
Jaarrekening 2022
Overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lastenGerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma
Terug naar navigatie - Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programmaHet overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat:
- per programma de gerealiseerde baten en lasten en het saldo daarvan;
- het overzicht van de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen, de gerealiseerde kosten van de overhead en het bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting;
- het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten, volgend uit de onderdelen 1 en 2;
- de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves;
- het gerealiseerde resultaat, volgend uit de onderdelen 3 en 4.
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat van de onderdelen genoemd in het eerste lid ook de ramingen uit de begroting voor en na wijziging.
JAARREKENING 2022 (GEREALISEERDE TOTAAL VAN BATEN EN LASTEN) |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Raming voor wijziging |
Raming na wijziging |
Realisatie |
||||||||||
Baten |
Lasten |
Saldo |
Baten |
Lasten |
Saldo |
Baten |
Lasten |
Saldo |
||||
Programma |
||||||||||||
Bestuur en veiligheid in Doesburg |
159.567 |
2.313.355 |
-2.153.788 |
284.567 |
2.468.505 |
-2.183.938 |
1.137.753 |
2.865.280 |
-1.727.527 |
|||
Leefbaar en duurzaam Doesburg |
3.911.982 |
6.571.949 |
-2.659.967 |
4.175.646 |
6.410.550 |
-2.234.904 |
4.211.271 |
6.667.001 |
-2.455.731 |
|||
Wonen, werken en recreëren in Doesburg |
789.949 |
1.458.579 |
-668.630 |
596.294 |
1.573.224 |
-976.930 |
2.637.834 |
3.051.216 |
-413.382 |
|||
Zorg in Doesburg |
5.034.331 |
20.805.502 |
-15.771.171 |
4.791.223 |
23.031.394 |
-18.240.171 |
4.683.690 |
21.880.489 |
-17.196.799 |
|||
Algemene dienst en financiën |
305.058 |
5.374.790 |
-5.069.732 |
372.378 |
5.714.410 |
-5.342.032 |
545.580 |
6.161.786 |
-5.616.206 |
|||
Totaal programma's |
10.200.887 |
36.524.175 |
-26.323.288 |
10.220.108 |
39.198.083 |
-28.977.975 |
13.216.128 |
40.625.772 |
-27.409.645 |
|||
Algemene dekkingsmiddelen *1 |
||||||||||||
Lokale heffingen |
2.351.685 |
227.459 |
2.124.226 |
2.381.035 |
252.459 |
2.128.576 |
2.384.087 |
275.971 |
2.108.116 |
|||
Algemene uitkeringen |
22.894.891 |
0 |
22.894.891 |
26.506.891 |
0 |
26.506.891 |
27.137.635 |
0 |
27.137.635 |
|||
Overige algemene dekkingsmiddelen |
443.141 |
443.141 |
0 |
161.859 |
-161.859 |
341 |
341 |
|||||
Calculatieverschil/Vennootschapbelasting |
0 |
0 |
0 |
0 |
20.000 |
-20.000 |
0 |
77.707 |
-77.707 |
|||
Algemene dekkingsmiddelen |
25.689.717 |
227.459 |
25.462.258 |
28.887.926 |
434.318 |
28.453.608 |
29.522.063 |
353.678 |
29.168.385 |
|||
Onvoorzien |
0 |
15.000 |
-15.000 |
0 |
15.000 |
-15.000 |
0 |
0 |
0 |
|||
Gerealiseerd saldo van
baten en lasten |
35.890.604 |
36.766.634 |
-876.030 |
39.108.034 |
39.647.401 |
-539.367 |
42.738.191 |
40.979.450 |
1.758.741 |
|||
Toevoegingen en onttrekkingen reserves per programma |
||||||||||||
Bestuur en veiligheid in Doesburg |
12.910 |
12.910 |
38.143 |
38.143 |
13.660 |
13.660 |
||||||
Leefbaar en duurzaam Doesburg |
891.642 |
367.013 |
524.629 |
2.425.937 |
2.357.798 |
68.139 |
2.409.337 |
2.357.798 |
51.539 |
|||
Wonen, werken en recreëren in Doesburg |
0 |
431.500 |
521.000 |
-89.500 |
431.500 |
521.000 |
-89.500 |
|||||
Zorg in Doesburg |
143.929 |
131.933 |
11.996 |
527.867 |
169.378 |
358.489 |
412.867 |
169.560 |
243.307 |
|||
Algemene dienst en financiën |
48.307 |
2.604 |
45.703 |
633.021 |
654.800 |
-21.779 |
846.747 |
659.800 |
186.947 |
|||
Totaal mutatie reserves |
1.096.788 |
501.550 |
595.238 |
4.056.468 |
3.702.975 |
353.493 |
4.114.110 |
3.708.157 |
405.953 |
|||
Gerealiseerd resultaat |
36.987.392 |
37.268.184 |
-280.792 |
43.164.502 |
43.350.376 |
-185.874 |
46.852.301 |
44.687.608 |
2.164.694 |
|||
Ad.1: Dividend en het saldo van de financieringsfunctie behoren ook tot de algemene middelen maar zijn in programma 5 opgenomen. Vanwege de leesbaarheid is de aansluiting tussen deze tabel en de saldo's op de programma's in stand gehouden. In het hoofdstuk over algemene dekkingsmiddelen zijn deze onderdelen wel weergegeven. |
||||||||||||
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lastenAnalyse van het resultaat t.o.v. de begroting
Terug naar navigatie - Analyse van het resultaat t.o.v. de begrotingAlgemene verwijzing naar de toelichting bij de programma's
Hoewel de toelichting op de afwijkingen van de baten en lasten per programma en op taakveld niveau onderdeel is van de jaarrekening 2022, is deze toelichting uit oogpunt van efficiency opgenomen bij de programma's in het jaarverslag van 2022. Deze toelichting op de afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 van de gemeente Doesburg treft u dan ook bij de programma's in het jaarverslag aan en wordt geacht ook onderdeel te zijn van deze jaarrekening die door de externe accountant is gecontroleerd.
Onvoorzien
Terug naar navigatie - OnvoorzienOnvoorzien |
||
---|---|---|
Het verloop van de post onvoorzien is als volgt: |
||
Post onvoorziene uitgaven |
Bedrag |
|
Post onvoorziene uitgaven (primitieve begroting) |
15.000 |
|
Af: geraamde bedragen ten laste van post onvoorzien |
0 |
|
Post onvoorziene uitgaven (na wijziging) |
15.000 |
|
In 2022 is geen beroep gedaan op de begrote lasten voor onvoorziene gebeurtenissen. |
Overzicht incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lastenOverzicht van incidentele baten en lasten per programma |
||||
---|---|---|---|---|
Baten |
Lasten |
|||
Programma |
||||
Bestuur en veiligheid in Doesburg |
||||
mutatie reserves |
26.750 |
|||
diversen < € 15.000 |
13.528 |
|||
Totaal Bestuur en veiligheid in Doesburg |
26.750 |
13.528 |
||
Leefbaar en duurzaam Doesburg |
||||
mutatie reserves |
2.284.737 |
2.357.798 |
||
subsidie Provincie Gelderland voor overdracht bodemtaken |
50.000 |
|||
gebouwen beheer |
30.000 |
|||
diverse projecten duurzaamheid |
268.957 |
|||
Grondexploitatie |
1.848.064 |
1.458.636 |
||
diversen < € 15.000 |
13.579 |
|||
Totaal Buitenruimte van Doesburg |
4.182.801 |
4.128.970 |
||
Wonen, werken en recreëren in Doesburg |
||||
Centrum Beinum |
28.245 |
58.605 |
||
Canon Doesburg |
20.000 |
|||
Openbare inrichting Halve Maanweg |
200.000 |
200.000 |
||
mutatie reserves |
431.500 |
521.000 |
||
diversen < € 15.000 |
3.500 |
|||
Totaal Wonen, werken en recreëren in Doesburg |
659.745 |
803.105 |
||
Zorg in Doesburg |
||||
diversen < € 15.000 |
21.100 |
|||
Energietoeslag |
1.141.059 |
|||
mutatie reserves |
268.938 |
169.560 |
||
Totaal Zorg in Doesburg |
268.938 |
1.331.719 |
||
Algemene dienst en financiën |
||||
mutatie reserves |
798.439 |
659.800 |
||
diversen < € 15.000 |
12.735 |
12.735 |
||
Totaal Algemene dienst en financiën |
811.174 |
672.535 |
||
Totaal incidentele baten en lasten |
5.949.408 |
6.949.856 |
||
Toelichting incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Toelichting incidentele baten en lastenHieronder is een toelichting opgenomen op incidentele baten en lasten > € 15.000 en m.u.v. de mutatie in de reserves.
Programma Leefbaar en duurzaam Doesburg
- Subsidie Provincie Gelderland voor overdracht bodemtaken: Als de Omgevingswet in werking treedt, dragen provincies een aantal bodemtaken over naar de gemeenten. Ter voorbereiding heeft de gemeente subsidie ontvangen van provincie.
- Gebouwen beheer: Om het vastgoedbeheer te professionaliseren zijn incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld.
- Projecten duurzaamheid: Voor de energietransitie lopen diverse projecten t.b.v. energiebesparing, opwekking en duurzame warmte.
- Grondexploitatie: De resultaten van grondexploitatie zijn niet meegenomen in de reguliere programma begroting en worden als incidenteel aangemerkt.
Programma Wonen, werken en recreëren in Doesburg
- Centrum Beinum: Kosten ivm het project om het centrum van Beinum te ontwikkelen tot een volwaardig hart van Beinum.
- Canon Doesburg: bij de resultaatbestemming 2021 is besloten een bijdrage te verlenen aan het project om een canon van Doesburg te realiseren.
- Openbare inrichting Halve Maanweg: Een integrale gebiedsgerichte aanpak waarbij het gaat om herbestemming, transformatie of sloop van leegstaande of leegkomende gebouwen, gecombineerd met een aanpak van de openbare ruimte en passend in een actuele visie op de ontwikkeling van het gebied. Voor dit project is subsidie ontvangen van de provincie Gelderland die doorgestort is naar de Stichting Woonservice IJsselland.
Programma Zorg in Doesburg
- Energietoeslag: In 2022 is aan huishoudens met een inkomen tot 120% van het bestaansminimum de energietoeslag uitbetaald. Daarmee werden ze geholpen met het betalen van de energierekening. Via het gemeentefonds zijn wij gedeeltelijk gecompenseerd voor deze lasten.
Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
Terug naar navigatie - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reservesStructurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
||
---|---|---|
Toevoeging |
Onttrekkingen |
|
Programma |
||
Bestuur en veiligheid in Doesburg |
12.910 |
|
Leefbaar en duurzaam Doesburg |
124.600 |
|
Zorg in Doesburg |
143.929 |
|
Algemene dienst en financiën |
48.307 |
|
0 |
329.746 |
|
De muaties betreffen de onttrekkingen aan de reserve kapitaalslasten die worden ingezet ter dekking van afschrijvingslasten van activa. |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelenOverzicht algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelenLokale heffingen |
|||
---|---|---|---|
De gemeente Doesburg kent de volgende niet-bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen: |
|||
Realisatie 2022 |
Raming 2022 na wijziging |
Raming 2022 primitief |
|
Onroerende zaakbelasting |
2.249.646 |
2.249.505 |
2.220.155 |
Toeristenbelasting |
321.798 |
408.006 |
408.006 |
Precariobelasting |
26.442 |
24.862 |
24.862 |
Roerende zaakbelasting |
3.202 |
1.820 |
1.820 |
Hondenbelasting |
51.558 |
54.127 |
54.127 |
Reclamebelasting |
53.239 |
50.721 |
50.721 |
Totaal |
2.705.885 |
2.789.041 |
2.759.691 |
Deze heffingen zijn tot de aangegeven bedragen verwerkt in de jaarrekening 2022 |
|||
Algemene uitkering |
|||
De verantwoorde uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de betaalspecificatie waarin ook de decembercirculaire 2022 is verwerkt. |
|||
Realisatie 2022 |
Raming 2022 na wijziging |
Raming 2022 primitief |
|
Algemene uitkering 2022 |
26.996.962 |
26.506.891 |
22.894.891 |
Algemene uitkering 2021*) |
140.477 |
||
Algemene uitkering 2020*) |
195 |
||
Totaal |
27.137.634 |
26.506.891 |
22.894.891 |
*) Betreft verrekening eerdere uitkeringsjaren |
|||
In de decembercirculaire is een voorschot opgenomen voor de energietoeslag 2023 (€305.000) |
|||
Dividend |
|||
Verantwoord zijn de volgende dividenden: |
|||
Realisatie 2022 |
Raming 2022 na wijziging |
Raming 2022 primitief |
|
BNG |
62.955 |
||
Alliander |
145.611 |
||
Circulus-Berkel |
|||
Totaal |
208.567 |
217.850 |
247.850 |
Het in de jaarrekening opgenomen dividend betreft het dividend over het boekjaar 2021 van de betreffende deelneming en nog te ontvangen dividendbelasting over 2020. |
|||
Saldo financieringsfunctie |
|||
Realisatie 2022 |
Raming 2022 na wijziging |
Raming 2022 primitief |
|
Baten |
134.525 |
56.616 |
56.616 |
Lasten |
16.444 |
0 |
0 |
Totaal rente resultaat |
118.081 |
56.616 |
56.616 |
In 2022 is een grootboeklening van het Rijk afgelost. Het verschil tussen de boekwaarde en de uitkering is als rente baat verantwoord. |
Balans
Terug naar navigatie - BalansActiva en Passiva
Terug naar navigatie - Activa en PassivaIn de balans worden naast de cijfers per balansdatum tevens de cijfers van de balans van het vorige begrotingsjaar opgenomen.
ACTIVA |
31-12-2022 |
31-12-2021 |
||
---|---|---|---|---|
Vaste activa |
||||
Materiële vaste activa |
26.041.646 |
22.816.498 |
||
Investeringen met een economisch nut: |
8.584.574 |
6.744.548 |
||
Investeringen met een economisch nut, waarvoor een heffing kan worden geheven |
8.664.865 |
8.556.657 |
||
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut |
8.792.206 |
7.515.293 |
||
(de vergelijkende cijfers 2021 voor investering met een economisch nut en maatschappelijk nut zijn door herrubricering aangepast) |
||||
Financiële vaste activa |
4.931.012 |
5.138.306 |
||
Kapitaalverstrekkingen aan: |
||||
- deelnemingen |
101.430 |
101.430 |
||
Leningen aan: |
||||
- woningbouwcorporaties |
1.062.226 |
1.140.210 |
||
- deelnemingen |
757.080 |
757.080 |
||
Overige langlopende leningen u/g |
3.010.276 |
3.139.586 |
||
(de vergelijkende cijfers 2021 voor kapitaalverstrekkingen en leningen zijn door herrubricering aangepast) |
||||
Totaal vaste activa |
30.972.658 |
27.954.804 |
||
Vlottende activa |
||||
Voorraden |
-497.611 |
150.027 |
||
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie |
-497.611 |
150.027 |
||
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar |
9.888.549 |
5.928.619 |
||
Vorderingen op openbare lichamen |
3.770.385 |
2.544.995 |
||
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar |
5.294.340 |
2.649.248 |
||
Rekening courantverhouding met niet financiële instellingen |
246.654 |
|||
Overige vorderingen |
577.169 |
734.376 |
||
Liquide middelen |
478.127 |
485.328 |
||
Kas- en banksaldi |
478.127 |
485.328 |
||
Overlopende activa |
1.515.635 |
2.902.254 |
||
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel uitgesplitst naar de nog te ontvangen bedragen van : |
||||
- overige Nederlandse overheidslichamen |
151.838 |
|||
- overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen |
1.515.634,54 |
2.750.417 |
||
Totaal vlottende activa |
11.384.700 |
9.466.228 |
||
TOTAAL GENERAAL |
42.357.358 |
37.421.032 |
||
Recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969. |
||||
PASSIVA |
31-12-2022 |
31-12-2021 |
||
Vaste Passiva |
||||
Eigen vermogen |
27.368.066 |
25.609.324 |
||
Algemene reserve |
4.491.463 |
3.574.087 |
||
Bestemmingsreserves |
20.711.908 |
18.351.680 |
||
Gerealiseerde resultaat |
2.164.694 |
3.683.557 |
||
Voorzieningen |
2.770.721 |
1.689.234 |
||
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s |
724.711 |
83.269 |
||
Voorzieningen ter egalisering van kosten |
785.405 |
458.037 |
||
Voorzieningen bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor heffing geheven |
1.260.604 |
1.147.928 |
||
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer |
2.400.000 |
|||
Onderhandse leningen van: |
||||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen |
2.400.000 |
|||
Waarborgsommen |
||||
Totaal vaste passiva |
32.538.787 |
27.298.558 |
||
Vlottende passiva |
||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar |
4.968.860 |
4.213.134 |
||
Banksaldi |
||||
Overige schulden |
4.968.860 |
4.213.134 |
||
Overlopende passiva |
4.849.711 |
5.909.340 |
||
Verpichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergeljkbaar volume |
707.364 |
|||
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren uitgesplitst naar de bedragen van: |
||||
- het Rijk |
3.867.723 |
4.383.804 |
||
- Overige Nederlandse overheidslichamen |
90.230 |
828.033 |
||
Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen |
184.394 |
697.503 |
||
Totaal vlottende passiva |
9.818.571 |
10.122.474 |
||
TOTAAL-GENERAAL |
42.357.358 |
37.421.032 |
||
Gewaarborgde geldleningen / garantstellingen |
1.953.917 |
2.211.872 |
Waarderingsgrondslagen
Terug naar navigatie - WaarderingsgrondslagenWaarderingsgrondslagen
Terug naar navigatie - WaarderingsgrondslagenDe jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) daarvoor geeft.
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn.
Personeelslasten worden toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeid gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin de uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken.
Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijv. bij reorganisaties) dient wel een voorziening te worden gevormd mits aan de voorwaarden daartoe wordt voldaan.
Tenzij anders aangegeven zijn alle bedragen vermeld in euro’s.
Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. De kosten van onderzoek en ontwikkeling mogen in maximaal 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling vangt aan na afsluiting van het geïnvesteerde bedrag. Afsluitkosten van opgenomen geldleningen mogen worden afgeschreven in de looptijd van de betrokken geldlening. Immateriële vaste activa mogen in maximaal 5 jaar worden afgeschreven. (De gemeente Doesburg heeft geen immateriële vaste activa op de balans geactiveerd.)
Materiële vaste activa
Artikel 35 BBV beschrijft het onderscheid tussen:
1) Investeringen met (beperkt) economisch nut;
2) Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven;
3) Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.
Ad 1) Investeringen met (beperkt) economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt over het saldo afgeschreven.
Ad 2) Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Conform artikel 62 lid 3 wordt de voorzieningen vervangingsinvesteringen riolering (ex. artikel 44 lid 1 sub d) eveneens in mindering gebracht op de betreffende investeringen; in dergelijke gevallen wordt over het saldo afgeschreven.
Ad 3) Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt het saldo afgeschreven. Het afschrijvingsbeleid wordt toegepast conform de door de raad vastgestelde financiële verordening. In deze verordening is in artikel 9 - en de daarbij behorende bijlage - de waardering & afschrijving van vaste activa opgenomen.
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Indien nodig is hierop een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt mocht dalen tot onder de verkrijgingprijs zal afwaardering plaatsvinden. (De actuele waarde ligt in de gemeente Doesburg ruim boven de verkrijgingprijs.)
Vlottende activa
Voorraden
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingprijs. De vervaardigingprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en administratie- en beheerskosten. Winsten uit de grondexploitaties worden slechts genomen indien en voor zover deze met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd kunnen worden aangemerkt. Daarbij wordt de voorgeschreven percentage of completion-methode toegepast. Verliezen in de grondexploitaties worden genomen middels het vormen van een voorziening op het moment dat het verlies zich aandient.
Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor de verwachte oninbaarheid is hierop een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt bepaald op basis van geschatte kans op inning.
Liquide middelen
Deze activa worden tegen de nominale waarde opgenomen.
Recht op verliescompensatie VpB
Het recht op verliescompensatie per einde boekjaar krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 wordt (buiten de tellingen) opgenomen onder de activa-kant van de balans.
Vaste Passiva
Reserves
De (bestemmings)reserves zijn gevormd c.q. ingesteld op basis van daartoe door de raad genomen besluiten. De vermeerderingen en de verminderingen die ten gunste respectievelijk ten laste van deze (bestemmings)reserves zijn verantwoord, zijn eveneens gebaseerd op daartoe strekkende raadsbesluiten (veelal vastgelegd in oorspronkelijke begroting en/of begrotingswijzigingen).
Voorzieningen
De voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. Op basis van relevante notities van de commissie BBV dient aan ingestelde voorzieningen, die strekken ter egalisering van lasten over een aantal begrotingsjaren, een door de raad vastgesteld actueel beheerplan ten grondslag te liggen.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente-typische looptijd van één jaar of langer.
Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. De vlottende schulden hebben in principe een rente-typische looptijd van korter dan één jaar.
Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente Doesburg zijn gewaarborgd, is onder de passiva-kant van de balans (buiten de telling) het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Dit wordt toegelicht bij de niet uit de balans blijkende verplichtingen.
Eigen bijdrage WMO
Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding, zorg in natura of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen. Voor de gemeente Doesburg gaat het hier om een onzekerheid van € 120.381.
Toelichting op de balans
Terug naar navigatie - Toelichting op de balansACTIVA
Terug naar navigatie - ACTIVAAan de activa zijde van de balans staan de bezittingen van de gemeente vermeld. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen vaste en vlottende activa.
VASTE ACTIVA
Terug naar navigatie - VASTE ACTIVAOnder de vaste activa worden afzonderlijk opgenomen de immateriële, de materiële en de financiële vaste activa.
Materiële vaste activa met een economisch nut |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Boekwaarde 1-1-2022 |
Investeringen |
Desinvesteringen |
Afschrijvingen |
Bijdragen van derden |
Afwaardering |
Boekwaarde 31-12-2022 |
||||
Bedrijfsgebouwen |
5.210.328 |
2.404.193 |
241.633 |
7.372.888 |
||||||
Gronden en terreinen |
227.513 |
64 |
227.577 |
|||||||
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken |
354.709 |
10.673 |
344.037 |
|||||||
Machines, apparaten en installaties |
433.783 |
367.092 |
61.626 |
516.788 |
222.460 |
|||||
Vervoermiddelen |
44.419 |
16.546 |
27.873 |
|||||||
Woonruimten |
0 |
|||||||||
Overig |
473.796 |
15.447 |
99.503 |
389.739 |
||||||
Totaal |
6.744.548 |
2.786.796 |
0 |
429.982 |
516.788 |
0 |
8.584.574 |
|||
Materiële vaste activa met een economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven |
||||||||||
Boekwaarde 1-1-2022 |
Investeringen |
Desinvesteringen |
Afschrijvingen |
Bijdragen van derden |
Afwaardering |
Boekwaarde 31-12-2022 |
||||
Bedrijfsgebouwen |
14.609 |
874 |
13.735 |
|||||||
Gronden en terreinen |
0 |
0 |
||||||||
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken |
8.542.048 |
480.691 |
357.508 |
14.100 |
8.651.131 |
|||||
Totaal |
8.556.657 |
480.691 |
0 |
358.383 |
14.100 |
0 |
8.664.865 |
|||
Materiële vaste activa met een maatschappelijk nut |
||||||||||
Boekwaarde 1-1-2022 |
Investeringen |
Desinvesteringen |
Afschrijvingen |
Bijdragen van derden |
Afwaardering |
Boekwaarde 31-12-2022 |
||||
Gronden en terreinen |
0 |
|||||||||
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken |
7.515.293 |
1.537.381 |
141.600 |
118.868 |
8.792.206 |
|||||
Totaal |
7.515.293 |
1.537.381 |
0 |
141.600 |
118.868 |
0 |
8.792.206 |
|||
TOTAAL |
22.816.497 |
4.804.867 |
0 |
929.964 |
649.755 |
0 |
26.041.645 |
|||
Door herrubricering wijken de boekwaardes per 1-1-2022 op onderdelen af van de jaarrekening 2021. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van activa met een economisch nut naar activa met maatschappelijk nut. Daarnaast heeft er ook een verschuiving plaats gevonden tussen de soort activa. Daarbij gaat het vooral om een verschuiving van activa onder gronden en terreinen naar grond-,weg- en waterbouwkundige werken. Het totale saldo is wel gelijk aan de jaarrekening 2021. |
||||||||||
Financiële vaste activa |
||||||||||
Boekwaarde 1-1-2022 |
Investeringen |
Desinvesteringen |
Aflossingen |
Afwaardering |
Boekwaarde 31-12-2022 |
|||||
Kapitaalverstrekking aan: |
||||||||||
Deelnemingen |
101.430 |
101.430 |
||||||||
Leningen aan: |
0 |
|||||||||
Woningbouwcorporaties |
1.140.210 |
77.984 |
1.062.226 |
|||||||
Deelnemingen |
757.080 |
757.080 |
||||||||
Overige langlopende leningen |
3.139.586 |
129.310 |
3.010.276 |
|||||||
Totaal |
5.138.306 |
0 |
0 |
207.294 |
0 |
4.931.012 |
||||
Door herrubricering wijken de boekwaardes op onderdelen per 1-1-2022 af van de jaarrekening 2021. Het totale saldo is wel gelijk aan de jaarrekening 2021. |
||||||||||
VLOTTENDE ACTIVA
Terug naar navigatie - VLOTTENDE ACTIVAOnder de vlottende activa worden afzonderlijk opgenomen de voorraden, de uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar, de liquide middelen en de overlopende activa.
Voorraden
Terug naar navigatie - Voorraden
Saldo 31-12-2021 | Saldo 31-12-2022 | |
Voorraad | 150.026 | -497.611 |
De voorraad betreft de bouwgrond in exploitatie. Een toelichting op de grondexploitatie is opgenomen in de paragraaf grondbeleid.
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de mutaties in 2022.
Omschrijving |
2021 |
2022 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
Onderhanden werken: |
||||||
Beinum-West |
-148.849 |
10.462 |
||||
Koppelweg 20 en 22 |
298.875 |
-508.072 |
||||
Af: Risicovoorziening Grondexploitatie(s) |
0 |
0 |
||||
Boekwaarde onderhanden werk |
150.026 |
-497.611 |
||||
Totaal boekwaarde voorraden |
150.026 |
-497.611 |
||||
Het verloopoverzicht van de complexen is als volgt: |
||||||
Beinum-West |
Koppelweg 20-22 |
Totaal |
||||
Boekwaarde 01-01-2022 |
-148.849 |
298.875 |
150.026 |
|||
Vermeerderingen |
193.636 |
122.309 |
315.944 |
|||
Verminderingen |
-104.007 |
-1.249.000 |
-1.353.007 |
|||
Winstneming |
69.681 |
319.744 |
389.425 |
|||
Boekwaarde 31-12-2022 |
10.461 |
-508.072 |
-497.612 |
|||
Nog te verwachten kosten |
54.000 |
288.816 |
342.816 |
|||
Nog te verwachten verkoopopbrengst |
-66.300 |
- |
-66.300 |
|||
Nog te realiseren winst |
1.839 |
219.256 |
221.096 |
|||
Geraamde eindresultaat |
115.625 |
539.000 |
654.626 |
|||
m2 verkocht in 2022 |
528 |
2.435 |
2.963 |
|||
m2 nog te verkopen |
600 |
- |
600 |
|||
Totaal |
1.128 |
2.435 |
3.563 |
|||
De raming van kosten en opbrengsten is gebaseerd op de laatst vastgestelde grondexploitaties, rekening houdend met de meest actuele prognoses nog te maken kosten. |
Uitzettingen korter dan één jaar
Terug naar navigatie - Uitzettingen korter dan één jaar
Soort vordering |
Gecorrigeerd saldo 31-12-2021 |
Saldo per 31-12-2022 |
Voorziening oninbaarheid |
Gecorrigeerd saldo 31-12-2022 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vorderingen op openbare lichamen |
2.544.995 |
3.770.385 |
3.770.385 |
||||
Overige vorderingen |
734.376 |
1.323.919 |
746.750 |
577.169 |
|||
Rekening courant verhouding met niet financiële instellingen |
246.654 |
246.654 |
|||||
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een looptijd korter dan 1 jaar |
2.649.248 |
5.294.340 |
5.294.340 |
||||
Totaal |
5.928.619 |
10.635.299 |
746.750 |
9.888.549 |
|||
De vordering op openbare lichamen bestaan uit: |
|||||||
Saldo 01-01-2022 |
2022 |
||||||
BTW compensatiefonds |
2.201.848 |
2.250.760 |
|||||
Overige vorderingen op openbare lichamen |
343.147 |
1.519.625 |
|||||
Boekwaarde per 31 december |
2.544.995 |
3.770.385 |
|||||
De post overige vorderingen bestaat vooral uit algemene en belastingdebiteuren en debiteuren bijstandsverlening. Voor deze vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren gevormd. De voorziening dubieuze debiteuren is ultimo 2022 als volgt opgebouwd: |
|||||||
Omschrijving voorziening |
Bedrag |
||||||
Algemene- en belastingdebiteuren |
130.486 |
||||||
Debiteuren bijstandsverlening |
616.264 |
||||||
Totaal |
746.750 |
Liquide middelen
Terug naar navigatie - Liquide middelen
Saldo 2021 |
Saldo 2022 |
|||
---|---|---|---|---|
Liquide middelen |
€ 485.328 |
€ 478.127 |
||
De liquide middelen kunnen als volgt worden gespecificeerd: |
||||
Omschrijving |
2021 |
2022 |
||
Banksaldi |
483.426 |
475.907 |
||
Kassaldi |
1.902 |
2.221 |
||
Saldo per 31 december |
485.328 |
478.127 |
||
De liquide middelen betreffen direct opeisbare tegoeden. |
||||
Gemeenten zijn verplicht om overtollige middelen aan te houden in ’s Rijks schatkist. Er is echter wel een drempelbedrag van toepassing van €1.000.000. In onderstaand overzicht is de ruimte onder het drempelbedrag weergegeven en het gemiddelde saldo per kwartaal dat aangehouden is op de rekening schatkistbankieren. |
||||
Kwartaal 1 |
Kwartaal 2 |
Kwartaal 3 |
Kwartaal 4 |
|
Kwartaalcijfer op dag basis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen. |
295 |
335 |
630 |
550 |
Gemiddeld saldo op rekening schatkistbankieren |
1709 |
6380 |
9683 |
5919 |
Bedragen x €1.000 |
Overlopende activa
Terug naar navigatie - Overlopende activaDe overlopende activa kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Omschrijving |
2021 |
2022 |
|
---|---|---|---|
Nog te ontvangen bedragen |
1.304.083 |
847.411 |
|
Vooruit betaalde bedragen |
1.446.335 |
668.224 |
|
Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel |
151.838 |
||
Boekwaarde per 31 december |
2.902.256 |
1.515.635 |
Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamen
Terug naar navigatie - Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamenIn onderstaande staande tabel wordt onderscheid gemaakt in de ontvangen voorschotbedragen van het rijk en van overige Nederlandse overheidslichamen.
Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel |
Saldo 1/1/2022 |
Vermeerderingen |
Verminderingen |
Saldo 31/12/2022 |
---|---|---|---|---|
Vrz. Brede impuls Combinatiefuncties |
26.476 |
26.476 |
0 |
|
Vrz. Uitvoering Landschapsbeleid Doesburg |
12.474 |
12.474 |
0 |
|
Algemeen Milieubeleid( Warmtetransitie) |
4.888 |
4.888 |
0 |
|
Cultuur- en erfgoedpact Achterhoek 2017-2020 |
108.000 |
108.000 |
0 |
|
Totaal |
151.838 |
0 |
151.838 |
0 |
PASSIVA
Terug naar navigatie - PASSIVAAan de passiva kant staan de schulden en het eigen vermogen van de gemeente vermeld. Onderscheid wordt gemaakt tussen vaste en vlottende passiva.
VASTE PASSIVA
Terug naar navigatie - VASTE PASSIVAOnder de vaste passiva worden afzonderlijk opgenomen het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden, met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.
Eigen vermogen
Terug naar navigatie - Eigen vermogenReserves kunnen worden onderverdeeld in de Algemene reserves en in bestemmingsreserves. Met het nog te bestemmen resultaat over het begrotingsjaar vormen de reserves samen het eigen vermogen van de gemeente. Onderstaand is een totaaloverzicht van de reserves opgenomen. Per reserve is een toelichting opgenomen in deze jaarrekening bij het onderdeel Toelichting reserves, voorzieningen en van derden verkregen middelen. Hierin wordt de aard en reden van iedere (bestemmings)reserve toegelicht.
Het Eigen vermogen kan als volgt gespecificeerd worden: |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen Vermogen |
Saldo 01-01-2022 |
Saldo 31-12-2022 |
||||||
Algemene reserve |
3.574.087 |
4.491.463 |
||||||
Bestemmingsreserves |
18.351.680 |
20.711.908 |
||||||
Nog te bestemmen resultaat*) |
3.683.557 |
2.164.694 |
||||||
Saldo per 31 december |
25.609.324 |
27.368.066 |
||||||
*) resultaat voor bestemming |
||||||||
Algemene Reserve |
Saldo 01-01-2022 |
Resultaatbestemming 2021 |
toevoeging |
onttrekking |
Saldo 31-12-2022 |
|||
Totaal algemene reserve |
3.574.087 |
3.683.557 |
2.766.180 |
4.491.463 |
||||
Bestemmingsreserves |
Saldo 01-01-2022 |
Resultaatbestemming 2021 |
toevoeging |
onttrekking |
Saldo 31-12-2022 |
|||
Arbeidsvoorwaardenmaatregelen |
29.046 |
5.104 |
2.500 |
31.650 |
||||
Kapitaallasten |
16.096.365 |
633.941 |
329.746 |
16.400.560 |
||||
Mobiliteitsfonds parkeercapaciteit |
90.623 |
20.000 |
110.623 |
|||||
Openbare verlichting |
8.257 |
83.941 |
83.941 |
8.257 |
||||
Huisvesting onderwijs (IHP) |
142.024 |
32.122 |
174.146 |
|||||
Vervanging speeltoestellen |
37.471 |
407 |
37.878 |
|||||
Reserve BUIG-budget (inkomensdeel WWB) |
800.000 |
100.000 |
179.000 |
721.000 |
||||
Groot onderhoud kapitaalgoederen (tijdelijk) |
52.640 |
16.600 |
69.240 |
|||||
Reserve overgehevelde middelen |
574.500 |
1.094.000 |
574.500 |
1.094.000 |
||||
Reserve Digitaal Werken |
54.535 |
54.535 |
||||||
Reserve wachtgeldverplichtingen |
566.696 |
178.243 |
388.453 |
|||||
Reserve SW bedrijven |
37.438 |
37.438 |
||||||
Reserve Wegen |
767.909 |
767.909 |
||||||
Rehabilitatie van Wegen |
466.219 |
350.000 |
816.219 |
|||||
Totaal bestemmingsreserve |
18.351.680 |
0 |
3.708.157 |
1.347.930 |
20.711.908 |
|||
Voorzieningen
Terug naar navigatie - VoorzieningenVoorzieningen worden gevormd wegens:
1. Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs valt in te schatten;
2. Op de balansdatum bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs valt in te schatten;
3. Kosten die in een volgend dienstjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.
Voorzieningen moeten de benodigde omvang hebben van de achterliggende verplichtingen en risico’s. Ze mogen niet kleiner of groter zijn dan de verplichtingen of de risico’s, waarvoor ze zijn ingesteld. Om de toereikendheid van de voorzieningen te kunnen beoordelen is het noodzakelijk dat wordt beschikt over door de gemeenteraad vast te stellen beheerplannen, waaruit de benodigde omvang blijkt.
Deze plannen moeten regelmatig worden geactualiseerd. Indien bij een dergelijke actualisatie blijkt dat de voorziening niet meer op niveau is, dan moet door middel van extra dotaties de voorziening weer op peil worden gebracht. Blijkt dat de voorziening meer dan toereikend is, dan kan het te veel (vrijval/surplus) eenmalig ten gunste van de exploitatie worden afgeboekt. Beheerplannen moeten periodiek worden geactualiseerd.
Onderstaand is een totaaloverzicht van de voorzieningen opgenomen. Per voorziening is een toelichting opgenomen in deze jaarrekening bij het onderdeel Toelichting reserves, voorzieningen en van derden verkregen middelen. Hierin wordt de aard en reden van iedere voorziening toegelicht.
Voorzieningen |
Saldo 01-01-2022 |
vermeerderingen |
verminderingen |
Saldo 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
Voor verplichtingen en risico's: |
||||
Wachtgeldverplichtingen |
0 |
149.000 |
149.000 |
|
Pensioenen Wethouders |
0 |
459.555 |
459.555 |
|
Onderhoud Turfhaven |
83.269 |
21.887 |
105.156 |
|
Verlofsparen |
0 |
11.000 |
11.000 |
|
83.269 |
641.442 |
0 |
724.711 |
|
Ter egalisatie van kosten: |
||||
Onderhoud gemeentegebouwen |
458.037 |
390.391 |
63.023 |
785.405 |
458.037 |
390.391 |
63.023 |
785.405 |
|
Voor bijdragen aan toekomstige investeringen waarvoor heffing wordt geheven |
||||
Riolering middelen derden |
1.147.928 |
26.214 |
1.121.714 |
|
Riolering vervangingsinvestering |
0 |
152.989 |
14.100 |
138.890 |
1.147.928 |
152.989 |
40.313 |
1.260.604 |
|
Totaal voorzieningen |
1.689.234 |
1.184.823 |
103.336 |
2.770.720 |
Vaste schulden
Terug naar navigatie - Vaste schuldenLeningen |
Saldo 01-01-2022 |
vermeerderingen |
verminderingen |
Saldo 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
Lening BNG (5 jaar 0,795%) |
0 |
3.000.000 |
600.000 |
2.400.000 |
Totaal Leningen |
0 |
3.000.000 |
600.000 |
2.400.000 |
VLOTTENDE PASSIVA
Terug naar navigatie - VLOTTENDE PASSIVAOnder de vlottende passiva worden afzonderlijk opgenomen de netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan één jaar en de overlopende passiva.
Netto vlottende schulden
Terug naar navigatie - Netto vlottende schuldenDe netto vlottende schulden zijn schulden met een oorspronkelijke looptijd korter dan één jaar.
Saldo 31-12-2021 |
Saldo 31-12-2022 |
||||
---|---|---|---|---|---|
Overige schulden |
4.213.134 |
4.968.860 |
|||
Totaal Overige schulden |
4.213.134 |
4.968.860 |
|||
De overige schulden > € 50.000 bestaan uit: |
|||||
2021 |
2022 |
||||
Crediteuren |
3.388.625 |
3.906.926 |
|||
Loonbelasting |
307.041 |
317.754 |
|||
BTW |
85.295 |
260.090 |
|||
Uitkering SoZa |
217.875 |
232.510 |
|||
Loonheffing soza uitkeringen |
78.097 |
97.224 |
|||
WAO premie gemeentepersoneel |
50.868 |
51.848 |
|||
Afdracht ZVW -premies |
56.584 |
58.144 |
|||
Overig |
28.749 |
44.364 |
|||
Boekwaarde per 31 december |
4.213.134 |
4.968.860 |
|||
Overlopende passiva
Terug naar navigatie - Overlopende passivaDe specificatie van de overlopende passiva treft u in de tabel hieronder.
Overlopende passiva |
Saldo 01-01-2022 |
Saldo 31-12-2022 |
|||
---|---|---|---|---|---|
Vooruit ontvangen bedragen |
50.537 |
58.649 |
|||
Nog te betalen bedragen |
521.220 |
544.721 |
|||
Vooruit ontvangen van derden verkregen middelen |
4.349.641 |
3.867.723 |
|||
Overige overheidslichamen |
828.033 |
90.230 |
|||
Af te dragen rijksdeel vorderingen Soza |
34.162 |
162.642 |
|||
Fonds Culturele Doeleinden |
125.746 |
125.746 |
|||
Totaal |
5.909.339 |
4.849.711 |
|||
4.849.711 |
|||||
Toelichting op vooruitontvangen van derden: |
|||||
Regeling |
Saldo 31-12-2021 |
Vermeerderingen |
verminderingen |
Saldo 31-12-2022 |
|
GOA onderwijsachterstandenbeleid |
260.745 |
322.585 |
527.036 |
56.294 |
|
H8 Sportakkoord |
52.571 |
18.858 |
57.690 |
13.739 |
|
Spuk gelden sport |
104.262 |
104.262 |
0 |
||
Kerkenvisie |
25.000 |
25.000 |
|||
Reg. Spec Uitk. Gem. hulp aan gedupeerden toeslagenproblematiek |
2.049 |
2.049 |
|||
C55 Energiebesparende maatregelen |
0 |
314.894 |
37.750 |
277.144 |
|
C30 Algemeen Milieubeleid (Aardgasvrije wijk) |
3.823.972 |
36.966 |
516.788 |
3.344.150 |
|
Algemeen Milieubeleid (Reductie energieverbruik) |
12.942 |
12.942 |
0 |
||
Corona toegangsbewijs |
16.675 |
16.675 |
|||
NPO (Inhalen onderwijsvertragingen covid-gerelateerd) |
14.268 |
41.935 |
36.712 |
19.491 |
|
diversen |
12.495 |
12.495 |
|||
compensatie verkiezingen (corona) |
24.662 |
24.662 |
|||
G10 Inburgering SZW |
65.068 |
46.994 |
18.074 |
||
G13 Wet inburgering onderwijsroute |
9.497 |
9.497 |
|||
A13 ondersteuning ctb |
42.277 |
42.277 |
|||
H12 Preventieakkoord |
11.224 |
5.049 |
6.175 |
||
Totaal Vooruitontvangen derden |
4.349.641 |
863.303 |
1.345.222 |
3.867.722 |
|
Toelichting op vooruitontvangen van overige overheidslichamen: |
|||||
Regeling |
Saldo 31-12-2021 |
Vermeerderingen |
verminderingen |
Saldo 31-12-2022 |
|
Monumentenzorg |
789.389 |
789.389 |
0 |
||
Ambulante middelen |
38.644 |
38.644 |
|||
Versterking wijkraden |
64.320 |
12.735 |
51.585 |
||
Totaal Vooruitontvangen overige overheidslichamen |
828.033 |
64.320 |
802.124 |
90.229 |
Waarborgen en garanties
Terug naar navigatie - Waarborgen en garantiesHieronder volgt een overzicht van de verstrekte gemeentegaranties en waarborgen:
Naam geldnemer |
Oorspronkelijk bedrag |
Percentage waarvoor borg is verleend |
Restantbedrag 31-12-2021 |
Restantbedrag 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
Stichting Attent Zorggroep |
1.719.754 |
100 |
186.872 |
63.917 |
Stichting van Weldadigheid |
2.700.000 |
100 |
2.025.000 |
1.890.000 |
Totaal |
4.419.754 |
2.211.872 |
1.953.917 |
Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingenNiet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen- In het verleden zijn gemeentegaranties verstrekt. De daaruit voortvloeiende vorderingen als gevolg van de gedwongen aflossing van de hypotheek, bedragen momenteel afgerond € 112.000. Deze vorderingen zijn niet opgenomen op de balans in verband met oninbaarheid.
- Met Woonservice IJsselland is een langlopend huurcontract afgesloten voor de huur van De Linie 4. Het contract heeft een looptijd tot en met 30-06-2034 met een jaarlijkse huurverplichting van € 97.700.
- Verlofsaldo ultimo betreft 8.450 uren, omgezet naar een financiële waarde betreft dit € 211.465.
Overzicht kredieten
Terug naar navigatie - Overzicht kredietenFinancieel overzicht kredieten
Terug naar navigatie - Financieel overzicht kredietenOverzicht restant kredieten |
|||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroot |
Realisatie t/m vrgnd jaar |
Realisatie lopend jaar |
Restant Saldo |
||||||||||||||
Omschrijving |
oorsprong jaar |
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
||||
Auto Pick-up 2022 |
2022 |
70.000 |
70.000 |
- |
- |
- |
70.000 |
- |
70.000 |
||||||||
Skatebaan jongeren |
2021 |
150.000 |
150.000 |
- |
- |
- |
150.000 |
- |
150.000 |
||||||||
Project Flora 23 |
2022 |
60.000 |
60.000 |
- |
492 |
492 |
59.508 |
- |
59.508 |
||||||||
Herinrichting bestuursvleugel Stadhuis |
2018 |
245.000 |
245.000 |
219.188 |
219.188 |
23.449 |
23.449 |
2.363 |
- |
2.363 |
|||||||
Stadskantoor Leigraafseweg 8 |
2022 |
3.424.375 |
- |
3.424.375 |
72.120 |
- |
72.120 |
2.380.744 |
- |
2.380.744 |
971.511 |
- |
971.511 |
||||
Digitale dienstverlening en digitaal werken |
2019 |
100.000 |
100.000 |
99.929 |
99.929 |
- |
- |
72 |
- |
72 |
|||||||
ICT Omgevingswet |
2020 |
85.000 |
85.000 |
73.508 |
73.508 |
- |
- |
11.492 |
- |
11.492 |
|||||||
HR automatisteringssysteem Motion 2022 |
2022 |
25.000 |
25.000 |
- |
15.447 |
15.447 |
9.553 |
- |
9.553 |
||||||||
Belastingapplicatie 2022 |
2022 |
76.500 |
76.500 |
- |
- |
- |
76.500 |
- |
76.500 |
||||||||
Revitalisering bedrijventerrein Beinum |
2017 |
1.280.400 |
560.200 |
720.200 |
1.209.534 |
500.000 |
709.534 |
- |
- |
70.866 |
60.200 |
10.666 |
|||||
Rec Zomerweg, Eekstraat en nw Eekstraat |
2017 |
2.918.000 |
418.000 |
2.500.000 |
2.807.922 |
418.333 |
2.389.589 |
14.978 |
14.978 |
95.100 |
-333 |
95.433 |
|||||
Reh.plan Angerlosew, Bingerdenseweg en Breedestr |
2020 |
1.974.260 |
1.974.260 |
56.880 |
56.880 |
41.960 |
41.960 |
1.875.421 |
- |
1.875.421 |
|||||||
Rehabilitatieplan wegen 2020-2023 |
2020 |
1.537.166 |
1.537.166 |
34 |
34 |
- |
- |
1.537.132 |
- |
1.537.132 |
|||||||
Rehabilitatieplan oranjesingel |
- |
- |
27.787 |
27.787 |
-27.787 |
- |
-27.787 |
||||||||||
Rehabilitatieplan Koppelweg |
2022 |
60.000 |
60.000 |
- |
23.573 |
23.573 |
36.428 |
- |
36.428 |
||||||||
Beheersplan openbare verlichting 2017-2024 |
2017 |
2.411.506 |
- |
2.411.506 |
683.444 |
- |
683.444 |
220.235 |
- |
220.235 |
1.507.827 |
- |
1.507.827 |
||||
Uitv.beleidsplan spelen,bewegen en ontmoeten |
2018 |
90.000 |
90.000 |
16.863 |
16.863 |
- |
- |
73.138 |
- |
73.138 |
|||||||
Investering riolering 2021 (AT 40 jaar) |
2020 |
2.089.832 |
2.089.832 |
355.052 |
355.052 |
-198.610 |
-198.610 |
1.933.391 |
- |
1.933.391 |
|||||||
Investering riolering 2021 (AT 15 jaar) |
2020 |
40.924 |
40.924 |
- |
- |
- |
40.924 |
- |
40.924 |
||||||||
Investering riolering 2021 (AT 5 jaar) |
2020 |
87.459 |
87.459 |
114.184 |
114.184 |
7.784 |
7.784 |
-34.509 |
- |
-34.509 |
|||||||
Investering riolering 2022 (AT 40 jaar) |
2022 |
60.000 |
60.000 |
- |
46.535 |
4.250 |
42.286 |
13.465 |
-4.250 |
17.715 |
|||||||
Investering riolering 2022 (AT 5 jaar) |
2022 |
- |
- |
70.963 |
9.850 |
61.113 |
-70.963 |
-9.850 |
-61.113 |
||||||||
De Ooi proeftuin aardgasloze wijk (RIJKSBIJDRAGE) |
900.000 |
900.000 |
- |
149.696 |
149.696 |
367.092 |
516.788 |
-149.696 |
383.212 |
383.212 |
-0 |
||||||
Herinr gebied rond PeGe woningen |
2020 |
1.630.000 |
400.000 |
1.260.000 |
224.499 |
- |
224.499 |
620.713 |
98.068 |
522.646 |
814.788 |
301.932 |
512.855 |
||||
Vitale Binnenstad |
4.400.000 |
- |
4.400.000 |
1.461.570 |
- |
1.461.570 |
874.571 |
- |
874.571 |
2.063.859 |
- |
2.063.859 |
|||||
Groen, spelen en water Naar buiten in Beinum |
2020 en 2021 |
1.700.000 |
1.700.000 |
227.143 |
227.143 |
196.226 |
196.226 |
1.276.631 |
- |
1.276.631 |
|||||||
Project Koppelweg 14 (Sluyswachter) |
2018 |
129.100 |
126.967 |
2.133 |
128.788 |
173.012 |
-44.225 |
64 |
64 |
248 |
-46.045 |
46.294 |
|||||
Civiele kunstwerken 2022 |
2022 |
700.000 |
700.000 |
- |
23.910 |
23.910 |
676.090 |
- |
676.090 |
||||||||
Verkeersveiligheidsplan |
<2016 |
276.595 |
276.595 |
132.006 |
132.006 |
46.956 |
20.800 |
26.156 |
97.633 |
-20.800 |
118.433 |
||||||
Ontwikkelingen Turfhaven |
128.307 |
128.307 |
167.262 |
125.000 |
42.262 |
- |
- |
-38.955 |
-125.000 |
86.045 |
|||||||
Totaal |
26.649.424 |
2.405.167 |
24.274.257 |
8.199.620 |
1.216.345 |
6.983.275 |
4.804.868 |
649.755 |
4.155.113 |
13.674.936 |
539.066 |
13.135.870 |
|||||
Kleurenstatus investeringen
Terug naar navigatie - Kleurenstatus investeringenKleurenstatus investeringen
Terug naar navigatie - Kleurenstatus investeringenToelichting reserves, voorzieningen
Terug naar navigatie - Toelichting reserves, voorzieningenReserves
Terug naar navigatie - ReservesAlgemene reserve:
Opvang van incidentele tegenvallers c.q. het beschikbaar hebben van weerstandsvermogen (bufferfunctie).
BR Arbeidsvoorwaardenmaatregelen:
Dekking van incidentele uitgaven als gevolg van arbeidsvoorwaarden maatregelen, zoals Vut, ouderschapsverlof, seniorenverlof, arbeidsknelpunten en beloningsdifferentiatie. De reserve kan alleen worden aangewend indien daarover overeenstemming is bereikt met het Georganiseerd Overleg (GO). [De rol van het GO is inmiddels overgenomen door de OR.]. De structurele toevoeging is jaarlijks € 5.104.
BR Kapitaallasten:
Reserve ter dekking van de jaarlijkse kapitaallasten die voortvloeien uit investeringen. Aangezien er aan bestemmingsreserves geen bespaarde rente wordt toegevoegd, dekt deze bestemmingsreserve feitelijk de afschrijvingslasten van investeringen af.
BR Mobiliteitsfonds parkeercapaciteit:
Dekking van toekomstige uitgaven voor parkeerfaciliteiten. De voeding vindt plaats door stortingen in dit fonds bij de aanvraag van relevante omgevingsvergunningen.
BR Openbare verlichting:
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met de openbare verlichting.
BR Huisvesting onderwijs (IHP):
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met het basisonderwijs. De structurele toevoeging is jaarlijks € 20.845 en daarnaast worden de huurinkomsten van de integrale kindcentra toegevoegd aan deze reserve.
BR Vervanging speeltoestellen:
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met speeltoestellen geplaatst op openbare speelvoorzieningen. De structurele toevoeging is jaarlijks € 413.
BR BUIG-budget (Inkomensdeel WWB):
De bestemmingsreserve BUIG (Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten) is bedoeld om tekorten op het inkomensdeel (WWB) geheel of gedeeltelijk af te dekken. Toekomstige positieve saldo's worden ten gunste van deze reserve gebracht, negatieve saldo's worden hieraan onttrokken. Deze bestemmingsreserve is in 2013 ingesteld. Bij de vaststelling van de nota reserves en voorzieningen in november 2019 heeft de raad besloten er een plafond aan te verbinden van €800.000.
BR Overgehevelde middelen:
Deze reserve is bedoeld om middelen die bij de najaarsnota worden overgeheveld naar een volgend jaar te egaliseren. Hierdoor wordt voorkomen dat het resultaat in beide jaren een verkeerd beeld geeft.
BR Digitaal Werken:
Voor de verdere realisatie van het programma 'digitaal werken en dienstverlenen' is bij de bestemming van het resultaat in het kader van de jaarrekening 2017 deze reserve ingesteld. Het restant van deze reserve is bestemd voor een onderzoek naar het borgen van de ICT samenwerking voor de toekomst. Daarnaast wordt deze reserve ingezet voor onderzoek naar de bedrijf continuïteit (bij een cyberaanval of ander ICT veiligheidsincident).
BR Rehabilitatie van wegen:
Bij de vaststelling van de nota reserves en voorzieningen in november 2019 heeft de raad besloten om deze reserve in te stellen. De bestemmingsreserve is bedoeld om het overschot op het begrotingsbudget rehabilitaties wegen - dat bestemd is voor kapitaallasten in verband met investeringskredieten – te reserveren. Ook de vergoedingen voor degeneratie(kosten) van wegen, die worden ontvangen van nutsbedrijven in verband met door hen uitgevoerde graafwerkzaamheden, worden aan deze bestemmingsreserve toegevoegd. De ruimte in de bestemmingsreserve wordt betrokken bij de uitwerking van investeringsplannen voor rehabilitaties.
BR Groot onderhoud kapitaalgoederen:
In afwachting van het beheerplan is de voorziening in 2019 omgezet naar een bestemmingsreserve. Er is een geactualiseerd onderhoudsplan opgesteld dat naar verwachting in Q2 2023 door de Raad kan worden vastgesteld. De bestemmingsreserve wordt dan omgezet in een voorziening.
BR Wachtgeldverplichting:
Bij de jaarrekening 2021 is de voorziening wachtgeld opgeheven omdat het niet voldeed aan de uitgangspunten van het BBV. De vrijgevallen middelen zijn overgeheveld naar een bestemmingsreserve. Omdat twee wethouders uit het oude college niet zijn teruggekomen na de verkiezingen mag er weer een voorziening worden gevormd. In 2022 is € 178.000 onttrokken waarvan € 149.000 is gestort in de voorziening.
BR Wegen:
Vanwege het ontbreken van een actueel beheerplan is de voorziening wegen bij de jaarrekening 2021 omgezet naar een bestemmingsreserve. De middelen worden ingezet om de kosten voor groot onderhoud van de wegen te dekken.
BR SW bedrijven:
Bij de jaarrekening 2021 is besloten een bestemmingsreserve SW bedrijven in te stellen om de compensatie voor omzetverlies bij SW-bedrijven in 2023 (gedeeltelijk) te kunnen dekken.
BR Overgehevelde middelen:
Reservering van begrote middelen die in het verslag jaar niet tot uitgaven/lasten hebben geleid en in het volgende jaar worden ingezet.
Voorzieningen
Terug naar navigatie - VoorzieningenVrz. Wachtgeldverplichtingen wethouders:
Voorziening ter dekking wachtgeldverplichtingen van wethouders.
Vrz. Pensioenen wethouders:
Voorziening voor de verplichting die de gemeente heeft voor de uitbetaling van pensioenen. De pensioenverplichtingen zijn grotendeels ondergebracht bij een pensioenuitvoerder.
Vrz. Onderhoud Turfhaven:
Deze voorziening is ingesteld om het nodige onderhoud en vervangingsinvesteringen te kunnen bekostigen aan de Turfhaven (inclusief camperplaatsen). Daarom wordt elk jaar een bedrag gedoteerd.
Vrz. verlofsparen:
Deze voorziening geeft de verplichting weer voor werknemers die verlof sparen om in diverse levensfasen extra verlof op te nemen of om eerder te stoppen met werken.
Vrz. Onderhoud gemeentegebouwen:
Voorziening ter dekking van de onderhoudskosten van de gemeentegebouwen.
Vrz. Riolering middelen derden:
Deze voorziening dient ter egalisatie van de tarieven. Jaarlijkse tekorten of overschotten worden verrekend met de voorziening.
Vrz. Vervangingsinvesteringen riolering:
Jaarlijks mag op basis van het vGRP (Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan) een bedrag worden gespaard voor vervangingsinvesteringen op het gebied van de riolering.
Kleurenstatus reserves
Terug naar navigatie - Kleurenstatus reservesKleurenstatus reserves
Terug naar navigatie - Kleurenstatus reservesKleurenstatus voorzieningen
Terug naar navigatie - Kleurenstatus voorzieningenKleurenstatus voorzieningen
Terug naar navigatie - Kleurenstatus voorzieningenRechtmatigheid
Terug naar navigatie - RechtmatigheidRechtmatigheid
Terug naar navigatie - RechtmatigheidInleiding.
In het kader van de jaarrekening 2022 is mede op basis van artikel 23 van de financiële verordening een plan van aanpak vastgesteld met betrekking tot de uitvoering van de (verbijzonderde) interne controle op de rechtmatigheid van de jaarrekening 2022.
Werkgroep rechtmatigheid.
De (verbijzonderde) interne rechtmatigheidscontrole is in onze gemeente opgedragen aan de werkgroep rechtmatigheid. De werkgroep verricht de interne controle werkzaamheden vanuit het door de raad t.b.v. de accountantscontrole van de jaarrekening vastgestelde controleprotocol met het bijbehorende normenkader, waarin o.a. een gedetailleerde inventarisatie van relevante externe en interne wet- en regelgeving is opgenomen.
Rechtmatigheidscontrole.
Bij een rechtmatigheidscontrole wordt op basis van een toetsingskader beoordeeld of financiële beheershandelingen (bijvoorbeeld het verstrekken van een subsidie, het verstrekken van een bijstandsuitkering of het opleggen van een belastingaanslag) die ten grondslag liggen aan de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving tot stand zijn gekomen. De interne (verbijzonderde) rechtmatigheidscontrole van de in het normenkader opgenomen interne regelgeving is in ieder geval van toepassing op raadsbesluiten / verordeningen met een minimaal financieel gevolg van € 40.000. Verordeningen die een lagere financiële impact hebben worden steekproefsgewijs aan een IC onderworpen. Collegebesluiten vallen overigens in principe buiten de rechtmatigheidscontrole.
Rapport van bevindingen.
De controles, bevindingen en aanbevelingen worden gedocumenteerd. Voor zover de bevindingen daartoe aanleiding geven, worden zo nodig voorstellen tot verbetering en/of herstel worden gedaan.
In 2022 zijn intern voor de navolgende processen VIC's uitgevoerd met daarbij vermeld de kwalificatie van de aangetroffen fouten:
Onderwerp: | Financiële kwalificatie van de aangetroffen fouten: |
Legestarieven open wave | Geen |
Hondenbelasting | nihil |
Toeristenbelasting | nihil |
Parkeerbelasting (vergunningen) | nihil |
Precariobelasting | niet significant |
Kwijtscheldingsbeleid | nihil |
Reclamebelasting | nihil |
Marktgeld | nihil |
Afschrijvingsbeleid (artikel 9 van de financiële verordening) | nihil |
Treasury (artikel 15 van de financiële verordening) | nihil |
Europese aanbestedingsregels | € 1.536.000 |
Prestatielevering inkopen | nihil |
Stamgegevens salarissysteem | Geen |
Salarissen | niet significant |
Loonkostensubsidie | nihil |
Algemene bijstand, IOAW, IOAZ, Bbz en bijzondere bijstand | Afgerond € 16.000 |
Wmo | nihil |
Jeugdhulp | nihil |
Toelichting:
Europese aanbestedingsregels
Bij 17 crediteuren (niet Europees aanbesteed) is een overschrijding van de grensbedragen voor Europese aanbesteding geconstateerd. De betreffende in de jaarrekening 2022 verantwoorde lasten hebben een omvang van afgerond € 1.536.000 en dragen derhalve een onrechtmatig karakter.
Algemene bijstand, IOAW, IOAZ, Bbz en bijzondere bijstand
Binnen de laatste kwartaalcontrole 2022 werd een financiële tekortkoming vastgesteld in een uitkering levensonderhoud met een kostendelersnorm. Het betrof een alleenstaande vrouw met twee inwonende kinderen. Er werd binnen deze uitkering een kostendelersnorm toegepast. Per 1 juli 2022 werd de kostendelersnorm met terugwerkende kracht naar de norm alleenstaande omgezet op grond van een motie van de raad. Vooruitlopend op de wetswijziging per 1 januari 2023 besloot de raad namelijk al per 1 juli 2022 toepassing te geven aan deze wijziging. Bij betrokkene werd per 1 juli 2022 de kostendelersnorm zodoende gewijzigd in de norm alleenstaande. Dit werd aan betrokkene per beschikking d.d. 3 oktober 2022 schriftelijk bevestigd. De raad is echter niet bevoegd om vooruitlopend op wetswijzigingen alvast (eerder dan de vastgestelde datum) toepassing te geven aan een wetsbesluit. Mits in de wet hier specifiek toestemming voor is gegeven. Bij de wijziging van de kostendelersnorm is dit echter niet het geval. Betekent een onrechtmatige verstrekking van te veel bijstand ad € 1.888,80 inclusief vakantiegeld. Vervolgens zijn alle omzettingen van de kostendelersnorm beoordeeld die hebben geleid tot dezelfde wijziging c.q. aanpassing per 1 juli 2022 in plaats van de wetswijziging per 1 januari 2023. Onderliggende reden hiervoor dat anders een extrapolatie naar de massa moet plaatsvinden, met het risico dat de financiële tekortkoming veel hoger uitvalt. In totaal zijn bij tien uitkeringen Participatiewet levensonderhoud per 1 juli 2022 de kostendelersnorm aangepast, waardoor betrokkenen een hogere uitkering ontvingen. Al deze klanten hebben hiertoe ook een beschikking ontvangen. Het totaalbedrag aan onrechtmatige verstrekking komt uit op € 16.283,83.
Begrotingsrechtmatigheid
Terug naar navigatie - BegrotingsrechtmatigheidIn het kader van de begrotingsrechtmatigheid is voorgeschreven dat het college een toelichting opneemt in de jaarrekening voor de programma’s waar in werkelijkheid een nadelige afwijking ten opzichte van de begroting (inclusief wijzigingen) is ontstaan. In onderstaande tabel is te zien dat er is sprake van een begrotingsoverschrijding op vier van de vijf programma's. Onder de tabel is een toelichting voor de overschrijding van de lasten van de betreffende programma’s opgenomen.
Programma |
Begroot |
Realisatie |
Saldo |
||
---|---|---|---|---|---|
Bestuur en veiligheid in Doesburg |
2.469 |
2.865 |
-396 |
||
Leefbaar en duurzaam Doesburg |
6.411 |
6.667 |
-256 |
||
Wonen, werken en recreëren in Doesburg |
1.573 |
3.051 |
-1.478 |
||
Zorg in Doesburg |
23.031 |
21.880 |
1.151 |
||
Algemene dienst en financiën |
5.714 |
6.162 |
-448 |
||
Algemene dekkingsmiddelen |
449 |
354 |
95 |
||
Totaal |
39.647 |
40.979 |
-1.332 |
||
Programma 1 Bestuur en veiligheid in Doesburg |
|||||
De lasten op programma 1 zijn € 396.000 hoger dan de geraaamd. De hoger gerealiseerde lasten betreffen o.a. de extra uitgaven voor de opvang van Oekraïnse vluchtelingen. Deze worden gedekt door een specifieke uitkering. Daarnaast is er bij de jaarrekening 2022 een storting gedaan in de voorziening wachtgeld. Dit is een technische correctie en wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve wachtgeld verplichting. |
|||||
Programma 2 Leefbaar en duurzaam Doesburg |
|||||
De lasten op programma 2 zijn € 256.000 hoger dan de geraaamd. Het gaat hierbij om de hogere lasten voor de stimulering sport en bewegen van € 115.000. Deze lasten worden grotendeels gedekt door een specifieke uitkering. Daarnaast zijn de verantwoorde lasten voor riolering € 285.000 hoger door een onjuiste verwerking van de mutatie in de voorziening riolering. De storting en onttrekking in de voorziening als saldo is verwerkt. Dit levert een verschil op aan de lasten kant van € 252.000. |
|||||
Programma 3 Wonen, werken en recreëren in Doesburg |
|||||
De gepresenteerde lasten op programma 3 zijn ca. € 1.478.000 hoger dan de geraamde lasten. Dit komt door een technische mutatie, de overboeking van de mutaties in de grondexploitaties naar de balans. |
|||||
Programma 5 Algemene dienst en financiën |
|||||
De lasten op programma 5 zijn € 447.000 hoger dan de geraamd. Dit wordt vooral veroorzaakt door hogere personeelslasten (€ 350.000) vanwege inhuur en hogere kosten voor automatisering. De dekking van deze hogere personeelslasten zit deels op andere programma's, bv. opbrengsten ten behoeve van de opvang van vluchtelingnen uit Oekraïne, dekking uit rioolheffing en overige specifieke uitkeringen. |
|||||
Kredieten |
Begroot |
Realisatie |
Saldo |
||
Investering riolering 2021 (AT 5 jaar) |
87.459 |
121.968 |
-34.509 |
||
Investering riolering 2022 (AT 5 jaar) |
61.113 |
-61.113 |
|||
Rehabilitatieplan oranjesingel |
0 |
27.787 |
-27.787 |
||
Totaal |
87.459 |
210.868 |
-123.409 |
||
Investering riolering 2021 en 2022 (AT 5 jaar) |
|||||
De lasten maken onderdeel uit van het watertakenplan 2018-2022 en vallen binnen het totale beschikbare budget voor investeringen in riolering. Er is slechts sprake van een verschuiving op afschrijvingsduur. |
|||||
Rehabilitatieplan oranjesingel |
|||||
Betreft een project dat is opgenomen in het rehabilitatieplan wegen 2020-2023. De lasten maken onderdeel uit van het budget voor rehabilitatieplan wegen. |