-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Jaarstukken 2023
-
Blz. 3
Inhoud
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Aanbieding
-
Blz. 6
Inleiding en leeswijzer
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Financiële samenvatting
-
Blz. 9
Financiële samenvatting
-
Blz. 10
Overzicht resultaat per programma
-
Blz. 11
Analyse resultaat op hoofdlijnen
-
Blz. 12
Analyse op programma
-
Blz. 13
Bestuurlijke structuur
-
Blz. 14
Bestuurlijke structuur
-
Blz. 15
Jaarverslag 2023
-
Blz. 16
Programmaverantwoording
-
Blz. 17
Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat
-
Blz. 18
Korte beschrijving
-
Blz. 19
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 20
L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.
-
Blz. 21
M 1.1 We realiseren 200 extra woningen.
-
Blz. 22
M 1.1 We realiseren mogelijkheden voor innovatieve nieuwe woonvormen.
-
Blz. 23
M 1.1 We stellen een woningbouwstrategie per wijk op, waarbij met een hoge prioriteit tegelijkertijd de inrichting van de woonomgeving wordt meegenomen.
-
Blz. 24
L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.
-
Blz. 25
M 1.2 We creëren veiligere oversteekplaatsen.
-
Blz. 26
M 1.2 We komen met een inventarisatie van de wegencategoriën.
-
Blz. 27
M 1.2 We komen met een verkeerscirculatieplan.
-
Blz. 28
L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.
-
Blz. 29
M 1.3 We doen onderzoek naar de haalbaarheid van het realiseren van een (kostendekkende) gecentraliseerde parkeervoorziening(en) voor bezoekers van onze binnenstad.
-
Blz. 30
M 1.3 We gaan kijken naar additionele parkeermogelijkheden buiten de singels voor zowel permanent als tijdelijk gebruik bij evenementen.
-
Blz. 31
M 1.3 We gaan nadrukkelijk kijken naar de mogelijkheden tot ondergronds en/of meerlaags parkeren eventueel in combinatie met het bouwen van woningen.
-
Blz. 32
L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.
-
Blz. 33
M 1.4 We gaan bevorderen dat inwoners zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen wijk en dat wijkbewoners bijvoorbeeld zelf het groenonderhoud voor hun rekening nemen.
-
Blz. 34
M 1.4 We zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen. Een plek die uitnodigt tot ontmoeten, verbljven en bewegen.
-
Blz. 35
L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.
-
Blz. 36
M 1.5 We schakelen een externe deskundige in om het onderzoek (zwembad/sporthal) te doen en ons te voorzien van verdere advisering voor besluitvorming.
-
Blz. 37
L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.
-
Blz. 38
M 1.6 We geven uitvoering aan het eerder vastgestelde beleidsplan "Spelen en bewegen" door middel van het opwaarderen van de speeltuinen.
-
Blz. 39
L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.
-
Blz. 40
M 1.7 We geven uitvoering aan het al vastgestelde projectplan "Doesburg Energieneutraal 2030" met de daarin opgenomen werklijnen.
-
Blz. 41
M 1.7 We stellen een klimaatadaptatiestrategie vast voor de openbare ruimte en particuliere tuinen.
-
Blz. 42
Wat mag het kosten?
-
Blz. 43
Mutatie reserves behorende bij dit programma
-
Blz. 44
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 45
Verbonden partijen
-
Blz. 46
Beleidsindicatoren
-
Blz. 47
Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak
-
Blz. 48
Korte beschrijving
-
Blz. 49
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 50
L 2.1 We werken voortvarend aan de "Notitie Koers verleggen" en de daarin vastgelegde actielijnen, waarbij koersverlegging, preventie, ontschotting, gebruikmaking van de kracht van de samenleving en inclusie belangrijke uitgangspunten zijn.
-
Blz. 51
M 2.1 Inventariseren en ordenen van voorliggende initiatieven ter bestrijding armoede.
-
Blz. 52
M 2.1 We blijven inzetten op preventie en vroegsignalering.
-
Blz. 53
M 2.1 We gaan de sociale basis versterken.
-
Blz. 54
M 2.1 We stimuleren positieve gezondheid.
-
Blz. 55
M 2.1 We zorgen voor bestaanszekerheid.
-
Blz. 56
L 2.2 Eenzaamheid is een groeiend probleem en moet ook in Doesburg stevig worden aangepakt.
-
Blz. 57
M 2.2 Onderzoek naar versterken bestaande ontmoettingsplekken en mogelijkheden Dagbesteding als algemene voorziening.
-
Blz. 58
M 2.2 We organiseren een conferentie met inwoners en deskundigen over eenzaamheid.
-
Blz. 59
L 2.3 Wij willen dat vrijwilligers goed worden ondersteund en dat verenigingen beter bij elkaar worden gebracht. We willen de bestaande vrijwilligerssteunpunten beter ondersteunen en opwaarderen en een centraal informatiepunt inrichten.
-
Blz. 60
M 2.3 Het opstellen van een uitvoeringsplan stimulering vrijwilligersinzet en versterking vrijwilligerspunt
-
Blz. 61
L 2.4 Iedereen kan meedoen. Op maat gemaakt werk ook voor mensen die in de bijstand zitten kan een goed middel zijn om mensen te activeren en meer zingeving aan hun leven te geven. We willen een positieve en meer creatieve invulling.
-
Blz. 62
M 2.4 Meer inwoners hebben passende dagbesteding qua arbeidsmatige-, maatschappelijke- of sociale inzet (tegenprestatie).
-
Blz. 63
M 2.4 Opstarten van DWOB (Doesburgs Werk- en Ontwikkel Bedrijf).
-
Blz. 64
M 2.4 We werken bij interne vacatures actief aan inclusie en regelen waar nodig goede begeleiding.
-
Blz. 65
L 2.5 We willen graag dat meerjarige contracten afgesloten worden met maatschappelijke organisaties. Dit bevordert de continuïteit.
-
Blz. 66
M 2.5 We brengen in kaart welke kortdurende contracten we hebben en we bezien of we deze contracten een meerjarig karakter kunnen geven.
-
Blz. 67
L 2.6 We willen voldoende studiewerkplekken voor studenten. We willen voldoende flexibele studieplekken realiseren waar iedereen terecht kan, bijvoorbeeld op het stadhuis.
-
Blz. 68
M 2.6 We realiseren 4 studieplekken.
-
Blz. 69
Wat mag het kosten?
-
Blz. 70
Mutatie reserves horende bij dit programma
-
Blz. 71
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 72
Verbonden partijen
-
Blz. 73
Beleidsindicatoren
-
Blz. 74
Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie
-
Blz. 75
Korte beschrijving
-
Blz. 76
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 77
L 3.1 We willen een bruisende, levendige Binnenstad en we willen in dit kader dat de bestaande evenementen worden behouden en optimaal vanuit de gemeente worden ondersteund.
-
Blz. 78
M 3.1 Toeristen betalen mee aan de voorzieningen.
-
Blz. 79
M 3.1 We realiseren een goede ondersteuning voor de vrijwilligers die zich inzetten op toeristisch vlak.
-
Blz. 80
M 3.1 We stellen een toeristische visie 2023 - 2028 op.
-
Blz. 81
M 3.1 We stellen een uitvoeringsprogramma vanuit de toeristische visie op.
-
Blz. 82
M 3.1 We verbeteren de bewegwijzering voor toeristen.
-
Blz. 83
L 3.2 Om een goed ondernemersklimaat te stimuleren, bedrijven te behouden en leegstand te voorkomen zal er actiever worden ingezet op acquisitie en een ondersteunende rol vanuit de gemeente.
-
Blz. 84
M 3.2 We komen met een voorstel voor de opvolging van de SCBD.
-
Blz. 85
M 3.2 We maken de inzet van een retailmakelaar mogelijk.
-
Blz. 86
M 3.2 We stellen een economische visie op.
-
Blz. 87
L 3.3 De VVV dient in Doesburg te worden behouden en vanuit de gemeente te worden ondersteund.
-
Blz. 88
M 3.3 De rol en de ondersteuning van de VVV betrekken we bij het opstellen van de toeristische visie.
-
Blz. 89
Wat mag het kosten?
-
Blz. 90
Mutatie reserves horende bij dit programma
-
Blz. 91
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 92
Verbonden partijen
-
Blz. 93
Beleidsindicatoren
-
Blz. 94
Programma 4 Bestuur en organisatie
-
Blz. 95
Korte beschrijving
-
Blz. 96
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 97
L 4.1 We willen de bestuurlijke zelfstandigheid van Doesburg behouden.
-
Blz. 98
M 4.1 We gaan vol inzetten op de realisering van onze toekomstvisie.
-
Blz. 99
L 4.2 We brengen de basis op orde.
-
Blz. 100
M 4.2 Er komt een meerjaren begroting van I&A.
-
Blz. 101
M 4.2 We maken een planning voor de versaasing en het verbeteren van de veiligheid en bijbehorende kosten inzichtelijk.
-
Blz. 102
M 4.2 We verhogen het opleidingsbudget en begeleidingsbudget.
-
Blz. 103
M 4.2 We verminderen de kwetsbaarheid van de organisatie door het aanstellen van een projectleider om het gastheer model vorm te geven.
-
Blz. 104
L 4.3 We willen een adequate ambtelijke huisvesting realiseren gekoppeld aan de toekomstplannen voor de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
-
Blz. 105
M 4.3 We zorgen voor besluitvorming en over adequate huisvesting voor het ambtelijke apparaat en de realisatie ervan.
-
Blz. 106
L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.
-
Blz. 107
M 4.4 Om ruimte binnen de bestaande begroting te creëren gaan we de inkomsten- en uitgavenkant doorlichten, mede in relatie tot de toekomstvisie.
-
Blz. 108
M 4.4 We brengen onze verplichte en autonome begrotingsposten concreter in beeld.
-
Blz. 109
M 4.4 We zorgen voor een materieel sluitende (meerjaren)begroting.
-
Blz. 110
L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.
-
Blz. 111
M 4.5 Geactualiseerde subsidieverordening met passages over maatschappelijke doelen.
-
Blz. 112
M 4.5 Onderzoek over welke voorzieningen tot het basisvoorzieningenniveau binnen onze gemeente behoren en welke door de voorzieningen in de regio vervuld worden.
-
Blz. 113
M 4.5 We gaan het jeugd- en jongerenwerk volgens de huidige inzichten vormgegeven, waarbij bekeken zal worden of een zelfstandig jongerencentrum nog bij deze vraag past. We willen kijken naar een beter alternatief.
-
Blz. 114
M 4.5 We willen analoog aan het recycleplein kijken of onze voorzieningen regionaal beter kunnen worden benut, waardoor wellicht ook financiële voordelen ontstaan voor de exploitatie ervan.
-
Blz. 115
L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.
-
Blz. 116
M 4.6 We gaan opgavegericht werken.
-
Blz. 117
M 4.6 We maken een beleidskader gebaseerd op de participatieladder.
-
Blz. 118
M 4.6 We ontwikkelen het werken via participatieve trajecten door.
-
Blz. 119
Wat mag het kosten?
-
Blz. 120
Mutatie reserves horende bij dit programma
-
Blz. 121
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 122
Verbonden partijen
-
Blz. 123
Beleidsindicatoren
-
Blz. 124
Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 125
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 126
Toelichting op de budgetafwijkingen
-
Blz. 127
Paragrafen
-
Blz. 128
Paragraaf A | Lokale heffingen
-
Blz. 129
Paragraaf A | Lokale heffingen
-
Blz. 130
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 131
Belastingen
-
Blz. 132
Bestemmingsheffingen
-
Blz. 133
Rechten
-
Blz. 134
Lokale lastendruk
-
Blz. 135
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 136
Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 137
Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 138
Toelichting kengetallen
-
Blz. 139
Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 140
Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 141
Paragraaf D | Financiering
-
Blz. 142
Paragraaf D | Financiering
-
Blz. 143
Paragraaf E | Bedrijfsvoering
-
Blz. 144
Paragraaf E | Bedrijfsvoering
-
Blz. 145
Aanvullende informatie financiële rechtmatigheid
-
Blz. 146
Paragraaf F - Verbonden partijen
-
Blz. 147
Paragraaf F | Verbonden partijen
-
Blz. 148
Groene metropool regio Arnhem - Nijmegen
-
Blz. 149
Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)
-
Blz. 150
Streekarchivariaat De Liemers en Doesburg
-
Blz. 151
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
-
Blz. 152
Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
-
Blz. 153
MGR sociaal domein Centraal-Gelderland
-
Blz. 154
Euregio Rijn-Waal
-
Blz. 155
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 156
Alliander
-
Blz. 157
Vitens
-
Blz. 158
Circulus-Berkel
-
Blz. 159
Paragraaf G | Grondbeleid
-
Blz. 160
Paragraaf G | Grondbeleid
-
Blz. 161
1. Samenvatting
-
Blz. 162
2. Beleid
-
Blz. 163
3. Stand van zaken
-
Blz. 164
4. Risico's
-
Blz. 165
5. Woningbouw ontwikkelingen
-
Blz. 166
6. Projecten
-
Blz. 167
Paragraaf H | Wet Open Overheid
-
Blz. 168
Inleiding
-
Blz. 169
Controleverklaring
-
Blz. 170
Jaarrekening 2023
-
Blz. 171
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 172
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma
-
Blz. 173
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 174
Analyse van het resultaat t.o.v. de begroting
-
Blz. 175
Onvoorzien
-
Blz. 176
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
-
Blz. 177
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 178
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 179
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 180
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 181
Toelichting
-
Blz. 182
Balans
-
Blz. 183
Activa en Passiva
-
Blz. 184
Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 185
Waarderingsgrondslagen
-
Blz. 186
Toelichting op de balans
-
Blz. 187
ACTIVA
-
Blz. 188
VASTE ACTIVA
-
Blz. 189
VLOTTENDE ACTIVA
-
Blz. 190
Voorraden
-
Blz. 191
Uitzettingen korter dan één jaar
-
Blz. 192
Liquide middelen
-
Blz. 193
Overlopende activa
-
Blz. 194
Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamen
-
Blz. 195
PASSIVA
-
Blz. 196
VASTE PASSIVA
-
Blz. 197
Eigen vermogen
-
Blz. 198
Voorzieningen
-
Blz. 199
Vaste schulden
-
Blz. 200
VLOTTENDE PASSIVA
-
Blz. 201
Netto vlottende schulden
-
Blz. 202
Overlopende passiva
-
Blz. 203
Waarborgen en garanties
-
Blz. 204
Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
-
Blz. 205
Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
-
Blz. 206
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 207
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 208
Overzicht kredieten
-
Blz. 209
Financieel overzicht kredieten
-
Blz. 210
Inhoudelijke stand van zaken investeringen
-
Blz. 211
Kleurenstatus investeringen
-
Blz. 212
Lopende investeringen
-
Blz. 213
71028003 Auto Pick-up
-
Blz. 214
71028004 Skatebaan jongeren
-
Blz. 215
71028005 Rehabilitatieplan Koppelweg
-
Blz. 216
71028006 Project Flora 23
-
Blz. 217
71028007 Toegankelijke ontmoetingsruimte buitenruimte
-
Blz. 218
71040002 Herinrichting bestuursvleugel Stadhuis
-
Blz. 219
71040004 Huisvesting Ambt. Organisatie 2021
-
Blz. 220
71040005 Stadskantoor Leigraafseweg 8-Bouw
-
Blz. 221
71041001 Digitale dienstverlening en digitaal werken
-
Blz. 222
71041002 ICT Omgevingswet
-
Blz. 223
71041003 HR automatisteringssysteem Motion 2022
-
Blz. 224
71041004 Belastingapplicatie 2022
-
Blz. 225
71104001 Revitalisering bedrijventerrein Beinum
-
Blz. 226
71104002 Rec Zomerweg Eekstraat en nw Eekstraat
-
Blz. 227
71104003 Reh.plan Angerlosew Bingerdenseweg en Breedestr
-
Blz. 228
71104004 Rehabilitatieplan wegen 2020-2023
-
Blz. 229
71104006 Rehabilitatieplan oranjesingel
-
Blz. 230
71111000 Beheersplan OV Masten 2017-2020
-
Blz. 231
71111001 Beheersplan OV Armaturen 2017-2020
-
Blz. 232
71111002 Beheersplan OV Masten 2021-2024
-
Blz. 233
71111003 Beheersplan OV Armaturen 2021-2024
-
Blz. 234
71179000 Uitv.beleidsplan spelenbewegen en ontmoeten
-
Blz. 235
71251001 De Ooi proeftuin aardgasloze wijk (RIJKSBIJDRAGE)
-
Blz. 236
71258000 Herinr gebied rond PeGe woningen Algemeen
-
Blz. 237
71258001 Herinr gebied rond PeGe woningen Riolering
-
Blz. 238
71277000 Vitale Binnenstad Algemeen
-
Blz. 239
71277005 Vitale Binnenstad Kloostertuin
-
Blz. 240
71277010 Vitale Binnenstad De Bleek
-
Blz. 241
71277011 Vitale Binnenstad Winkelstraten
-
Blz. 242
71277015 Vitale Binnenstad Verkeer en Vervoer
-
Blz. 243
71312000 Groen spelen en water Naar buiten in Beinum
-
Blz. 244
71314000 Project Koppelweg 14 (Sluyswachter)
-
Blz. 245
71331001 Civiele kunstwerken 2022
-
Blz. 246
72110001 Verkeersveiligheidsplan
-
Blz. 247
78100107 Ontwikkelingen Turfhaven
-
Blz. 248
71040006 Stadskantoor Leigraafseweg 8-Installaties
-
Blz. 249
71040007 Stadskantoor Leigraafseweg 8-Inrichting
-
Blz. 250
71040008 Stadskantoor Leigraafseweg 8-Overige kosten
-
Blz. 251
71111004 OV Binnenstad klassieke masten (2022)
-
Blz. 252
71111005 OV Binnenstad klassieke armaturen (2022)
-
Blz. 253
71241015 Investering riolering 2023 (AT 40 jaar)
-
Blz. 254
71241016 Investering riolering 2023 (AT 15 jaar)
-
Blz. 255
71241017 Investering riolering 2023 (AT 5 jaar)
-
Blz. 256
Toelichting reserves, voorzieningen
-
Blz. 257
Reserves
-
Blz. 258
Voorzieningen
-
Blz. 259
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 260
Inleiding
-
Blz. 261
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 262
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 263
Fraude- en risicoanalyse
-
Blz. 264
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 265
Totaaloverzicht exploitatiebudgetten inclusief begrotingsresultaat en rekeningresultaat
-
Blz. 266
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 267
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semiepublieke sector
-
Blz. 268
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 269
SiSa opgave
-
Blz. 270
Bijlagen
-
Blz. 271
Overzicht reserve kapitaallasten
-
Blz. 272
Reserve kapitaallasten
-
Blz. 273
Beleidsindicatoren en statistieken
-
Blz. 274
Economie
-
Blz. 275
Financiën en bedrijfsvoering
-
Blz. 276
Onderwijs
-
Blz. 277
Sociaal domein
-
Blz. 278
Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 279
Veiligheid
-
Blz. 280
Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 281
Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap