Uitgaven
14,31%€ -4.739
x € 1.000Inkomsten
0,86%€ 285
x € 1.000Saldo
€ -4.455
x € 1.000Programma 5 Algemene dienst en financiën
Uitgaven
14,31%€ -4.739
x € 1.000Inkomsten
0,86%€ 285
x € 1.000Saldo
€ -4.455
x € 1.000Korte beschrijving
Dit programma bevat onder andere personeel en organisatie, bedrijfsvoering en financiën.
Wat willen we bereiken?
5.01 Een gezonde financiële positie.
Onze gemeente staat er financieel goed voor en dat willen we ook zo houden. De begroting is in evenwicht en onze reservepositie is gezond. Én we zijn schuldenvrij.
De omvang van de algemene reserve is bij de start van de zittingsperiode van het huidige college ongeveer 8 miljoen euro. De omvang van de algemene reserve moet eind 2022 ten minste gelijk zijn aan dit bedrag.
We willen een degelijke begroting. Dit betekent dat de begrote structurele uitgaven ten minste goedgemaakt moeten kunnen worden met structurele inkomsten.
5.02 Een lage belastingdruk.
We willen de lastendruk voor onze Doesburgers en bedrijven zo beperkt mogelijk houden. We willen dat dan doen vanuit de pakketgedachte. Dat wil zeggen dat we de totale lastendruk voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffingen en de OZB niet meer willen laten stijgen dan de reguliere inflatiecorrectie. Waar mogelijk willen we lasten verlichten. Dit geldt met name voor de afvalstoffenheffing.
5.03 Optimalisatie van de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering.
We willen zo weinig mogelijk bureaucratie. We maken onze klantprocessen zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk en we schrappen overbodige regels. In het programma Digitaal Werken en Dienstverlenen wordt de komende 2 jaar intensief gewerkt aan het verbeteren van onze dienstverlening en bedrijfsvoering. Dit programma kent 3 projecten, het project Digitaal Dienstverlenen, het project Digitaal Samenwerken en het project Sociaal Domein.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Betere afhandeling van binnenkomende post c.q. klantvragen.
- Ontwikkelen van nieuw dienstverleningsconcept (hierbij geven we aan welke klantvragen we via welk kanalen (persoonlijke dienstverlening, digitale afhandeling et cetera afhandelen en maken we keuzes in de openingstijden van onze fysieke loketten).
- Realiseren projecten van het programma Digitaal Werken en Dienstverlenen.
- Samen met onze klanten gaan we de klantprocessen herinrichten door overbodige processtappen te schrappen.
- We verleggen de openingstijden van onze publieksbalies meer naar de avonduren.
5.04 Toekomstbestendige invulling van huisvesting fysieke loketten gemeentelijke dienstverlening en ambtelijke organisatie en bestuur.
We willen een toekomstbestendige huisvesting realiseren voor wat betreft de fysieke loketten waar gemeentelijke dienstverlening wordt verzorgd en de ambtelijke organisatie en bestuur.
We stellen in dit kader een strategisch plan huisvesting op die aan de raad wordt voorgelegd en de uitkomsten hiervan zullen verder worden uitgewerkt en gerealiseerd.
5.05 We willen ons gemeentelijk vastgoed op een efficiënte wijze beheren en onderhouden.
Doesburg heeft derien gebouwen in eigendom en beheer. Voor het reguliere onderhoud wordt gewerkt met een meerjarig onderhoudsprogramma (MJOP). Op de lange termijn zullen keuzes gemaakt moeten worden over het beheer en onderhoud van deze panden. Het opstellen van een gemeentelijk vastgoedbeheerplan is de eerste stap. Hierin komen organisatiestructuur, werkprocessen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, planning en control als onderwerpen terug. Het structureel programmatisch onderhouden van het gemeentelijk vastgoed volgens het vastgesteld meerjaren onderhoudsplan (MJOP) hebben we daarmee beter geborgd. We houden hierbij rekening met het strategisch huisvestingsplan en verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2017 | BGR 2018 | PR2019 | PR2020 | PR2021 | PR2022 | |
Lasten | |||||||
0.4 Overhead | 4.171 | 4.928 | 4.739 | 4.692 | 4.683 | 4.651 | |
0.5 Treasury | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Totaal Lasten | 4.174 | 4.929 | 4.739 | 4.692 | 4.683 | 4.652 | |
Baten | |||||||
0.4 Overhead | 97 | 106 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
0.5 Treasury | 302 | 303 | 284 | 277 | 271 | 266 | |
Totaal Baten | 399 | 410 | 285 | 278 | 272 | 267 | |
Resultaat | -3.775 | -4.519 | -4.455 | -4.414 | -4.411 | -4.385 |
Beleidsindicatoren
Met de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) van 5 maart 2016 zijn provincies en gemeenten voortaan gehouden om in de programma’s in de begroting en in de het jaarverslag, de maatschappelijke effecten die met de verschillende programma’s worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren dragen bij om de begroting en jaarverslagen beleidsmatiger te maken, zodat staten- en raadsleden op de belangrijke momenten in een beleidscyclus zich een beeld kunnen vormen over behaalde beleidsresultaten en te behalen beleidsresultaten. Hieronder vindt u de beleidsindicatoren behorende bij programma 5.
Indicator en beschrijving | Periode | Waarde |
Formatie |
2018 | 9 |
Bezetting Fte per 1.000 inwoners |
2018 | 8 |
Apparaatkosten Kosten per inwoner |
2018 | € 613 |
Externe inhuur Kosten als % van de totale loonsom + totale kosten externe inhuur |
2018 | 2 % |
Overhead % van de totale lasten |
2018 | 14 % |
Verbonden partijen
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een totaallijst met partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen. De verbonden partijen die bijdragen aan de doelstellingen van het programma Algemene dienst en Financiën worden hieronder toegelicht.
BNG bank
Het openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Gelet op de wijze waarop BNG Bank het openbaar belang behartigt wordt het aandelenbezit gezien als een duurzame belegging.
Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2019.
Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.
Alliander N.V.
Het publieke belang
Alliander N.V. is de holding van een netwerkbedrijf. De dochterbedrijven zijn netbeheerders voor het transport van (duurzame) energie. De Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) uit 2007 verplicht energiebedrijven tot een volledige splitsing. In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf Nuon Energy afgesplitst en verkocht aan het Zweedse Vattenfall. De naam N.V. Nuon is gewijzigd in Alliander N.V. Bij de verkoop van de aandelen Nuon zijn wij eigenaar geworden van een aantal aandelen Alliander N.V., dat gelijk is aan het verkochte aantal aandelen N.V. Nuon.
Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2019.
Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.
Vitens
Het publieke belang
Onze gemeente is samen met nog 70 andere gemeenten, de provincies Gelderland en Overijssel en de N.V. Nuon aandeelhouder van Vitens. Vitens is het waterbedrijf voor ruim 4 miljoen mensen en bedrijven in Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht.
Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2019.
Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.
Aantal aandelen 01-01-2018 | % deelneming | Eigen vermogen* | Vreemd vermogen* | Exploitatie resultaat* | |
BNG bank | 27.612 | 0,05% | 4.163 mln | 145.317 mln | 226 mln |
Alliander N.V. | 172.952 | 0,13% | 3.687 mln | 1.951 mln | 235 mln |
Vitens | 17.843 | 0,24% | 466 mln | 1.290 mln | 29 mln |
* op basis van de meest recente publicatie