Jaarrekening 2022

Overzicht van baten en lasten

Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma

Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat:

  1. per programma de gerealiseerde baten en lasten en het saldo daarvan;
  2. het overzicht van de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen, de gerealiseerde kosten van de overhead en het bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting;
  3. het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten, volgend uit de onderdelen 1 en 2;
  4. de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves;
  5. het gerealiseerde resultaat, volgend uit de onderdelen 3 en 4.

Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat van de onderdelen genoemd in het eerste lid ook de ramingen uit de begroting voor en na wijziging.

JAARREKENING 2022 (GEREALISEERDE TOTAAL VAN BATEN EN LASTEN)
Raming voor wijziging Raming na wijziging Realisatie
Baten Lasten Saldo Baten Lasten Saldo Baten Lasten Saldo
Programma
Bestuur en veiligheid in Doesburg 159.567 2.313.355 -2.153.788 284.567 2.468.505 -2.183.938 1.137.753 2.865.280 -1.727.527
Leefbaar en duurzaam Doesburg 3.911.982 6.571.949 -2.659.967 4.175.646 6.410.550 -2.234.904 4.211.271 6.667.001 -2.455.731
Wonen, werken en recreëren in Doesburg 789.949 1.458.579 -668.630 596.294 1.573.224 -976.930 2.637.834 3.051.216 -413.382
Zorg in Doesburg 5.034.331 20.805.502 -15.771.171 4.791.223 23.031.394 -18.240.171 4.683.690 21.880.489 -17.196.799
Algemene dienst en financiën 305.058 5.374.790 -5.069.732 372.378 5.714.410 -5.342.032 545.580 6.161.786 -5.616.206
Totaal programma's 10.200.887 36.524.175 -26.323.288 10.220.108 39.198.083 -28.977.975 13.216.128 40.625.772 -27.409.645
Algemene dekkingsmiddelen *1
Lokale heffingen 2.351.685 227.459 2.124.226 2.381.035 252.459 2.128.576 2.384.087 275.971 2.108.116
Algemene uitkeringen 22.894.891 0 22.894.891 26.506.891 0 26.506.891 27.137.635 0 27.137.635
Overige algemene dekkingsmiddelen 443.141 443.141 0 161.859 -161.859 341 341
Calculatieverschil/Vennootschapbelasting 0 0 0 0 20.000 -20.000 0 77.707 -77.707
Algemene dekkingsmiddelen 25.689.717 227.459 25.462.258 28.887.926 434.318 28.453.608 29.522.063 353.678 29.168.385
Onvoorzien 0 15.000 -15.000 0 15.000 -15.000 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 35.890.604 36.766.634 -876.030 39.108.034 39.647.401 -539.367 42.738.191 40.979.450 1.758.741
Toevoegingen en onttrekkingen reserves per programma
Bestuur en veiligheid in Doesburg 12.910 12.910 38.143 38.143 13.660 13.660
Leefbaar en duurzaam Doesburg 891.642 367.013 524.629 2.425.937 2.357.798 68.139 2.409.337 2.357.798 51.539
Wonen, werken en recreëren in Doesburg 0 431.500 521.000 -89.500 431.500 521.000 -89.500
Zorg in Doesburg 143.929 131.933 11.996 527.867 169.378 358.489 412.867 169.560 243.307
Algemene dienst en financiën 48.307 2.604 45.703 633.021 654.800 -21.779 846.747 659.800 186.947
Totaal mutatie reserves 1.096.788 501.550 595.238 4.056.468 3.702.975 353.493 4.114.110 3.708.157 405.953
Gerealiseerd resultaat 36.987.392 37.268.184 -280.792 43.164.502 43.350.376 -185.874 46.852.301 44.687.608 2.164.694
Ad.1: Dividend en het saldo van de financieringsfunctie behoren ook tot de algemene middelen maar zijn in programma 5 opgenomen. Vanwege de leesbaarheid is de aansluiting tussen deze tabel en de saldo's op de programma's in stand gehouden. In het hoofdstuk over algemene dekkingsmiddelen zijn deze onderdelen wel weergegeven.

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Analyse van het resultaat t.o.v. de begroting

Terug naar navigatie - Analyse van het resultaat t.o.v. de begroting

Algemene verwijzing naar de toelichting bij de programma's
Hoewel de toelichting op de afwijkingen van de baten en lasten per programma en op taakveld niveau onderdeel is van de jaarrekening 2022, is deze toelichting uit oogpunt van efficiency opgenomen bij de programma's in het jaarverslag van 2022. Deze toelichting op de afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 van de gemeente Doesburg treft u dan ook bij de programma's in het jaarverslag aan en wordt geacht ook onderdeel te zijn van deze jaarrekening die door de externe accountant is gecontroleerd.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien
Onvoorzien
Het verloop van de post onvoorzien is als volgt:
Post onvoorziene uitgaven Bedrag
Post onvoorziene uitgaven (primitieve begroting) 15.000
Af: geraamde bedragen ten laste van post onvoorzien 0
Post onvoorziene uitgaven (na wijziging) 15.000
In 2022 is geen beroep gedaan op de begrote lasten voor onvoorziene gebeurtenissen.

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten
Overzicht van incidentele baten en lasten per programma
Baten Lasten
Programma
Bestuur en veiligheid in Doesburg
mutatie reserves 26.750
diversen < € 15.000 13.528
Totaal Bestuur en veiligheid in Doesburg 26.750 13.528
Leefbaar en duurzaam Doesburg
mutatie reserves 2.284.737 2.357.798
subsidie Provincie Gelderland voor overdracht bodemtaken 50.000
gebouwen beheer 30.000
diverse projecten duurzaamheid 268.957
Grondexploitatie 1.848.064 1.458.636
diversen < € 15.000 13.579
Totaal Buitenruimte van Doesburg 4.182.801 4.128.970
Wonen, werken en recreëren in Doesburg
Centrum Beinum 28.245 58.605
Canon Doesburg 20.000
Openbare inrichting Halve Maanweg 200.000 200.000
mutatie reserves 431.500 521.000
diversen < € 15.000 3.500
Totaal Wonen, werken en recreëren in Doesburg 659.745 803.105
Zorg in Doesburg
diversen < € 15.000 21.100
Energietoeslag 1.141.059
mutatie reserves 268.938 169.560
Totaal Zorg in Doesburg 268.938 1.331.719
Algemene dienst en financiën
mutatie reserves 798.439 659.800
diversen < € 15.000 12.735 12.735
Totaal Algemene dienst en financiën 811.174 672.535
Totaal incidentele baten en lasten 5.949.408 6.949.856

Toelichting incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting incidentele baten en lasten

Hieronder is een toelichting opgenomen op incidentele baten en lasten > € 15.000 en m.u.v. de mutatie in de reserves.            
            
Programma Leefbaar en duurzaam Doesburg            

  • Subsidie Provincie Gelderland voor overdracht bodemtaken: Als de Omgevingswet in werking treedt, dragen provincies een aantal bodemtaken over naar de gemeenten. Ter voorbereiding heeft de gemeente subsidie ontvangen van provincie. 
  • Gebouwen beheer: Om het vastgoedbeheer te professionaliseren zijn incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld.    
  • Projecten duurzaamheid: Voor de energietransitie lopen diverse projecten t.b.v. energiebesparing, opwekking en duurzame warmte.            
  • Grondexploitatie: De resultaten van grondexploitatie zijn niet meegenomen in de reguliere programma begroting en worden als incidenteel aangemerkt.            
             

Programma Wonen, werken en recreëren in Doesburg      

  • Centrum Beinum: Kosten ivm het project om het centrum van Beinum te ontwikkelen tot een volwaardig hart van Beinum.        
  • Canon Doesburg: bij de resultaatbestemming 2021 is besloten een bijdrage te verlenen aan het project om een canon van Doesburg te realiseren.
  • Openbare inrichting Halve Maanweg: Een integrale gebiedsgerichte aanpak waarbij het gaat om herbestemming, transformatie of sloop van leegstaande of leegkomende gebouwen, gecombineerd met een aanpak van de openbare ruimte en passend in een actuele visie op de ontwikkeling van het gebied. Voor dit project is subsidie ontvangen van de provincie Gelderland die doorgestort is naar de Stichting Woonservice IJsselland.          

Programma Zorg in Doesburg        

  • Energietoeslag: In 2022 is aan huishoudens met een inkomen tot 120% van het bestaansminimum de energietoeslag uitbetaald. Daarmee werden ze geholpen met het betalen van de energierekening. Via het gemeentefonds zijn wij gedeeltelijk gecompenseerd voor deze lasten.            

Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Toevoeging Onttrekkingen
Programma
Bestuur en veiligheid in Doesburg 12.910
Leefbaar en duurzaam Doesburg 124.600
Zorg in Doesburg 143.929
Algemene dienst en financiën 48.307
0 329.746
De muaties betreffen de onttrekkingen aan de reserve kapitaalslasten die worden ingezet ter dekking van afschrijvingslasten van activa.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Lokale heffingen
De gemeente Doesburg kent de volgende niet-bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
Realisatie 2022 Raming 2022 na wijziging Raming 2022 primitief
Onroerende zaakbelasting 2.249.646 2.249.505 2.220.155
Toeristenbelasting 321.798 408.006 408.006
Precariobelasting 26.442 24.862 24.862
Roerende zaakbelasting 3.202 1.820 1.820
Hondenbelasting 51.558 54.127 54.127
Reclamebelasting 53.239 50.721 50.721
Totaal 2.705.885 2.789.041 2.759.691
Deze heffingen zijn tot de aangegeven bedragen verwerkt in de jaarrekening 2022
Algemene uitkering
De verantwoorde uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de betaalspecificatie waarin ook de decembercirculaire 2022 is verwerkt.
Realisatie 2022 Raming 2022 na wijziging Raming 2022 primitief
Algemene uitkering 2022 26.996.962 26.506.891 22.894.891
Algemene uitkering 2021*) 140.477
Algemene uitkering 2020*) 195
Totaal 27.137.634 26.506.891 22.894.891
*) Betreft verrekening eerdere uitkeringsjaren
In de decembercirculaire is een voorschot opgenomen voor de energietoeslag 2023 (€305.000)
Dividend
Verantwoord zijn de volgende dividenden:
Realisatie 2022 Raming 2022 na wijziging Raming 2022 primitief
BNG 62.955
Alliander 145.611
Circulus-Berkel
Totaal 208.567 217.850 247.850
Het in de jaarrekening opgenomen dividend betreft het dividend over het boekjaar 2021 van de betreffende deelneming en nog te ontvangen dividendbelasting over 2020.
Saldo financieringsfunctie
Realisatie 2022 Raming 2022 na wijziging Raming 2022 primitief
Baten 134.525 56.616 56.616
Lasten 16.444 0 0
Totaal rente resultaat 118.081 56.616 56.616
In 2022 is een grootboeklening van het Rijk afgelost. Het verschil tussen de boekwaarde en de uitkering is als rente baat verantwoord.

Balans

Activa en Passiva

Terug naar navigatie - Activa en Passiva

In de balans worden naast de cijfers per balansdatum tevens de cijfers van de balans van het vorige begrotingsjaar opgenomen.

ACTIVA 31-12-2022 31-12-2021
Vaste activa
Materiële vaste activa 26.041.646 22.816.498
Investeringen met een economisch nut: 8.584.574 6.744.548
Investeringen met een economisch nut, waarvoor een heffing kan worden geheven 8.664.865 8.556.657
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut 8.792.206 7.515.293
(de vergelijkende cijfers 2021 voor investering met een economisch nut en maatschappelijk nut zijn door herrubricering aangepast)
Financiële vaste activa 4.931.012 5.138.306
Kapitaalverstrekkingen aan:
- deelnemingen 101.430 101.430
Leningen aan:
- woningbouwcorporaties 1.062.226 1.140.210
- deelnemingen 757.080 757.080
Overige langlopende leningen u/g 3.010.276 3.139.586
(de vergelijkende cijfers 2021 voor kapitaalverstrekkingen en leningen zijn door herrubricering aangepast)
Totaal vaste activa 30.972.658 27.954.804
Vlottende activa
Voorraden -497.611 150.027
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie -497.611 150.027
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 9.888.549 5.928.619
Vorderingen op openbare lichamen 3.770.385 2.544.995
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 5.294.340 2.649.248
Rekening courantverhouding met niet financiële instellingen 246.654
Overige vorderingen 577.169 734.376
Liquide middelen 478.127 485.328
Kas- en banksaldi 478.127 485.328
Overlopende activa 1.515.635 2.902.254
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel uitgesplitst naar de nog te ontvangen bedragen van :
- overige Nederlandse overheidslichamen 151.838
- overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen 1.515.634,54 2.750.417
Totaal vlottende activa 11.384.700 9.466.228
TOTAAL GENERAAL 42.357.358 37.421.032
Recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969.
PASSIVA 31-12-2022 31-12-2021
Vaste Passiva
Eigen vermogen 27.368.066 25.609.324
Algemene reserve 4.491.463 3.574.087
Bestemmingsreserves 20.711.908 18.351.680
Gerealiseerde resultaat 2.164.694 3.683.557
Voorzieningen 2.770.721 1.689.234
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s 724.711 83.269
Voorzieningen ter egalisering van kosten 785.405 458.037
Voorzieningen bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor heffing geheven 1.260.604 1.147.928
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer 2.400.000
Onderhandse leningen van:
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen 2.400.000
Waarborgsommen
Totaal vaste passiva 32.538.787 27.298.558
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar 4.968.860 4.213.134
Banksaldi
Overige schulden 4.968.860 4.213.134
Overlopende passiva 4.849.711 5.909.340
Verpichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergeljkbaar volume 707.364
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren uitgesplitst naar de bedragen van:
- het Rijk 3.867.723 4.383.804
- Overige Nederlandse overheidslichamen 90.230 828.033
Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen 184.394 697.503
Totaal vlottende passiva 9.818.571 10.122.474
TOTAAL-GENERAAL 42.357.358 37.421.032
Gewaarborgde geldleningen / garantstellingen 1.953.917 2.211.872

Waarderingsgrondslagen

Waarderingsgrondslagen

Terug naar navigatie - Waarderingsgrondslagen

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) daarvoor geeft.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn.

Personeelslasten worden toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeid gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin de uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken.

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijv. bij reorganisaties) dient wel een voorziening te worden gevormd mits aan de voorwaarden daartoe wordt voldaan.

Tenzij anders aangegeven zijn alle bedragen vermeld in euro’s.

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. De kosten van onderzoek en ontwikkeling mogen in maximaal 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling vangt aan na afsluiting van het geïnvesteerde bedrag. Afsluitkosten van opgenomen geldleningen mogen worden afgeschreven in de looptijd van de betrokken geldlening. Immateriële vaste activa mogen in maximaal 5 jaar worden afgeschreven. (De gemeente Doesburg heeft geen immateriële vaste activa op de balans geactiveerd.)

Materiële vaste activa
Artikel 35 BBV beschrijft het onderscheid tussen:
1)  Investeringen met (beperkt) economisch nut;
2)  Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven;
3)  Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.

Ad 1) Investeringen met (beperkt) economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt over het saldo afgeschreven.

Ad 2) Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Conform artikel 62 lid 3 wordt de voorzieningen vervangingsinvesteringen riolering  (ex. artikel 44 lid 1 sub d) eveneens in mindering gebracht op de betreffende investeringen; in dergelijke gevallen wordt over het saldo afgeschreven.

Ad 3) Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt  het saldo afgeschreven. Het afschrijvingsbeleid wordt toegepast conform de door de raad vastgestelde financiële verordening. In deze verordening is in artikel 9 - en de daarbij behorende bijlage - de waardering & afschrijving van vaste activa opgenomen.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Indien nodig is hierop een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt mocht dalen tot onder de verkrijgingprijs zal afwaardering plaatsvinden. (De actuele waarde ligt in de gemeente Doesburg ruim boven de verkrijgingprijs.)

Vlottende activa

Voorraden
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingprijs. De vervaardigingprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en administratie- en beheerskosten. Winsten uit de grondexploitaties worden slechts genomen indien en voor zover deze met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd kunnen worden aangemerkt. Daarbij wordt de voorgeschreven percentage of completion-methode toegepast. Verliezen in de grondexploitaties worden genomen middels het vormen van een voorziening op het moment dat het verlies zich aandient.

Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor de verwachte oninbaarheid is hierop een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt bepaald op basis van geschatte kans op inning. 

Liquide middelen
Deze activa worden tegen de nominale waarde opgenomen.

Recht op verliescompensatie VpB
Het recht op verliescompensatie per einde boekjaar krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 wordt (buiten de tellingen) opgenomen onder de activa-kant van de balans.

Vaste Passiva

Reserves
De (bestemmings)reserves zijn gevormd c.q. ingesteld op basis van daartoe door de raad genomen besluiten. De vermeerderingen en de verminderingen die ten gunste respectievelijk ten laste van deze (bestemmings)reserves zijn verantwoord, zijn eveneens gebaseerd op daartoe strekkende raadsbesluiten (veelal vastgelegd in oorspronkelijke begroting en/of begrotingswijzigingen).

Voorzieningen
De voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. Op basis van relevante notities van de commissie BBV dient aan ingestelde voorzieningen, die strekken ter egalisering van lasten over een aantal begrotingsjaren, een door de raad vastgesteld actueel beheerplan ten grondslag te liggen.

Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente-typische looptijd van één jaar of langer.

Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. De vlottende schulden hebben in principe een rente-typische looptijd van korter dan één jaar.

Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente Doesburg zijn gewaarborgd, is onder de passiva-kant van de balans (buiten de telling) het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Dit wordt toegelicht bij de niet uit de balans blijkende verplichtingen.

Eigen bijdrage WMO
Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding, zorg in natura of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen. Voor de gemeente Doesburg gaat het hier om een onzekerheid van € 120.381.

Toelichting op de balans

ACTIVA

Terug naar navigatie - ACTIVA

Aan de activa zijde van de balans staan de bezittingen van de gemeente vermeld.  Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen vaste en vlottende activa.

VASTE ACTIVA

Terug naar navigatie - VASTE ACTIVA

Onder de vaste activa worden afzonderlijk opgenomen de immateriële, de materiële en de financiële vaste activa.

Materiële vaste activa met een economisch nut
Boekwaarde 1-1-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen van derden Afwaardering Boekwaarde 31-12-2022
Bedrijfsgebouwen 5.210.328 2.404.193 241.633 7.372.888
Gronden en terreinen 227.513 64 227.577
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 354.709 10.673 344.037
Machines, apparaten en installaties 433.783 367.092 61.626 516.788 222.460
Vervoermiddelen 44.419 16.546 27.873
Woonruimten 0
Overig 473.796 15.447 99.503 389.739
Totaal 6.744.548 2.786.796 0 429.982 516.788 0 8.584.574
Materiële vaste activa met een economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Boekwaarde 1-1-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen van derden Afwaardering Boekwaarde 31-12-2022
Bedrijfsgebouwen 14.609 874 13.735
Gronden en terreinen 0 0
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 8.542.048 480.691 357.508 14.100 8.651.131
Totaal 8.556.657 480.691 0 358.383 14.100 0 8.664.865
Materiële vaste activa met een maatschappelijk nut
Boekwaarde 1-1-2022 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen van derden Afwaardering Boekwaarde 31-12-2022
Gronden en terreinen 0
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 7.515.293 1.537.381 141.600 118.868 8.792.206
Totaal 7.515.293 1.537.381 0 141.600 118.868 0 8.792.206
TOTAAL 22.816.497 4.804.867 0 929.964 649.755 0 26.041.645
Door herrubricering wijken de boekwaardes per 1-1-2022 op onderdelen af van de jaarrekening 2021. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van activa met een economisch nut naar activa met maatschappelijk nut. Daarnaast heeft er ook een verschuiving plaats gevonden tussen de soort activa. Daarbij gaat het vooral om een verschuiving van activa onder gronden en terreinen naar grond-,weg- en waterbouwkundige werken. Het totale saldo is wel gelijk aan de jaarrekening 2021.
Financiële vaste activa
Boekwaarde 1-1-2022 Investeringen Desinvesteringen Aflossingen Afwaardering Boekwaarde 31-12-2022
Kapitaalverstrekking aan:
Deelnemingen 101.430 101.430
Leningen aan: 0
Woningbouwcorporaties 1.140.210 77.984 1.062.226
Deelnemingen 757.080 757.080
Overige langlopende leningen 3.139.586 129.310 3.010.276
Totaal 5.138.306 0 0 207.294 0 4.931.012
Door herrubricering wijken de boekwaardes op onderdelen per 1-1-2022 af van de jaarrekening 2021. Het totale saldo is wel gelijk aan de jaarrekening 2021.

VLOTTENDE ACTIVA

Terug naar navigatie - VLOTTENDE ACTIVA

Onder de vlottende activa worden afzonderlijk opgenomen de voorraden, de uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar, de liquide middelen en de overlopende activa.

Voorraden

Terug naar navigatie - Voorraden

 

  Saldo 31-12-2021 Saldo 31-12-2022
Voorraad 150.026 -497.611

 

De voorraad betreft de bouwgrond in exploitatie. Een toelichting op de grondexploitatie is opgenomen in de paragraaf grondbeleid.

Onderstaand overzicht geeft inzicht in de mutaties in 2022.

Omschrijving 2021 2022
Onderhanden werken:
Beinum-West -148.849 10.462
Koppelweg 20 en 22 298.875 -508.072
Af: Risicovoorziening Grondexploitatie(s) 0 0
Boekwaarde onderhanden werk 150.026 -497.611
Totaal boekwaarde voorraden 150.026 -497.611
Het verloopoverzicht van de complexen is als volgt:
Beinum-West Koppelweg 20-22 Totaal
Boekwaarde 01-01-2022 -148.849 298.875 150.026
Vermeerderingen 193.636 122.309 315.944
Verminderingen -104.007 -1.249.000 -1.353.007
Winstneming 69.681 319.744 389.425
Boekwaarde 31-12-2022 10.461 -508.072 -497.612
Nog te verwachten kosten 54.000 288.816 342.816
Nog te verwachten verkoopopbrengst -66.300 - -66.300
Nog te realiseren winst 1.839 219.256 221.096
Geraamde eindresultaat 115.625 539.000 654.626
m2 verkocht in 2022 528 2.435 2.963
m2 nog te verkopen 600 - 600
Totaal 1.128 2.435 3.563
De raming van kosten en opbrengsten is gebaseerd op de laatst vastgestelde grondexploitaties, rekening houdend met de meest actuele prognoses nog te maken kosten.

Uitzettingen korter dan één jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen korter dan één jaar

  

Soort vordering Gecorrigeerd saldo 31-12-2021 Saldo per 31-12-2022 Voorziening oninbaarheid Gecorrigeerd saldo 31-12-2022
Vorderingen op openbare lichamen 2.544.995 3.770.385 3.770.385
Overige vorderingen 734.376 1.323.919 746.750 577.169
Rekening courant verhouding met niet financiële instellingen 246.654 246.654
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een looptijd korter dan 1 jaar 2.649.248 5.294.340 5.294.340
Totaal 5.928.619 10.635.299 746.750 9.888.549
De vordering op openbare lichamen bestaan uit:
Saldo 01-01-2022 2022
BTW compensatiefonds 2.201.848 2.250.760
Overige vorderingen op openbare lichamen 343.147 1.519.625
Boekwaarde per 31 december 2.544.995 3.770.385
De post overige vorderingen bestaat vooral uit algemene en belastingdebiteuren en debiteuren bijstandsverlening. Voor deze vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren gevormd. De voorziening dubieuze debiteuren is ultimo 2022 als volgt opgebouwd:
Omschrijving voorziening Bedrag
Algemene- en belastingdebiteuren 130.486
Debiteuren bijstandsverlening 616.264
Totaal 746.750

Liquide middelen

Terug naar navigatie - Liquide middelen

 

Saldo 2021 Saldo 2022
Liquide middelen € 485.328 € 478.127
De liquide middelen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Omschrijving 2021 2022
Banksaldi 483.426 475.907
Kassaldi 1.902 2.221
Saldo per 31 december 485.328 478.127
De liquide middelen betreffen direct opeisbare tegoeden.
Gemeenten zijn verplicht om overtollige middelen aan te houden in ’s Rijks schatkist. Er is echter wel een drempelbedrag van toepassing van €1.000.000. In onderstaand overzicht is de ruimte onder het drempelbedrag weergegeven en het gemiddelde saldo per kwartaal dat aangehouden is op de rekening schatkistbankieren.
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
Kwartaalcijfer op dag basis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen. 295 335 630 550
Gemiddeld saldo op rekening schatkistbankieren 1709 6380 9683 5919
Bedragen x €1.000

Overlopende activa

Terug naar navigatie - Overlopende activa

De overlopende activa kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Omschrijving 2021 2022
Nog te ontvangen bedragen 1.304.083 847.411
Vooruit betaalde bedragen 1.446.335 668.224
Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel 151.838
Boekwaarde per 31 december 2.902.256 1.515.635

Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamen

Terug naar navigatie - Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamen

In onderstaande staande tabel wordt onderscheid gemaakt in de ontvangen voorschotbedragen van het rijk en van overige Nederlandse overheidslichamen.

Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel Saldo 1/1/2022 Vermeerderingen Verminderingen Saldo 31/12/2022
Vrz. Brede impuls Combinatiefuncties 26.476 26.476 0
Vrz. Uitvoering Landschapsbeleid Doesburg 12.474 12.474 0
Algemeen Milieubeleid( Warmtetransitie) 4.888 4.888 0
Cultuur- en erfgoedpact Achterhoek 2017-2020 108.000 108.000 0
Totaal 151.838 0 151.838 0

PASSIVA

Terug naar navigatie - PASSIVA

Aan de passiva kant staan de schulden en het eigen vermogen van de gemeente vermeld. Onderscheid wordt gemaakt tussen vaste en vlottende passiva.

VASTE PASSIVA

Terug naar navigatie - VASTE PASSIVA

Onder de vaste passiva worden afzonderlijk opgenomen het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden, met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Eigen vermogen

Terug naar navigatie - Eigen vermogen

Reserves kunnen worden onderverdeeld in de Algemene reserves en in bestemmingsreserves. Met het nog te bestemmen resultaat over het begrotingsjaar vormen de reserves samen het eigen vermogen van de gemeente. Onderstaand is een totaaloverzicht van de reserves opgenomen. Per reserve is een toelichting opgenomen in deze jaarrekening bij het onderdeel Toelichting reserves, voorzieningen en van derden verkregen middelen. Hierin wordt de aard en reden van iedere (bestemmings)reserve toegelicht.

Het Eigen vermogen kan als volgt gespecificeerd worden:
Eigen Vermogen Saldo 01-01-2022 Saldo 31-12-2022
Algemene reserve 3.574.087 4.491.463
Bestemmingsreserves 18.351.680 20.711.908
Nog te bestemmen resultaat*) 3.683.557 2.164.694
Saldo per 31 december 25.609.324 27.368.066
*) resultaat voor bestemming
Algemene Reserve Saldo 01-01-2022 Resultaatbestemming 2021 toevoeging onttrekking Saldo 31-12-2022
Totaal algemene reserve 3.574.087 3.683.557 2.766.180 4.491.463
Bestemmingsreserves Saldo 01-01-2022 Resultaatbestemming 2021 toevoeging onttrekking Saldo 31-12-2022
Arbeidsvoorwaardenmaatregelen 29.046 5.104 2.500 31.650
Kapitaallasten 16.096.365 633.941 329.746 16.400.560
Mobiliteitsfonds parkeercapaciteit 90.623 20.000 110.623
Openbare verlichting 8.257 83.941 83.941 8.257
Huisvesting onderwijs (IHP) 142.024 32.122 174.146
Vervanging speeltoestellen 37.471 407 37.878
Reserve BUIG-budget (inkomensdeel WWB) 800.000 100.000 179.000 721.000
Groot onderhoud kapitaalgoederen (tijdelijk) 52.640 16.600 69.240
Reserve overgehevelde middelen 574.500 1.094.000 574.500 1.094.000
Reserve Digitaal Werken 54.535 54.535
Reserve wachtgeldverplichtingen 566.696 178.243 388.453
Reserve SW bedrijven 37.438 37.438
Reserve Wegen 767.909 767.909
Rehabilitatie van Wegen 466.219 350.000 816.219
Totaal bestemmingsreserve 18.351.680 0 3.708.157 1.347.930 20.711.908

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen worden gevormd wegens:

1. Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs valt in te schatten;
2. Op de balansdatum bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs valt in te schatten;
3. Kosten die in een volgend dienstjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.

Voorzieningen moeten de benodigde omvang hebben van de achterliggende verplichtingen en risico’s. Ze mogen niet kleiner of groter zijn dan de verplichtingen of de risico’s, waarvoor ze zijn ingesteld. Om de toereikendheid van de voorzieningen te kunnen beoordelen is het noodzakelijk dat wordt beschikt over door de gemeenteraad vast te stellen beheerplannen, waaruit de benodigde omvang blijkt.

Deze plannen moeten regelmatig worden geactualiseerd. Indien bij een dergelijke actualisatie blijkt dat de voorziening niet meer op niveau is, dan moet door middel van extra dotaties de voorziening weer op peil worden gebracht. Blijkt dat de voorziening meer dan toereikend is, dan kan het te veel (vrijval/surplus) eenmalig ten gunste van de exploitatie worden afgeboekt. Beheerplannen moeten periodiek worden geactualiseerd. 

Onderstaand is een totaaloverzicht van de voorzieningen opgenomen. Per voorziening is een toelichting opgenomen in deze jaarrekening bij het onderdeel Toelichting reserves, voorzieningen en van derden verkregen middelen. Hierin wordt de aard en reden van iedere voorziening toegelicht.

Voorzieningen Saldo 01-01-2022 vermeerderingen verminderingen Saldo 31-12-2022
Voor verplichtingen en risico's:
Wachtgeldverplichtingen 0 149.000 149.000
Pensioenen Wethouders 0 459.555 459.555
Onderhoud Turfhaven 83.269 21.887 105.156
Verlofsparen 0 11.000 11.000
83.269 641.442 0 724.711
Ter egalisatie van kosten:
Onderhoud gemeentegebouwen 458.037 390.391 63.023 785.405
458.037 390.391 63.023 785.405
Voor bijdragen aan toekomstige investeringen waarvoor heffing wordt geheven
Riolering middelen derden 1.147.928 26.214 1.121.714
Riolering vervangingsinvestering 0 152.989 14.100 138.890
1.147.928 152.989 40.313 1.260.604
Totaal voorzieningen 1.689.234 1.184.823 103.336 2.770.720

Vaste schulden

Terug naar navigatie - Vaste schulden
Leningen Saldo 01-01-2022 vermeerderingen verminderingen Saldo 31-12-2022
Lening BNG (5 jaar 0,795%) 0 3.000.000 600.000 2.400.000
Totaal Leningen 0 3.000.000 600.000 2.400.000

VLOTTENDE PASSIVA

Terug naar navigatie - VLOTTENDE PASSIVA

Onder de vlottende passiva worden afzonderlijk opgenomen de netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan één jaar en de overlopende passiva.

Netto vlottende schulden

Terug naar navigatie - Netto vlottende schulden

De netto vlottende schulden zijn schulden met een oorspronkelijke looptijd korter dan één jaar.

Saldo 31-12-2021 Saldo 31-12-2022
Overige schulden 4.213.134 4.968.860
Totaal Overige schulden 4.213.134 4.968.860
De overige schulden > € 50.000 bestaan uit:
2021 2022
Crediteuren 3.388.625 3.906.926
Loonbelasting 307.041 317.754
BTW 85.295 260.090
Uitkering SoZa 217.875 232.510
Loonheffing soza uitkeringen 78.097 97.224
WAO premie gemeentepersoneel 50.868 51.848
Afdracht ZVW -premies 56.584 58.144
Overig 28.749 44.364
Boekwaarde per 31 december 4.213.134 4.968.860

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva

De specificatie van de overlopende passiva treft u in de tabel hieronder.

Overlopende passiva Saldo 01-01-2022 Saldo 31-12-2022
Vooruit ontvangen bedragen 50.537 58.649
Nog te betalen bedragen 521.220 544.721
Vooruit ontvangen van derden verkregen middelen 4.349.641 3.867.723
Overige overheidslichamen 828.033 90.230
Af te dragen rijksdeel vorderingen Soza 34.162 162.642
Fonds Culturele Doeleinden 125.746 125.746
Totaal 5.909.339 4.849.711
4.849.711
Toelichting op vooruitontvangen van derden:
Regeling Saldo 31-12-2021 Vermeerderingen verminderingen Saldo 31-12-2022
GOA onderwijsachterstandenbeleid 260.745 322.585 527.036 56.294
H8 Sportakkoord 52.571 18.858 57.690 13.739
Spuk gelden sport 104.262 104.262 0
Kerkenvisie 25.000 25.000
Reg. Spec Uitk. Gem. hulp aan gedupeerden toeslagenproblematiek 2.049 2.049
C55 Energiebesparende maatregelen 0 314.894 37.750 277.144
C30 Algemeen Milieubeleid (Aardgasvrije wijk) 3.823.972 36.966 516.788 3.344.150
Algemeen Milieubeleid (Reductie energieverbruik) 12.942 12.942 0
Corona toegangsbewijs 16.675 16.675
NPO (Inhalen onderwijsvertragingen covid-gerelateerd) 14.268 41.935 36.712 19.491
diversen 12.495 12.495
compensatie verkiezingen (corona) 24.662 24.662
G10 Inburgering SZW 65.068 46.994 18.074
G13 Wet inburgering onderwijsroute 9.497 9.497
A13 ondersteuning ctb 42.277 42.277
H12 Preventieakkoord 11.224 5.049 6.175
Totaal Vooruitontvangen derden 4.349.641 863.303 1.345.222 3.867.722
Toelichting op vooruitontvangen van overige overheidslichamen:
Regeling Saldo 31-12-2021 Vermeerderingen verminderingen Saldo 31-12-2022
Monumentenzorg 789.389 789.389 0
Ambulante middelen 38.644 38.644
Versterking wijkraden 64.320 12.735 51.585
Totaal Vooruitontvangen overige overheidslichamen 828.033 64.320 802.124 90.229

Waarborgen en garanties

Terug naar navigatie - Waarborgen en garanties

Hieronder volgt een overzicht van de verstrekte gemeentegaranties en waarborgen:

Naam geldnemer Oorspronkelijk bedrag Percentage waarvoor borg is verleend Restantbedrag 31-12-2021 Restantbedrag 31-12-2022
Stichting Attent Zorggroep 1.719.754 100 186.872 63.917
Stichting van Weldadigheid 2.700.000 100 2.025.000 1.890.000
Totaal 4.419.754 2.211.872 1.953.917

Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen

Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
  • In het verleden zijn gemeentegaranties verstrekt. De daaruit voortvloeiende vorderingen als gevolg van de gedwongen aflossing van de hypotheek, bedragen momenteel afgerond € 112.000. Deze vorderingen zijn niet opgenomen op de balans in verband met oninbaarheid.
  • Met Woonservice IJsselland is een langlopend huurcontract afgesloten voor de huur van De Linie 4. Het contract heeft een looptijd tot en met 30-06-2034 met een jaarlijkse huurverplichting van € 97.700.
  • Verlofsaldo ultimo betreft 8.450 uren, omgezet naar een financiële waarde betreft dit € 211.465.

Overzicht kredieten

Financieel overzicht kredieten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht kredieten
Overzicht restant kredieten
Begroot Realisatie t/m vrgnd jaar Realisatie lopend jaar Restant Saldo
Omschrijving oorsprong jaar lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo lasten baten saldo
Auto Pick-up 2022 2022 70.000 70.000 - - - 70.000 - 70.000
Skatebaan jongeren 2021 150.000 150.000 - - - 150.000 - 150.000
Project Flora 23 2022 60.000 60.000 - 492 492 59.508 - 59.508
Herinrichting bestuursvleugel Stadhuis 2018 245.000 245.000 219.188 219.188 23.449 23.449 2.363 - 2.363
Stadskantoor Leigraafseweg 8 2022 3.424.375 - 3.424.375 72.120 - 72.120 2.380.744 - 2.380.744 971.511 - 971.511
Digitale dienstverlening en digitaal werken 2019 100.000 100.000 99.929 99.929 - - 72 - 72
ICT Omgevingswet 2020 85.000 85.000 73.508 73.508 - - 11.492 - 11.492
HR automatisteringssysteem Motion 2022 2022 25.000 25.000 - 15.447 15.447 9.553 - 9.553
Belastingapplicatie 2022 2022 76.500 76.500 - - - 76.500 - 76.500
Revitalisering bedrijventerrein Beinum 2017 1.280.400 560.200 720.200 1.209.534 500.000 709.534 - - 70.866 60.200 10.666
Rec Zomerweg, Eekstraat en nw Eekstraat 2017 2.918.000 418.000 2.500.000 2.807.922 418.333 2.389.589 14.978 14.978 95.100 -333 95.433
Reh.plan Angerlosew, Bingerdenseweg en Breedestr 2020 1.974.260 1.974.260 56.880 56.880 41.960 41.960 1.875.421 - 1.875.421
Rehabilitatieplan wegen 2020-2023 2020 1.537.166 1.537.166 34 34 - - 1.537.132 - 1.537.132
Rehabilitatieplan oranjesingel - - 27.787 27.787 -27.787 - -27.787
Rehabilitatieplan Koppelweg 2022 60.000 60.000 - 23.573 23.573 36.428 - 36.428
Beheersplan openbare verlichting 2017-2024 2017 2.411.506 - 2.411.506 683.444 - 683.444 220.235 - 220.235 1.507.827 - 1.507.827
Uitv.beleidsplan spelen,bewegen en ontmoeten 2018 90.000 90.000 16.863 16.863 - - 73.138 - 73.138
Investering riolering 2021 (AT 40 jaar) 2020 2.089.832 2.089.832 355.052 355.052 -198.610 -198.610 1.933.391 - 1.933.391
Investering riolering 2021 (AT 15 jaar) 2020 40.924 40.924 - - - 40.924 - 40.924
Investering riolering 2021 (AT 5 jaar) 2020 87.459 87.459 114.184 114.184 7.784 7.784 -34.509 - -34.509
Investering riolering 2022 (AT 40 jaar) 2022 60.000 60.000 - 46.535 4.250 42.286 13.465 -4.250 17.715
Investering riolering 2022 (AT 5 jaar) 2022 - - 70.963 9.850 61.113 -70.963 -9.850 -61.113
De Ooi proeftuin aardgasloze wijk (RIJKSBIJDRAGE) 900.000 900.000 - 149.696 149.696 367.092 516.788 -149.696 383.212 383.212 -0
Herinr gebied rond PeGe woningen 2020 1.630.000 400.000 1.260.000 224.499 - 224.499 620.713 98.068 522.646 814.788 301.932 512.855
Vitale Binnenstad 4.400.000 - 4.400.000 1.461.570 - 1.461.570 874.571 - 874.571 2.063.859 - 2.063.859
Groen, spelen en water Naar buiten in Beinum 2020 en 2021 1.700.000 1.700.000 227.143 227.143 196.226 196.226 1.276.631 - 1.276.631
Project Koppelweg 14 (Sluyswachter) 2018 129.100 126.967 2.133 128.788 173.012 -44.225 64 64 248 -46.045 46.294
Civiele kunstwerken 2022 2022 700.000 700.000 - 23.910 23.910 676.090 - 676.090
Verkeersveiligheidsplan <2016 276.595 276.595 132.006 132.006 46.956 20.800 26.156 97.633 -20.800 118.433
Ontwikkelingen Turfhaven 128.307 128.307 167.262 125.000 42.262 - - -38.955 -125.000 86.045
Totaal 26.649.424 2.405.167 24.274.257 8.199.620 1.216.345 6.983.275 4.804.868 649.755 4.155.113 13.674.936 539.066 13.135.870

Kleurenstatus investeringen

Kleurenstatus investeringen

Terug naar navigatie - Kleurenstatus investeringen

Lopende investeringen

Terug naar navigatie - Lopende investeringen

Lopende investeringen

Toelichting reserves, voorzieningen

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves

Algemene reserve
Opvang van incidentele tegenvallers c.q. het beschikbaar hebben van weerstandsvermogen (bufferfunctie).

BR Arbeidsvoorwaardenmaatregelen:
Dekking van incidentele uitgaven als gevolg van arbeidsvoorwaarden maatregelen, zoals Vut, ouderschapsverlof, seniorenverlof, arbeidsknelpunten en beloningsdifferentiatie. De reserve kan alleen worden aangewend indien daarover overeenstemming is bereikt met het Georganiseerd Overleg (GO). [De rol van het GO is inmiddels overgenomen door de OR.]. De structurele toevoeging is jaarlijks € 5.104.

BR Kapitaallasten:
Reserve ter dekking van de jaarlijkse kapitaallasten die voortvloeien uit investeringen. Aangezien er aan bestemmingsreserves geen bespaarde rente wordt toegevoegd, dekt deze bestemmingsreserve feitelijk de afschrijvingslasten van investeringen af.

BR Mobiliteitsfonds parkeercapaciteit:
Dekking van toekomstige uitgaven voor parkeerfaciliteiten. De voeding vindt plaats door stortingen in dit fonds bij de aanvraag van relevante omgevingsvergunningen.

BR Openbare verlichting:
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met de openbare verlichting.

BR Huisvesting onderwijs (IHP):
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met het basisonderwijs. De structurele toevoeging is jaarlijks € 20.845 en daarnaast worden de huurinkomsten van de integrale kindcentra toegevoegd aan deze reserve.

BR Vervanging speeltoestellen:
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met speeltoestellen geplaatst op openbare speelvoorzieningen. De structurele toevoeging is jaarlijks € 413.

BR BUIG-budget (Inkomensdeel WWB):
De bestemmingsreserve BUIG (Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten) is bedoeld om tekorten op het inkomensdeel (WWB) geheel of gedeeltelijk af te dekken. Toekomstige positieve saldo's worden ten gunste van deze reserve gebracht, negatieve saldo's worden hieraan onttrokken. Deze bestemmingsreserve is in 2013 ingesteld. Bij de vaststelling van de nota reserves en voorzieningen in november 2019 heeft de raad besloten er een plafond aan te verbinden van €800.000.

BR Overgehevelde middelen:
Deze reserve is bedoeld om middelen die bij de najaarsnota worden overgeheveld naar een volgend jaar te egaliseren. Hierdoor wordt voorkomen dat het resultaat in beide jaren een verkeerd beeld geeft.

BR Digitaal Werken:
Voor de verdere realisatie van het programma 'digitaal werken en dienstverlenen' is bij de bestemming van het resultaat in het kader van de jaarrekening 2017 deze reserve ingesteld. Het restant van deze reserve is bestemd voor een onderzoek naar het borgen van de ICT samenwerking voor de toekomst. Daarnaast wordt deze reserve ingezet voor onderzoek naar de bedrijf continuïteit (bij een cyberaanval of ander ICT veiligheidsincident).

BR Rehabilitatie van wegen:
Bij de vaststelling van de nota reserves en voorzieningen in november 2019 heeft de raad besloten om deze reserve in te stellen. De bestemmingsreserve is bedoeld om het overschot op het begrotingsbudget rehabilitaties wegen - dat bestemd is voor kapitaallasten in verband met investeringskredieten – te reserveren. Ook de vergoedingen voor degeneratie(kosten) van wegen, die worden ontvangen van nutsbedrijven in verband met door hen uitgevoerde graafwerkzaamheden, worden aan deze bestemmingsreserve toegevoegd. De ruimte in de bestemmingsreserve wordt betrokken bij de uitwerking van investeringsplannen voor rehabilitaties.

BR Groot onderhoud kapitaalgoederen:
In afwachting van het beheerplan is de voorziening in 2019 omgezet naar een bestemmingsreserve.  Er is een geactualiseerd onderhoudsplan opgesteld dat naar verwachting  in Q2 2023 door de Raad kan worden vastgesteld. De bestemmingsreserve wordt dan omgezet in een voorziening.

BR Wachtgeldverplichting:
Bij de jaarrekening 2021 is de voorziening wachtgeld opgeheven omdat het niet voldeed aan de uitgangspunten van het BBV. De vrijgevallen middelen zijn overgeheveld naar een bestemmingsreserve. Omdat twee wethouders uit het oude college niet zijn teruggekomen na de verkiezingen mag er weer een voorziening worden gevormd. In 2022 is € 178.000 onttrokken waarvan € 149.000 is gestort in de voorziening.

BR Wegen:
Vanwege het ontbreken van een actueel beheerplan is de voorziening wegen bij de jaarrekening 2021 omgezet naar een bestemmingsreserve. De middelen worden ingezet om de kosten voor groot onderhoud van de wegen te dekken.

BR SW bedrijven:
Bij de jaarrekening 2021 is besloten een bestemmingsreserve SW bedrijven in te stellen om de compensatie voor omzetverlies bij SW-bedrijven in 2023 (gedeeltelijk) te kunnen dekken.

BR Overgehevelde middelen:
Reservering van begrote middelen die in het verslag jaar niet tot uitgaven/lasten hebben geleid en in het volgende jaar worden ingezet.

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Vrz. Wachtgeldverplichtingen wethouders:
Voorziening ter dekking wachtgeldverplichtingen van wethouders.

Vrz. Pensioenen wethouders:
Voorziening voor de verplichting die de gemeente heeft voor de  uitbetaling van pensioenen. De pensioenverplichtingen zijn grotendeels ondergebracht bij een pensioenuitvoerder.

Vrz. Onderhoud Turfhaven:
Deze voorziening is ingesteld om het nodige onderhoud en vervangingsinvesteringen te kunnen bekostigen aan de Turfhaven (inclusief camperplaatsen). Daarom wordt elk jaar een bedrag gedoteerd.

Vrz. verlofsparen:
Deze voorziening geeft de verplichting weer voor werknemers die verlof sparen om in diverse levensfasen extra verlof op te nemen of om eerder te stoppen met werken. 

Vrz. Onderhoud gemeentegebouwen:
Voorziening ter dekking van de onderhoudskosten van de gemeentegebouwen.

Vrz. Riolering middelen derden:
Deze voorziening dient ter egalisatie van de tarieven. Jaarlijkse tekorten of overschotten worden verrekend met de voorziening.

Vrz. Vervangingsinvesteringen riolering:
Jaarlijks mag op basis van het vGRP (Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan) een bedrag worden gespaard voor vervangingsinvesteringen op het gebied van de riolering.

Kleurenstatus reserves

Kleurenstatus reserves

Terug naar navigatie - Kleurenstatus reserves

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves

Ingestelde reserves

Kleurenstatus voorzieningen

Kleurenstatus voorzieningen

Terug naar navigatie - Kleurenstatus voorzieningen

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Ingestelde voorzieningen

Rechtmatigheid

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

Inleiding.
In het kader van de jaarrekening 2022 is mede op basis van artikel 23 van de financiële verordening een plan van aanpak vastgesteld met betrekking tot de uitvoering van de (verbijzonderde) interne controle op de rechtmatigheid van de jaarrekening 2022.

Werkgroep rechtmatigheid.
De (verbijzonderde) interne rechtmatigheidscontrole is in onze gemeente opgedragen aan de  werkgroep rechtmatigheid. De werkgroep verricht de interne controle werkzaamheden vanuit het door de raad t.b.v. de accountantscontrole van de jaarrekening vastgestelde controleprotocol met het bijbehorende normenkader, waarin o.a. een gedetailleerde inventarisatie van relevante externe en interne wet- en regelgeving is opgenomen.

Rechtmatigheidscontrole.
Bij een rechtmatigheidscontrole wordt op basis van een toetsingskader beoordeeld of financiële beheershandelingen (bijvoorbeeld het verstrekken van een subsidie, het verstrekken van een bijstandsuitkering  of het opleggen van een belastingaanslag) die ten grondslag liggen aan de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving tot stand zijn gekomen. De interne (verbijzonderde) rechtmatigheidscontrole van de in het normenkader opgenomen interne regelgeving is in ieder geval van toepassing op raadsbesluiten / verordeningen met een minimaal financieel gevolg van € 40.000. Verordeningen die een lagere financiële impact hebben worden steekproefsgewijs aan een IC onderworpen. Collegebesluiten vallen overigens in principe buiten de rechtmatigheidscontrole.

Rapport van bevindingen.
De controles, bevindingen en aanbevelingen worden gedocumenteerd. Voor zover de bevindingen daartoe aanleiding geven, worden zo nodig voorstellen tot verbetering en/of herstel worden gedaan.

In 2022 zijn intern voor de navolgende processen VIC's uitgevoerd met daarbij vermeld de kwalificatie van de aangetroffen fouten:

Onderwerp: Financiële kwalificatie van de aangetroffen fouten:
Legestarieven open wave Geen
Hondenbelasting nihil
Toeristenbelasting nihil
Parkeerbelasting (vergunningen) nihil
Precariobelasting niet significant
Kwijtscheldingsbeleid nihil
Reclamebelasting nihil
Marktgeld nihil
Afschrijvingsbeleid (artikel 9 van de financiële verordening) nihil
Treasury (artikel 15 van de financiële verordening) nihil
Europese aanbestedingsregels € 1.536.000
Prestatielevering inkopen nihil
Stamgegevens salarissysteem Geen
Salarissen niet significant
Loonkostensubsidie nihil
Algemene bijstand, IOAW, IOAZ, Bbz en bijzondere bijstand Afgerond € 16.000
Wmo nihil
Jeugdhulp nihil

 

Toelichting:

Europese aanbestedingsregels
Bij 17 crediteuren (niet Europees aanbesteed) is een overschrijding van de grensbedragen voor Europese aanbesteding geconstateerd. De betreffende in de jaarrekening 2022 verantwoorde lasten hebben een omvang van afgerond € 1.536.000 en dragen derhalve een onrechtmatig karakter. 

Algemene bijstand, IOAW, IOAZ, Bbz en bijzondere bijstand
Binnen de laatste kwartaalcontrole 2022 werd een financiële tekortkoming vastgesteld in een uitkering levensonderhoud met een kostendelersnorm. Het betrof een alleenstaande vrouw met twee inwonende kinderen. Er werd binnen deze uitkering een kostendelersnorm toegepast. Per 1 juli 2022 werd de kostendelersnorm met terugwerkende kracht naar de norm alleenstaande omgezet op grond van een motie van de raad. Vooruitlopend op de wetswijziging per 1 januari 2023 besloot de raad namelijk al per 1 juli 2022 toepassing te geven aan deze wijziging. Bij betrokkene werd per 1 juli 2022 de kostendelersnorm zodoende gewijzigd in de norm alleenstaande. Dit werd aan betrokkene per beschikking d.d. 3 oktober 2022 schriftelijk bevestigd. De raad is echter niet bevoegd om vooruitlopend op wetswijzigingen alvast (eerder dan de vastgestelde datum) toepassing te geven aan een wetsbesluit. Mits in de wet hier specifiek toestemming voor is gegeven. Bij de wijziging van de kostendelersnorm is dit echter niet het geval. Betekent een onrechtmatige verstrekking van te veel bijstand ad € 1.888,80 inclusief vakantiegeld. Vervolgens zijn alle omzettingen van de kostendelersnorm beoordeeld die hebben geleid tot dezelfde wijziging c.q. aanpassing per 1 juli 2022 in plaats van de wetswijziging per 1 januari 2023. Onderliggende reden hiervoor dat anders een extrapolatie naar de massa moet plaatsvinden, met het risico dat de financiële tekortkoming veel hoger uitvalt. In totaal zijn bij tien uitkeringen Participatiewet levensonderhoud per 1 juli 2022 de kostendelersnorm aangepast, waardoor betrokkenen een hogere uitkering ontvingen. Al deze klanten hebben hiertoe ook een beschikking ontvangen. Het totaalbedrag aan onrechtmatige verstrekking komt uit op € 16.283,83.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

In het kader van de begrotingsrechtmatigheid is voorgeschreven dat het college een toelichting opneemt in de jaarrekening voor de programma’s waar in werkelijkheid een nadelige afwijking ten opzichte van de begroting (inclusief wijzigingen) is ontstaan. In onderstaande tabel is te zien dat er is sprake van een begrotingsoverschrijding op vier van de vijf programma's. Onder de tabel is een toelichting voor de overschrijding van de lasten van de betreffende programma’s opgenomen.

Programma Begroot Realisatie Saldo
Bestuur en veiligheid in Doesburg 2.469 2.865 -396
Leefbaar en duurzaam Doesburg 6.411 6.667 -256
Wonen, werken en recreëren in Doesburg 1.573 3.051 -1.478
Zorg in Doesburg 23.031 21.880 1.151
Algemene dienst en financiën 5.714 6.162 -448
Algemene dekkingsmiddelen 449 354 95
Totaal 39.647 40.979 -1.332
Programma 1 Bestuur en veiligheid in Doesburg
De lasten op programma 1 zijn € 396.000 hoger dan de geraaamd. De hoger gerealiseerde lasten betreffen o.a. de extra uitgaven voor de opvang van Oekraïnse vluchtelingen. Deze worden gedekt door een specifieke uitkering. Daarnaast is er bij de jaarrekening 2022 een storting gedaan in de voorziening wachtgeld. Dit is een technische correctie en wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve wachtgeld verplichting.
Programma 2 Leefbaar en duurzaam Doesburg
De lasten op programma 2 zijn € 256.000 hoger dan de geraaamd. Het gaat hierbij om de hogere lasten voor de stimulering sport en bewegen van € 115.000. Deze lasten worden grotendeels gedekt door een specifieke uitkering. Daarnaast zijn de verantwoorde lasten voor riolering € 285.000 hoger door een onjuiste verwerking van de mutatie in de voorziening riolering. De storting en onttrekking in de voorziening als saldo is verwerkt. Dit levert een verschil op aan de lasten kant van € 252.000.
Programma 3 Wonen, werken en recreëren in Doesburg
De gepresenteerde lasten op programma 3 zijn ca. € 1.478.000 hoger dan de geraamde lasten. Dit komt door een technische mutatie, de overboeking van de mutaties in de grondexploitaties naar de balans.
Programma 5 Algemene dienst en financiën
De lasten op programma 5 zijn € 447.000 hoger dan de geraamd. Dit wordt vooral veroorzaakt door hogere personeelslasten (€ 350.000) vanwege inhuur en hogere kosten voor automatisering. De dekking van deze hogere personeelslasten zit deels op andere programma's, bv. opbrengsten ten behoeve van de opvang van vluchtelingnen uit Oekraïne, dekking uit rioolheffing en overige specifieke uitkeringen.
Kredieten Begroot Realisatie Saldo
Investering riolering 2021 (AT 5 jaar) 87.459 121.968 -34.509
Investering riolering 2022 (AT 5 jaar) 61.113 -61.113
Rehabilitatieplan oranjesingel 0 27.787 -27.787
Totaal 87.459 210.868 -123.409
Investering riolering 2021 en 2022 (AT 5 jaar)
De lasten maken onderdeel uit van het watertakenplan 2018-2022 en vallen binnen het totale beschikbare budget voor investeringen in riolering. Er is slechts sprake van een verschuiving op afschrijvingsduur.
Rehabilitatieplan oranjesingel
Betreft een project dat is opgenomen in het rehabilitatieplan wegen 2020-2023. De lasten maken onderdeel uit van het budget voor rehabilitatieplan wegen.