Stand van zaken programma's

Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat

Programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.2 0.2 Burgerzaken 299.038 290.805 8.233 35.000 334.038
TAAK0.63 0.63 Parkeerbelasting 0 1.812 -1.812 0 0
TAAK1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 693.756 727.651 -33.895 60.000 753.756
TAAK1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 277.026 256.514 20.512 0 277.026
TAAK2.1 2.1 Verkeer en vervoer 1.268.438 1.136.587 131.851 5.933 1.274.371
TAAK2.2 2.2 Parkeren 168.841 176.670 -7.829 0 168.841
TAAK2.4 2.4 Economische havens en waterwegen 0 0 0 0 0
TAAK2.5 2.5 Openbaar vervoer 2.056 669 1.387 0 2.056
TAAK5.1 5.1 Sportbeleid en activering 266.111 306.117 -40.006 0 266.111
TAAK5.2 5.2 Sportaccommodaties 722.509 449.732 272.777 48.000 770.509
TAAK5.6 5.6 Media 240.890 242.027 -1.137 0 240.890
TAAK5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.087.466 1.132.236 -44.770 100.000 1.187.466
TAAK7.2 7.2 Riolering 702.266 562.225 140.041 111.304 813.570
TAAK7.3 7.3 Afval 1.234.232 1.353.275 -119.043 0 1.234.232
TAAK7.4 7.4 Milieubeheer 1.626.577 971.353 655.224 -50.538 1.576.039
TAAK7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 144.383 129.625 14.758 0 144.383
TAAK8.1 8.1 Ruimtelijke ordening 430.615 353.691 76.924 2.000 432.615
TAAK8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 3.227 137.238 -134.011 0 3.227
TAAK8.3 8.3 Wonen en bouwen 949.953 532.568 417.385 403.158 1.353.111
Totaal Lasten 10.117.384 8.760.794 1.356.590 714.857 10.832.241
Baten
TAAK0.2 0.2 Burgerzaken 139.917 122.809 17.108 0 139.917
TAAK0.63 0.63 Parkeerbelasting 569.226 602.892 -33.666 60.000 629.226
TAAK1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 7.838 5.987 1.851 0 7.838
TAAK1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 15.213 11.937 3.276 0 15.213
TAAK2.1 2.1 Verkeer en vervoer 42.965 54.662 -11.697 37.000 79.965
TAAK2.4 2.4 Economische havens en waterwegen 149 0 149 0 149
TAAK5.1 5.1 Sportbeleid en activering 8.334 44.334 -36.000 75.000 83.334
TAAK5.2 5.2 Sportaccommodaties 66.719 61.620 5.099 0 66.719
TAAK5.6 5.6 Media 11.540 231.540 -220.000 0 11.540
TAAK5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.633 3.907 -274 0 3.633
TAAK7.2 7.2 Riolering 1.302.527 953.423 349.104 111.304 1.413.831
TAAK7.3 7.3 Afval 1.875.006 1.399.683 475.323 0 1.875.006
TAAK7.4 7.4 Milieubeheer 277.144 750.570 -473.426 135.862 413.006
TAAK7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 68.781 69.080 -299 0 68.781
TAAK8.1 8.1 Ruimtelijke ordening 847 132 715 0 847
TAAK8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 3.964 0 3.964 0 3.964
TAAK8.3 8.3 Wonen en bouwen 367.341 245.145 122.196 -140.000 227.341
Totaal Baten 4.761.144 4.557.721 203.423 279.166 5.040.310
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -5.356.240 -4.203.073 -1.153.167 -435.691 -5.791.931

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 691.067 0 691.067 66.182 757.249
Baten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 100.541 0 100.541 1.348.059 1.448.600
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -590.526 0 -590.526 1.281.877 691.351

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 0.2 Burgerzaken: nadeel € 35.000
Lasten
Als gevolg van de val van het kabinet worden In november 2023 verkiezingen gehouden voor de Tweede Kamer. Voor zover nu bekend worden hier vanuit de rijksoverheid geen extra middelen voor beschikbaar gesteld.

Taakveld 0.63 Parkeerbelasting: voordeel € 60.000
Baten
Naar verwachting wordt een hoger bedrag aan parkeerheffingen ontvangen. 

Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer: nadeel € 60.000
Lasten
De energiekosten voor de brandweerkazerne zijn fors gestegen na de overstap van Gazprom naar Eneco doordat het tarief verdubbelde (€ 20.000).  De bijdrage VGGM voor 2023 valt op basis van de begrotingswijziging € 40.000 hoger uit. 

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer: nadeel lasten € 5.933 en voordeel baten € 37.000.
Lasten
Binnen onderhoud wegen is meer klein onderhoud uitgevoerd door wortelopdruk. Bij de openbare verlichting zijn de energiekosten hoger dan begroot, de servicekosten vallen lager uit. Binnen de verkeersmaatregelen vallen de overige kosten lager uit en is er sprake van inkomsten uit RVV-ontheffingen, welke niet waren begroot. De beheerskosten voor het openbaar toilet ware niet begroot.  
Baten
Zowel de leges als vergoeding voor degeneratie vallen hoger uit. 

Taakveld 5.1 sportbeleid en activering: 
Met ingang van 2023 ontvangen we een specifieke uitkering voor deze activiteiten. Deze middelen zaten voorheen in de algemene uitkering.

Taakveld 5.2 sportaccommodaties: nadeel € 48.000
Lasten
De energiekosten voor de binnensportaccommodaties vallen fors hoger uit. De overstap van Gazprom naar Eneco betekende een verdubbeling van het tarief. 

Taakveld 5.7 openbaar groen en (openlucht)recreatie: nadeel € 100.000
Lasten
De kosten voor het onderhoud van het openbaar groen vallen ruim hoger uit. Dit is mede het gevolg van het feit dat Circulus nu ook haar algemene kosten doorbelast. 

Taakveld 7.2 Riolering: geen voor-of nadeel
De kapitaallasten vallen in 2023 lager uit dan begroot, omdat projecten later worden afgerond. De energiekosten vallen hoger uit. Voor wat betreft de opbrengsten uit heffing verwachten we lager uit te komen. Dit wordt voor een deel gecompenseerd doordat een aantal kostenbudgetten niet volledig wordt ingezet. Bij de jaarrekening 2023 zullen we een tekort of een overschot op het taakveld riolering verrekenen met de voorziening riolering. Daarnaast is de mutatie op de voorziening aangepast, deze was als saldo verwerkt. De mutatie in de voorziening betreft echter een storting in de voorziening vervangingsinvesteringen en een onttrekking aan de egalisatievoorziening. Per saldo heeft dit geen effect.

Taakveld 7.3 Afval: geen voor- of nadeel
Begin vierde kwartaal 2023 is duidelijk geworden dat in voorgaande jaren te veel in rekening is gebracht bij de gemeente Rheden voor het gebruik van het recycleplein. Er zijn extra kosten gemaakt voor een bewustwordingscampagne (DOESbewust), opgezet rondom diverse thema's in de openbare ruimte, waaronder afval. De kosten hiervoor waren ongeveer € 10.000, een overschrijding van de begroting voor deze kosten. Het is een eenmalige uitgave die de komende jaren voor meerdere thema’s in de openbare ruimte ingezet kan worden. De inkomsten uit heffing zullen naar verwachten wat lager uitvallen dan begroot. Vanuit het Afvalfonds/Nedvang zullen de inkomsten naar verwachting verdubbelen ten opzichte van het begrote bedrag. Bij de jaarrekening 2023 zullen we een tekort of een overschot op het taakveld afval verrekenen met de in te stellen voorziening afval.

Taakveld 7.4 Milieubeheer: voordeel lasten € 186.400
Lasten
Onder de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) is een uitkering aangevraagd en ontvangen, de inkomsten en uitgaven voor deze regeling waren niet begroot. Het project aardgasvrije wijk De Ooi kent een herstart. De middelen hiervoor zijn al ontvangen.  Het budget voor de milieutaken van de Omgevingsdienst is verlaagd met het deel van de kosten voor bouwtoezicht. Dit budget wordt toegevoegd aan taakveld 8.3 Wonen en bouwen. 
Baten
De baten voor de CDOKE-regeling en de aardgasvrije wijk zijn toegevoegd. De baten zijn gelijk aan de toegevoegde lasten. 

Taakveld 8.3 Wonen en bouwen: nadeel lasten € 403.158 en nadeel baten € 140.000
Lasten
De lasten stijgen vooral door overheveling van het budget voor de bouwtaken vanuit taakveld 7.4 Milieubeheer en taakveld 0.4 Overhead (per saldo € 360.000). Daarnaast heeft de Omgevingsdienst haar begroting 2023 aangepast, waardoor de kosten voor Doesburg ca. € 44.000 hoger uitvallen. 
Baten
Gezien het kleine aantal aanvragen voor grotere projecten dat is ontvangen moet de opbrengst aan bouwleges worden verlaagd.  

Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak

Programma 2

Terug naar navigatie - Programma 2
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK4.1 4.1 Openbaar basisonderwijs 600 10.246 -9.646 0 600
TAAK4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 156.670 209.013 -52.343 -114.993 41.677
TAAK4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 768.769 1.013.209 -244.440 376.790 1.145.559
TAAK6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.137.496 1.780.653 -643.157 1.601.500 2.738.996
TAAK6.2 6.2 Wijkteams 719.010 487.762 231.248 0 719.010
TAAK6.3 6.3 Inkomensregelingen 6.207.047 4.411.025 1.796.022 795.000 7.002.047
TAAK6.4 6.4 Begeleide participatie 1.685.335 1.511.627 173.708 0 1.685.335
TAAK6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 965.439 777.036 188.403 131.000 1.096.439
TAAK6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 561.229 417.357 143.872 10.000 571.229
TAAK6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 3.622.819 1.799.068 1.823.751 174.100 3.796.919
TAAK6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 5.169.764 2.862.393 2.307.371 638.000 5.807.764
TAAK6.81 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 103.344 64.218 39.126 -30.000 73.344
TAAK6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 28.070 24.070 4.000 0 28.070
TAAK7.1 7.1 Volksgezondheid 428.884 434.331 -5.447 0 428.884
Totaal Lasten 21.554.476 15.802.008 5.752.468 3.581.397 25.135.873
Baten
TAAK4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 11.300 12.986 -1.686 0 11.300
TAAK4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 30.000 280.108 -250.108 376.790 406.790
TAAK6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 3.268.584 -3.268.584 2.500.000 2.500.000
TAAK6.3 6.3 Inkomensregelingen 4.369.979 3.411.921 958.058 71.000 4.440.979
TAAK6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 180.978 192.810 -11.832 131.000 311.978
TAAK6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 8.296 0 8.296 0 8.296
TAAK6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 352.664 102.469 250.195 247.000 599.664
Totaal Baten 4.953.217 7.268.878 -2.315.661 3.325.790 8.279.007
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -16.601.259 -8.533.130 -8.068.129 -255.607 -16.856.866

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 132.145 0 132.145 0 132.145
Baten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 0 0 0 440.979 440.979
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -132.145 0 -132.145 440.979 308.834

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting: € 115.000 voordeel 
Het gebouw de Ooij aan de Begoniastraat maakt geen onderdeel meer uit van onderwijshuisvesting maar wordt gebruikt voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken: neutraal
De baten en lasten voor het onderwijsachterstandenbeleid (€ 333.000) en het nationaal programma onderwijs (€  44.000) die ten laste komen van een specifieke uitkering zijn verwerkt in de begroting. Dit betreft geoormerkt geld van het Rijk.

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: per saldo een voordeel van € 900.000.
De baten en lasten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne zijn nog niet in de begroting opgenomen. Op basis van de normvergoeding verwachten bedraagt de te ontvangen uitkering ca. € 2,5 miljoen. De lasten worden geraamd op € 1,6 miljoen. Het voordelige saldo kan op basis van de huidige regelgeving net als in 2022 ten gunste van de algemene middelen worden gebracht.

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: per saldo een nadeel van € 724.000
De begrote lasten zijn met € 880.000 verhoogd vanwege de energietoeslag. Inclusief de in 2022 ontvangen middelen voor 2023 is daarmee € 1.185.000 voor de energietoeslag beschikbaar (verstrekkingen en uitvoering). Daarnaast zijn de kosten voor uitkeringen € 15.000 hoger. Hier staat een hogere Rijksbijdrage tegenover (€ 71.000).  De lasten voor de Wtcg en CER zijn te hoog in de begroting opgenomen. Dit budget wordt met € 100.000 verlaagd.

Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie: neutraal
De baten en lasten voor inburgering die ten laste komen van een specifieke uitkering zijn verwerkt in de begroting. 

Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+: Per saldo een voordeel van € 73.000
De lasten voor de WMO zijn ca. € 50.000 lager. Het gaat hierbij om de kosten voor huishoudelijke hulp en begeleiding. Ook is de eigenbijdrage hoger dan begroot (€ 25.000). 
Op taakveld 6.71 staan ook de baten en lasten begroot voor de transformatie van Beschermd Wonen (BW) naar Beschermd Thuis (BT). Per 1 januari 2025 is het woonplaatsbeginsel voor Beschermd Wonen van toepassing, waarbij gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor de toewijzing naar beschermd wonen. Voor de transformatie ontvangen wij middelen uit het regiobudget dat de gemeente Arnhem ontvangt van Rijk. Met deze middelen moeten wij voorzieningen opbouwen om inwoners zoveel mogelijk in de eigen gemeente een beschermd thuis te bieden. De ontvangen middelen moeten, voor zover niet besteed, beschikbaar blijven om de transformatie vorm te geven. Dit doen we door voor de niet bestede middelen een bestemmingsreserve te vormen. 

Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: € 640.000 nadeel
Voor de jeugdzorg wordt een stijging van de lasten voorzien van ca. € 640.000 door met name een grotere vraag naar zorg ten opzichte van de begroting. 

Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+: € 30.000 voordeel
Door beperkte capaciteit worden er minder activiteiten uitgevoerd in het kader van training, scholing en voorlichting. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 30.000 op dit budget. In 2024 wordt dit weer opgepakt.

Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie

Programma 3

Terug naar navigatie - Programma 3
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK2.3 2.3 Recreatieve havens 116.856 87.416 29.440 10.000 126.856
TAAK3.1 3.1 Economische ontwikkeling 227.154 162.510 64.644 0 227.154
TAAK3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 13.372 13.281 91 0 13.372
TAAK3.4 3.4 Economische promotie 451.212 284.276 166.936 0 451.212
TAAK5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 53.040 48.280 4.760 0 53.040
TAAK5.4 5.4 Musea 187.839 191.053 -3.214 26.000 213.839
TAAK5.5 5.5 Cultureel erfgoed 267.243 330.740 -63.497 0 267.243
Totaal Lasten 1.316.716 1.117.555 199.161 36.000 1.352.716
Baten
TAAK2.3 2.3 Recreatieve havens 114.246 96.257 17.989 -40.000 74.246
TAAK3.1 3.1 Economische ontwikkeling 52.110 55.453 -3.343 0 52.110
TAAK3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 7.828 4.631 3.197 0 7.828
TAAK3.4 3.4 Economische promotie 429.910 -1.470 431.380 -90.000 339.910
TAAK5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 0 0 0 0 0
TAAK5.4 5.4 Musea 20.725 17.243 3.482 0 20.725
TAAK5.5 5.5 Cultureel erfgoed 30.348 186.182 -155.834 0 30.348
Totaal Baten 655.167 358.296 296.871 -130.000 525.167
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -661.549 -759.259 97.710 -166.000 -827.549

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0
Baten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 0 0 0 118.175 118.175
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 0 0 0 118.175 118.175

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 2.3 Recreatieve havens: nadeel lasten € 10.000 en baten € 40.000
Lasten
De kosten voor onderhoud, schoonmaak en dergelijke komen ruim boven het begrote bedrag.  
Baten
De lig-, haven- en kadegelden vallen lager uit. De baten liggen in lijn met de realisatie in voorgaande jaren.  Er moet nog een bedrag aan btw en toeristenbelasting gecorrigeerd worden op nu de in de boekhouding geregistreerde inkomsten. 

Taakveld 3.4 Economische promotie: nadeel € 90.000
Baten
Over het jaar 2023 zijn geen voorlopige aanslagen opgelegd, in 2024 worden gelijk de definitieve aanslagen opgelegd. De verwachting is dat er voor een bedrag van ongeveer € 295.000 aan aanslagen opgelegd kan worden. Daarnaast wordt nog ongeveer € 20.000 aan toeristenbelasting vanuit de liggelden passantenhaven overgeboekt. 
 

Taakveld 5.4 Musea: nadeel € 26.000
Lasten
De kosten voor energie voor Nieuwstraat 2 en 4 vallen fors hoger uit. 

Programma 4 Bestuur en organisatie

Programma 4

Terug naar navigatie - Programma 4
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.1 0.1 Bestuur 933.154 769.645 163.509 46.000 979.154
TAAK0.4 0.4 Overhead 6.247.583 4.355.848 1.891.735 1.091.593 7.339.176
TAAK0.5 0.5 Treasury 3.398 17.794 -14.396 17.000 20.398
Totaal Lasten 7.184.135 5.143.287 2.040.848 1.154.593 8.338.728
Baten
TAAK0.4 0.4 Overhead 733 167.266 -166.533 51.585 52.318
TAAK0.5 0.5 Treasury 269.435 332.005 -62.570 105.000 374.435
Totaal Baten 270.168 499.271 -229.103 156.585 426.753
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -6.913.967 -4.644.016 -2.269.951 -998.008 -7.911.975

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 89.045 0 89.045 -83.941 5.104
Baten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 2.470.295 310.798 2.159.497 -2.346.469 123.826
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 2.381.250 310.798 2.070.452 -2.262.528 118.722

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 0.1 Bestuur: € 46.000 nadeel
De verwachte lasten stijgen vooral door hogere accountantskosten (€ 40.000). De overige wijzigingen bedragen per saldo € 6.000.

Taakveld 0.4 Overhead: per saldo een nadeel van € 1.040.000
De personeelskosten van de ambtelijke organisatie worden verantwoord onder overhead. Over 2023 verwachten we een tekort van ca. € 750.000. Dit komt o.a. doordat de salarislasten 2023 niet juist aangepast zijn met de indexering (1,2% i.p.v. 6,9%). Ook is er veel ingehuurd wat tot extra kosten heeft geleid. Doordat er in het 2e halfjaar veel vacatures zijn ingevuld daalt het aandeel inhuur wel. 
De kosten voor de huisvesting zijn € 220.000 hoger dan geraamd. Dit wordt o.a. veroorzaakt door hogere energielasten. Daarnaast zijn de besparingen die nodig zijn voor de dekking van de kosten van de Leigraafseweg nog niet gerealiseerd.
Het budget voor bezwaar en beroep moet met € 50.000 worden bijgesteld. Dit heeft vooral te maken met de inkoop van externe juridische expertise voor complexe en specialistische vraagstukken in zaken. 
In 2022 zijn middelen ontvangen van de provincie voor de versterking van de wijkraden. Het restant van die geoormerkte middelen is toegevoegd aan de begroting 2023.  De baten en de lasten muteren daardoor met € 52.000.
De overige afwijkingen op taakveld 0.4 bedragen per saldo € 20.000.

Taakveld 0.5 Treasury: per saldo een voordeel van € 88.000.
De verwachte baten zijn per saldo ca. € 105.000 hoger door de rentevergoeding over het saldo schatkistbankieren. Het rentetarief is behoorlijk gestegen waardoor we een hogere vergoeding ontvangen. De rentelasten zijn € 17.000 hoger op dit taakveld. Deze stonden begroot op taakveld 0.4 Overhead.

Taakveld 0.10 Reserves: € 420.000 nadeel
De mutaties op de reserves zijn nu opgenomen bij het programma waarop het betrekking heeft. In de primitieve begroting zijn de mutaties opgenomen onder overhead. Ten opzichte van de primitieve begroting levert dit een budgettair neutrale verschuiving op van het programma bestuur en organisatie naar de overige programma's. De toelichting op het verschil tussen de begrote mutaties op reserves en de verwachte werkelijke mutaties doen we eenmalig wel op overhead. De verklaring voor het verschil is dat de onttrekking aan de reserve kapitaalslasten (=dekking afschrijvingslasten) veel te hoog in de begroting is verwerkt. Bij de raming van de onttrekking is geen rekening gehouden met vertraging in de uitvoering van de desbetreffende investeringen. Bij de raming van de afschrijvingslast is daar wel rekening mee gehouden. Dit levert een nadeel op van € 420.000. 

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen
Exploitatie Organisatieonderdeel BGR 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023 Begrotingsbijstellingen IBB 2023 Prognose 2023 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.61 0.61 OZB woningen 167.023 165.176 1.847 0 167.023
TAAK0.62 0.62 OZB niet-woningen 5.475 6.669 -1.194 0 5.475
TAAK0.64 0.64 Belastingen Overig 76.560 59.782 16.778 -15.000 61.560
TAAK0.8 0.8 Overige baten en lasten 652.790 21.258 631.532 -579.264 73.526
TAAK0.9 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 17.586 -17.586 0 0
Totaal Lasten 901.848 270.471 631.377 -594.264 307.584
Baten
TAAK0.61 0.61 OZB woningen 1.814.326 1.852.199 -37.873 35.000 1.849.326
TAAK0.62 0.62 OZB niet-woningen 486.193 484.542 1.651 0 486.193
TAAK0.64 0.64 Belastingen Overig 175.684 151.031 24.653 -16.000 159.684
TAAK0.7 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 25.855.000 24.719.414 1.135.586 1.740.000 27.595.000
TAAK0.8 0.8 Overige baten en lasten 0 605 -605 0 0
Totaal Baten 28.331.203 27.207.791 1.123.412 1.759.000 30.090.203
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 27.429.355 26.937.319 492.036 2.353.264 29.782.619

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 0.61 OZB Woningen:  € 35.000 voordeel
Dat gerealiseerde baten zijn hoger dan geraamd. In de begroting was de areaal uitbreiding niet verwerkt. 

Taakveld 0.7 Algemene uitkering:  € 1.740.000 voordeel
Het begrote bedrag was gebaseerd op de meicirculaire 2022. De aangepaste raming is berekend op basis van de septembercirculaire 2023.  Dit is een voordelige bijstelling van € 645.000. De mutaties tussen de verschillende circulaires betreft voornamelijk loon- en prijsontwikkelingen en de compensatie van de ruimte onder het plafond van het BTW compensatiefonds. De ruimte onder het plafond betreft de niet gedeclareerde BTW uit het BTW compensatiefonds. Dit wordt toegevoegd aan de algemene uitkering. Daarnaast ontvangen wij in 2023 ook weer energietoeslag. De bedragen zijn al wel bekend maar worden pas opgenomen in de decembercirculaire. Het gaat om een bedrag van € 880.000 voor 2023 en een nabetaling over 2022 van € 215.000. De nabetaling over 2022 betreft de compensatie van het tekort in 2022 op de energietoeslag.

Taakveld 0.8 Overige baten en lasten: € 579.000 voordeel
De mutatie in de lasten betreft de vrijval van stelposten loon- en prijsbijstelling 2023. Deze vrijval komt ten goede aan de dekking van de gestegen loonkosten (programma 4) en de prijsindexatie op overige programma's.