.06 We willen energiebesparende maatregelen treffen.
Een routekaart voor een energieneutraal Doesburg is vastgesteld door de raad. Een uitvoeringsprogramma volgt.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | BGR 2018 | Realisatie 2018 | Saldo 2018 | Budgetbijstelling NJN2018 | |
Lasten | |||||
2.1 Verkeer en vervoer | 2.026 | 1.778 | 248 | 21 | |
2.2 Parkeren | 87 | 64 | 23 | 0 | |
2.3 Recreatieve havens | 103 | 82 | 21 | -27 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.5 Openbaar vervoer | 1 | 1 | 0 | 0 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 200 | 186 | 14 | 0 | |
5.2 Sportaccommodaties | 634 | 382 | 252 | 25 | |
5.4 Musea | 157 | 147 | 10 | 2 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 427 | 265 | 162 | -165 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 840 | 744 | 95 | 58 | |
7.2 Riolering | 558 | 481 | 77 | -211 | |
7.3 Afval | 1.053 | 1.043 | 10 | 73 | |
7.4 Milieubeheer | 307 | 222 | 85 | -70 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 96 | 97 | -1 | 0 | |
Totaal Lasten | 6.490 | 5.493 | 996 | -294 | |
Baten | |||||
0.63 Parkeerbelasting | 392 | 312 | 79 | -48 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 39 | 1 | 38 | -1 | |
2.3 Recreatieve havens | 98 | 64 | 34 | -38 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | 6 | 0 | 6 | -6 | |
5.1 Sportbeleid en activering | 8 | 21 | -13 | 0 | |
5.2 Sportaccommodaties | 90 | 462 | -372 | -5 | |
5.4 Musea | 25 | 29 | -4 | 0 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 10 | 83 | -74 | 0 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 5 | 0 | 5 | -5 | |
7.2 Riolering | 1.074 | 859 | 215 | 0 | |
7.3 Afval | 1.306 | 705 | 601 | -25 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 63 | 53 | 10 | 0 | |
Totaal Baten | 3.116 | 2.590 | 526 | -130 | |
Resultaat | -3.374 | -2.903 | -470 | 164 |
Meerjarenoverzicht budgetbijstellingen
PR | TV | Taakveld | Grootboek omschrijving | IU | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
02 | 0.63 | Parkeerbelasting | Opbrengst fiscalisering parkeerboetes | I | -17 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst parkeergelden | I | -31 | 0 | 0 | 0 | |||
2.1 | Verkeer en vervoer | Overige uitbestedingen | U | -21 | 0 | 0 | 0 | |
Overige goederen en diensten | I | -1 | 0 | 0 | 0 | |||
2.3 | Recreatieve havens | Salarissen en sociale lasten (PIMS koppeling) | U | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Huren | U | 12 | 12 | 0 | 0 | |||
Overige goederen en diensten | I | -12 | 0 | 0 | 0 | |||
Lig- haven- en kadegelden | I | -26 | 0 | 0 | 0 | |||
5.2 | Sportaccommodaties | Huren | I | 2 | 0 | 0 | 0 | |
Overige goederen en diensten | U | -1 | 0 | 0 | 0 | |||
Klein onderhoud | U | -17 | 0 | 0 | 0 | |||
Onroerende zaakbelastingen | U | -1 | 0 | 0 | 0 | |||
Uitbesteed groenonderhoud | U | -5 | 0 | 0 | 0 | |||
Pachten | I | -7 | -7 | -7 | -7 | |||
5.4 | Musea | Beveiligingskosten | U | -2 | -2 | -2 | -2 | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Beheerskosten | U | -3 | -3 | -3 | -3 | |
Overige goederen en diensten | I | -5 | -5 | -5 | -5 | |||
Uitbesteed groenonderhoud | U | -55 | 0 | 0 | 0 | |||
7.3 | Afval | Verwerkingskosten Berkel Milieu (DVO) | U | -73 | 0 | 0 | 0 | |
Opbrengst afvalstoffenheffingen | I | -70 | 0 | 0 | 0 | |||
Vergoeding verpakkingsafval Nedvang | I | 45 | 0 | 0 | 0 | |||
7.4 | Milieubeheer | #Geen budget# Doorbelasting uitgave MIA | U | 70 | 0 | 0 | 0 | |
5.5 | Cultureel erfgoed | Overige uitbestedingen | U | 175 | -175 | 0 | 0 | |
Deskundigenkosten | U | -10 | -10 | -10 | -10 | |||
7.2 | Riolering | Belastingen overig | U | 220 | 0 | 0 | 0 | |
Perceptiekosten | U | -3 | -3 | -3 | -3 | |||
Serviceabonnementen | U | -5 | -5 | -5 | -5 | |||
Deskundigenkosten | U | -6 | 0 | 0 | 0 | |||
Klein onderhoud | U | 5 | 0 | 0 | 0 | |||
Lidmaatschappen contributies en donaties | U | -1 | 0 | 0 | 0 | |||
2.4 | Economische havens en waterwegen | Lig- haven- en kadegelden | I | -6 | -6 | -6 | -6 | |
Totaal 02 | 164 | -189 | -27 | -27 | ||||
Toelichting budgetbijstellingen
Lasten
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer N 21.000
Er zijn hogere kosten met betrekking tot de opwaardering Entree Panovenweg (persleidingen en uitbestedingen).
Taakveld 2.3 Recreatieve havens V 27.000
Er worden structureel lagere salariskosten verwacht en lagere kosten inzake de huur van een havenvoorzieningen gebouw.
Taakveld 5.2 Sportaccomodaties N 25.000
De verwachting is dat er hogere belastingkosten zullen zijn en hogere kosten voor het groenonderhoud. Daarnaast zijn er meerkosten voor onderhoud (veilige gymtoestellen) aan de gymzalen Wilgenstraat en Armgardstraat.
Taakveld 5.4 Musea N 2.000
De beveiligingskosten voor de panden Nieuwstraat 2 en 4 zijn structureel hoger omdat deze kosten niet zijn opgenomen in de begroting.
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed V 165.000
Er worden structureel hogere kosten verwacht voor inzet van deskundigen bij Monumentenzorg. Daar staat tegenover dat er lagere kosten verwacht worden in 2018 voor uitbestedingen, kosten die verwacht worden in 2019.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie N 58.000
Er zijn hogere kosten voor het beheer van een geluidsmuur, deze zijn structureel vanaf 2019. Voorts zijn er hogere kosten vanwege droogteschade in het openbaar groen. Ook zijn er extra kosten met betrekking tot uitbestedingen.
Taakveld 7.2 Riolering V 211.000
Het betreft een voordeel als gevolg van een onttrekking aan de voorziening riolering op basis van het Watertakenplan 2018-2022. De jaren na 2018 zijn reeds verwerkt in de begroting 2019-2022. Daarnaast worden er voor 2018 en structureel vanaf 2019 kosten opgenomen voor het innen van de rioolheffing en voor het dataverkeer omdat deze niet zijn begroot. Tevens is er sprake van lagere kosten voor reiniging en ontstopping.
Taakveld 7.3 Afval N 73.000
Er worden hogere kosten verwacht als gevolg van kosten exploitatie recyclingplein Den Helder uit november en december 2017. Daarnaast ontstaan er structureel hogere kosten als gevolg van de overeenkomst met Circulus-Berkel en hogere kosten als gevolg van het grondstoffenplan 2016-2019. Deze kosten zijn al verwerkt in de begroting 2019-2022.
Taakveld 7.4 Milieu beheer V 70.000
Vanaf 1 juli 2018 mogen nieuwe woningen niet meer worden aangesloten op het gasnet. Hierdoor zal een deel van de begrote subsidie niet meer worden toegekend. Dit deel zal terugvloeien naar de bestemmingsreserve MIA, programma ‘Doesburg energieneutraal’.
Baten
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting N 48.000
Er worden lagere opbrengsten op parkeerheffingen verwacht, daarnaast zullen de opbrengsten uit naheffingen ook lager uitvallen. Tevens is de verwachting dat de opbrengsten uit de fiscalisering van parkeerboetes lager zullen uitvallen.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer N 1.000
Er worden lagere opbrengsten verwacht uit de aanleg inritten voor derden.
Taakveld 2.3 Recreatieve havens N 38.000
Er worden lagere opbrengsten uit lig-, haven- en kadegelden en hiermee samenhangende diensten voorzien omdat er minder schepen aanmeren in de passantenhaven.
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen N 6.000
Er worden structureel lagere opbrengsten uit lig-, haven- en kadegelden voorzien omdat er minder schepen uit de beroepsvaart aanmeren, deze opbrengsten zijn te hoog begroot.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties N 5.000
Er worden hoger dan begrote huuropbrengsten voorzien uit de verhuur van het sportterrein. Daarnaast vervallen structureel de pachtopbrengsten van de kantine in sporthal de Beumerskamp doordat de exploitatie hiervan is overgenomen door Stichting Overdekt Zwembad Doesburg.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie N 5.000
De begrote baten uit de afwatering zullen geen doorgang vinden.
Taakveld Afval N 25.000
De opbrengsten van de “oude” milieustraat zijn verdisconteerd in de dienstverleningsovereenkomst met Circulus-Berkel en vervallen daardoor. Deze wijziging is opgenomen in de begroting 2019-2022. Voorts worden er meer inkomsten verwacht uit verpakkingsafval dan begroot.