Stand van zaken programma's

Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat

Programma 1

Terug naar navigatie - Programma 1
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.2 0.2 Burgerzaken 389.989 399.739 -9.750 100.000 489.989
TAAK1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 832.920 827.890 5.030 12.000 844.920
TAAK1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 442.420 313.739 128.681 254.500 696.920
TAAK2.1 2.1 Verkeer en vervoer 1.558.713 1.395.260 163.453 49.509 1.608.222
TAAK2.2 2.2 Parkeren 98.323 104.380 -6.057 19.802 118.125
TAAK2.5 2.5 Openbaar vervoer 2.056 844 1.212 0 2.056
TAAK5.1 5.1 Sportbeleid en activering 243.636 302.847 -59.211 75.000 318.636
TAAK5.2 5.2 Sportaccommodaties 643.280 648.143 -4.863 35.000 678.280
TAAK5.6 5.6 Media 240.186 471.330 -231.144 231.540 471.726
TAAK5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 907.861 850.810 57.051 68.942 976.803
TAAK7.2 7.2 Riolering 971.859 789.141 182.718 70.024 1.041.883
TAAK7.3 7.3 Afval 1.386.468 1.249.240 137.228 0 1.386.468
TAAK7.4 7.4 Milieubeheer 1.018.899 818.592 200.307 -31.000 987.899
TAAK7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 97.286 59.765 37.521 0 97.286
TAAK8.1 8.1 Ruimtelijke ordening 385.527 297.956 87.571 -5.517 380.010
TAAK8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 12.163 59.299 -47.136 15.000 27.163
TAAK8.3 8.3 Wonen en bouwen 1.137.073 862.415 274.658 -143.030 994.043
Totaal Lasten 10.368.659 9.451.387 917.272 751.770 11.120.429
Baten
TAAK0.2 0.2 Burgerzaken 139.917 228.660 -88.743 100.000 239.917
TAAK0.63 0.63 Parkeerbelasting 593.048 662.211 -69.163 133.372 726.420
TAAK1.1 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 7.838 10.377 -2.539 0 7.838
TAAK1.2 1.2 Openbare orde en veiligheid 10.057 12.814 -2.757 0 10.057
TAAK2.1 2.1 Verkeer en vervoer 33.330 19.809 13.521 74.000 107.330
TAAK2.2 2.2 Parkeren 0 0 0 30.000 30.000
TAAK2.4 2.4 Economische havens en waterwegen 149 0 149 0 149
TAAK5.1 5.1 Sportbeleid en activering 83.334 14.500 68.834 100.000 183.334
TAAK5.2 5.2 Sportaccommodaties 61.131 44.748 16.383 41.000 102.131
TAAK5.6 5.6 Media 0 231.540 -231.540 231.540 231.540
TAAK5.7 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.633 407 3.226 0 3.633
TAAK7.2 7.2 Riolering 1.486.855 871.634 615.221 70.024 1.556.879
TAAK7.3 7.3 Afval 1.878.946 1.520.770 358.176 0 1.878.946
TAAK7.4 7.4 Milieubeheer 0 0 0 694.000 694.000
TAAK7.5 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 75.781 63.887 11.894 0 75.781
TAAK8.1 8.1 Ruimtelijke ordening 847 28.630 -27.783 20.000 20.847
TAAK8.2 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 3.964 135.198 -131.234 0 3.964
TAAK8.3 8.3 Wonen en bouwen 367.341 249.475 117.866 -230.000 137.341
Totaal Baten 4.746.171 4.094.658 651.513 1.263.936 6.010.107
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -5.622.488 -5.356.729 -265.759 512.166 -5.110.322

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 691.067 0 691.067 -195.000 496.067
Baten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 1.407.158 0 1.407.158 -1.008.235 398.923

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 0.63 Parkeerbelasting: € 133.172 voordeel.
Op basis van de ontvangen parkeerheffingen in de eerste 3 kwartalen van  2024 wordt verwacht een hoger bedrag aan parkeerheffingen te ontvangen. 

Taakveld 1.2 Openbare Orde en veiligheid: € 254.500 nadeel.
De lasten voor de inzet van de inhuur van BOA's van de gemeente Rheden voor het jaar 2024 waren niet op de juiste manier in de begroting 2024 verwerkt, dat is hier gecorrigeerd. De te verwachten lasten over 2024 bedragen € 175.000. Daarnaast worden er nog afrekeningen over 2022 en 2023 verwacht die hoger uitvallen dan begroot, samen circa € 60.000.
De lasten voor een woninguitzetting zullen naar verwachting € 20.000 bedragen. Er wordt ingezet op het verhalen van deze lasten.

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer: € 25.000 voordeel.
Binnen onderhoud wegen zijn er meer lasten voor Circulus ad € 87.000 vanwege hogere lasten voor machinaal vegen en  doorbelaste algemene lasten.  De kapitaallasten vallen € 71.000 lager uit doordat projecten later zijn uitgevoerd dan verwacht. De beheerskosten voor het openbaar toilet ad € 22.000 waren niet begroot. 
Zowel de leges als vergoeding voor degeneratie kosten  voor ondergrondse infrastructuur vallen hoger uit. 

Taakveld 5.1 sportbeleid en activering: per saldo geen voor- of nadeel.
Met ingang van 2023 ontvangen we een specifieke uitkering voor deze activiteiten. Deze middelen zaten voorheen in de algemene uitkering.

Taakveld 5.2 sportaccommodaties: € 35.000 nadeel.
Met name de energiekosten voor de binnensportaccommodaties vallen fors hoger uit., een nadeel van circa € 53.000.  De lasten voor klein onderhoud en belastingen vallen daarentegen lager uit.

Taakveld 5.6 Media: per saldo geen voor- of nadeel.
De extra lasten ad € 231.540 voor versterking van de bibliotheek en digitale ondersteuning worden gedekt door specifieke uitkeringen.

Taakveld 5.7 openbaar groen en (openlucht)recreatie: € 68.942 nadeel.
De kosten voor het onderhoud van het openbaar groen vallen hoger uit. Dit is mede het gevolg van het feit dat Circulus haar algemene kosten doorbelast. Daarnaast zijn nu de kapitaallasten opgenomen voor "Groen, spelen, water, naar buiten in Beinum". De afschrijving (€ 34.942) van dit project start in 2025.

Taakveld 7.2 Riolering: per saldo geen voor- of nadeel.
De kapitaallasten vallen in 2024 lager uit dan begroot, omdat projecten later worden afgerond. De energiekosten vallen hoger uit. Daarnaast vallen de onderhoudskosten circa € 45.000 hoger uit. Door hogere grondwaterstanden en veel regenval zijn er meer verzakkingen van het riool. De personele kosten vallen circa € 20.000 hoger uit vanwege inhuur voor verwerken van gegevens in de beheersystemen en uitbestede installatieverantwoordelijkheid. Wat betreft de opbrengsten uit heffing verwachten we lager uit te komen dan begroot. Bij de jaarrekening 2024 zullen we een tekort of een overschot op het taakveld riolering verrekenen met de voorziening riolering. 

Taakveld 7.3 Afval: per saldo geen voor- of nadeel.
Bij de jaarrekening 2024 zullen we een tekort of een overschot op het taakveld afval verrekenen met de voorziening afval.

Taakveld 7.4 Milieubeheer: € 725.000 voordeel.
Onder de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) is een uitkering aangevraagd en ontvangen, de inkomsten en uitgaven voor deze regeling waren niet begroot. Ook voor de projecten aardgasvrije wijk De Ooi en het Energiearmoede beleid zijn de te verwachte baten en lasten in 2024 nu opgenomen, de lasten worden gedekt door vooruit ontvangen  specifieke uitkeringen. De lasten voor algemeen milieubeleid kunnen in 2024 gedekt worden door een subsidie van de Provincie.
Deze subsidie van de Provincie voor het Soorten Management Plan is opgenomen (€ 83.000)onder de baten. Het project Nationaal Isolatie Programma/Landelijke Aanpak Isolatie is in het najaar 2024 gestart, de hiervoor bestemde middelen zullen voor een klein deel in 2024 worden besteed( € 10.000), dit is een meerjarig project waarvoor het restant van de  middelen ( € 140.000) in komende jaren nodig zal zijn.

Taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening: € 25.000 voordeel.
De lasten voor de Groene Metropool regio worden naar beneden bijgesteld met circa € 20.000,  en zal er € 5.000 minder worden uitgegeven aan basisregistratie. Er wordt € 20.000 meer ontvangen aan leges voor bestemmingswijzigingen dan begroot, dit bedrag zal nodig zijn voor deskundigenkosten inzake de bestemming van de gymzaal aan de Armgardstraat.

Taakveld 8.3 Wonen en bouwen:  € 87.000 nadeel.
Eind 2022 zijn de bouwtaken naar de ODRA overgedragen. De daar aan gerelateerde loonkosten zijn abusievelijk niet meegenomen in de vaststelling van het budget voor bouwtaken. Dit is hersteld in de begroting van 2025, maar dit moet in 2024 nog éénmalig worden gecorrigeerd. Het gaat hierbij om een bedrag van €165.000,- .  Het restant van het tekort wordt veroorzaakt door een overschrijding van het werkpakket.  De meerkosten ontstaan o.a. doordat er met de komst van de Omgevingswet bij vergunningaanvragen meer uren in vooroverleg en in de behandeling van de aanvragen geïnvesteerd moeten worden.  De werkzaamheden inzake het opstellen van een omgevingsvisie zijn nog in aanvang, de begrote lasten voor de invoering van de Omgevingsweg  ad € 355.000 zullen maar voor een zeer klein deel worden besteed in 2024. Daarom worden de begrote lasten voor 2024 naar beneden bijgesteld met € 348.000.
Gezien het kleine aantal aanvragen voor grotere projecten dat is ontvangen moet de opbrengst aan bouwleges worden verlaagd.  In 2024 zijn geen grote projecten gestart.

Taakveld 0.10 Mutatie reserves: € 813.000 nadeel.
Naar aanleiding van het Raadsbesluit inzake het MIP wegen plus, wordt er € 225.000 minder gedoteerd aan de reserve wegen, vanuit het Parapluplan parkeren wordt er € 30.000 extra toegevoegd aan de bestemmingsreserve Mobiliteitsfonds. Omdat er geen of minder uitgaven gedaan zijn inzake algemeen milieubeleid (€ 495.000), Omgevingswet ( € 348.000) en Nationaal Isolatie Plan (€ 140.000) worden de onttrekkingen aan de bestemmingsreserves ten behoeven van de exploitatie voor deze doelen verlaagd. De middelen blijven gereserveerd in de bestemmingsreserve voor uitgaven in volgende jaren.


Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak

Programma 2

Terug naar navigatie - Programma 2
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK4.1 4.1 Openbaar basisonderwijs 47.410 67.008 -19.598 0 47.410
TAAK4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 150.942 147.825 3.117 24.000 174.942
TAAK4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 666.959 971.116 -304.157 398.000 1.064.959
TAAK6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.253.804 2.304.584 -1.050.780 1.808.000 3.061.804
TAAK6.2 6.2 Wijkteams 1.201.145 678.276 522.869 129.000 1.330.145
TAAK6.3 6.3 Inkomensregelingen 5.651.970 4.560.854 1.091.116 574.500 6.226.470
TAAK6.4 6.4 Begeleide participatie 1.774.610 1.446.925 327.685 -180.000 1.594.610
TAAK6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 833.767 888.215 -54.448 285.000 1.118.767
TAAK6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 691.732 459.724 232.008 -45.000 646.732
TAAK6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 3.822.587 2.455.937 1.366.651 -19.000 3.803.587
TAAK6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 5.771.843 4.758.958 1.012.885 1.757.000 7.528.843
TAAK6.81 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 168.015 95.398 72.617 -40.000 128.015
TAAK6.82 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 106.755 47.346 59.409 0 106.755
TAAK7.1 7.1 Volksgezondheid 575.793 548.593 27.200 40.000 615.793
Totaal Lasten 22.717.332 19.430.759 3.286.573 4.731.500 27.448.832
Baten
TAAK4.2 4.2 Onderwijshuisvesting 11.300 0 11.300 0 11.300
TAAK4.3 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 5.000 275.709 -270.709 330.800 335.800
TAAK6.1 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 0 2.556.485 -2.556.485 2.618.000 2.618.000
TAAK6.2 6.2 Wijkteams 0 0 0 0 0
TAAK6.3 6.3 Inkomensregelingen 4.389.979 3.914.821 475.158 503.750 4.893.729
TAAK6.5 6.5 Arbeidsparticipatie 67.093 307.899 -240.806 100.500 167.593
TAAK6.6 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 17.340 5.487 11.853 0 17.340
TAAK6.71 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 331.850 116.785 215.065 0 331.850
TAAK6.72 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 0 25.328 -25.328 25.000 25.000
TAAK7.1 7.1 Volksgezondheid 0 8.788 -8.788 40.000 40.000
Totaal Baten 4.822.562 7.211.302 -2.388.740 3.618.050 8.440.612
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -17.894.770 -12.219.457 -5.675.313 -1.113.450 -19.008.220

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 132.145 0 132.145 216.000 348.145
Baten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 610.979 0 610.979 24.000 634.979

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting: € 24.000 nadeel.
Er wordt een nieuw Integraal Huisvestingsplan (IHP) opgesteld voor het de onderwijs. De lasten worden gedekt uit de gereserveerde middelen voor het IHP.

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken: per saldo € 78.000 nadeel.
De baten en lasten voor het onderwijsachterstandenbeleid (€ 320.000) en het nationaal programma onderwijs (€  11.000) die ten laste komen van een specifieke uitkering zijn verwerkt in de begroting. Dit betreft geoormerkt geld van het Rijk.  Daarnaast is er een stijging (€ 28.000) te zien in de kosten van voor- en vroegschoolse educatie vanwege de opvang van Oekraïense vluchtelingen, zijn de kosten van het leerlingenvervoer € 20.000 hoger en wordt er € 30.000 meer uitgegeven aan peuteropvang vanwege kinderen met een sociaal medische indicatie (SMI).

Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: per saldo € 810.000 voordeel.
De verwachte baten en lasten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne zijn nog niet in de begroting opgenomen. Op basis van de norm- en transitievergoeding verwachten we een uitkering van ca. € 2,6 miljoen. De directe lasten worden geraamd op bijna € 1,8 miljoen . Daarnaast zijn er ook indirecte kosten , denk aan overhead, extra kosten onderwijs en zorg. Het werkelijke resultaat voor de opvang is daarom wat lager. Deze indirecte kosten worden op het betreffende taakveld verantwoord. De baten en lasten moeten verder worden verhoogd met € 38.000 i.v.m. de versterking van de wijkraden. Hiervoor is een subsidie van de provincie ontvangen.

Taakveld 6.2. Wijkteams: € 129.000 nadeel.
Het nadeel is het gevolg van hogere personeelslasten door inhuur € 240.000. Dit wordt gedekt uit het centraal gereserveerde bedrag voor ziektevervanging en frictiekosten. In de begroting 2024 zijn ook middelen begroot voor de praktijkondersteuner huisartsen (€ 61.000) en de vraagbaak. De werving van de praktijkondersteuner heeft wat langer geduurd en deze start pas in 2025. Daarom moeten deze middelen worden gereserveerd voor 2025. Voor de vraagbaak worden in 2024 € 50.000 minder kosten gemaakt. Vanwege het project "doorontwikkeling toegang" zijn projecten niet uitgevoerd.  

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: per saldo € 71.000 nadeel.
De kosten voor de bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidie zijn € 518.000 hoger. Hier staat een hogere Rijksbijdrage tegenover (€ 514.000). Doordat de baten en lasten in evenwicht zijn is de begrote storting in de reserve BUIG niet nodig (zie mutatie reserves). De begroting 2024 wordt ook aangepast vanwege de kosten voor de compensatie voor de kinderopvangtoeslag (€ 50.000). Dit bedrag krijgen we terug van het Rijk. De overige wijziging bedragen per saldo € 67.000 nadelig en bestaan uit hogere personeelslasten (€ 85.000), technische correctie van te hoog geraamde baten BBZ (75.000), lagere lasten armoedebeleid vanwege incidenteel ontvangen afrekening (€ 30.000), lagere lasten voor de Wtcg en CER (€ 40.000) en overheveling budget bijzondere bijstand naar peuteropvang voor kinderen met een sociaal medische indicatie (€30.000).

Taakveld 6.4 Begeleide participatie: € 180.000 voordeel.
Door een afname van het aantal WSW-ers zijn de lasten ca. € 134.000 lager dan begroot. Ook zijn de lasten voor Scalabor m.b.t. het aanwijsbesluit € 46.000 lager mede door een afrekening over 2023. Met het aanwijsbesluit wordt Scalabor gecompenseerd voor de verminderde productiviteit en hogere inzet op begeleiding.

Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie: € 184.000 nadeel.
De kosten voor de Linie 4 zijn bijgesteld met € 120.000 omdat het huurcontract nog doorloopt. De lasten voor participatie zijn € 65.000 hoger dan geraamd vanwege de extra inzet om inwoners te laten participeren. Daarnaast zijn de baten en lasten voor inburgering opgenomen in de begroting. Dit betreft lasten die gedekt worden door een specifieke uitkering.

Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen WMO: € 45.000 voordeel.
De kosten voor het vraagafhankelijk vervoer zijn lager mede doordat er meer gebruik wordt gemaakt van de Plusbus.

Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+: Per saldo € 19.000 voordeel.
De lasten voor de huishoudelijke hulp zijn ca. € 350.000 hoger, vooral door de hogere tarieven. De lasten voor begeleiding zijn € 150.000 lager door minder gebruik. 
Op taakveld 6.71 staan ook de baten en lasten begroot voor de transformatie van Beschermd Wonen (BW) naar Beschermd Thuis (BT). Per 1 januari 2026 is het woonplaatsbeginsel voor Beschermd Wonen van toepassing, waarbij gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor de toewijzing naar beschermd wonen. Voor de transformatie ontvangen wij middelen uit het regiobudget dat de gemeente Arnhem ontvangt van Rijk. Met deze middelen moeten wij voorzieningen opbouwen om inwoners zoveel mogelijk in de eigen gemeente een beschermd thuis te bieden. De ontvangen middelen moeten, voor zover niet besteed, beschikbaar blijven om de transformatie vorm te geven. Dit doen we door voor de niet bestede middelen toe te voegen aan de bestemmingsreserve bescherm wonen. Voor 2024 gaat het om ongeveer € 215.000 dat nog niet is besteed (zie ook mutatie reserve)

Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: € 1.732.000 nadeel.
Voor de jeugdzorg wordt een stijging van de lasten voorzien van ca. € 1.732.000 door met name de forse stijging van de tarieven. 

Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+: € 40.000 voordeel.
Mede door een afrekening over voorgaande jaren is er een voordeel van € 40.000.

Taakveld 7.1 Volksgezondheid: per saldo geen voor- of nadeel.
De baten en de lasten zijn verhoogd met € 40.000. Dit betreffen middelen voor het "Gezond en Actief Leven Akkoord". De middelen zijn bestemd voor het bevorderen van de gezondheid van inwoners en het verbeteren van de leefomgeving. 

 

Taakveld 0.10 Mutatie reserves, per saldo baten en lasten € 202.000 nadeel.
Stortingen (=lasten)
Vrijval storting reserve BUIG (zie TV 6.3)  € 100.000 voordeel
Storting reserve beschermd wonen (zie TV 6.71)  € 215.000 nadeel
Storting i.v.m. overheveling budget POH-er (zie TV 6.2) € 61.000 nadeel
Storting i.v.m. alleenverdienersproblematiek € 40.000 nadeel

Onttrekking (=baten)
Onttrekking t.b.v. het opstellen van een IHP (zie TV  4.2 ) €   24.000 voordeel.

Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie

Programma 3

Terug naar navigatie - Programma 3
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK2.3 2.3 Recreatieve havens 87.584 69.664 17.920 0 87.584
TAAK3.1 3.1 Economische ontwikkeling 331.451 235.571 95.880 -76.000 255.451
TAAK3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 4.473 5.921 -1.448 0 4.473
TAAK3.4 3.4 Economische promotie 468.869 255.590 213.279 -130.000 338.869
TAAK5.3 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 28.328 20.806 7.522 0 28.328
TAAK5.4 5.4 Musea 129.665 223.175 -93.510 121.150 250.815
TAAK5.5 5.5 Cultureel erfgoed 189.740 161.391 28.349 0 189.740
Totaal Lasten 1.240.110 972.117 267.993 -84.850 1.155.260
Baten
TAAK2.3 2.3 Recreatieve havens 114.246 90.948 23.298 -30.000 84.246
TAAK3.1 3.1 Economische ontwikkeling 0 17.010 -17.010 17.000 17.000
TAAK3.3 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 5.828 4.829 999 0 5.828
TAAK3.4 3.4 Economische promotie 429.910 11.392 418.518 -11.965 417.945
TAAK5.4 5.4 Musea 6.840 11.885 -5.045 0 6.840
TAAK5.5 5.5 Cultureel erfgoed 30.348 15.513 14.835 0 30.348
Totaal Baten 587.172 151.577 435.595 -24.965 562.207
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -652.938 -820.540 167.602 59.885 -593.053

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 1 0 1 0 1
Baten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 138.001 0 138.001 -138.000 1

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 2.3 Recreatieve havens: € 30.000 nadeel.
De lig-, haven- en kadegelden vallen lager uit. De baten liggen in lijn met de realisatie in voorgaande jaren. 

Taakveld 3.1 Economische Ontwikkeling: € 89.000 voordeel.
Een bedrag van € 38.000 was bestemd voor het  het opstellen van een Economische Visie. Deze is niet opgepakt omdat we daarvoor onvoldoende capaciteit hebben. Daarnaast is er nog € 20.000 aan begrote deskundigenkosten niet besteed vanuit capaciteitsgebrek.  Vanuit de KN 2024 was er een bedrag  van € 35.000 bestemd om te komen tot planvorming voor bedrijventerrein Beinum - Oost. Dit is opgepakt maar de verwachting is dat dit niet in 2024 kan worden afgerond. Een bedrag dat in 2023 was ontvangen van de Provincie voor subsidie aan ondernemers (Winterfonds) is met toestemming van de Provincie in 2024 alsnog in een tweede subsidieronde uitgekeerd (€ 17.000).

Taakveld 3.4 Economische promotie: € 118.000 voordeel.
De navolgende projecten zijn in 2024 gestart en zullen in 2025 worden afgerond, de lasten hiervoor zullen niet meer in 2024 vallen. Het betreft: geschiedenisfilmpje Doesburg (€ 30.000), uitstallingsbeleid actualiseren ( € 17.000), onderzoek Passantenhaven (€ 20.000), eigen risico Passie d'Oro beeldje kade (€ 8.000), en het aantrekkelijker maken van de toegang tot de Linie (€ 55.000) Omdat er in 2024 geen pacht wordt ontvangen van de kermis, worden deze ontvangsten uit de begroting geschrapt.

Taakveld 5.4 Musea: € 121.000 nadeel.
De lasten voor het streekarchivariaat  worden verhoogd met € 26.000 vanwege kosten voor een projectleider e-depot en de doorberekening van indexaties en cao-verhogingen.  Tevens zijn extra kosten gemaakt voor het uitvoeren van archiveringswerkzaamheden. Voor wat betreft de Nieuwstraat 2-4 zijn kosten gemaakt voor inhuur deskundigen ten behoeve van de verkoop ad € 50.000, deze lasten waren niet begroot. Daarnaast vallen de energielasten hoger uit en dient er een vergoeding aan de huurder te worden betaald voor het beëindigen van het huurcontract (€ 33.000). Dit was niet voorzien.

Taakveld 0.10 Mutatie reserves: € 138.000 nadeel.
Omdat de uitvoering van enkele projecten nog niet heeft plaatsgevonden, zijn de lasten nog niet ten laste van de exploitatie gebracht.  De reserves waaruit deze uitgaven gedekt waren zullen daarom ook niet gemuteerd worden ten goede van de exploitatie.

Programma 4 Bestuur en organisatie

Programma 4

Terug naar navigatie - Programma 4
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.1 0.1 Bestuur 1.110.669 914.767 195.902 -15.500 1.095.169
TAAK0.4 0.4 Overhead 7.037.392 5.483.832 1.553.560 -520.458 6.516.934
TAAK0.5 0.5 Treasury 48.196 67.437 -19.241 50.000 98.196
Totaal Lasten 8.196.257 6.466.036 1.730.221 -485.958 7.710.299
Baten
TAAK0.1 0.1 Bestuur 70.000 81.463 -11.463 0 70.000
TAAK0.4 0.4 Overhead 135.529 79.196 56.333 -77.000 58.529
TAAK0.5 0.5 Treasury 231.623 385.575 -153.952 193.000 424.623
Totaal Baten 437.152 546.235 -109.083 116.000 553.152
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -7.759.105 -5.919.801 -1.839.304 601.958 -7.157.147

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 5.104 0 5.104 1.362.000 1.367.104
Baten
TAAK0.10 0.10 Mutaties reserves 193.304 427.728 -234.424 1.489.000 1.682.304

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 0.1 Bestuur: € 15.500 voordeel.
Betreft diverse kleine bijstellingen en één technische correctie.

Taakveld 0.4 Overhead: per saldo € 443.000 voordeel.
1.    De centraal geraamde loonkosten worden verlaagd met € 467.000. Deze worden o.a. ingezet voor de hogere personeelslasten op de programma 1 en programma 2.
2.    Hogere lasten (€ 30.000) voor bezwaar en beroep.
3.    Hogere lasten (€ 71.000) voor de huisvesting met name vanwege de hogere energielasten en lagere huuropbrengsten (€ 77.000) omdat de huur later is ingegaan dan geraamd.
4.    Lagere kosten (€ 74.000) voor de Wet open overheid. 
5.    In de begroting van automatisering was rekening gehouden met de inzet van de gereserveerde middelen uit 2023 voor de versaasing (€ 75.000). De uitvoering is wat vertraagd. Hierdoor kunnen de lasten neerwaarts worden bijgesteld. Hier staat tegenover dat de onttrekking aan de reserve ook niet nodig is (zie toelichting reserves). 

Taakveld 0.5 Treasury: per saldo € 143.000 voordeel.
Het saldo betreft een hogere dividend uitkering (€ 108.000) en per saldo positief renteresultaat € 35.000 doordat de rente op de rekening schatkistbankieren over het 4e kwartaal 2023 in 2024 wordt verantwoord.

 

Taakveld 0.10 Mutatie reserves, per saldo baten en lasten € 127.000 voordeel.

Stortingen (=lasten)
In de raadsinformatiebrief van november 2023 over het extra benodigde extra krediet voor de Leigraafseweg is aangegeven dat een deel van de dekking uit de voorziening onderhoud gebouwen zou komen. Technisch wordt dit geregeld door een toevoeging van de reserve kapitaalslasten ten laste van de voorziening. De storting bedraagt € 1.362.000.

Onttrekking (=baten)
Vrijval reserve kapitaalslasten € 1.564.000. Er was in 2019 € 6 miljoen gereserveerd voor de dekking van kapitaalslasten. Hieraan zijn de investeringen in de vitale binnenstad en “Naar buiten in Beinum” gekoppeld. Voor € 1.4 miljoen zijn er geen investeringsverplichtingen.  Ook het gereserveerde bedrag (€ 164.000) voor de dekking kapitaalslasten huisvesting stadsarchief kan vrijvallen. I.v.m. de gewijzigde bestemming is deze reserve niet meer nodig voor de dekking van kapitaalslasten. 

Lagere onttrekking (€ 75.000) door vertraging project versaasing. 

 

 

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen
Exploitatie BGR 2024 na wijziging Realisatie 2024 Saldo 2024 Begrotingsbijstellingen IBB 2024 Prognose 2024 inclusief bijstelling IBB
Lasten
TAAK0.61 0.61 OZB woningen 262.277 210.474 51.803 0 262.277
TAAK0.62 0.62 OZB niet-woningen 27.077 14.203 12.874 0 27.077
TAAK0.64 0.64 Belastingen Overig 59.821 51.383 8.438 0 59.821
TAAK0.8 0.8 Overige baten en lasten 85.000 -3.639 88.639 0 85.000
TAAK0.9 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 27.574 -27.574 0 0
Totaal Lasten 434.175 299.995 134.180 0 434.175
Baten
TAAK0.61 0.61 OZB woningen 1.896.878 1.962.689 -65.811 60.000 1.956.878
TAAK0.62 0.62 OZB niet-woningen 508.314 426.995 81.319 -75.000 433.314
TAAK0.64 0.64 Belastingen Overig 157.503 139.015 18.488 0 157.503
TAAK0.7 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 27.841.546 25.879.781 1.961.765 988.000 28.829.546
TAAK0.8 0.8 Overige baten en lasten 0 186 -186 0 0
Totaal Baten 30.404.241 28.408.666 1.995.575 973.000 31.377.241
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 29.970.066 28.108.671 1.861.395 973.000 30.943.066

Toelichting op de budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetbijstellingen

Taakveld 0.61 OZB Woningen:  € 15.000 nadeel.
Er heeft een verschuiving plaats gevonden van OZB niet-woningen naar OZB woningen. Dit betreft een technische correctie. De heffingsgrondslag is juist.

Taakveld 0.7 Algemene uitkering:  € 988.000 voordeel.
Het begrote bedrag was gebaseerd op de meicirculaire 2023. De aangepaste raming is berekend op basis van de septembercirculaire 2024.  Dit is een voordelige bijstelling van € 988.000. De mutaties tussen de verschillende circulaires betreffen voornamelijk loon- en prijsontwikkelingen en de compensatie van de ruimte onder het plafond van het BTW compensatiefonds. De ruimte onder het plafond betreft de niet gedeclareerde BTW uit het BTW compensatiefonds. Dit wordt toegevoegd aan de algemene uitkering. In de hogere uitkering uit het gemeentefonds is ook de decentralisatie uitkering alleenverdienersproblematiek meegenomen in de septembercirculaire 2024. Dit zijn middelen die bestemd zijn om alleenverdienende huishoudens te ondersteunen die door een samenloop van sociale zekerheid, toeslagen, en fiscaliteit een lager besteedbaar inkomen dan een vergelijkbaar huishouden in de bijstand. Deze middelen dienen daarom gereserveerd te worden (zie programma 2).