Taakveld 0.63 Parkeerbelasting baten € -43.000 (nadelig)
Baten:
De onderschrijding heeft voornamelijk 2 oorzaken, het betreft een niet beïnvloedbaar budget wat al een aantal jaren te hoog geraamd wordt, anderzijds is er sprake van een lager aantal parkeerplaatsen vanwege/als gevolg van de herinrichting van de binnenstad.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer lasten € 563.113 (voordelig) / baten € 239.000 (voordelig)
Lasten:
De lagere kapitaallasten betreffen € 296.500 als gevolg van uitgestelde investeringen.
Op de aanleg van glasvezel in geheel Doesburg zou met de reguliere inzet onvoldoende toezicht kunnen worden gehouden, daarom is er geïnvesteerd in externe capaciteit t.a.v. toezicht op werkzaamheden aan de ondergrondse infrastructuur, extra kosten €30.000. Daarnaast zijn bij het realiseren van het openbaar toilet ten onrechte de beheerkosten begroot tot en met 2021. Het toilet is blijvend en dus moeten de beheerkosten structureel worden opgevoerd, vanaf 2022, extra kosten €19.500.
Vanwege de vervangingen, zoals vastgesteld in beleids- en beheerplan, is het areaal openbare verlichting veel jonger geworden. Dit heeft tot gevolg dat er minder storingen en meldingen zijn. Dit heeft lagere lasten tot gevolg, een voordeel van € 35.000.
De energieleverancier heeft correcties uitgevoerd over de jaren 2021 en 2022 op de openbare verlichting, waardoor de gemeente een deel van de eerder betaalde middelen terugkrijgt, een voordeel van € 41.000.
Bij jaarrekening 2021 is de voorziening wegen opgeheven en is het restant in een reserve gestort. Storting in voorziening wordt nu storting in reserve wegen. Dit zorgt voor een lagere last in programma 2 van € 240.000. De last in programma Algemene dekkingsmiddelen wordt hiermee € 240.000 hoger.
Baten:
Aanleg ondergrondse infrastructuur is een niet beïnvloedbaar budget. De aanleg van glasvezel in 2022 in geheel Doesburg betreft vele meters graafwerkzaamheden. De vergoeding degeneratiekosten is afgestemd op de omvang van een werk. Daardoor zijn de inkomsten aanzienlijk hoger dan verwacht, een voordeel van €211.000. Aan leges is €28.000 meer ontvangen door de aanleg van glasvezel alsmede door het verstrekken van meer vergunningen.
Taakveld 2.2 Parkeren lasten € 100.000 (voordelig)
Lasten:
De onderschrijding zijn de beschikbaar gestelde middelen voor een parkeeronderzoek bij de vaststelling van de jaarrekening 2021. De verwachting is dat dit onderzoek in 2023 wordt uitgevoerd. Voorgesteld wordt om deze middelen naar 2023 over te hevelen.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties lasten € 30.000 (voordelig)
Lasten
Er is € 50.000,- bij dit budget geraamd voor locatieonderzoek sporthal Den Helder (vanuit de jaarrekening 2021). Voorgesteld wordt om van dit bedrag € 30.000 over te hevelen naar 2023 voor afronding van dit onderzoek.
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed: hogere lasten € 28.800 (nadeel) /baten €18.800 (voordelig)
Lasten:
Bij de integrale afweging 2021-2024 is een besparing doorgevoerd op deskundigenkosten van € 4.822. Vanwege een dreigend te kort op deze post is bij de Integrale begroting bijstelling 2021 (IBB) het bedrag incidenteel met € 10.000 verhoogd. Op grond van de lopende verplichtingen en het feit dat de loonkosten voor deze deskundigen zijn gestegen is een structurele verhoging van € 10.000 vereist. Deze is bij de Integrale afweging bij de begroting 2023 opgevoerd. Voor 2022 wordt deze eenmalig bij de IBB opgenomen. De kosten voor de subsidie coördinator komen voor zover betrekking op monumentenzorg ook ten laste van deze post. De lopende verplichtingen hebben te maken met de samenwerking met de gemeente Zutphen met betrekking tot de Archeologie.
Baten:
De subsidie die wordt ontvangen van het restauratiefonds ad € 18.800 wordt gestort in de voorziening onderhoud gebouwen.
Taakveld 5.7 Openbaar groen: hogere lasten € 21.100 (nadeel)
Lasten:
Het budget Openbaar groen is een verzameling van verschillende soorten kosten die worden gemaakt voor het openbaar groen. Hiervan wordt o.a. betaald: het onderhoud van natuurgrasveld SC Doesburg, kleine beplantingsprojecten, budget omvorming adoptiegroen, hanging baskets, verwerking groenafval buitenruimte, waterschapsbelasting groen. Op al deze onderdelen zien we jarenlang een toename van kosten zonder dat het budget voldoende mee beweegt. Meermalen is incidenteel hier op bijgeplust. Tijd om dit budget structureel bij te stellen, zodat ook waar nodig de kosten gedekt zijn voor het afsluiten van meerjaren contracten die op dit budget van toepassing zijn.
Daarnaast zijn de kapitaallasten afgeraamd met € 46.100 als gevolg van uitgestelde investeringen.
Taakveld 7.2 Riolering: lagere lasten € 47.200 (voordeel)
Lasten:
Dit betreft de hogere kosten ad. €13.000 voor serviceabonnementen. Dit betreft een niet beïnvloedbaar budget, het is afhankelijk van wijzigingen in de openbare ruimte.
Daarnaast zijn de kapitaallasten afgeraamd met € 60.200 als gevolg van uitgestelde investeringen.
Taakveld 7.4 Milieubeheer: lasten € 540.000 voordeel / baten € 240.000 (nadeel)
Lasten:
De lasten omgevingsdienst worden met € 110.000 verhoogd. De taken voor vergunningverlening, handhaving en toezicht (VTH) zijn ondergebracht bij de Odra. Bij de vaststelling van de begroting 2023-2026 zijn deze middelen structureel beschikbaar gesteld voor de extra inzet van de Odra. De kosten voor VTH taken binnen de gemeente vallen in 2022 nog niet weg omdat er sprake is van overdracht van werkzaamheden met onder andere ICT kosten en het aanhouden van eigen inhuur om de overdracht goed te regelen.
De lasten voor Milieubeheer worden met € 210.000 verlaagd. Door vertraging van projecten wordt voorgesteld om de resterende middelen ter hoogte van €210.000 over te hevelen naar het jaar 2023. Door beperkte ambtelijke capaciteit zijn een aantal projecten getemporiseerd. De kosten daarvoor komen later.
De gemeentelijke middelen voor energie-armoede worden met € 200.000 verlaagd in programma 2. In programma 4 wordt de last met € 200.000 verhoogd voor beschikbaar stellen van energie-toeslag aan mensen met lagere inkomens (motie SP).
Lasten en baten
Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor energie-armoede. De lasten en baten worden met € 240.000 verlaagd, omdat restant uitvoering in 2023 plaats vindt.
Daarnaast is in de Algemene uitkering (septembercirculaire 2022) € 145.000 beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten klimaatakkoord. Voorgesteld wordt deze middelen over te hevelen naar 2023 voor uitvoering van dit programma.