Overzicht begrotingsvoorstellen 2024-2027

Overzicht begrotingsvoorstellen 2024-2027

Terug naar navigatie - Overzicht begrotingsvoorstellen 2024-2027

De kadernota is het enige moment, waarop begrotingsvoorstellen kunnen worden ingediend. Andere momenten zijn in principe niet mogelijk, tenzij sprake is van de zogenaamde 3 O's:

  1. Onvoorzien
  2. Onvermijdelijk
  3. Onuitstelbaar

Bij de inventarisatie en de beoordeling van de begrotingsvoorstellen voor de kadernota 2024 heeft het college de volgende bestuurlijke uitgangspunten gehanteerd:

Begrotingsvoorstellen moeten:
•    een bijdrage leveren aan de toekomstvisie en/of;
•    een bijdrage leveren aan de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026 en/of;
•    een onvermijdelijk en onuitstelbaar karakter dragen. 

Hieronder treft u een overzicht aan van onze begrotingsvoorstellen voor de aanstaande begroting 2024-2027. Hierin zijn de uitkomsten van de integrale afweging van het college verwerkt. Voor een overzicht van de initieel ingediende en beoordeelde voorstellen wordt verwezen naar de bijlage "initieel ingediende voorstellen". Door beide overzichten te vergelijken kunt u de uitkomsten van de integrale afweging van het college herleiden.

Begrotingsvoorstellen integrale afweging KN 2024-2027
Nr. Onderwerp Prg Pfh n/b Bruto investering Bijdragen Netto investering AT Uitvoering i/s 2024 2025 2026 2027 Toelichting
A. BUDGETVRAGENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN
A1.1 Omgevingsdienst 1 BvV b s 19.500 19.500 19.500 19.500
A1.2 Verkeersmaatregelen entrees Ooipoortstraat, Koepoortstraat en Meipoortstraat 1 BvV n 300.000 0 300.000 20 2024 s 25.560 24.747 24.234 Geraamde kosten € 100k per entree
A1.3 Huur bloemtorens (aankleding fietsenstalling tijdens toeristenseizoen) 1 BvV n s 3.850 3.850 3.850 3.850 7 bloemtorens x € 550
A1.4 Openbaar groen: uitbestedingen 1 BvV b I 50.000
A1.5 Energietransitie 1 BvV n I 100.000 100.000
A1.6 Rehabilitatie Oranjesingel 1 BvV n 1.300.000 840.000 460.000 45 2024 s 25.954 25.605 25.255 Bijdragen: 600k WTP, 240k RHPW (kapitaallasten dekken vanuit bestaand RHPW budget)
A1.7 Vernieuwing en herinrichting deel Koppelweg inclusief aansluiting op Barend Ubbinkweg (Project woningbouw Koppelweg) 1 BvV n 750.000 615.000 135.000 40 2024 s 7.992 7.877 7.761 Bijdragen: 144k WTP en 471k RHPW (kapitaallasten dekken vanuit bestaand RHPW budget)
A1.8 Centrum Beinum 1 BvV b i 60.000
A1.9 VGGM 1 LvdM b s 240.000 240.000 240.000 240.000
A2.1 Jeugdgezondheidszorg uniform deel 2 RG b i 23.100
A2.2 Openbare gezondheidszorg 2 RG b i 8.600
A2.3 Praktijkondersteuner huisarts 2 RG n i 61.000
A3.1 Planvorming toekomstbestendig maken bedrijventerrein Beinum-Oost 3 SH n i 35.000
A3.2 Uitstallingen Binnenstad 3 SH n i 17.000
A3.3 Uitvoeringsprogramma koersnota toerisme 3 SH n s 11.500 11.500 11.500 11.500
Uitvoeringsprogramma koersnota toerisme 3 SH n i 120.000 40.000 40.000
A4.1 Vastgoedbeheer 4 BvV b s 17.000 17.000 17.000 17.000
A4.2 Automatisering (licenties en onderhoud) 4 LvdM b s 65.000 65.000 65.000 65.000
A4.3 ICT samenwerking en telefonie 4 LvdM b s 190.000 190.000 190.000 190.000
A4.4 Advertentiekosten 4 LvdM b s 9.000 9.000 9.000 9.000
A4.5 Verhoging krediet belastingapplicatie 4 LvdM b 14.250 0 14.250 5 2024 s 3.337 3.240 3.142
A4.6 Verlichting Martinitoren 4 LvdM n 35.000 0 35.000 10 2024 s 10.697 10.458 10.218 Kapitaallasten plus € 2.500 structureel
A4.7 e-Depot 4 LvdM n s pm pm pm pm
TOTAAL BUDGETVRAGENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN 2.399.250 1.455.000 944.250 1.030.550 769.391 667.776 626.461
B. BUDGETVERRUIMENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN
B1 Algemene uitkering gemeentefonds AD BvV b s -590.000 -590.000
TOTAAL BUDGETVERRUIMENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN 0 0 -590.000 -590.000
Saldo 2.399.250 1.455.000 944.250 1.030.550 769.391 77.776 36.461
n nieuw beleid i incidenteel
b bijstelling bestaand beleid s structureel
Incidentele begrotingsvoorstellen KN 474.700 140.000 40.000 0
Structurele begrotingsvoorstellen KN 555.850 629.391 37.776 36.461
Totaal 1.030.550 769.391 77.776 36.461
Totaal begrotingsvoorstellen per programma
Budgetvragende voorstellen 2024 2025 2026 2027
Programma 1 473.350 422.856 321.578 320.600
Programma 2 92.700 0 0 0
Programma 3 183.500 51.500 51.500 11.500
Programma 4 281.000 295.034 294.698 294.360
Totaal 1.030.550 769.391 667.776 626.461
Budget verruimende voorstellen 2024 2025 2026 2027
Programma 1 0 0 0 0
Programma 2 0 0 0 0
Programma 3 0 0 0 0
Programma 4 0 0 0 0
Programma AD 0 0 -590.000 -590.000
Totaal 0 0 -590.000 -590.000

Toelichting begrotingsvoorstellen 2024-2027

Terug naar navigatie - Toelichting begrotingsvoorstellen 2024-2027

A. BUDGET VRAGENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN:

A1.1 Omgevingsdienst
Het Algemeen Bestuur van de ODRA heeft ingestemd met een indexering in 2024 van 7,6%. Dit is 3,7% (€ 19.500) hoger dan de reguliere inflatiecorrectie in onze begroting 2024 (zie algemene technische uitgangspunten). De 3 voorgaande jaren was de indexering en dus de tariefstijging 0%. 

A1.2 Verkeersmaatregelen entrees Ooipoortstraat, Koepoortstraat en Meipoortstraat
In het rapport “Vitale Binnenstad Doesburg – Stap 4: beperking verkeer in binnenstad en snelheidsremmende maatregelen” van bureau Goudappel zijn deze maatregelen omschreven. De gepresenteerde voorstellen voor de vormgeving/ inrichting van de entrees en de snelheidsremmende maatregelen versterken het verkeersluwe karakter van de binnenstad en dragen bij aan het vergroten van de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Als je het verkeer echt uit de binnenstad wilt weren, moeten alle drie de entrees worden uitgevoerd. Het aanpakken van de entree aan de Ooipoortstraat heeft de hoogste prioriteit

A1.3 Huur bloemtorens (aankleding fietsenstalling tijdens toeristenseizoen) 
In het rapport “Vitale Binnenstad Doesburg – Stap 7: meer ruimte voor fietsparkeren en andere functies” van bureau Goudappel wordt aangegeven dat tijdelijke fietsparkeerplaatsen mooi worden ingepast, passend bij de uitstraling van Doesburg. Het aankleden van de tijdelijke fietsenstallingen versterkt de leefbaarheid van de binnenstad en geeft uitvoering aan het rapport “Vitale Binnenstad Doesburg” van bureau Goudappel.

A1.4 Openbaar groen: uitbestedingen
Met dit budget wordt hoofdzakelijk het groenonderhoud door Circulus betaald. Dit budget komt structureel geld tekort. Enerzijds omdat de uitvoeringskosten hoger zijn en het budget daar niet genoeg op is aangepast. Anderzijds omdat de algemene kosten pas recent via de DVO in rekening worden gebracht. Momenteel zijn we bezig met een nieuwe DVO waarop alle budgetten en afspraken tegen het licht worden gehouden. We verwachten een tekort. In de komende maanden wordt dit bedrag concreter als we meer zicht hebben op de nieuwe DVO. Het groenonderhoud maar ook alle andere werkzaamheden in de openbare ruimte die door Circulus worden uitgevoerd (bijvoorbeeld vegen), horen in het afwegingskader B en leveren een bijdrage leveren aan de toekomstvisie. Met dit onderhoud zorgen we voor een prettige en aantrekkelijke leefomgeving. 

A1.5 Energietransitie

  • Context: het karakter van de energietransitie kan gekenmerkt worden als onuitstelbaar. Keer op keer komt de IPCC met verontrustende rapporteren over de voortgang om in 2050 energieneutraal te zijn. De Green Deal is vertaald in een Klimaatakkoord voor Nederland en vanuit die opgave dienen overheden, bedrijven en instellingen allemaal bij te dragen aan 49% CO2 reductie in 2030 (t.o.v. 1990) en 95% CO2 reductie in 2050. De rapporten van o.a. het IPCC laten zien dat we deze doelen niet halen als we nu niet in actie komen en structurele maatregelen nemen om energieverbruik te verlagen en te kiezen voor groene opwek van energie. 
  • Structurele financiële middelen zijn kortom nodig om meer te doen dan een pleister op een wonde. De huidige middelen zijn namelijk ontoereikend om significante en structurele maatregelen te nemen. De tijd van kleine energiebesparende maatregelen komt tot een eind, want een groot deel van de Doesburgse inwoners is inmiddels voorzien hierin. Daarnaast is de invloed van deze maatregelen beperkt. Daarentegen is het isoleren van de schil van woningen en vastgoed (dak, vloer of spouw) cruciaal voor daadwerkelijke energiebesparing voor inwoners, het aardgasvrij-ready maken van hun woningen en de reductie van CO2. Echter, de prijzen van grote isolatiemaatregelen zijn fors en gestegen door de hoge energieprijzen die in deze materialen verwerkt zitten. 
  • De lokale overheid heeft van het Rijk een duidelijke rol toebedeeld gekregen in de energietransitie. Deze rol betekent ook dat er meerjarig behoefte is aan capaciteit en financiële middelen.
  • Er zijn middelen in de begroting gereserveerd tot en met 2023. Hierna is geen structureel geld meer beschikbaar. Continuering is gewenst om de afgesproken prioriteiten te behalen zoals vastgesteld met de routekaart Doesburg Energieneutraal 2050 en het gekoppelde uitvoeringsplan. 
  • De doelen behalen we niet alleen met het uitgeven van de verkregen subsidies.
  • De energietransitie is bij uitstek een thema dat over meerdere jaren loopt. De transitie is niet in één jaar gedaan, maar vraagt aanhoudende tijd, aandacht en middelen. Met de huidige aanpak en middelen zou het goed kunnen zijn dat de gestelde doelen niet worden behaald. Bij verduurzaming gaat het om langdurige trajecten. 
  • Het behalen van de ambities uit de vastgestelde routekaart en het uitvoeringplan is nog actueler en noodzakelijker geworden dan bij vaststelling van het beleid gezien de actuele ontwikkelingen. Denk hierbij o.a. aan de gestegen energieprijzen, de toename van energiearmoede en de opgave om bestaande woningen en andere gebouwen duurzaam (zonder aardgas) te verwarmen.
  • Er zijn wettelijke kaders waaraan de lokale overheid moet voldoen zoals de reductie van de CO2-uitstoot en de stijging van het aandeel duurzame energie en het label A van eigen gebouwen per 2030 waarmee de overheid een goed voorbeeld geeft.
  • Er liggen afspraken vast in bijvoorbeeld de RES en het Gelders Energie Akkoord waar ook Doesburg zich aan heeft verbonden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reductie van energieverbruik, duurzame mobiliteit en duurzame warmte.
  • Er zijn Rijksmiddelen ontvangen voor energiearmoede. Er is menskracht nodig om deze bij de juiste mensen voor de juiste zaken te laten komen en zo bij te dragen aan de afname van energiearmoede in onze gemeente. We krijgen o.a. middelen voor isolatie (NIP). 
  • Er zijn samenwerkingsverbanden zoals de Groene Metropool, RES, GEA waarin afspraken worden gemaakt die ook Doesburg (kunnen) betreffen. Het is zaak te weten welke effecten dit heeft voor Doesburg en hierop ook te kunnen handelen. Regionale samenwerking is hierbij essentieel.
  • De inzet van het energieloket, waar inwoners laagdrempelig terecht kunnen met vragen over besparing van energie en verduurzaming van hun woningen, is geborgd tot 2023. Vanaf 2023 is voor deze dienst aan onze inwoners opnieuw geld nodig.

A1.6 Rehabilitatie Oranjesingel
In het rehabilitatieplan 2020 - 2023 is ook de Oranjesingel opgenomen. In deze straat is een conflict met bomen en veiligheid trottoirs en parkeerplaatsen. Ook liggen hier vragen over de inrichting van het groen en inrichting van de openbare ruimte en verkeer i.v.m. parkeerdruk tijdens het weekend. Het rehabilitatieplan voorziet op dit moment in het vervangen van oneffenheden in het trottoir en parkeerplaatsen (ruim € 100.000) aangezien deze gevaarlijke situaties oplevert voor voetgangers.

Vanuit het Watertakenplan is voor de Oranjesingel al € 600.000 opgenomen om, naast het bestaande vuilwaterriool, een infiltratiebuis aan te leggen en hemelwater af te koppelen zodat zoveel mogelijk water wordt vasthouden in het gebied.

Naast het opheffen van de oneffenheden en het aanleggen van een infiltratieriool zijn er meer kansen om deze straat op te waarderen en via een integrale en klimaat adaptieve rehabilitatie klaar te maken voor de toekomst. Dit door diverse meekoppelkansen te benutten:

  • Verbinden van de Linies (looproute / bewegen)
  • Verbinden van private gronden (SC Doesburg / Moskee) met openbare ruimte
  • Het creëren van een verblijfsgebied / ontmoetingsplek /spelen
  • Het vervangen van veel onnodig grijs voor groen
  • Een nieuwe inrichting als 30 km zone en langzaam verkeer stimuleren

De investering van deze integrale rehabilitatie bedraagt ca. € 1.400.000 (incl. voorbereiding, onderzoeken en directie/toezicht). Tijdens de Begrotingsraad op donderdag 31 oktober 2019 heeft u middels de Programmabegroting 2020 -2023 een jaarlijks budget beschikbaar gesteld voor de opvang van kapitaallasten. De gewenste aanpak van de hele Oranjesingel kan voor een deel gedekt worden uit het jaarlijks beschikbaar gestelde budget voor rehabilitatie. Het overige deel (€ 460.000) zou aanvullend beschikbaar gesteld moeten worden uit de algemene middelen. 

Financieel totaaloverzicht:
Verwachte investering € 1.400.000
€ 600.000 bijdrage WTP
€ 340.000 Rehabilitatieplan (i.p.v. € 100.000)
€ 460.000 Algemene middelen

A1.7 Vernieuwing en herinrichting deel Koppelweg inclusief aansluiting op Barend Ubbinkweg (Project woningbouw Koppelweg)
Doel is een duurzame klimaatadaptieve herinrichting van de Koppelweg, als logisch gevolg op het feit dat langs de Koppelweg een transformatie plaatsvindt van bedrijvigheid naar een hoogwaardig woongebied.

  • Woningbouw langs de Koppelweg (tracé Looiersweg tot Barend Ubbinkweg) vordert gestaag, een deel van de geplande bouw is inmiddels opgeleverd (totaal gaat het om 55 + 13 + 2 woningen).
  • Zoals verwoord in de Visie Blauwe Knoop zou idealiter vanuit verkeersveiligheid hier tenminste een vrij liggend voetpad moeten worden gerealiseerd.
  • Deze gewenste herinrichting wordt aangegrepen om gelijktijdig riolering en wegen (deels) te vernieuwen. De infrastructuur dateert uit de begin jaren ’60 en dient los van deze herstructureringsopgave op niet al te lange termijn te worden vervangen. (deze informatie is gedeeld met de gemeenteraad en als voorschot op deze ingreep zijn er budgetten gereserveerd uit de voorzieningen Watertakenplan en Rehabilitatie Wegen. Bij het vaststellen van de gewijzigde GREX voor project Havenmeester d.d. mei 2022 is de investering gemoeid met de aanpak van de weg opnieuw genoemd).
  • De herinrichting wordt tevens aangegrepen om het verkeersknooppunt Koppelweg-Barend Ubbinkweg aan te pakken, een kruispunt dat voor vele gebruikers als onveilig en onoverzichtelijk wordt bestempeld. Een bijdrage vanuit de stadsregio / provincie is voor de aanpak hiervan in het vooruitzicht gesteld. 

A1.8 Centrum Beinum
Om op basis van een open en transparant participatieproces (beginspraak) tot een omgevingsplan met een nieuw stedenbouwkundig ontwerp voor het centrum van Beinum te komen heeft u - op basis van een globale kostenraming - een bedrag beschikbaar gesteld van € 180.000. Dit om op basis van een breed en open participatieproces samen met inwoners, eigenaren en andere stakeholders het centrum van Beinum te transformeren naar een volwaardig hart van Beinum met een toekomstbestendige voorzieningen- en ontmoetingsfunctie.

Aangezien het op dat moment nog te vroeg was hoe het nieuwe omgevingsplan met stedenbouwkundig ontwerp en het participatietraject er uit zou gaan zien is voor het proces een globale kostenraming opgesteld. Om het gewenste eindresultaat te halen zijn extra middelen noodzakelijk, onder andere vanwege:

> Inhoudelijk onderzoek

  • Inflatie (prijzen globale kostenraming zijn van eind 2021)
  • Verkenning cultuurhistorisch, stedenbouwkundige en landschappelijke waarden
  • Aanvullend vleermuisonderzoek
  • Onderzoek in het kader van Didamarrest
  • Inzicht beheerkosten modellenstudie
  • Onvoorzien

> Participatie

  • Opstellen digitale enquête modellenstudie
  • Werksessies Gelders Genootschap bij wijkbijeenkomsten
  • Opstellen maquettes modellenstudie

> Vervolgproces

  • Op basis van de participatie over de modellenstudie wordt het definitieve ontwerp voor het centrum van Beinum ontwikkeld. Gekozen is om hiervoor een ander bureau te kiezen dan het stedenbouwkundige bureau en het Gelders Genootschop die de modellenstudie hebben opgesteld. Wij verwachten met deze nieuwe en onafhankelijke insteek maximale creativiteit om te komen tot een definitief ontwerp.

Een groot deel van het budget wordt te zijner tijd betaald door de ontwikkelaars in het gebied (tenminste de supermarkt en woningbouw). Zij zullen financieel bijdragen aan de planvoorbereiding van het proces om te komen tot een vastgesteld omgevingsplan. Deze financiële bijdragen zullen ingebracht worden in de op te stellen grondexploitatie. Op basis en afhankelijk van het programma en het stedenbouwkundige ontwerp wordt met partijen een (samenwerkings-) overeenkomst gesloten. Als het project wordt afgerond komen er grondopbrengsten naar de gemeente. Dit omdat de gemeente zelf gronden in eigendom heeft die verkocht kunnen worden. De modellenstudie gaat hier via globale kostenramingen op in.

A1.9 VGGM
De VGGM vraagt m.i.v. 2024 een hogere structurele bijdrage van € 14, 2 miljoen extra aan de GR leden om haar taken en rollen te kunnen blijven uitvoeren. De VGGM vraagt een hogere bijdrage omdat zij zich hiertoe genoodzaakt ziet door:

  • Sterke inflatie. Hierin zit al 10,1 miljoen;
  • De noodzakelijke versterking van de GGD met incidentele en structurele investeringen;
  • Structurele versterking van de bedrijfsvoering met een grote component ICT.

Voor Doesburg betekent dit concreet € 240.000 extra. De concept begroting wordt naar raad en college verstuurd (zienswijze procedure). De verhoogde bijdrage wordt gevraagd voor het totaal (ggd, veiligheid, bevolkingszorg, rvp, jgz)

A2.1 Jeugdgezondheidszorg uniform deel
De Jeugdgezondheidszorg is opgedeeld in het wettelijke (regionale) gedeelte en het maatwerk (lokale) gedeelte. 

Medio 2022 zijn bestuurders en gemeenteraden in de regio geïnformeerd over de afschalingsmogelijkheden binnen de Jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Een cumulatie van factoren leidde tot onvoldoende inzetbaar personeel om de zorg uit te voeren. Zeer strakke normen in combinatie met een toename van het volume en de complexiteit van de zorgvraag leidden er toe dat het ziekteverzuim toenam, het werkplezier daalde en een bovengemiddeld aantal mensen de organisatie verlieten. De werkdruk op het overig personeel nam daarmee toe, waardoor de spiraal versterkt werd. Om willekeur in zorgaanbod te voorkomen is gekozen voor gerichte afschaling. Daarmee werd niet langer voldaan aan het wettelijk basispakket JGZ. 

Aan bestuurders, gemeenteraden en de Inspectie voor Gezondheid en Jeugd (IGJ) is de toezegging gedaan een plan op te stellen voor toekomstbestendige JGZ. Dit plan is in 2 fasen opgesplitst, waarbij in 2024 de uitkomsten van fase 1 ‘basis op orde’ worden uitgevoerd. Fase 2: toekomstbestendige JGZ (kerntaken-discussie en anders organiseren en positioneren) volgt deze zomer en betreft begroting 2025. Door de ‘basis op orde’ te brengen via het ophogen van de basisfinanciering, kunnen de afschalingsmaatregelen worden teruggedraaid en wordt het wettelijk basispakket JGZ weer volledig aangeboden. 

Om herhaling te voorkomen worden de normen bijgesteld naar een realistisch niveau om zo de werkdruk te verlagen en daarmee bovenmatig ziekteverzuim en uitstroom te verminderen. Ook zal dit het vermogen vergroten om wendbaar in te kunnen spelen op de verzwaring van de zorgvragen. De extra ruimte is nodig in directe inzet van professionals, maar tevens in de ondersteunende functies die de randvoorwaarden scheppen voor professionals om zich te richten op hun kerntaken. 

Voor Doesburg betekent dit een extra bijdrage van € 23.100 om de ‘basis weer op orde’ te krijgen.  

A2.2 Openbare gezondheidszorg
De aard en de omvang van de werkzaamheden die de VGGM voor de gemeente uitvoert zijn toegenomen op de volgende drie thema’s:

Milieu & Gezondheid
In de afgelopen vier jaar zijn de aard en omvang van werkzaamheden die de GGD voor gemeenten uitvoert toegenomen, onder andere door de introductie van de Omgevingswet waarin gezondheid een belangrijke rol speelt. Bovendien leiden grote maatschappelijke opgaven als woningbouw, klimaat-adaptatie, duurzame mobiliteit en energietransitie tot beleidskeuzes die tot nieuwe gezondheidsrisico’s leiden of gezondheidswinst kunnen opleveren. 

Dat betekent dat we in 2024 in staat zijn om uitvoering te geven aan onze taken:

  1. Adviseren over evt. gezondheidsrisico’s en duiding, handelingsperspectief bij vraagstukken over bodemverontreiniging, geurhinder, windturbines, luchtvervuiling, etc. en de maatschappelijke onrust die hier kan ontstaan
  2. Adviseren over de inrichting van de leefomgeving, op zo’n manier dat deze ongewenste gezondheidsrisico’s voorkomt én de gezondheid bevordert, bijvoorbeeld rond een nieuwe woonwijk
  3. Ondersteunen bij het verbinden van het sociale domein aan het fysieke domein, bijvoorbeeld klimaatadaptatie en het maken van hitteplannen waar gemeenten en GGD samenwerken
  4. Adviseren over de wijzen waarop gezondheid een plek krijgt in Omgevingsvisie en -plannen
  5. Afhandelen van vragen en geven van voorlichting, onder andere middels ggdleefomgeving.nl
  6. Afhandelen van individuele casuïstiek: meldingen van individuele inwoners over Gezondheids-risico’s bijvoorbeeld koolmonoxide, vocht en schimmel in woningen.

Dit betekent dat er voor 2024 een incidentele financiering van 1,0 fte hiervoor voor 2024 bekostigd wordt. Dit is voor Doesburg een bijdrage van ongeveer € 2.200.

Gezondheidsadvisering/ preventie 
Dankzij het Nationaal Preventieakkoord, de lokale preventie akkoorden, het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA) is er veel aandacht voor preventie. Voor de GGD is het belangrijk om goed aangesloten te zijn op deze ontwikkelingen. Er is behoefte bij de gemeenten en de regio aan een ‘adviseur publieke gezondheid’. Deze is dan een vast aanspreekpunt voor gemeenten en kan integraal ondersteunen bij en adviseren over (lokale) gezondheidsvraagstukken.

Taken die de GGD ook in 2024 kan uitvoeren:

  • Uitkomsten van gezondheidsmonitors bespreken en duiden wat dit betekent voor het lokale gezondheidsbeleid en de vraagstukken die spelen;
  • Beperkt uitbreiden van beschikbaarheid gezondheidsdata t.b.v. lokaal gezondheidsbeleid;
  • Deelname in regionale/ lokale preventie netwerken om bij te dragen aan de regionale preventie om te komen tot een integraal aanbod voor inwoners van Gelderland-Midden;
  • GGD als sparringpartner voor de ambtenaar PG op gebied van preventie, GALA, IZA. 

Dit betekent dat er voor 2024 een incidentele financiering van 1,0 fte hiervoor voor 2024 bekostigd wordt. Dit is voor Doesburg een bijdrage van ongeveer € 2.200.

Respons op crisis en calamiteiten
Door maatschappelijke ontwikkelingen en onrust in de samenleving wordt vaker aanspraak gedaan op de GGD. Om als GGD te kunnen inspringen op een crisis, calamiteiten, incidenten met een grote impact of een (tijdelijke) nieuwe taak zal de GGD hierop ingericht moeten worden. Het is noodzakelijk dat de GGD zich meer organiseert als andere crisisorganisaties zoals de brandweer of ambulancedienst. 

Dit betekent voor Doesburg een incidentele financiering voor 2024, van € 0,38,- per inwoner. Voor Doesburg komt dit uit op ongeveer € 4.200.

A2.3 Praktijkondersteuner huisarts
Veel gemeenten hebben in de loop van de jaren een praktijkondersteuner van de huisarts voor jeugd (POH Jeugd) ingezet in de huisartsenpraktijken om zo minder te hoeven doorverwijzen naar specialistische GGZ-behandelingen. Onlangs hebben de huisartsen in Doesburg aangegeven daar nu ook open voor te staan (voorheen wilden ze het niet). Het betreft zorg die onder de jeugdwet valt, dus dit vereist extra gemeentelijk budget. Het werkgeverschap kan worden ondergebracht bij Coöperatie Onze Huisartsen die dat ook voor Arnhem doet. Doel is dat (in ontwikkeling zijnde) psychische problemen eerder en laagdrempeliger worden opgepakt om zo erger te voorkomen. Op deze manier kan een onvolledige medische verwijzing door huisartsen, die vaak onvoldoende tijd en expertise op het gebied van complexe psychische problematiek hebben, voorkomen worden. Ook kan hiermee de samenwerking tussen het medisch en het sociaal domein een nieuwe impuls krijgen.Gezien het aantal jeugdigen van Doesburg en het aantal doorverwijzingen naar GGZ-behandelingen zou 0,5 fte (in totaal) voor de 2 huisartsenpraktijken voldoende moeten zijn.

Beoogd resultaat is een substantiële daling van het aantal doorverwijzingen naar de Jeugd-GGZ. In het registratiesysteem van Zorg Lokaal kunnen we dit monitoren. In 2022 zijn 136 jeugdigen (=7% van alle Doesburgse jeugdigen) verwezen naar de Jeugd-GGZ voor een budget van € 683.895 (bron: Zorg Lokaal).

A3.1 Planvorming toekomstbestendig maken bedrijventerrein Beinum-Oost
We willen Beinum Oost toekomstbestendig maken om bedrijven te behouden en een prettiger en veiliger werkklimaat voor ondernemers en werknemers.

  • Bedrijventerrein Beinum Oost is het laatste bedrijventerrein dat nog geen fysieke revitalisatie heeft gehad. 
  • Voorkomen dat bedrijven vertrekken naar aantrekkelijkere bedrijventerreinen.
  • Ondernemers en vastgoedeigenaren hebben ook aangegeven dat er wensen liggen met betrekking tot een revitalisatie van het terrein; er zit energie en draagvlak bij de private partij.
  • Er ligt nu nog een provinciaal subsidieprogramma tot 31-12-2023 “Toekomstbestendige bedrijventerreinen” waarop we kunnen aanhaken.
  • Kansen meenemen voor het energie opwekken/energieneutraal maken van het terrein.
  • De fysiek update van het terrein kan gekoppeld worden met de plannen vanuit leefomgeving; bijvoorbeeld in en afrit terrein vervangen door rotonde.
  • Tevens kan er geanticipeerd worden op nieuwe laadinfra structuur ivm electrificering van wagenparken.

A3.2 Uitstallingen Binnenstad
Doel is een uitstallingenbeleid dat aansluit bij de uitstraling van de historische binnenstad van Doesburg.

  1. De raad heeft op 30 maart de Koersnota Toerisme vastgesteld. Deze koersnota is een eerste stap naar het ontwikkelen van een toeristische visie.
  2. Het opstellen van een toeristische visie vloeit voort uit de Toekomstvisie en is opgenomen in het Coalitieakkoord 2022-2026 en het Collegeprogramma 2022-2026. 
  3. Het uitstallingenbeleid voor de binnenstad is een onderdeel van het uitvoeringsprogramma.
  4. De spelregels uit de Nota ruimtelijke Kwaliteit zijn verouderd en moeten worden aangepast aan de nieuwe situatie (herinrichting binnenstad).
  5. Met nieuwe spelregels krijgt de binnenstad een uniforme en nette uitstraling, nu oogt het rommelig.
  6. Voetgangers kunnen zich vrij bewegen zonder dat ze langs obstakels moeten lopen.
  7. Een nette binnenstad straalt gastvrijheid uit.
  8. Voor draagvlak bij de ondernemers wordt hen input gevraagd (participatie avond)
  9. Voor uitvoering wordt met elke ondernemer maatwerkafspraken gemaakt.

A3.3 Uitvoeringsprogramma koersnota toerisme
We willen projecten uitvoeren voortvloeiend uit de speerpunten van de Koersnota Toerisme in 2024 zoals weergegeven in het Uitvoeringsprogramma.

  • Op 30 maart heeft uw gemeenteraad besloten de Koersnota Toerisme vast te stellen als eerste stap om te komen tot een volledige visie toerisme.
  • De benoemde projecten in het uitvoeringsprogramma vloeien voort uit, en zijn onderverdeeld bij, de speerpunten die beschreven worden in de Koersnota Toerisme.
  • Het uitvoeringsprogramma is noodzakelijk om de (toeristische) basis op orde te brengen en de basis te leggen voor verdere ontwikkelingen in de toekomst.
  • Het uitvoeringsprogramma kan gerelateerd worden aan de B post ‘Toeristische subsidies en stimuleringsbijdragen’ en levert een belangrijke bijdrage aan zowel de Toekomstvisie als de uitvoering van het Collegeprogramma 2022-2026.
  • Het opstellen van een toeristische visie vloeit voort uit de Toekomstvisie en is opgenomen in het Coalitieakkoord 2022-2026 en het Collegeprogramma 2022-2026.
  • Het huidige budget voor Toeristische subsidies en stimuleringsbijdragen (FCL1124) wordt ieder jaar volledig besteed aan subsidiebijdragen aan samenwerkingspartners, waardoor er geen budget over is voor de uitvoering van projecten voortvloeiend uit een nieuwe toeristische visie vanaf 2024.
  • Na het vaststellen van de pijlers van de Toekomstvisie is geen bedrag gereserveerd voor de invulling en uitvoering van pijler 3.

A4.1 Vastgoedbeheer
Het doel is de financiën voor Vastgoedbeheer structureel te verankeren in de begroting. Bij de vaststelling van de begroting 2021- 2024 is voor de jaren 2021, 2022 en 2023 elk € 30.000 beschikbaar gesteld. Het budget voor vastgoedbeheer kwam hiermee op € 80.000 per jaar. Dit budget vastgoedbeheer was samengesteld uit  € 50.000 loonsom gebouwenbeheerder + € 30.000 extra begroting. Deze laatste € 30.000 was dus incidenteel voor 3 jaar. Het totale bedrag van € 80.000 is ter beschikking gesteld om het vastgoedbeheer professioneel te kunnen uitvoeren, maar niet structureel gemaakt. Het beheer van het vastgoed stopt echter niet na 2023 en moet op adequate wijze blijven worden uitgevoerd.  Het voorstel is het budget voor vastgoedbeheer vanaf 2024 structureel op te nemen in de begroting. Als gedeeltelijke dekking voor de gevraagde € 80.000 wordt vanaf 2024 de totale bestaande, structureel begrote loonsom van € 63.000 van de voormalige ambtelijke capaciteit vastgoedbeheer ingezet. De resterende dekking voor 2024 en verder van € 17.000 wordt structureel aangevraagd bij deze kadernota. Hiermee zijn de kosten voor professioneel gebouwenbeheer vanaf 2024 structureel tot een bedrag van € 80.000/jaar geborgd.

Meerdere keren per jaar bespreken wij met BUHA de dienstverlengingsovereenkomst en de resultaten. Vooralsnog kan weer worden uitgegaan van een bedrag van € 80.000 voor het vastgoedbeheer waar het gaat om het afgesproken basispakket. Het kan gebeuren dat bij wijzigingen in de DVO, blijvende indexeringen, CAO verhogingen, het huidige bedrag van in totaal € 80.000 onvoldoende zal zijn of juist teveel. Dan komen we tijdig terug bij een kadernota. 

A4.2 Automatisering (licenties en onderhoud)
De kosten voor de ICT stijgen niet alleen in de samenwerking (ICT Samen / Doetinchem) maar ook binnen Doesburg zelf. Het gaat dan om de systemen die we zelf hebben aangeschaft / zelf onderhouden. Dit zijn bijvoorbeeld de Centric applicaties zoals voor financiën, burgerzaken en belastingen maar ook Pepperflow, Notubizz, ibabs en ons archief/zaaksysteem Join. Dit zijn applicaties die we gemeentebreed gebruiken en dus zelf afnemen. De kosten voor de licenties en het onderhoud van deze applicaties zijn flink omhoog gegaan. Deze verhogingen zijn structureel en worden veroorzaakt door prijsverhogingen van onze leveranciers. Zij hebben de afgelopen jaren hun prijzen flink laten stijgen daar waar de gemeente de materiële budgetten voor licenties en onderhoud niet indexeerde of zoals in 2023 met 5,9% waar de markt met fors hogere percentages indexeerde. In de afgelopen jaren hebben de bedrijven hun prijzen al laten stijgen en in 2023 is dit met gemiddeld 13% gebeurd. De prijsstijgingen vallen steeds binnen de GIBIT normen (een uniforme toolbox voor gemeentelijke inkoop bij IT). De achterstand die we hebben opgelopen door niet/minder te indexeren dan de markt in de afgelopen jaren en in 2023 bedraagt nu € 65.000 structureel. Deze middelen komen we structureel tekort op de licentiekosten en het onderhoud. We houden licenties en applicaties goed in de gaten. Is het nodig, kan het met minder? Dit geeft helaas onvoldoende lucht om de prijsstijgingen op te vangen.

A4.3 ICT samenwerking en telefonie
De kosten voor de ICT samenwerking (ICT Samen / Doetinchem) zijn het afgelopen jaar flink omhoog gegaan en deze trend zet zich door. Voor 2024 wordt de bijdrage voor Doesburg met € 190.000 verhoogd. Deze verhoging is structureel. De verhoging wordt veroorzaakt door:

  • Extra inzet van de servicedesk, ook op locatie.
  • Extra maatregelen in verband met de beveiliging van de ICT-systemen.
  • Toename in aantal en kosten van licenties (kantoorautomatisering).
  • De prijzen van de inzet van ICT, systemen, levering diensten, advies etc. zijn met gemiddeld 13% gestegen. Onze eigen indexering was 5,9%. We lopen hierdoor structureel achter. Sommige bedrijven hebben hun prijzen met 20% verhoogd wat binnen de vastgestelde GIBIT normen valt.
  • CAO: de lonen van de medewerkers van de ICT samenwerking zijn gestegen. Deze kosten worden aan ons doorberekend.
  • Meer afname van ICT-producten door de gemeente Doesburg. Medewerkers en ook inhuur gebruiken van beveiligde apparatuur in verband met de strenge veiligheidseisen en het flexibel en hybride werken. Deze apparatuur wordt centraal beheerd en beveiligd.

Alle gemeenten in de samenwerking hebben met deze prijsstijgingen te maken.

A4.4 Advertentiekosten
De kosten voor het adverteren in gemeentepagina in de Regiobode stijgen. Het huidig budget is niet toereikend.

A4.5 Verhoging krediet belastingapplicatie
Bij de versaasing van de belastingapplicatie (werken in de cloud) is een drietal extra noodzakelijke onderdelen nodig om goed te kunnen werken met deze applicatie. In 2024 moet 4Value worden toegevoegd aan de belastingapplicatie. Dit is een onderdeel dat hoort bij de SAAS belastingapplicatie en dient om de waarde van objecten te helpen te bepalen. Twee onderdelen moeten in 2023 al worden  geïnstalleerd. Hiervoor komen we terug bij de IBB 2023. Het gaat dan om de onderdelen confrontatiesoftware LV WOZ (€ 11.000) en de aansluiting met het kadaster (BRK 2.0) (€ 13.500). Met de confrontatie software wordt gecontroleerd of de informatie in de Landelijke Voorziening WOZ overeenkomst met de bron gegevens in Key2Belastingen. Als dit niet klopt worden er verkeerde gegevens in de aanslagen gebruikt. Ook moet de aansluiting op de basisregistratie van het  kadaster worden vernieuwd. De oude aansluiting wordt per 1 augustus 2023 uitgefaseerd en aansluiting blijft noodzakelijk. De nieuwe aansluiting is nodig geacht omdat er verbeteringen in de aansluiting en aanpassingen op nieuwe wet- en regelgeving zijn geweest.

A4.6 Verlichting Martinitoren
De verlichting van de martinitoren werkt niet goed meer. Geregeld wordt er verzocht om de toren in de verschillende kleuren aan te lichten. Dit werkt niet met de huidige installatie.
De mogelijkheid bestaat het systeem te vervangen waardoor aanlichting in meerdere kleuren mogelijk is en dit op afstand te bedienen is. De toren kan dan in alle kleuren (weliswaar met 1 kleur tegelijk) worden aangelicht. Niet vervangen betekent dat we het doen met het systeem dat er nu is. Hierin afhankelijk blijven van de inzet van vrijwilligers en in principe de toren alleen wit kunnen verlichten. Het is nu niet duidelijk hoe lang het huidige systeem dan nog zal werken. Het is wel aan het einde van zijn levensduur.

A4.7 e-Depot
We willen een aansluiting realiseren van het digitale archief op een e-Depot (een digitale archiefbewaarplaats) door:

  1. Het aanstellen van een projectleider bij het SALD voor het inbrengen van expertise en leiding geven aan het project.
  2. Het extra faciliteren van het functioneel applicatiebeheer bij de gemeente Doesburg zelf voor het realiseren van een aansluiting van het archiefsysteem op een e-Depot.

Argumenten zijn:

  1. Voldoen aan de Archiefwet (wettelijk kader) door gearchiveerde digitale documenten over te brengen naar een e-Depot (een digitale archiefbewaarplaats).
  2. Door het gezamenlijk aanstellen van een projectleider met de juiste expertise is het mogelijk tijdig te starten, voortgang te boeken en onze digitale archieven zodanig op orde te brengen dat zij tijdig kunnen worden overgedragen aan een e-depot zoals de archiefwet dat van ons vraagt. Het is een langdurig traject (5-7 jaar). 
  3. Samenwerking met de overige leden van het SALD leidt uiteindelijk tot minder kosten dan wanneer Doesburg de voorbereiding alleen moet doen. Een overstap nu naar het Gelders Archief en uittrede uit de GR SALD leidt vrijwel meteen tot een hoop extra basiskosten (bovenop de e-depotkosten), nl uittredekosten SALD, intrede Gelders Archief (dit kan niet via Rheden) en een verdubbeling van de beheerkosten archief omdat het GA tarieven berekend per strekkende meter en wij nu per inwoner betalen. Daarnaast heeft het GA nog geen e-depot terwijl wij hier gezien de termijnen en ons genomen vervangingsbesluit wel mee aan de slag moeten (wettelijke taak). 
  4. Functioneel beheer van de gemeente Doesburg is intensief betrokken bij het realiseren van de juiste digitale archiefvorming en een goede aansluiting op het e-depot. Deze rol van functioneel beheer blijft ook bestaan na aansluiting op het e-depot. Doesburg moet ervoor blijven zorgen dat haar digitale informatie steeds op de juiste manier in het digitale archief terecht komt en steeds goed wordt overgedragen aan het e-depot. Zowel het werk in de voorbereidingsfase als de fase erna  zijn taken en rollen die nu niet voorhanden zijn in de formatie en extra moeten worden ingericht (0,5 fte). 
  5. Niet alleen op functioneel applicatiebeheer wordt een stevig beroep gedaan maar ook op informatieadvies. Deze rol moeten we al beleggen vanuit de inmiddels in werking getreden wet WOO. Daarvoor zetten we gelden die we hiervoor ook incidenteel en structureel ter beschikking hebben gekregen.

Vooralsnog nemen we een pm raming op.

B. BUDGET VERRUIMENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN:

B1. Algemene uitkering gemeentefonds
Vooruitlopend op een nieuwe financieringssystematiek vanaf 2026 heeft het kabinet in de septembercirculaire 2022 in 2026 eenmalig € 1 miljard beschikbaar gesteld om de verlaging van het gemeentefonds in 2026 (het zogenaamde ravijnjaar) gedeeltelijk te dempen. Op vrijdag 28 april jl. heeft het kabinet in de Voorjaarsnota 2023 aangekondigd dat dit bedrag vanaf 2027 structureel beschikbaar komt. Hiervan is € 924 miljoen voor de algemene uitkering en € 76 miljoen voor het BTW-compensatiefonds. Voor onze gemeente gaat het hierbij voor het AU deel om een bedrag van € 590.000. In onze begroting is hiermee nog geen rekening gehouden.