Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2023
    2. Blz. 3 Inhoud
      1. Blz. 4 Voorwoord
        1. Blz. 5 Aanbieding
      2. Blz. 6 Inleiding en leeswijzer
        1. Blz. 7 Inleiding
      3. Blz. 8 Financiële samenvatting
        1. Blz. 9 Financiële samenvatting
        2. Blz. 10 Overzicht resultaat per programma
        3. Blz. 11 Analyse resultaat op hoofdlijnen
        4. Blz. 12 Analyse op programma
      4. Blz. 13 Bestuurlijke structuur
        1. Blz. 14 Bestuurlijke structuur
      5. Blz. 15 Jaarverslag 2023
        1. Blz. 16 Programmaverantwoording
          1. Blz. 17 Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat
            1. Blz. 18 Korte beschrijving
            2. Blz. 19 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 20 L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.
                1. Blz. 21 M 1.1 We realiseren 200 extra woningen.
                2. Blz. 22 M 1.1 We realiseren mogelijkheden voor innovatieve nieuwe woonvormen.
                3. Blz. 23 M 1.1 We stellen een woningbouwstrategie per wijk op, waarbij met een hoge prioriteit tegelijkertijd de inrichting van de woonomgeving wordt meegenomen.
              2. Blz. 24 L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.
                1. Blz. 25 M 1.2 We creëren veiligere oversteekplaatsen.
                2. Blz. 26 M 1.2 We komen met een inventarisatie van de wegencategoriën.
                3. Blz. 27 M 1.2 We komen met een verkeerscirculatieplan.
              3. Blz. 28 L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.
                1. Blz. 29 M 1.3 We doen onderzoek naar de haalbaarheid van het realiseren van een (kostendekkende) gecentraliseerde parkeervoorziening(en) voor bezoekers van onze binnenstad.
                2. Blz. 30 M 1.3 We gaan kijken naar additionele parkeermogelijkheden buiten de singels voor zowel permanent als tijdelijk gebruik bij evenementen.
                3. Blz. 31 M 1.3 We gaan nadrukkelijk kijken naar de mogelijkheden tot ondergronds en/of meerlaags parkeren eventueel in combinatie met het bouwen van woningen.
              4. Blz. 32 L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.
                1. Blz. 33 M 1.4 We gaan bevorderen dat inwoners zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen wijk en dat wijkbewoners bijvoorbeeld zelf het groenonderhoud voor hun rekening nemen.
                2. Blz. 34 M 1.4 We zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen. Een plek die uitnodigt tot ontmoeten, verbljven en bewegen.
              5. Blz. 35 L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.
                1. Blz. 36 M 1.5 We schakelen een externe deskundige in om het onderzoek (zwembad/sporthal) te doen en ons te voorzien van verdere advisering voor besluitvorming.
              6. Blz. 37 L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.
                1. Blz. 38 M 1.6 We geven uitvoering aan het eerder vastgestelde beleidsplan "Spelen en bewegen" door middel van het opwaarderen van de speeltuinen.
              7. Blz. 39 L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.
                1. Blz. 40 M 1.7 We geven uitvoering aan het al vastgestelde projectplan "Doesburg Energieneutraal 2030" met de daarin opgenomen werklijnen.
                2. Blz. 41 M 1.7 We stellen een klimaatadaptatiestrategie vast voor de openbare ruimte en particuliere tuinen.
            3. Blz. 42 Wat mag het kosten?
            4. Blz. 43 Mutatie reserves behorende bij dit programma
            5. Blz. 44 Toelichting op budgetafwijkingen
            6. Blz. 45 Verbonden partijen
            7. Blz. 46 Beleidsindicatoren
          2. Blz. 47 Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak
            1. Blz. 48 Korte beschrijving
            2. Blz. 49 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 50 L 2.1 We werken voortvarend aan de "Notitie Koers verleggen" en de daarin vastgelegde actielijnen, waarbij koersverlegging, preventie, ontschotting, gebruikmaking van de kracht van de samenleving en inclusie belangrijke uitgangspunten zijn.
                1. Blz. 51 M 2.1 Inventariseren en ordenen van voorliggende initiatieven ter bestrijding armoede.
                2. Blz. 52 M 2.1 We blijven inzetten op preventie en vroegsignalering.
                3. Blz. 53 M 2.1 We gaan de sociale basis versterken.
                4. Blz. 54 M 2.1 We stimuleren positieve gezondheid.
                5. Blz. 55 M 2.1 We zorgen voor bestaanszekerheid.
              2. Blz. 56 L 2.2 Eenzaamheid is een groeiend probleem en moet ook in Doesburg stevig worden aangepakt.
                1. Blz. 57 M 2.2 Onderzoek naar versterken bestaande ontmoettingsplekken en mogelijkheden Dagbesteding als algemene voorziening.
                2. Blz. 58 M 2.2 We organiseren een conferentie met inwoners en deskundigen over eenzaamheid.
              3. Blz. 59 L 2.3 Wij willen dat vrijwilligers goed worden ondersteund en dat verenigingen beter bij elkaar worden gebracht. We willen de bestaande vrijwilligerssteunpunten beter ondersteunen en opwaarderen en een centraal informatiepunt inrichten.
                1. Blz. 60 M 2.3 Het opstellen van een uitvoeringsplan stimulering vrijwilligersinzet en versterking vrijwilligerspunt
              4. Blz. 61 L 2.4 Iedereen kan meedoen. Op maat gemaakt werk ook voor mensen die in de bijstand zitten kan een goed middel zijn om mensen te activeren en meer zingeving aan hun leven te geven. We willen een positieve en meer creatieve invulling.
                1. Blz. 62 M 2.4 Meer inwoners hebben passende dagbesteding qua arbeidsmatige-, maatschappelijke- of sociale inzet (tegenprestatie).
                2. Blz. 63 M 2.4 Opstarten van DWOB (Doesburgs Werk- en Ontwikkel Bedrijf).
                3. Blz. 64 M 2.4 We werken bij interne vacatures actief aan inclusie en regelen waar nodig goede begeleiding.
              5. Blz. 65 L 2.5 We willen graag dat meerjarige contracten afgesloten worden met maatschappelijke organisaties. Dit bevordert de continuïteit.
                1. Blz. 66 M 2.5 We brengen in kaart welke kortdurende contracten we hebben en we bezien of we deze contracten een meerjarig karakter kunnen geven.
              6. Blz. 67 L 2.6 We willen voldoende studiewerkplekken voor studenten. We willen voldoende flexibele studieplekken realiseren waar iedereen terecht kan, bijvoorbeeld op het stadhuis.
                1. Blz. 68 M 2.6 We realiseren 4 studieplekken.
            3. Blz. 69 Wat mag het kosten?
            4. Blz. 70 Mutatie reserves horende bij dit programma
            5. Blz. 71 Toelichting op budgetafwijkingen
            6. Blz. 72 Verbonden partijen
            7. Blz. 73 Beleidsindicatoren
          3. Blz. 74 Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie
            1. Blz. 75 Korte beschrijving
            2. Blz. 76 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 77 L 3.1 We willen een bruisende, levendige Binnenstad en we willen in dit kader dat de bestaande evenementen worden behouden en optimaal vanuit de gemeente worden ondersteund.
                1. Blz. 78 M 3.1 Toeristen betalen mee aan de voorzieningen.
                2. Blz. 79 M 3.1 We realiseren een goede ondersteuning voor de vrijwilligers die zich inzetten op toeristisch vlak.
                3. Blz. 80 M 3.1 We stellen een toeristische visie 2023 - 2028 op.
                4. Blz. 81 M 3.1 We stellen een uitvoeringsprogramma vanuit de toeristische visie op.
                5. Blz. 82 M 3.1 We verbeteren de bewegwijzering voor toeristen.
              2. Blz. 83 L 3.2 Om een goed ondernemersklimaat te stimuleren, bedrijven te behouden en leegstand te voorkomen zal er actiever worden ingezet op acquisitie en een ondersteunende rol vanuit de gemeente.
                1. Blz. 84 M 3.2 We komen met een voorstel voor de opvolging van de SCBD.
                2. Blz. 85 M 3.2 We maken de inzet van een retailmakelaar mogelijk.
                3. Blz. 86 M 3.2 We stellen een economische visie op.
              3. Blz. 87 L 3.3 De VVV dient in Doesburg te worden behouden en vanuit de gemeente te worden ondersteund.
                1. Blz. 88 M 3.3 De rol en de ondersteuning van de VVV betrekken we bij het opstellen van de toeristische visie.
            3. Blz. 89 Wat mag het kosten?
            4. Blz. 90 Mutatie reserves horende bij dit programma
            5. Blz. 91 Toelichting op budgetafwijkingen
            6. Blz. 92 Verbonden partijen
            7. Blz. 93 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 94 Programma 4 Bestuur en organisatie
            1. Blz. 95 Korte beschrijving
            2. Blz. 96 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 97 L 4.1 We willen de bestuurlijke zelfstandigheid van Doesburg behouden.
                1. Blz. 98 M 4.1 We gaan vol inzetten op de realisering van onze toekomstvisie.
              2. Blz. 99 L 4.2 We brengen de basis op orde.
                1. Blz. 100 M 4.2 Er komt een meerjaren begroting van I&A.
                2. Blz. 101 M 4.2 We maken een planning voor de versaasing en het verbeteren van de veiligheid en bijbehorende kosten inzichtelijk.
                3. Blz. 102 M 4.2 We verhogen het opleidingsbudget en begeleidingsbudget.
                4. Blz. 103 M 4.2 We verminderen de kwetsbaarheid van de organisatie door het aanstellen van een projectleider om het gastheer model vorm te geven.
              3. Blz. 104 L 4.3 We willen een adequate ambtelijke huisvesting realiseren gekoppeld aan de toekomstplannen voor de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
                1. Blz. 105 M 4.3 We zorgen voor besluitvorming en over adequate huisvesting voor het ambtelijke apparaat en de realisatie ervan.
              4. Blz. 106 L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.
                1. Blz. 107 M 4.4 Om ruimte binnen de bestaande begroting te creëren gaan we de inkomsten- en uitgavenkant doorlichten, mede in relatie tot de toekomstvisie.
                2. Blz. 108 M 4.4 We brengen onze verplichte en autonome begrotingsposten concreter in beeld.
                3. Blz. 109 M 4.4 We zorgen voor een materieel sluitende (meerjaren)begroting.
              5. Blz. 110 L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.
                1. Blz. 111 M 4.5 Geactualiseerde subsidieverordening met passages over maatschappelijke doelen.
                2. Blz. 112 M 4.5 Onderzoek over welke voorzieningen tot het basisvoorzieningenniveau binnen onze gemeente behoren en welke door de voorzieningen in de regio vervuld worden.
                3. Blz. 113 M 4.5 We gaan het jeugd- en jongerenwerk volgens de huidige inzichten vormgegeven, waarbij bekeken zal worden of een zelfstandig jongerencentrum nog bij deze vraag past. We willen kijken naar een beter alternatief.
                4. Blz. 114 M 4.5 We willen analoog aan het recycleplein kijken of onze voorzieningen regionaal beter kunnen worden benut, waardoor wellicht ook financiële voordelen ontstaan voor de exploitatie ervan.
              6. Blz. 115 L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.
                1. Blz. 116 M 4.6 We gaan opgavegericht werken.
                2. Blz. 117 M 4.6 We maken een beleidskader gebaseerd op de participatieladder.
                3. Blz. 118 M 4.6 We ontwikkelen het werken via participatieve trajecten door.
            3. Blz. 119 Wat mag het kosten?
            4. Blz. 120 Mutatie reserves horende bij dit programma
            5. Blz. 121 Toelichting op budgetafwijkingen
            6. Blz. 122 Verbonden partijen
            7. Blz. 123 Beleidsindicatoren
          5. Blz. 124 Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
            1. Blz. 125 Algemene dekkingsmiddelen
            2. Blz. 126 Toelichting op de budgetafwijkingen
        2. Blz. 127 Paragrafen
          1. Blz. 128 Paragraaf A | Lokale heffingen
            1. Blz. 129 Paragraaf A | Lokale heffingen
            2. Blz. 130 Overzicht lokale heffingen
            3. Blz. 131 Belastingen
            4. Blz. 132 Bestemmingsheffingen
            5. Blz. 133 Rechten
            6. Blz. 134 Lokale lastendruk
            7. Blz. 135 Kwijtscheldingsbeleid
          2. Blz. 136 Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
            1. Blz. 137 Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
            2. Blz. 138 Toelichting kengetallen
          3. Blz. 139 Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen
            1. Blz. 140 Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen
          4. Blz. 141 Paragraaf D | Financiering
            1. Blz. 142 Paragraaf D | Financiering
          5. Blz. 143 Paragraaf E | Bedrijfsvoering
            1. Blz. 144 Paragraaf E | Bedrijfsvoering
            2. Blz. 145 Aanvullende informatie financiële rechtmatigheid
          6. Blz. 146 Paragraaf F - Verbonden partijen
            1. Blz. 147 Paragraaf F | Verbonden partijen
            2. Blz. 148 Groene metropool regio Arnhem - Nijmegen
            3. Blz. 149 Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)
            4. Blz. 150 Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg
            5. Blz. 151 Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
            6. Blz. 152 Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
            7. Blz. 153 MGR sociaal domein Centraal-Gelderland
            8. Blz. 154 Euregio Rijn-Waal
            9. Blz. 155 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
            10. Blz. 156 Alliander
            11. Blz. 157 Vitens
            12. Blz. 158 Circulus-Berkel
          7. Blz. 159 Paragraaf G | Grondbeleid
            1. Blz. 160 Paragraaf G | Grondbeleid
            2. Blz. 161 1. Samenvatting
            3. Blz. 162 2. Beleid
            4. Blz. 163 3. Stand van zaken
            5. Blz. 164 4. Risico's
            6. Blz. 165 5. Woningbouw ontwikkelingen
            7. Blz. 166 6. Projecten
          8. Blz. 167 Paragraaf H | Wet Open Overheid
            1. Blz. 168 Inleiding
      6. Blz. 169 Controleverklaring
      7. Blz. 170 Jaarrekening 2023
        1. Blz. 171 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 172 Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma
        2. Blz. 173 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 174 Analyse van het resultaat t.o.v. de begroting
          2. Blz. 175 Onvoorzien
          3. Blz. 176 Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
        3. Blz. 177 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 178 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 179 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 180 Incidentele baten en lasten
          2. Blz. 181 Toelichting
        5. Blz. 182 Balans
          1. Blz. 183 Activa en Passiva
        6. Blz. 184 Waarderingsgrondslagen
          1. Blz. 185 Waarderingsgrondslagen
        7. Blz. 186 Toelichting op de balans
          1. Blz. 187 ACTIVA
          2. Blz. 188 VASTE ACTIVA
          3. Blz. 189 VLOTTENDE ACTIVA
          4. Blz. 190 Voorraden
          5. Blz. 191 Uitzettingen korter dan één jaar
          6. Blz. 192 Liquide middelen
          7. Blz. 193 Overlopende activa
          8. Blz. 194 Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamen
          9. Blz. 195 PASSIVA
          10. Blz. 196 VASTE PASSIVA
          11. Blz. 197 Eigen vermogen
          12. Blz. 198 Voorzieningen
          13. Blz. 199 Vaste schulden
          14. Blz. 200 VLOTTENDE PASSIVA
          15. Blz. 201 Netto vlottende schulden
          16. Blz. 202 Overlopende passiva
          17. Blz. 203 Waarborgen en garanties
        8. Blz. 204 Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
          1. Blz. 205 Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
        9. Blz. 206 Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 207 Gebeurtenissen na balansdatum
        10. Blz. 208 Overzicht kredieten
          1. Blz. 209 Financieel overzicht kredieten
        11. Blz. 210 Inhoudelijke stand van zaken investeringen
          1. Blz. 211 Kleurenstatus investeringen
            1. Blz. 212 Lopende investeringen
              1. Blz. 213 71028003 Auto Pick-up
              2. Blz. 214 71028004 Skatebaan jongeren
              3. Blz. 215 71028005 Rehabilitatieplan Koppelweg
              4. Blz. 216 71028006 Project Flora 23
              5. Blz. 217 71028007 Toegankelijke ontmoetingsruimte buitenruimte
              6. Blz. 218 71040002 Herinrichting bestuursvleugel Stadhuis
              7. Blz. 219 71040004 Huisvesting Ambt. Organisatie 2021
              8. Blz. 220 71040005 Stadskantoor Leigraafseweg 8-Bouw
              9. Blz. 221 71041001 Digitale dienstverlening en digitaal werken
              10. Blz. 222 71041002 ICT Omgevingswet
              11. Blz. 223 71041003 HR automatisteringssysteem Motion 2022
              12. Blz. 224 71041004 Belastingapplicatie 2022
              13. Blz. 225 71104001 Revitalisering bedrijventerrein Beinum
              14. Blz. 226 71104002 Rec Zomerweg Eekstraat en nw Eekstraat
              15. Blz. 227 71104003 Reh.plan Angerlosew Bingerdenseweg en Breedestr
              16. Blz. 228 71104004 Rehabilitatieplan wegen 2020-2023
              17. Blz. 229 71104006 Rehabilitatieplan oranjesingel
              18. Blz. 230 71111000 Beheersplan OV Masten 2017-2020
              19. Blz. 231 71111001 Beheersplan OV Armaturen 2017-2020
              20. Blz. 232 71111002 Beheersplan OV Masten 2021-2024
              21. Blz. 233 71111003 Beheersplan OV Armaturen 2021-2024
              22. Blz. 234 71179000 Uitv.beleidsplan spelenbewegen en ontmoeten
              23. Blz. 235 71251001 De Ooi proeftuin aardgasloze wijk (RIJKSBIJDRAGE)
              24. Blz. 236 71258000 Herinr gebied rond PeGe woningen Algemeen
              25. Blz. 237 71258001 Herinr gebied rond PeGe woningen Riolering
              26. Blz. 238 71277000 Vitale Binnenstad Algemeen
              27. Blz. 239 71277005 Vitale Binnenstad Kloostertuin
              28. Blz. 240 71277010 Vitale Binnenstad De Bleek
              29. Blz. 241 71277011 Vitale Binnenstad Winkelstraten
              30. Blz. 242 71277015 Vitale Binnenstad Verkeer en Vervoer
              31. Blz. 243 71312000 Groen spelen en water Naar buiten in Beinum
              32. Blz. 244 71314000 Project Koppelweg 14 (Sluyswachter)
              33. Blz. 245 71331001 Civiele kunstwerken 2022
              34. Blz. 246 72110001 Verkeersveiligheidsplan
              35. Blz. 247 78100107 Ontwikkelingen Turfhaven
              36. Blz. 248 71040006 Stadskantoor Leigraafseweg 8-Installaties
              37. Blz. 249 71040007 Stadskantoor Leigraafseweg 8-Inrichting
              38. Blz. 250 71040008 Stadskantoor Leigraafseweg 8-Overige kosten
              39. Blz. 251 71111004 OV Binnenstad klassieke masten (2022)
              40. Blz. 252 71111005 OV Binnenstad klassieke armaturen (2022)
              41. Blz. 253 71241015 Investering riolering 2023 (AT 40 jaar)
              42. Blz. 254 71241016 Investering riolering 2023 (AT 15 jaar)
              43. Blz. 255 71241017 Investering riolering 2023 (AT 5 jaar)
        12. Blz. 256 Toelichting reserves, voorzieningen
          1. Blz. 257 Reserves
          2. Blz. 258 Voorzieningen
        13. Blz. 259 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 260 Inleiding
          2. Blz. 261 Rechtmatigheidsverantwoording
          3. Blz. 262 Begrotingsrechtmatigheid
          4. Blz. 263 Fraude- en risicoanalyse
        14. Blz. 264 Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 265 Totaaloverzicht exploitatiebudgetten inclusief begrotingsresultaat en rekeningresultaat
        15. Blz. 266 Wet Normering Topinkomens
          1. Blz. 267 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semiepublieke sector
        16. Blz. 268 Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
          1. Blz. 269 SiSa opgave
      8. Blz. 270 Bijlagen
        1. Blz. 271 Overzicht reserve kapitaallasten
          1. Blz. 272 Reserve kapitaallasten
        2. Blz. 273 Beleidsindicatoren en statistieken
          1. Blz. 274 Economie
          2. Blz. 275 Financiën en bedrijfsvoering
          3. Blz. 276 Onderwijs
          4. Blz. 277 Sociaal domein
          5. Blz. 278 Sport, cultuur en recreatie
          6. Blz. 279 Veiligheid
          7. Blz. 280 Volksgezondheid en milieu
          8. Blz. 281 Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap