Jaarstukken 2018 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Voorwoord |
Blz. 3 |
Voorwoord |
Blz. 4 |
Inleiding en leeswijzer |
Blz. 5 |
Inleiding |
Blz. 6 |
Financiële samenvatting en besluitvorming |
Blz. 7 |
Financiële samenvatting en besluitvorming |
Blz. 8 |
Bestuurlijke structuur |
Blz. 9 |
Bestuurlijke structuur |
Blz. 10 |
Jaarverslag 2018 |
Blz. 11 |
Programma 1 | Bestuur en Veiligheid in Doesburg |
Blz. 12 |
Korte beschrijving |
Blz. 13 |
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan? |
Blz. 14 |
Programmadoelen |
Blz. 15 |
1.01 We willen dat Doesburgers zich veilig voelen zowel thuis als in de openbare ruimte. |
Blz. 16 |
We meten middels de veiligheidsmonitor de tevredenheid van de burger en stellen op basis daarvan de veiligheidsagenda bij. |
Blz. 17 |
1.02 Wij zijn een klantgerichte gemeente die overbodige bureaucratie voorkomt en op een efficiënte wijze haar diensten verleent. |
Blz. 18 |
We zetten in 2018 stappen in verdere digitalisering en zaakgericht werken waardoor de dienstverlening laagdrempeliger en toegankelijker wordt (click, call, face). |
Blz. 19 |
1.03 We werken aan een goede verantwoording van onze keuzes o.a. door meer professioneel communicatiebeleid. |
Blz. 20 |
In 2018 vindt er een actualisatie van ons communicatiebeleid plaats. |
Blz. 21 |
1.04 Wij willen burgers proactief betrekken bij de totstandkoming van onze beleidskeuzes. |
Blz. 22 |
We gaan het commissie-systeem vernieuwen. |
Blz. 23 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 24 |
Toelichting op de budgetafwijkingen |
Blz. 25 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 26 |
Verbonden partijen |
Blz. 27 |
Programma 2 | Buitenruimte van Doesburg |
Blz. 28 |
Korte beschrijving |
Blz. 29 |
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan? |
Blz. 30 |
Programmadoelen |
Blz. 31 |
2.01 We willen een goed woon- en werkklimaat in een prettige groene omgeving. |
Blz. 32 |
We gaan de binnenstad van Doesburg herinrichten |
Blz. 33 |
We gaan een integraal herinrichtingsplan opstellen en uitvoeren (verkeer, fietsstallingen, groen, etc.) voor het kernwinkelgebied. |
Blz. 34 |
We gaan een integraal ontwerp maken voor de herinrichting van de Kloostertuin. |
Blz. 35 |
We optimaliseren het beheer en het onderhoud van het publiek domein. |
Blz. 36 |
2.02 We streven ten aanzien van verkeer en vervoer naar een goede bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. |
Blz. 37 |
Reconstructie Zomerweg, Eekstraat en Nieuwe Eekstraat. |
Blz. 38 |
We gaan onderzoek doen naar de verkeerskundige inrichting van kruispunt Barend Ubbinkweg-Koppelweg. |
Blz. 39 |
We gaan straatnaamborden uniformeren. |
Blz. 40 |
We stellen een nieuw gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP) op. |
Blz. 41 |
2.03 Wij willen natuurwaarden in Doesburg behouden en versterken om de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid te vergroten. |
Blz. 42 |
2.04 We koesteren het historisch en monumentale karakter van onze stad. |
Blz. 43 |
Afronden inventarisatie gemeentelijke monumenten. |
Blz. 44 |
Evaluatie monumentenbeleid. |
Blz. 45 |
We gaan het monumentenbeleid continueren. |
Blz. 46 |
2.05 Ten aanzien van ons gemeentelijk vastgoed willen we accommodaties zo efficiënt mogelijk en multifunctioneel benutten. |
Blz. 47 |
Onderzoek toekomst overdekte sportaccommodaties. |
Blz. 48 |
2.06 We willen energiebesparende maatregelen treffen. |
Blz. 49 |
Opstellen uitvoeringsprogramma routekaart naar een energieneutraal Doesburg 2050. |
Blz. 50 |
We stellen een energiebeleidsplan op. |
Blz. 51 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 52 |
Toelichting op de budgetafwijkingen |
Blz. 53 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 54 |
Verbonden partijen |
Blz. 55 |
Programma 3 | Ruimtelijke ordening, Economie en Promotie van Doesburg |
Blz. 56 |
Korte beschrijving |
Blz. 57 |
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan? |
Blz. 58 |
Programmadoelen |
Blz. 59 |
3.01 We willen de economische structuur en de aantrekkelijkheid van onze stad versterken. |
Blz. 60 |
Herontwikkeling centrum Beinum tot een waardig hart van Beinum met een voorzieningen- en ontmoetingsfunctie. |
Blz. 61 |
Herontwikkeling GTW loods Turfhaven |
Blz. 62 |
Uitbreiding bedrijventerrein Verhuellweg ten behoeve van Logistiek Ecopark IJsselvallei Doesburg. |
Blz. 63 |
We geven het Kleine Stedenbeleid een vervolg. We gaan een plan opstellen voor regionale samenwerking met een duidelijk profiel van Doesburg en benutten subsidiemogelijkheden (waaronder de EU regio en een eventueel vervolg op KSB-3). |
Blz. 64 |
3.02 We willen meer bezoekers naar Doesburg halen. |
Blz. 65 |
Realisatie deelprojecten Beleef de Linies. |
Blz. 66 |
3.03 We willen bedrijvigheid en daarmee werkgelegenheid behouden. |
Blz. 67 |
Evaluatie stichting Centrum Belang Doesburg. |
Blz. 68 |
Revitaliseren bedrijventerrein Beinum. |
Blz. 69 |
3.04 We willen voor de verschillende potentiële woninglocaties op basis van woonbehoeftes en een goede ruimtelijke ordening woningen realiseren met het oog voor duurzaamheid en nieuwe woonvormen. |
Blz. 70 |
Doorontwikkelen locatie Beinum West. |
Blz. 71 |
Herontwikkeling locatie Halve Maanweg. |
Blz. 72 |
Herstructurering locatie Koppelweg door het toevoegen van woningbouw en recreatieve voorzieningen.. |
Blz. 73 |
We leggen woningbouwafspraken vast. |
Blz. 74 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 75 |
Toelichting op de budgetafwijkingen |
Blz. 76 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 77 |
Verbonden partijen |
Blz. 78 |
Programma 4 | Zorg in Doesburg |
Blz. 79 |
Korte beschrijving |
Blz. 80 |
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan? |
Blz. 81 |
Programmadoelen |
Blz. 82 |
4.01 We willen tijdig en proactief op de vraag inspelen, zodat zo min mogelijk mensen in eenzaamheid met hun problemen worstelen |
Blz. 83 |
Coördinatiepunt eenzaamheid inrichten. |
Blz. 84 |
Doorontwikkelen nieuwe Wmo-taken |
Blz. 85 |
Nieuw Wmo-beleidsplan opstellen |
Blz. 86 |
Opstellen toekomstagenda vrijwilligers en mantelzorgers. |
Blz. 87 |
4.02 We willen goede en integrale kwaliteit in de dienstverlening realiseren |
Blz. 88 |
Doorontwikkelen jeugdteam. |
Blz. 89 |
Integraal werken: Jeugd, Wmo en Participatie |
Blz. 90 |
Integrale toegang: inrichten voorportaal (Jeugd, Wmo en Werk & Inkomen). |
Blz. 91 |
Realiseren van een breed aanbod aan voorzieningen in samenwerking met de Regio Centraal Gelderland. (Inkoop en contractmanagement middels I.A.S.) |
Blz. 92 |
Samenvoegen Jeugd- en Sociaal team. |
Blz. 93 |
Volgende stap in het anders inrichten van Gestructureerd Huishouden |
Blz. 94 |
Volgende stap wat betreft de inzet van eigen netwerk: trainen van professionals |
Blz. 95 |
We richten drie integrale kindcentra (IKC’s) in |
Blz. 96 |
4.03 Wij willen maatwerk leveren |
Blz. 97 |
Monitoren/evalueren Wmo-ondersteuning. |
Blz. 98 |
4.04 Wij willen zorgen dat onze preventieve voorzieningen goed aansluiten op de nieuwe taken |
Blz. 99 |
Armoedebeleid: we zetten in op het voorkomen van schulden en hebben specifiek aandacht voor kinderen |
Blz. 100 |
Extra aandacht voor vroegsignalering van problematiek en afstemming, o.a. door goede verbinding CJG/jeugdteam met onderwijs, kinderopvang en JGZ (consultatiebureau en verloskundigen). |
Blz. 101 |
Het onderwijsachterstandenbeleid vereenvoudigen en breder inzetten. |
Blz. 102 |
Inpassen CJG in Voorportaal. |
Blz. 103 |
Inpassen re-integratie en participatie in Voorportaal. |
Blz. 104 |
Ontmoetingsplek inrichten. |
Blz. 105 |
Schulddienstverlening inpassen in Voorportaal. |
Blz. 106 |
Sport voor jong en oud: inzetten op sportcoaches en gezonde voeding. |
Blz. 107 |
Sport voor jong en oud: uitgebreid programma met sportcoaches. |
Blz. 108 |
Welzijnswerk verruimen naar welzijnsfuncties voor alle leeftijden. |
Blz. 109 |
4.05 We willen goede communicatie; startend met goede informatie. |
Blz. 110 |
Aandacht voor doelgroepencommunicatie. |
Blz. 111 |
Extra inzet communicatie voor hoger bereik armoede. |
Blz. 112 |
4.06 We willen mensen zoveel mogelijk betrekken bij werk en maatschappelijk taken. |
Blz. 113 |
Benutten capaciteit WSP en aansluiten op de economische ontwikkelingen en de vraag van de werkgevers binnen de regio. |
Blz. 114 |
Doesburg Werkt! (MIA) Inzet op uitstroom Participatiewet |
Blz. 115 |
Intensiveren contacten met werkgevers in Doesburg en regio via Werkgeversservice Punt (WSP) |
Blz. 116 |
Ombuigen interne organisatie sociaal domein |
Blz. 117 |
Oppakken regiefunctie |
Blz. 118 |
Opstellen projectplan MIA. |
Blz. 119 |
We blijven sterk sturen op de uitstroom naar werk. |
Blz. 120 |
4.07 We gaan de bedrijfsvoering rondom de 3D's goed inrichten. |
Blz. 121 |
Implementatie nieuw registratie- en sturingssysteem (Mens Centraal) voor het jeugdteam/sociaal team en Voorportaal. |
Blz. 122 |
We gaan gebruik maken van Zorgmail om zo de afstemming met de huisartsen en zorgaanbieders te optimaliseren. |
Blz. 123 |
4.08 We willen meer aansluiten op innovatieve initiatieven uit de samenleving (organisaties en inwoners). |
Blz. 124 |
Met behulp van een innovatiebudget stimuleren en ondersteunen we de ontwikkeling van nieuwe initiatieven. |
Blz. 125 |
4.09 We willen zorgen dat vluchtelingen zich snel in Doesburg thuis voelen. |
Blz. 126 |
Direct inzetten op taal, werk, toekomst door uitvoering te geven aan het project Samen Doesburg en de participatieverklaring. |
Blz. 127 |
Samenwerken met diverse partners zorgen dat wij ons aandeel leveren in de huisvesting (taakstelling). |
Blz. 128 |
Vluchtelingen: we moeten voldoen aan de wettelijke opgelegde taakstelling voor het huisvesten van vluchtelingen. |
Blz. 129 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 130 |
Toelichting op de budgetafwijkingen |
Blz. 131 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 132 |
Verbonden partijen |
Blz. 133 |
Programma 5 | Algemene dienst en financiën |
Blz. 134 |
Korte beschrijving |
Blz. 135 |
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan? |
Blz. 136 |
Programmadoelen |
Blz. 137 |
5.01 We willen een transparante gemeente zijn, waarbij we onze gemaakte keuzes en beleid verantwoorden. |
Blz. 138 |
We zorgen middels de begrotingsapp dat de inhoudelijke plannen en financiële implecaties voor de begroting 2019-2022 op eenvoudige wijze te raadplegen en te volgen zijn voor belangstellenden. |
Blz. 139 |
5.02 We willen een financieel gezonde gemeente zijn. |
Blz. 140 |
We realiseren een sluitende begroting voor 2019 en zorgen dat onze algemene reserve van voldoende omvang blijft. |
Blz. 141 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 142 |
Toelichting op de budgetafwijkingen |
Blz. 143 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 144 |
Verbonden partijen |
Blz. 145 |
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien |
Blz. 146 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 147 |
Toelichting op de budgetafwijkingen |
Blz. 148 |
Paragrafen |
Blz. 149 |
Paragraaf A | Lokale heffingen |
Blz. 150 |
Paragraaf A | Lokale heffingen |
Blz. 151 |
Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 152 |
Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 153 |
Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 154 |
Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 155 |
Paragraaf D | Financiering |
Blz. 156 |
Paragraaf D | Financiering |
Blz. 157 |
Paragraaf E | Bedrijfsvoering |
Blz. 158 |
Paragraaf E | Bedrijfsvoering |
Blz. 159 |
Paragraaf F | Verbonden partijen |
Blz. 160 |
Paragraaf F | Verbonden partijen |
Blz. 161 |
Paragraaf G | Grondbeleid |
Blz. 162 |
Paragraaf G | Grondbeleid |
Blz. 163 |
Jaarrekening 2018 |
Blz. 164 |
Balans |
Blz. 165 |
Activa en Passiva |
Blz. 166 |
Overzicht van baten en lasten |
Blz. 167 |
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma |
Blz. 168 |
Waarderingsgrondslagen |
Blz. 169 |
Waarderingsgrondslagen |
Blz. 170 |
Toelichting op de balans |
Blz. 171 |
ACTIVA |
Blz. 172 |
Vaste activa |
Blz. 173 |
Voorraden |
Blz. 174 |
Uitzettingen korter dan één jaar |
Blz. 175 |
Liquide middelen |
Blz. 176 |
Overlopende activa |
Blz. 177 |
PASSIVA |
Blz. 178 |
Eigen vermogen |
Blz. 179 |
Eigen vermogen - verplichtingen Algemene Reserve |
Blz. 180 |
Voorzieningen |
Blz. 181 |
Vaste schulden |
Blz. 182 |
Netto vlottende schulden |
Blz. 183 |
Overlopende passiva |
Blz. 184 |
Van derden verkregen middelen |
Blz. 185 |
Waarborgen en garanties |
Blz. 186 |
Stand van zaken investeringsprogramma |
Blz. 187 |
Doelstellingen |
Blz. 188 |
Investeringen |
Blz. 189 |
70026125 Digitale dienstverlening en digitaal werken DD&DW |
Blz. 190 |
71040001 Verbouwen zolderkamers |
Blz. 191 |
71104001 Revitalisering bedrijventerrein Beinum |
Blz. 192 |
71104002 Reconstructie Zomerweg, Eekstraat en Nieuwe Eekstraat |
Blz. 193 |
71111000 Beheerplan OV 2017-2020 Masten |
Blz. 194 |
71111001 Beheerplan OV 2017-2020 Armaturen |
Blz. 195 |
71111002 Beheerplan OV 2021-2024 Masten |
Blz. 196 |
71111003 Beheerplan OV 2021-2024 Armaturen |
Blz. 197 |
71152000 Herontwikkeling Koppelweggebied |
Blz. 198 |
72100020 Revitalisering bedrijventerrein Verhuellweg |
Blz. 199 |
72110001 Verkeersveiligheidsplan |
Blz. 200 |
74210204 Verbouw IKC Anne Frank en Ooi |
Blz. 201 |
76700001 ICT-3 Ds |
Blz. 202 |
77220046 Pompen en installatie bergbezinkbasin Verheullweg |
Blz. 203 |
78100107 Ontwikkelingen Turfhaven |
Blz. 204 |
Stand van zaken Investeringsprogramma |
Blz. 205 |
Financiële tabel met investeringen |
Blz. 206 |
Toelichting reserves, voorzieningen en van derden verkregen middelen |
Blz. 207 |
Reserves |
Blz. 208 |
Voorzieningen |
Blz. 209 |
Van derden verkregen middelen |
Blz. 210 |
Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen |
Blz. 211 |
Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen |
Blz. 212 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 213 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 214 |
Algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 215 |
Rechtmatigheid |
Blz. 216 |
Rechtmatigheid |
Blz. 217 |
Begrotingsrechtmatigheid |
Blz. 218 |
Analyse van de grootste afwijkingen in de lasten per programma |
Blz. 219 |
Toelichting op het overzicht van baten en lasten |
Blz. 220 |
Analyse van het resultaat t.o.v. de begroting |
Blz. 221 |
Incidentele baten en lasten |
Blz. 222 |
Wet Normering Topinkomens |
Blz. 223 |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semiepublieke sector |
Blz. 224 |
Bijlagen |
Blz. 225 |
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen |
Blz. 226 |
SiSa opgave |
Blz. 227 |
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld |
Blz. 228 |
Gerealiseerde baten en lasten per Taakveld |
Blz. 229 |
Lijst van gebruikte afkortingen |
Blz. 230 |
Lijst van gebruikte afkortingen |
Blz. 231 |