Jaarstukken 2020
|
Blz. 1
|
Jaarstukken 2020
|
Blz. 2
|
Programma’s
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Aanbieding
|
Blz. 5
|
Inleiding en leeswijzer
|
Blz. 6
|
Inleiding
|
Blz. 7
|
Financiële samenvatting
|
Blz. 8
|
Financiële samenvatting
|
Blz. 9
|
Beslispunten en besluitvorming
|
Blz. 10
|
Beslispunten en besluitvorming
|
Blz. 11
|
Bestuurlijke structuur
|
Blz. 12
|
Bestuurlijke structuur
|
Blz. 13
|
Jaarverslag 2020
|
Blz. 14
|
Stand van zaken programma's
|
Blz. 15
|
Programma 1 Bestuur en veiligheid in Doesburg
|
Blz. 16
|
Korte beschrijving
|
Blz. 17
|
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan
|
Blz. 18
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 19
|
1.01 Inwoners en belangenpartijen nadrukkelijker betrekken bij het politieke proces en transparanter zijn in de informatievoorziening.
|
Blz. 20
|
Bij relevante bestuurlijke voorstellen en projecten geven we standaard aan hoe we vormgeven aan participatie van onze inwoners en belanghebbenden.
|
Blz. 21
|
We gaan onze inwoners goed informeren over beleid, projecten en dienstverlening en we zetten hiervoor instrumenten in zoals regiobode, social media en onze begrotingsapp.
|
Blz. 22
|
1.02 Wij zorgen er voor dat de privacy en informatieveiligheid van en voor onze inwoners goed zijn geborgd.
|
Blz. 23
|
Zorgen dat de Informatiebeveiliging op orde is en voldoet aan de landelijke normen.
|
Blz. 24
|
Zorgen dat privacy structureel goed geborgd is conform de AVG.
|
Blz. 25
|
1.03 Een veilige samenleving.
|
Blz. 26
|
Bestuurlijk optreden tegen hennep en drugsoverlast.
|
Blz. 27
|
De APV uitbreiden met een aantal bestuurlijke instrumenten om bijvoorbeeld woonoverlast tegen te gaan maar ook om te kunnen optreden tegen panden waar illegale activiteiten plaatsvinden.
|
Blz. 28
|
Een actueel veiligheidsbeleid opstellen voor 2019-2022.
|
Blz. 29
|
Instrument huisverbod inzetten bij huiselijk geweld.
|
Blz. 30
|
Ondermijning structureel aanpakken samen met partners. Inzetten op de fenomenen drugs/hennep, witwassen en (zorg) fraude.
|
Blz. 31
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 32
|
Toelichting op de budgetafwijkingen
|
Blz. 33
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 34
|
Verbonden partijen
|
Blz. 35
|
Programma 2 Leefbaar en duurzaam Doesburg
|
Blz. 36
|
Korte beschrijving
|
Blz. 37
|
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan?
|
Blz. 38
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 39
|
2.01 Prettige leefomgeving.
|
Blz. 40
|
We realiseren een stadspark aan de Koppelweg.
|
Blz. 41
|
We realiseren speel-, beweeg- en ontmoetingsplekken voor jong en oud.
|
Blz. 42
|
We renoveren het openbaar groen en onze bomen.
|
Blz. 43
|
We stellen een onderhoudsplan op voor onze civieltechnische kunstwerken en we voeren dat conform uit.
|
Blz. 44
|
We stellen een Watertakenplan Olburgen 2022-2026 op.
|
Blz. 45
|
We verbeteren de openbare ruimte in Beinum.
|
Blz. 46
|
We voeren overleg met LTO, onze boeren en andere belanghebbenden over hoe stad en buitengebied elkaar kunnen versterken.
|
Blz. 47
|
We zorgen voor toekomstbestendige en hoogwaardige sportaccommodaties die multifunctioneel gebruikt kunnen worden door jong en oud.
|
Blz. 48
|
2.02 Een bereikbaar en toegankelijk Doesburg.
|
Blz. 49
|
Herinrichting Kloostertuin.
|
Blz. 50
|
Opstellen Mobiliteitsplan Doesburg 2020-2025.
|
Blz. 51
|
Reconstructie Zomerweg – Eekstraat – Nieuwe Eekstraat.
|
Blz. 52
|
Uitvoeren parkeeronderzoek en implementeren van de maatregelen.
|
Blz. 53
|
Verbetering fietsnetwerk inclusief fietsparkeren en oplaadpunten.
|
Blz. 54
|
2.03 Een energieneutraal Doesburg in 2050.
|
Blz. 55
|
Evaluatie uitvoeringsprogramma Energieneutraal Doesburg 2050 en opstellen nieuw programma voor de jaren 2022 en volgende.
|
Blz. 56
|
Opstellen uitvoeringsprogramma Energieneutraal Doesburg 2050 voor de jaren 2019, 2020 en 2021.
|
Blz. 57
|
2.04 We verbeteren de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval.
|
Blz. 58
|
We evalueren het gespiegeld inzamelen met onze bewoners en komen zonodig met verbetermaatregelen.
|
Blz. 59
|
We realiseren voldoende inzamelpunten.
|
Blz. 60
|
We stellen een grondstoffenplan 2020-2023 op.
|
Blz. 61
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 62
|
Toelichting op de budgetafwijkingen
|
Blz. 63
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 64
|
Verbonden partijen
|
Blz. 65
|
Programma 3 Wonen, werken en recreëren in Doesburg
|
Blz. 66
|
Korte beschrijving
|
Blz. 67
|
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan?
|
Blz. 68
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 69
|
3.01 We koesteren het historisch en monumentale karakter van de stad.
|
Blz. 70
|
We accentueren de doorsnijdingen bij de Lage Linie.
|
Blz. 71
|
We evalueren en actualiseren het gemeentelijk monumentenbeleid.
|
Blz. 72
|
We plaatsen informatiepanelen en verbeteren de website (Linies).
|
Blz. 73
|
We realiseren een uitkijktoren op de Hoge Linie.
|
Blz. 74
|
We verbeteren de wandel- en fietspaden (Linies).
|
Blz. 75
|
3.02 Versterken economische structuur en aantrekkelijkheid van onze stad.
|
Blz. 76
|
Evaluatie en actualisatie cultuurbeleid.
|
Blz. 77
|
Gedurende het toeristenseizoen weren we gemotoriseerd verkeer in het Kernwinkelgebied.
|
Blz. 78
|
Herinrichting kernwinkelgebied.
|
Blz. 79
|
Samen met ondernemers pakken we de leegstand in de binnenstad aan.
|
Blz. 80
|
Uitvoeren van de Cultuurnota 2017-2020, Slim Verbinden.
|
Blz. 81
|
We voeren een halfjaarlijks overleg met horeca- en overige ondernemers over het promoten van onze stad.
|
Blz. 82
|
3.03 We willen bedrijvigheid en daarmee werkgelegenheid behouden.
|
Blz. 83
|
Herontwikkeling centrum Beinum.
|
Blz. 84
|
Opstellen uitvoeringsplan Economisch Beleid 2020-2021.
|
Blz. 85
|
Revitalisering bedrijventerrein Beinum (westelijk deel).
|
Blz. 86
|
Uitvoeringsplan Economisch Beleid 2018-2019.
|
Blz. 87
|
We gaan met de bedrijfscontactfunctionaris startende ondernemers ondersteunen daar waar nodig.
|
Blz. 88
|
3.04 Aantrekkelijke woonlocaties realiseren.
|
Blz. 89
|
Evalueren en actualiseren woonbeleid.
|
Blz. 90
|
Uitvoeren Woonvisie 2017-2022.
|
Blz. 91
|
Woningbouw Beinum West.
|
Blz. 92
|
Woningbouw Koppelweg.
|
Blz. 93
|
3.05 Doorontwikkeling evenementen en cultuurhistorisch erfgoed.
|
Blz. 94
|
Afronding van de herinrichting van de Turfhaven door middel van het aanleggen van een loop- en fietsroute.
|
Blz. 95
|
Opstellen toeristisch uitvoeringsplan.
|
Blz. 96
|
3.06 We bereiden ons goed voor op de Omgevingswet.
|
Blz. 97
|
Implementatie Omgevingswet.
|
Blz. 98
|
We koppelen ons beleid aan een digitaal stelsel omgevingswet.
|
Blz. 99
|
We realiseren een omgevingsvisie light.
|
Blz. 100
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 101
|
Toelichting op de budgetafwijkingen
|
Blz. 102
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 103
|
Verbonden partijen
|
Blz. 104
|
Programma 4 Zorg in Doesburg
|
Blz. 105
|
Korte beschrijving
|
Blz. 106
|
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan?
|
Blz. 107
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 108
|
4.01 Integrale dienstverlening en het beleid verfijnen en verbeteren.
|
Blz. 109
|
We gaan het beleid en alle instrumenten inventariseren en de kosten die daarbij gemaakt worden.
|
Blz. 110
|
We gaan onze sociale dienst toekomstbestendig maken.
|
Blz. 111
|
We maken sociale voorzieningen toegankelijker door verdere digitalisering.
|
Blz. 112
|
We optimaliseren ons beleid en onze instrumenten door de effectiviteit en de doelmatigheid ervan te duiden.
|
Blz. 113
|
We realiseren een brede integrale toegang tot de voorzieningen in het sociale domein, waarbij de inwoners zelf kunnen kiezen hoe ze toegang willen krijgen.
|
Blz. 114
|
4.02 Optimaal inzetten op preventief jeugdbeleid. Preventieve voorzieningen jeugd dienen goed aan te sluiten op de gedecentraliseerde taken van het sociale domein.
|
Blz. 115
|
We behouden de kracht van het jeugdteam Doesburg in het kader van de Integrale Toegang tot de Voorzieningen.
|
Blz. 116
|
We pakken de verslavingsproblematiek aan bij Doesburgse jongeren (alcohol, drugs) (voorlichting en interventies).
|
Blz. 117
|
We stellen een nieuwe vereenvoudigde en breder ingestoken visie vast voor onderwijsachterstandenbeleid.
|
Blz. 118
|
We verbreden de doelgroep en verruimen de openingstijden van Jongerencentrum 0313.
|
Blz. 119
|
4.03 We stimuleren aanpassingen en verbeteringen van de zorg binnen het beschikbare veranderbudget.
|
Blz. 120
|
Evaluatie huidige innovatieprojecten jeugd.
|
Blz. 121
|
4.04 We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers zo optimaal mogelijk.
|
Blz. 122
|
We gaan samen met mantelzorgers en vrijwilligers mogelijkheden voor ondersteuning invoeren.
|
Blz. 123
|
4.05 Eenzaamheid met name van ouderen tegengaan.
|
Blz. 124
|
We stimuleren inloop en dagopvang.
|
Blz. 125
|
We stimuleren interactie tussen ouderen door middel van de inzet van inwoners die zich als verbinder willen inzetten.
|
Blz. 126
|
4.06 Bevorderen gezonde leefstijl.
|
Blz. 127
|
We starten een voorlichtingscampagne om daarmee een gezonde levensstijl te bevorderen.
|
Blz. 128
|
We zetten het project Doesburg Beweegt met de Buurtsportcoaches en Sjors Sportief voort.
|
Blz. 129
|
4.07 Zorgen voor een toename van uitstroom naar werk.
|
Blz. 130
|
We maken een nieuw beleidsplan Participatiewet.
|
Blz. 131
|
We maken voor elke bijstandsgerechtigde een plan van aanpak gericht op een maximale economische zelfstandigheid.
|
Blz. 132
|
4.08 Optimaal inzetten op preventief beleid in het kader van de participatiewet.
|
Blz. 133
|
We voeren instrumenten in waarmee wij vroegtijdig schulden in kaart krijgen en vervolgens schuldhulpverlening kunnen inzetten.
|
Blz. 134
|
Wat gaat het kosten?
|
Blz. 135
|
Toelichting op de budgetafwijkingen
|
Blz. 136
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 137
|
Verbonden partijen
|
Blz. 138
|
Programma 5 Algemene dienst en financiën
|
Blz. 139
|
Korte beschrijving
|
Blz. 140
|
Wat wilden we bereiken en wat hebben we daarvoor gedaan?
|
Blz. 141
|
Wat willen we bereiken?
|
Blz. 142
|
5.01 Een gezonde financiële positie.
|
Blz. 143
|
De omvang van de algemene reserve is aan het eind van de zittingsperiode van het huidige college minimaal 8 miljoen euro.
|
Blz. 144
|
We zorgen er voor dat de begroting jaarlijks materieel sluitend is.
|
Blz. 145
|
5.02 Een lage belastingdruk.
|
Blz. 146
|
De totale lastendruk voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffingen en de OZB mag jaarlijks niet meer stijgen dan de reguliere inflatiecorrectie.
|
Blz. 147
|
5.03 Optimalisatie van de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering.
|
Blz. 148
|
Betere afhandeling van binnenkomende post c.q. klantvragen.
|
Blz. 149
|
Ontwikkelen van nieuw dienstverleningsconcept (hierbij geven we aan welke klantvragen we via welk kanalen (persoonlijke dienstverlening, digitale afhandeling et cetera afhandelen en maken we keuzes in de openingstijden van onze fysieke loketten).
|
Blz. 150
|
Realiseren projecten van het programma Digitaal Werken en Dienstverlenen.
|
Blz. 151
|
Samen met onze klanten gaan we de klantprocessen herinrichten door overbodige processtappen te schrappen.
|
Blz. 152
|
We verleggen de openingstijden van onze publieksbalies meer naar de avonduren.
|
Blz. 153
|
5.04 Toekomstbestendige invulling van huisvesting fysieke loketten gemeentelijke dienstverlening en ambtelijke organisatie en bestuur.
|
Blz. 154
|
We zorgen voor huisvesting waarbij het streven is de dienstverlening aan inwoners & ondernemers te verbeteren, de arbeidsomstandigheden voor medewerkers te verbeteren en gemeentelijk vastgoed te verduurzamen.
|
Blz. 155
|
5.05 We willen ons gemeentelijk vastgoed op een efficiënte wijze beheren en onderhouden.
|
Blz. 156
|
Vaststellen gemeentelijk vastgoedbeheerplan.
|
Blz. 157
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 158
|
Toelichting op de budgetafwijkingen
|
Blz. 159
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 160
|
Verbonden partijen
|
Blz. 161
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
|
Blz. 162
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 163
|
Budgetbijstellingen in meerjarenperspectief
|
Blz. 164
|
Toelichting op de budgetafwijkingen
|
Blz. 165
|
Paragrafen
|
Blz. 166
|
Paragraaf A | Lokale heffingen
|
Blz. 167
|
Paragraaf A | Lokale heffingen
|
Blz. 168
|
Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 169
|
Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 170
|
Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 171
|
Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 172
|
Paragraaf D | Financiering
|
Blz. 173
|
Paragraaf D | Financiering
|
Blz. 174
|
Paragraaf E | Bedrijfsvoering
|
Blz. 175
|
Paragraaf E | Bedrijfsvoering
|
Blz. 176
|
Paragraaf F | Verbonden partijen
|
Blz. 177
|
Paragraaf F | Verbonden partijen
|
Blz. 178
|
Paragraaf G | Grondbeleid
|
Blz. 179
|
Paragraaf G | Grondbeleid
|
Blz. 180
|
Jaarrekening 2020
|
Blz. 181
|
Balans
|
Blz. 182
|
Activa en Passiva
|
Blz. 183
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 184
|
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma
|
Blz. 185
|
Waarderingsgrondslagen
|
Blz. 186
|
Waarderingsgrondslagen
|
Blz. 187
|
Toelichting op de balans
|
Blz. 188
|
ACTIVA
|
Blz. 189
|
Vaste activa
|
Blz. 190
|
Voorraden
|
Blz. 191
|
Uitzettingen korter dan één jaar
|
Blz. 192
|
Liquide middelen
|
Blz. 193
|
Overlopende activa
|
Blz. 194
|
PASSIVA
|
Blz. 195
|
Eigen vermogen
|
Blz. 196
|
Eigen vermogen - verplichtingen Algemene Reserve
|
Blz. 197
|
Voorzieningen
|
Blz. 198
|
Vaste schulden
|
Blz. 199
|
Netto vlottende schulden
|
Blz. 200
|
Overlopende passiva
|
Blz. 201
|
Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamen
|
Blz. 202
|
Waarborgen en garanties
|
Blz. 203
|
Stand van zaken investeringsprogramma (financieel)
|
Blz. 204
|
Stavaza investeringen financieel
|
Blz. 205
|
Kleurenstatus investeringen
|
Blz. 206
|
Doelstellingen
|
Blz. 207
|
Lopende investeringen
|
Blz. 208
|
70026125 Digitale dienstverlening en digitaal werken DD&DW
|
Blz. 209
|
70026128 Digikoppeling adapter en Servicebus
|
Blz. 210
|
70026129 ICT fysiek domein
|
Blz. 211
|
71028002 Vervangingsinvestering Electrotrucks stadswerf
|
Blz. 212
|
71040002 Herinrichting bestuursvleugel Stadhuis
|
Blz. 213
|
71041001 Digitale dienstverlening en digitaal werken
|
Blz. 214
|
71104001 Revitalisering bedrijventerrein Beinum
|
Blz. 215
|
71104002 Rec Zomerweg Eekstraat en nw Eekstraat
|
Blz. 216
|
71111000 Beheersplan OV Masten 2017-2020
|
Blz. 217
|
71111001 Beheersplan OV Armaturen 2017-2020
|
Blz. 218
|
71111002 Beheersplan OV Masten 2021-2024
|
Blz. 219
|
71111003 Beheersplan OV Armaturen 2021-2024
|
Blz. 220
|
71152000 Herontwikkeling Koppelweggebied
|
Blz. 221
|
71179000 Uitv.beleidsplan spelenbewegen en ontmoeten
|
Blz. 222
|
71314000 Project woningbouwlocatie Koppelweg 14
|
Blz. 223
|
72110001 Verkeersveiligheidsplan
|
Blz. 224
|
76700001 ICT-3 D`s
|
Blz. 225
|
77220046 Pompen en installatie bergbezinkbasin Verheullweg
|
Blz. 226
|
78100107 Ontwikkelingen Turfhaven
|
Blz. 227
|
71104004 Rehabilitatieplan wegen 2020-2023
|
Blz. 228
|
71104003 Reh.plan Angerlosew Bingerdenseweg en Breedestr
|
Blz. 229
|
71312000 Groen spelen en water Naar buiten in Beinum
|
Blz. 230
|
71277000 Vitale Binnenstad
|
Blz. 231
|
71258000 Herinr gebied rond PeGe woningen Algemeen
|
Blz. 232
|
71258001 Herinr gebied rond PeGe woningen Riolering
|
Blz. 233
|
71041002 ICT Omgevingswet
|
Blz. 234
|
71241008 Investering riolering 2020 (AT 5 jaar)
|
Blz. 235
|
71241007 Investering riolering 2020 (AT 15 jaar)
|
Blz. 236
|
71241006 Investering riolering 2020 (AT 40 jaar)
|
Blz. 237
|
Toelichting reserves, voorzieningen en van derden verkregen middelen
|
Blz. 238
|
Reserves
|
Blz. 239
|
Voorzieningen
|
Blz. 240
|
Van derden verkregen middelen
|
Blz. 241
|
Kleurenstatus reserves
|
Blz. 242
|
Doelstellingen
|
Blz. 243
|
Reserves
|
Blz. 244
|
79101002 Algemene reserve mobiel 1002
|
Blz. 245
|
79102015 Best Res arbeidsvoorwaardenmaatregelen 2015
|
Blz. 246
|
79102044 Bestemm Reserve kapitaallasten 2044
|
Blz. 247
|
79102051 Bestemm Res mob fonds parkeercapaciteit 2051
|
Blz. 248
|
79102057 Bestemm Reserve Openbare verlichting 2057
|
Blz. 249
|
79102058 Reserve Huisvesting basisonderwijs IHP 2058
|
Blz. 250
|
79102059 Bestemm Res speeltoestellen 2059
|
Blz. 251
|
79102060 Reserve BUIG-Budget (inkomensdeel WWB) 2060
|
Blz. 252
|
79102068 Reserve overgehevelde midddelen 2068
|
Blz. 253
|
79102070 Bestemm Reserve Digitaal werken 2070
|
Blz. 254
|
79102071 Bestemm Reserve Inrichting Soc Domein 2071
|
Blz. 255
|
79102062 BR groot Ond kapitaalgoed (tijdelijk) 2062
|
Blz. 256
|
79102072 Bestemm Reserve Rehabilitatie wegen 2072
|
Blz. 257
|
Kleurenstatus voorzieningen
|
Blz. 258
|
Doelstellingen
|
Blz. 259
|
Voorzieningen
|
Blz. 260
|
79103003 Voorziening wegen 3003
|
Blz. 261
|
79103016 Voorz. onderhoud gemeentegebouwen 3016
|
Blz. 262
|
79103018 Voorziening wachtgeld wethouders 3018
|
Blz. 263
|
79103049 VRZ niet gerealiseerde kaplast riolering 3049
|
Blz. 264
|
79103054 Voorz Turfhaven (incl. camperplaatsen) 3054
|
Blz. 265
|
79103048 Voorziening vervangingsinvestering riolering 3048
|
Blz. 266
|
Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
|
Blz. 267
|
Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
|
Blz. 268
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 269
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 270
|
Rechtmatigheid
|
Blz. 271
|
Rechtmatigheid
|
Blz. 272
|
Begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 273
|
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
|
Blz. 274
|
Analyse van het resultaat t.o.v. de begroting
|
Blz. 275
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 276
|
Bijlagen
|
Blz. 277
|
Verloop BBV beleidsindicatoren
|
Blz. 278
|
Verloop BBV indicatoren
|
Blz. 279
|
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
|
Blz. 280
|
SiSa opgave
|
Blz. 281
|
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 282
|
Totaaloverzicht exploitatiebudgetten
|
Blz. 283
|
Lijst van gebruikte afkortingen
|
Blz. 284
|
Lijst van gebruikte afkortingen
|
Blz. 285
|
Wet Normering Topinkomens
|
Blz. 286
|
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semiepublieke sector
|
Blz. 287
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|