Jaarrekening 2022

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten per programma

Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat:

  1. per programma de gerealiseerde baten en lasten en het saldo daarvan;
  2. het overzicht van de gerealiseerde algemene dekkingsmiddelen, de gerealiseerde kosten van de overhead en het bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting;
  3. het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten, volgend uit de onderdelen 1 en 2;
  4. de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves;
  5. het gerealiseerde resultaat, volgend uit de onderdelen 3 en 4.

Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat van de onderdelen genoemd in het eerste lid ook de ramingen uit de begroting voor en na wijziging.

JAARREKENING 2022 (GEREALISEERDE TOTAAL VAN BATEN EN LASTEN)
Raming voor wijziging
Raming na wijziging
Realisatie
Baten
Lasten
Saldo
Baten
Lasten
Saldo
Baten
Lasten
Saldo
Programma
Bestuur en veiligheid in Doesburg
159.567
2.313.355
-2.153.788
284.567
2.468.505
-2.183.938
1.137.753
2.865.280
-1.727.527
Leefbaar en duurzaam Doesburg
3.911.982
6.571.949
-2.659.967
4.175.646
6.410.550
-2.234.904
4.211.271
6.667.001
-2.455.731
Wonen, werken en recreëren in Doesburg
789.949
1.458.579
-668.630
596.294
1.573.224
-976.930
2.637.834
3.051.216
-413.382
Zorg in Doesburg
5.034.331
20.805.502
-15.771.171
4.791.223
23.031.394
-18.240.171
4.683.690
21.880.489
-17.196.799
Algemene dienst en financiën
305.058
5.374.790
-5.069.732
372.378
5.714.410
-5.342.032
545.580
6.161.786
-5.616.206
Totaal programma's
10.200.887
36.524.175
-26.323.288
10.220.108
39.198.083
-28.977.975
13.216.128
40.625.772
-27.409.645
Algemene dekkingsmiddelen *1
Lokale heffingen
2.351.685
227.459
2.124.226
2.381.035
252.459
2.128.576
2.384.087
275.971
2.108.116
Algemene uitkeringen
22.894.891
0
22.894.891
26.506.891
0
26.506.891
27.137.635
0
27.137.635
Overige algemene dekkingsmiddelen
443.141
443.141
0
161.859
-161.859
341
341
Calculatieverschil/Vennootschapbelasting
0
0
0
0
20.000
-20.000
0
77.707
-77.707
Algemene dekkingsmiddelen
25.689.717
227.459
25.462.258
28.887.926
434.318
28.453.608
29.522.063
353.678
29.168.385
Onvoorzien
0
15.000
-15.000
0
15.000
-15.000
0
0
0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten
35.890.604
36.766.634
-876.030
39.108.034
39.647.401
-539.367
42.738.191
40.979.450
1.758.741
Toevoegingen en onttrekkingen reserves per programma
Bestuur en veiligheid in Doesburg
12.910
12.910
38.143
38.143
13.660
13.660
Leefbaar en duurzaam Doesburg
891.642
367.013
524.629
2.425.937
2.357.798
68.139
2.409.337
2.357.798
51.539
Wonen, werken en recreëren in Doesburg
0
431.500
521.000
-89.500
431.500
521.000
-89.500
Zorg in Doesburg
143.929
131.933
11.996
527.867
169.378
358.489
412.867
169.560
243.307
Algemene dienst en financiën
48.307
2.604
45.703
633.021
654.800
-21.779
846.747
659.800
186.947
Totaal mutatie reserves
1.096.788
501.550
595.238
4.056.468
3.702.975
353.493
4.114.110
3.708.157
405.953
Gerealiseerd resultaat
36.987.392
37.268.184
-280.792
43.164.502
43.350.376
-185.874
46.852.301
44.687.608
2.164.694
Ad.1: Dividend en het saldo van de financieringsfunctie behoren ook tot de algemene middelen maar zijn in programma 5 opgenomen. Vanwege de leesbaarheid is de aansluiting tussen deze tabel en de saldo's op de programma's in stand gehouden. In het hoofdstuk over algemene dekkingsmiddelen zijn deze onderdelen wel weergegeven.

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Analyse van het resultaat t.o.v. de begroting

Terug naar navigatie - Analyse van het resultaat t.o.v. de begroting

Algemene verwijzing naar de toelichting bij de programma's
Hoewel de toelichting op de afwijkingen van de baten en lasten per programma en op taakveld niveau onderdeel is van de jaarrekening 2022, is deze toelichting uit oogpunt van efficiency opgenomen bij de programma's in het jaarverslag van 2022. Deze toelichting op de afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting 2022 van de gemeente Doesburg treft u dan ook bij de programma's in het jaarverslag aan en wordt geacht ook onderdeel te zijn van deze jaarrekening die door de externe accountant is gecontroleerd.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien
Onvoorzien
Het verloop van de post onvoorzien is als volgt:
Post onvoorziene uitgaven
Bedrag
Post onvoorziene uitgaven (primitieve begroting)
15.000
Af: geraamde bedragen ten laste van post onvoorzien
0
Post onvoorziene uitgaven (na wijziging)
15.000
In 2022 is geen beroep gedaan op de begrote lasten voor onvoorziene gebeurtenissen.

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten
Overzicht van incidentele baten en lasten per programma
Baten
Lasten
Programma
Bestuur en veiligheid in Doesburg
mutatie reserves
26.750
diversen < € 15.000
13.528
Totaal Bestuur en veiligheid in Doesburg
26.750
13.528
Leefbaar en duurzaam Doesburg
mutatie reserves
2.284.737
2.357.798
subsidie Provincie Gelderland voor overdracht bodemtaken
50.000
gebouwen beheer
30.000
diverse projecten duurzaamheid
268.957
Grondexploitatie
1.848.064
1.458.636
diversen < € 15.000
13.579
Totaal Buitenruimte van Doesburg
4.182.801
4.128.970
Wonen, werken en recreëren in Doesburg
Centrum Beinum
28.245
58.605
Canon Doesburg
20.000
Openbare inrichting Halve Maanweg
200.000
200.000
mutatie reserves
431.500
521.000
diversen < € 15.000
3.500
Totaal Wonen, werken en recreëren in Doesburg
659.745
803.105
Zorg in Doesburg
diversen < € 15.000
21.100
Energietoeslag
1.141.059
mutatie reserves
268.938
169.560
Totaal Zorg in Doesburg
268.938
1.331.719
Algemene dienst en financiën
mutatie reserves
798.439
659.800
diversen < € 15.000
12.735
12.735
Totaal Algemene dienst en financiën
811.174
672.535
Totaal incidentele baten en lasten
5.949.408
6.949.856

Toelichting incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting incidentele baten en lasten

Hieronder is een toelichting opgenomen op incidentele baten en lasten > € 15.000 en m.u.v. de mutatie in de reserves.            
            
Programma Leefbaar en duurzaam Doesburg            

  • Subsidie Provincie Gelderland voor overdracht bodemtaken: Als de Omgevingswet in werking treedt, dragen provincies een aantal bodemtaken over naar de gemeenten. Ter voorbereiding heeft de gemeente subsidie ontvangen van provincie. 
  • Gebouwen beheer: Om het vastgoedbeheer te professionaliseren zijn incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld.    
  • Projecten duurzaamheid: Voor de energietransitie lopen diverse projecten t.b.v. energiebesparing, opwekking en duurzame warmte.            
  • Grondexploitatie: De resultaten van grondexploitatie zijn niet meegenomen in de reguliere programma begroting en worden als incidenteel aangemerkt.            
             

Programma Wonen, werken en recreëren in Doesburg      

  • Centrum Beinum: Kosten ivm het project om het centrum van Beinum te ontwikkelen tot een volwaardig hart van Beinum.        
  • Canon Doesburg: bij de resultaatbestemming 2021 is besloten een bijdrage te verlenen aan het project om een canon van Doesburg te realiseren.
  • Openbare inrichting Halve Maanweg: Een integrale gebiedsgerichte aanpak waarbij het gaat om herbestemming, transformatie of sloop van leegstaande of leegkomende gebouwen, gecombineerd met een aanpak van de openbare ruimte en passend in een actuele visie op de ontwikkeling van het gebied. Voor dit project is subsidie ontvangen van de provincie Gelderland die doorgestort is naar de Stichting Woonservice IJsselland.          

Programma Zorg in Doesburg        

  • Energietoeslag: In 2022 is aan huishoudens met een inkomen tot 120% van het bestaansminimum de energietoeslag uitbetaald. Daarmee werden ze geholpen met het betalen van de energierekening. Via het gemeentefonds zijn wij gedeeltelijk gecompenseerd voor deze lasten.            

Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves

Terug naar navigatie - Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
Toevoeging
Onttrekkingen
Programma
Bestuur en veiligheid in Doesburg
12.910
Leefbaar en duurzaam Doesburg
124.600
Zorg in Doesburg
143.929
Algemene dienst en financiën
48.307
0
329.746
De muaties betreffen de onttrekkingen aan de reserve kapitaalslasten die worden ingezet ter dekking van afschrijvingslasten van activa.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Lokale heffingen
De gemeente Doesburg kent de volgende niet-bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
Realisatie 2022
Raming 2022 na wijziging
Raming 2022 primitief
Onroerende zaakbelasting
2.249.646
2.249.505
2.220.155
Toeristenbelasting
321.798
408.006
408.006
Precariobelasting
26.442
24.862
24.862
Roerende zaakbelasting
3.202
1.820
1.820
Hondenbelasting
51.558
54.127
54.127
Reclamebelasting
53.239
50.721
50.721
Totaal
2.705.885
2.789.041
2.759.691
Deze heffingen zijn tot de aangegeven bedragen verwerkt in de jaarrekening 2022
Algemene uitkering
De verantwoorde uitkering uit het Gemeentefonds is gebaseerd op de betaalspecificatie waarin ook de decembercirculaire 2022 is verwerkt.
Realisatie 2022
Raming 2022 na wijziging
Raming 2022 primitief
Algemene uitkering 2022
26.996.962
26.506.891
22.894.891
Algemene uitkering 2021*)
140.477
Algemene uitkering 2020*)
195
Totaal
27.137.634
26.506.891
22.894.891
*) Betreft verrekening eerdere uitkeringsjaren
In de decembercirculaire is een voorschot opgenomen voor de energietoeslag 2023 (€305.000)
Dividend
Verantwoord zijn de volgende dividenden:
Realisatie 2022
Raming 2022 na wijziging
Raming 2022 primitief
BNG
62.955
Alliander
145.611
Circulus-Berkel
Totaal
208.567
217.850
247.850
Het in de jaarrekening opgenomen dividend betreft het dividend over het boekjaar 2021 van de betreffende deelneming en nog te ontvangen dividendbelasting over 2020.
Saldo financieringsfunctie
Realisatie 2022
Raming 2022 na wijziging
Raming 2022 primitief
Baten
134.525
56.616
56.616
Lasten
16.444
0
0
Totaal rente resultaat
118.081
56.616
56.616
In 2022 is een grootboeklening van het Rijk afgelost. Het verschil tussen de boekwaarde en de uitkering is als rente baat verantwoord.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Activa en Passiva

Terug naar navigatie - Activa en Passiva

In de balans worden naast de cijfers per balansdatum tevens de cijfers van de balans van het vorige begrotingsjaar opgenomen.

ACTIVA
31-12-2022
31-12-2021
Vaste activa
Materiële vaste activa
26.041.646
22.816.498
Investeringen met een economisch nut:
8.584.574
6.744.548
Investeringen met een economisch nut, waarvoor een heffing kan worden geheven
8.664.865
8.556.657
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
8.792.206
7.515.293
(de vergelijkende cijfers 2021 voor investering met een economisch nut en maatschappelijk nut zijn door herrubricering aangepast)
Financiële vaste activa
4.931.012
5.138.306
Kapitaalverstrekkingen aan:
- deelnemingen
101.430
101.430
Leningen aan:
- woningbouwcorporaties
1.062.226
1.140.210
- deelnemingen
757.080
757.080
Overige langlopende leningen u/g
3.010.276
3.139.586
(de vergelijkende cijfers 2021 voor kapitaalverstrekkingen en leningen zijn door herrubricering aangepast)
Totaal vaste activa
30.972.658
27.954.804
Vlottende activa
Voorraden
-497.611
150.027
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
-497.611
150.027
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
9.888.549
5.928.619
Vorderingen op openbare lichamen
3.770.385
2.544.995
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
5.294.340
2.649.248
Rekening courantverhouding met niet financiële instellingen
246.654
Overige vorderingen
577.169
734.376
Liquide middelen
478.127
485.328
Kas- en banksaldi
478.127
485.328
Overlopende activa
1.515.635
2.902.254
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel uitgesplitst naar de nog te ontvangen bedragen van :
- overige Nederlandse overheidslichamen
151.838
- overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen
1.515.634,54
2.750.417
Totaal vlottende activa
11.384.700
9.466.228
TOTAAL GENERAAL
42.357.358
37.421.032
Recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969.
PASSIVA
31-12-2022
31-12-2021
Vaste Passiva
Eigen vermogen
27.368.066
25.609.324
Algemene reserve
4.491.463
3.574.087
Bestemmingsreserves
20.711.908
18.351.680
Gerealiseerde resultaat
2.164.694
3.683.557
Voorzieningen
2.770.721
1.689.234
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
724.711
83.269
Voorzieningen ter egalisering van kosten
785.405
458.037
Voorzieningen bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor heffing geheven
1.260.604
1.147.928
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
2.400.000
Onderhandse leningen van:
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen
2.400.000
Waarborgsommen
Totaal vaste passiva
32.538.787
27.298.558
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
4.968.860
4.213.134
Banksaldi
Overige schulden
4.968.860
4.213.134
Overlopende passiva
4.849.711
5.909.340
Verpichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergeljkbaar volume
707.364
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren uitgesplitst naar de bedragen van:
- het Rijk
3.867.723
4.383.804
- Overige Nederlandse overheidslichamen
90.230
828.033
Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen
184.394
697.503
Totaal vlottende passiva
9.818.571
10.122.474
TOTAAL-GENERAAL
42.357.358
37.421.032
Gewaarborgde geldleningen / garantstellingen
1.953.917
2.211.872

Waarderingsgrondslagen

Terug naar navigatie - Waarderingsgrondslagen

Waarderingsgrondslagen

Terug naar navigatie - Waarderingsgrondslagen

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) daarvoor geeft.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
De waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn.

Personeelslasten worden toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeid gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin de uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken.

Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijv. bij reorganisaties) dient wel een voorziening te worden gevormd mits aan de voorwaarden daartoe wordt voldaan.

Tenzij anders aangegeven zijn alle bedragen vermeld in euro’s.

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. De kosten van onderzoek en ontwikkeling mogen in maximaal 5 jaar worden afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling vangt aan na afsluiting van het geïnvesteerde bedrag. Afsluitkosten van opgenomen geldleningen mogen worden afgeschreven in de looptijd van de betrokken geldlening. Immateriële vaste activa mogen in maximaal 5 jaar worden afgeschreven. (De gemeente Doesburg heeft geen immateriële vaste activa op de balans geactiveerd.)

Materiële vaste activa
Artikel 35 BBV beschrijft het onderscheid tussen:
1)  Investeringen met (beperkt) economisch nut;
2)  Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven;
3)  Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut.

Ad 1) Investeringen met (beperkt) economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt over het saldo afgeschreven.

Ad 2) Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht. Conform artikel 62 lid 3 wordt de voorzieningen vervangingsinvesteringen riolering  (ex. artikel 44 lid 1 sub d) eveneens in mindering gebracht op de betreffende investeringen; in dergelijke gevallen wordt over het saldo afgeschreven.

Ad 3) Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging– of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden conform artikel 62 lid 2 BBV op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt  het saldo afgeschreven. Het afschrijvingsbeleid wordt toegepast conform de door de raad vastgestelde financiële verordening. In deze verordening is in artikel 9 - en de daarbij behorende bijlage - de waardering & afschrijving van vaste activa opgenomen.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Indien nodig is hierop een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht. Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt mocht dalen tot onder de verkrijgingprijs zal afwaardering plaatsvinden. (De actuele waarde ligt in de gemeente Doesburg ruim boven de verkrijgingprijs.)

Vlottende activa

Voorraden
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingprijs. De vervaardigingprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en administratie- en beheerskosten. Winsten uit de grondexploitaties worden slechts genomen indien en voor zover deze met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd kunnen worden aangemerkt. Daarbij wordt de voorgeschreven percentage of completion-methode toegepast. Verliezen in de grondexploitaties worden genomen middels het vormen van een voorziening op het moment dat het verlies zich aandient.

Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor de verwachte oninbaarheid is hierop een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt bepaald op basis van geschatte kans op inning. 

Liquide middelen
Deze activa worden tegen de nominale waarde opgenomen.

Recht op verliescompensatie VpB
Het recht op verliescompensatie per einde boekjaar krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 wordt (buiten de tellingen) opgenomen onder de activa-kant van de balans.

Vaste Passiva

Reserves
De (bestemmings)reserves zijn gevormd c.q. ingesteld op basis van daartoe door de raad genomen besluiten. De vermeerderingen en de verminderingen die ten gunste respectievelijk ten laste van deze (bestemmings)reserves zijn verantwoord, zijn eveneens gebaseerd op daartoe strekkende raadsbesluiten (veelal vastgelegd in oorspronkelijke begroting en/of begrotingswijzigingen).

Voorzieningen
De voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. Op basis van relevante notities van de commissie BBV dient aan ingestelde voorzieningen, die strekken ter egalisering van lasten over een aantal begrotingsjaren, een door de raad vastgesteld actueel beheerplan ten grondslag te liggen.

Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente-typische looptijd van één jaar of langer.

Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. De vlottende schulden hebben in principe een rente-typische looptijd van korter dan één jaar.

Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente Doesburg zijn gewaarborgd, is onder de passiva-kant van de balans (buiten de telling) het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Dit wordt toegelicht bij de niet uit de balans blijkende verplichtingen.

Eigen bijdrage WMO
Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding, zorg in natura of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen. Voor de gemeente Doesburg gaat het hier om een onzekerheid van € 120.381.

Toelichting op de balans

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans

ACTIVA

Terug naar navigatie - ACTIVA

Aan de activa zijde van de balans staan de bezittingen van de gemeente vermeld.  Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen vaste en vlottende activa.

VASTE ACTIVA

Terug naar navigatie - VASTE ACTIVA

Onder de vaste activa worden afzonderlijk opgenomen de immateriële, de materiële en de financiële vaste activa.

Materiële vaste activa met een economisch nut
Boekwaarde 1-1-2022
Investeringen
Desinvesteringen
Afschrijvingen
Bijdragen van derden
Afwaardering
Boekwaarde 31-12-2022
Bedrijfsgebouwen
5.210.328
2.404.193
241.633
7.372.888
Gronden en terreinen
227.513
64
227.577
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
354.709
10.673
344.037
Machines, apparaten en installaties
433.783
367.092
61.626
516.788
222.460
Vervoermiddelen
44.419
16.546
27.873
Woonruimten
0
Overig
473.796
15.447
99.503
389.739
Totaal
6.744.548
2.786.796
0
429.982
516.788
0
8.584.574
Materiële vaste activa met een economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Boekwaarde 1-1-2022
Investeringen
Desinvesteringen
Afschrijvingen
Bijdragen van derden
Afwaardering
Boekwaarde 31-12-2022
Bedrijfsgebouwen
14.609
874
13.735
Gronden en terreinen
0
0
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
8.542.048
480.691
357.508
14.100
8.651.131
Totaal
8.556.657
480.691
0
358.383
14.100
0
8.664.865
Materiële vaste activa met een maatschappelijk nut
Boekwaarde 1-1-2022
Investeringen
Desinvesteringen
Afschrijvingen
Bijdragen van derden
Afwaardering
Boekwaarde 31-12-2022
Gronden en terreinen
0
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
7.515.293
1.537.381
141.600
118.868
8.792.206
Totaal
7.515.293
1.537.381
0
141.600
118.868
0
8.792.206
TOTAAL
22.816.497
4.804.867
0
929.964
649.755
0
26.041.645
Door herrubricering wijken de boekwaardes per 1-1-2022 op onderdelen af van de jaarrekening 2021. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van activa met een economisch nut naar activa met maatschappelijk nut. Daarnaast heeft er ook een verschuiving plaats gevonden tussen de soort activa. Daarbij gaat het vooral om een verschuiving van activa onder gronden en terreinen naar grond-,weg- en waterbouwkundige werken. Het totale saldo is wel gelijk aan de jaarrekening 2021.
Financiële vaste activa
Boekwaarde 1-1-2022
Investeringen
Desinvesteringen
Aflossingen
Afwaardering
Boekwaarde 31-12-2022
Kapitaalverstrekking aan:
Deelnemingen
101.430
101.430
Leningen aan:
0
Woningbouwcorporaties
1.140.210
77.984
1.062.226
Deelnemingen
757.080
757.080
Overige langlopende leningen
3.139.586
129.310
3.010.276
Totaal
5.138.306
0
0
207.294
0
4.931.012
Door herrubricering wijken de boekwaardes op onderdelen per 1-1-2022 af van de jaarrekening 2021. Het totale saldo is wel gelijk aan de jaarrekening 2021.

VLOTTENDE ACTIVA

Terug naar navigatie - VLOTTENDE ACTIVA

Onder de vlottende activa worden afzonderlijk opgenomen de voorraden, de uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar, de liquide middelen en de overlopende activa.

Voorraden

Terug naar navigatie - Voorraden

 

  Saldo 31-12-2021 Saldo 31-12-2022
Voorraad 150.026 -497.611

 

De voorraad betreft de bouwgrond in exploitatie. Een toelichting op de grondexploitatie is opgenomen in de paragraaf grondbeleid.

Onderstaand overzicht geeft inzicht in de mutaties in 2022.

Omschrijving
2021
2022
Onderhanden werken:
Beinum-West
-148.849
10.462
Koppelweg 20 en 22
298.875
-508.072
Af: Risicovoorziening Grondexploitatie(s)
0
0
Boekwaarde onderhanden werk
150.026
-497.611
Totaal boekwaarde voorraden
150.026
-497.611
Het verloopoverzicht van de complexen is als volgt:
Beinum-West
Koppelweg 20-22
Totaal
Boekwaarde 01-01-2022
-148.849
298.875
150.026
Vermeerderingen
193.636
122.309
315.944
Verminderingen
-104.007
-1.249.000
-1.353.007
Winstneming
69.681
319.744
389.425
Boekwaarde 31-12-2022
10.461
-508.072
-497.612
Nog te verwachten kosten
54.000
288.816
342.816
Nog te verwachten verkoopopbrengst
-66.300
-
-66.300
Nog te realiseren winst
1.839
219.256
221.096
Geraamde eindresultaat
115.625
539.000
654.626
m2 verkocht in 2022
528
2.435
2.963
m2 nog te verkopen
600
-
600
Totaal
1.128
2.435
3.563
De raming van kosten en opbrengsten is gebaseerd op de laatst vastgestelde grondexploitaties, rekening houdend met de meest actuele prognoses nog te maken kosten.

Uitzettingen korter dan één jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen korter dan één jaar

  

Soort vordering
Gecorrigeerd saldo 31-12-2021
Saldo per 31-12-2022
Voorziening oninbaarheid
Gecorrigeerd saldo 31-12-2022
Vorderingen op openbare lichamen
2.544.995
3.770.385
3.770.385
Overige vorderingen
734.376
1.323.919
746.750
577.169
Rekening courant verhouding met niet financiële instellingen
246.654
246.654
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een looptijd korter dan 1 jaar
2.649.248
5.294.340
5.294.340
Totaal
5.928.619
10.635.299
746.750
9.888.549
De vordering op openbare lichamen bestaan uit:
Saldo 01-01-2022
2022
BTW compensatiefonds
2.201.848
2.250.760
Overige vorderingen op openbare lichamen
343.147
1.519.625
Boekwaarde per 31 december
2.544.995
3.770.385
De post overige vorderingen bestaat vooral uit algemene en belastingdebiteuren en debiteuren bijstandsverlening. Voor deze vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren gevormd. De voorziening dubieuze debiteuren is ultimo 2022 als volgt opgebouwd:
Omschrijving voorziening
Bedrag
Algemene- en belastingdebiteuren
130.486
Debiteuren bijstandsverlening
616.264
Totaal
746.750

Liquide middelen

Terug naar navigatie - Liquide middelen

 

Saldo 2021
Saldo 2022
Liquide middelen
€ 485.328
€ 478.127
De liquide middelen kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Omschrijving
2021
2022
Banksaldi
483.426
475.907
Kassaldi
1.902
2.221
Saldo per 31 december
485.328
478.127
De liquide middelen betreffen direct opeisbare tegoeden.
Gemeenten zijn verplicht om overtollige middelen aan te houden in ’s Rijks schatkist. Er is echter wel een drempelbedrag van toepassing van €1.000.000. In onderstaand overzicht is de ruimte onder het drempelbedrag weergegeven en het gemiddelde saldo per kwartaal dat aangehouden is op de rekening schatkistbankieren.
Kwartaal 1
Kwartaal 2
Kwartaal 3
Kwartaal 4
Kwartaalcijfer op dag basis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen.
295
335
630
550
Gemiddeld saldo op rekening schatkistbankieren
1709
6380
9683
5919
Bedragen x €1.000

Overlopende activa

Terug naar navigatie - Overlopende activa

De overlopende activa kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Omschrijving
2021
2022
Nog te ontvangen bedragen
1.304.083
847.411
Vooruit betaalde bedragen
1.446.335
668.224
Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
151.838
Boekwaarde per 31 december
2.902.256
1.515.635

Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamen

Terug naar navigatie - Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel en van derden verkregen middelen Overige Nederlandse overheidslichamen

In onderstaande staande tabel wordt onderscheid gemaakt in de ontvangen voorschotbedragen van het rijk en van overige Nederlandse overheidslichamen.

Ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel
Saldo 1/1/2022
Vermeerderingen
Verminderingen
Saldo 31/12/2022
Vrz. Brede impuls Combinatiefuncties
26.476
26.476
0
Vrz. Uitvoering Landschapsbeleid Doesburg
12.474
12.474
0
Algemeen Milieubeleid( Warmtetransitie)
4.888
4.888
0
Cultuur- en erfgoedpact Achterhoek 2017-2020
108.000
108.000
0
Totaal
151.838
0
151.838
0

PASSIVA

Terug naar navigatie - PASSIVA

Aan de passiva kant staan de schulden en het eigen vermogen van de gemeente vermeld. Onderscheid wordt gemaakt tussen vaste en vlottende passiva.

VASTE PASSIVA

Terug naar navigatie - VASTE PASSIVA

Onder de vaste passiva worden afzonderlijk opgenomen het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden, met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Eigen vermogen

Terug naar navigatie - Eigen vermogen

Reserves kunnen worden onderverdeeld in de Algemene reserves en in bestemmingsreserves. Met het nog te bestemmen resultaat over het begrotingsjaar vormen de reserves samen het eigen vermogen van de gemeente. Onderstaand is een totaaloverzicht van de reserves opgenomen. Per reserve is een toelichting opgenomen in deze jaarrekening bij het onderdeel Toelichting reserves, voorzieningen en van derden verkregen middelen. Hierin wordt de aard en reden van iedere (bestemmings)reserve toegelicht.

Het Eigen vermogen kan als volgt gespecificeerd worden:
Eigen Vermogen
Saldo 01-01-2022
Saldo 31-12-2022
Algemene reserve
3.574.087
4.491.463
Bestemmingsreserves
18.351.680
20.711.908
Nog te bestemmen resultaat*)
3.683.557
2.164.694
Saldo per 31 december
25.609.324
27.368.066
*) resultaat voor bestemming
Algemene Reserve
Saldo 01-01-2022
Resultaatbestemming 2021
toevoeging
onttrekking
Saldo 31-12-2022
Totaal algemene reserve
3.574.087
3.683.557
2.766.180
4.491.463
Bestemmingsreserves
Saldo 01-01-2022
Resultaatbestemming 2021
toevoeging
onttrekking
Saldo 31-12-2022
Arbeidsvoorwaardenmaatregelen
29.046
5.104
2.500
31.650
Kapitaallasten
16.096.365
633.941
329.746
16.400.560
Mobiliteitsfonds parkeercapaciteit
90.623
20.000
110.623
Openbare verlichting
8.257
83.941
83.941
8.257
Huisvesting onderwijs (IHP)
142.024
32.122
174.146
Vervanging speeltoestellen
37.471
407
37.878
Reserve BUIG-budget (inkomensdeel WWB)
800.000
100.000
179.000
721.000
Groot onderhoud kapitaalgoederen (tijdelijk)
52.640
16.600
69.240
Reserve overgehevelde middelen
574.500
1.094.000
574.500
1.094.000
Reserve Digitaal Werken
54.535
54.535
Reserve wachtgeldverplichtingen
566.696
178.243
388.453
Reserve SW bedrijven
37.438
37.438
Reserve Wegen
767.909
767.909
Rehabilitatie van Wegen
466.219
350.000
816.219
Totaal bestemmingsreserve
18.351.680
0
3.708.157
1.347.930
20.711.908

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen worden gevormd wegens:

1. Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs valt in te schatten;
2. Op de balansdatum bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs valt in te schatten;
3. Kosten die in een volgend dienstjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.

Voorzieningen moeten de benodigde omvang hebben van de achterliggende verplichtingen en risico’s. Ze mogen niet kleiner of groter zijn dan de verplichtingen of de risico’s, waarvoor ze zijn ingesteld. Om de toereikendheid van de voorzieningen te kunnen beoordelen is het noodzakelijk dat wordt beschikt over door de gemeenteraad vast te stellen beheerplannen, waaruit de benodigde omvang blijkt.

Deze plannen moeten regelmatig worden geactualiseerd. Indien bij een dergelijke actualisatie blijkt dat de voorziening niet meer op niveau is, dan moet door middel van extra dotaties de voorziening weer op peil worden gebracht. Blijkt dat de voorziening meer dan toereikend is, dan kan het te veel (vrijval/surplus) eenmalig ten gunste van de exploitatie worden afgeboekt. Beheerplannen moeten periodiek worden geactualiseerd. 

Onderstaand is een totaaloverzicht van de voorzieningen opgenomen. Per voorziening is een toelichting opgenomen in deze jaarrekening bij het onderdeel Toelichting reserves, voorzieningen en van derden verkregen middelen. Hierin wordt de aard en reden van iedere voorziening toegelicht.

Voorzieningen
Saldo 01-01-2022
vermeerderingen
verminderingen
Saldo 31-12-2022
Voor verplichtingen en risico's:
Wachtgeldverplichtingen
0
149.000
149.000
Pensioenen Wethouders
0
459.555
459.555
Onderhoud Turfhaven
83.269
21.887
105.156
Verlofsparen
0
11.000
11.000
83.269
641.442
0
724.711
Ter egalisatie van kosten:
Onderhoud gemeentegebouwen
458.037
390.391
63.023
785.405
458.037
390.391
63.023
785.405
Voor bijdragen aan toekomstige investeringen waarvoor heffing wordt geheven
Riolering middelen derden
1.147.928
26.214
1.121.714
Riolering vervangingsinvestering
0
152.989
14.100
138.890
1.147.928
152.989
40.313
1.260.604
Totaal voorzieningen
1.689.234
1.184.823
103.336
2.770.720

Vaste schulden

Terug naar navigatie - Vaste schulden
Leningen
Saldo 01-01-2022
vermeerderingen
verminderingen
Saldo 31-12-2022
Lening BNG (5 jaar 0,795%)
0
3.000.000
600.000
2.400.000
Totaal Leningen
0
3.000.000
600.000
2.400.000

VLOTTENDE PASSIVA

Terug naar navigatie - VLOTTENDE PASSIVA

Onder de vlottende passiva worden afzonderlijk opgenomen de netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan één jaar en de overlopende passiva.

Netto vlottende schulden

Terug naar navigatie - Netto vlottende schulden

De netto vlottende schulden zijn schulden met een oorspronkelijke looptijd korter dan één jaar.

Saldo 31-12-2021
Saldo 31-12-2022
Overige schulden
4.213.134
4.968.860
Totaal Overige schulden
4.213.134
4.968.860
De overige schulden > € 50.000 bestaan uit:
2021
2022
Crediteuren
3.388.625
3.906.926
Loonbelasting
307.041
317.754
BTW
85.295
260.090
Uitkering SoZa
217.875
232.510
Loonheffing soza uitkeringen
78.097
97.224
WAO premie gemeentepersoneel
50.868
51.848
Afdracht ZVW -premies
56.584
58.144
Overig
28.749
44.364
Boekwaarde per 31 december
4.213.134
4.968.860

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva

De specificatie van de overlopende passiva treft u in de tabel hieronder.

Overlopende passiva
Saldo 01-01-2022
Saldo 31-12-2022
Vooruit ontvangen bedragen
50.537
58.649
Nog te betalen bedragen
521.220
544.721
Vooruit ontvangen van derden verkregen middelen
4.349.641
3.867.723
Overige overheidslichamen
828.033
90.230
Af te dragen rijksdeel vorderingen Soza
34.162
162.642
Fonds Culturele Doeleinden
125.746
125.746
Totaal
5.909.339
4.849.711
4.849.711
Toelichting op vooruitontvangen van derden:
Regeling
Saldo 31-12-2021
Vermeerderingen
verminderingen
Saldo 31-12-2022
GOA onderwijsachterstandenbeleid
260.745
322.585
527.036
56.294
H8 Sportakkoord
52.571
18.858
57.690
13.739
Spuk gelden sport
104.262
104.262
0
Kerkenvisie
25.000
25.000
Reg. Spec Uitk. Gem. hulp aan gedupeerden toeslagenproblematiek
2.049
2.049
C55 Energiebesparende maatregelen
0
314.894
37.750
277.144
C30 Algemeen Milieubeleid (Aardgasvrije wijk)
3.823.972
36.966
516.788
3.344.150
Algemeen Milieubeleid (Reductie energieverbruik)
12.942
12.942
0
Corona toegangsbewijs
16.675
16.675
NPO (Inhalen onderwijsvertragingen covid-gerelateerd)
14.268
41.935
36.712
19.491
diversen
12.495
12.495
compensatie verkiezingen (corona)
24.662
24.662
G10 Inburgering SZW
65.068
46.994
18.074
G13 Wet inburgering onderwijsroute
9.497
9.497
A13 ondersteuning ctb
42.277
42.277
H12 Preventieakkoord
11.224
5.049
6.175
Totaal Vooruitontvangen derden
4.349.641
863.303
1.345.222
3.867.722
Toelichting op vooruitontvangen van overige overheidslichamen:
Regeling
Saldo 31-12-2021
Vermeerderingen
verminderingen
Saldo 31-12-2022
Monumentenzorg
789.389
789.389
0
Ambulante middelen
38.644
38.644
Versterking wijkraden
64.320
12.735
51.585
Totaal Vooruitontvangen overige overheidslichamen
828.033
64.320
802.124
90.229

Waarborgen en garanties

Terug naar navigatie - Waarborgen en garanties

Hieronder volgt een overzicht van de verstrekte gemeentegaranties en waarborgen:

Naam geldnemer
Oorspronkelijk bedrag
Percentage waarvoor borg is verleend
Restantbedrag 31-12-2021
Restantbedrag 31-12-2022
Stichting Attent Zorggroep
1.719.754
100
186.872
63.917
Stichting van Weldadigheid
2.700.000
100
2.025.000
1.890.000
Totaal
4.419.754
2.211.872
1.953.917

Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen

Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende vorderingen en verplichtingen
  • In het verleden zijn gemeentegaranties verstrekt. De daaruit voortvloeiende vorderingen als gevolg van de gedwongen aflossing van de hypotheek, bedragen momenteel afgerond € 112.000. Deze vorderingen zijn niet opgenomen op de balans in verband met oninbaarheid.
  • Met Woonservice IJsselland is een langlopend huurcontract afgesloten voor de huur van De Linie 4. Het contract heeft een looptijd tot en met 30-06-2034 met een jaarlijkse huurverplichting van € 97.700.
  • Verlofsaldo ultimo betreft 8.450 uren, omgezet naar een financiële waarde betreft dit € 211.465.

Overzicht kredieten

Terug naar navigatie - Overzicht kredieten

Financieel overzicht kredieten

Terug naar navigatie - Financieel overzicht kredieten
Overzicht restant kredieten
Begroot
Realisatie t/m vrgnd jaar
Realisatie lopend jaar
Restant Saldo
Omschrijving
oorsprong jaar
lasten
baten
saldo
lasten
baten
saldo
lasten
baten
saldo
lasten
baten
saldo
Auto Pick-up 2022
2022
70.000
70.000
-
-
-
70.000
-
70.000
Skatebaan jongeren
2021
150.000
150.000
-
-
-
150.000
-
150.000
Project Flora 23
2022
60.000
60.000
-
492
492
59.508
-
59.508
Herinrichting bestuursvleugel Stadhuis
2018
245.000
245.000
219.188
219.188
23.449
23.449
2.363
-
2.363
Stadskantoor Leigraafseweg 8
2022
3.424.375
-
3.424.375
72.120
-
72.120
2.380.744
-
2.380.744
971.511
-
971.511
Digitale dienstverlening en digitaal werken
2019
100.000
100.000
99.929
99.929
-
-
72
-
72
ICT Omgevingswet
2020
85.000
85.000
73.508
73.508
-
-
11.492
-
11.492
HR automatisteringssysteem Motion 2022
2022
25.000
25.000
-
15.447
15.447
9.553
-
9.553
Belastingapplicatie 2022
2022
76.500
76.500
-
-
-
76.500
-
76.500
Revitalisering bedrijventerrein Beinum
2017
1.280.400
560.200
720.200
1.209.534
500.000
709.534
-
-
70.866
60.200
10.666
Rec Zomerweg, Eekstraat en nw Eekstraat
2017
2.918.000
418.000
2.500.000
2.807.922
418.333
2.389.589
14.978
14.978
95.100
-333
95.433
Reh.plan Angerlosew, Bingerdenseweg en Breedestr
2020
1.974.260
1.974.260
56.880
56.880
41.960
41.960
1.875.421
-
1.875.421
Rehabilitatieplan wegen 2020-2023
2020
1.537.166
1.537.166
34
34
-
-
1.537.132
-
1.537.132
Rehabilitatieplan oranjesingel
-
-
27.787
27.787
-27.787
-
-27.787
Rehabilitatieplan Koppelweg
2022
60.000
60.000
-
23.573
23.573
36.428
-
36.428
Beheersplan openbare verlichting 2017-2024
2017
2.411.506
-
2.411.506
683.444
-
683.444
220.235
-
220.235
1.507.827
-
1.507.827
Uitv.beleidsplan spelen,bewegen en ontmoeten
2018
90.000
90.000
16.863
16.863
-
-
73.138
-
73.138
Investering riolering 2021 (AT 40 jaar)
2020
2.089.832
2.089.832
355.052
355.052
-198.610
-198.610
1.933.391
-
1.933.391
Investering riolering 2021 (AT 15 jaar)
2020
40.924
40.924
-
-
-
40.924
-
40.924
Investering riolering 2021 (AT 5 jaar)
2020
87.459
87.459
114.184
114.184
7.784
7.784
-34.509
-
-34.509
Investering riolering 2022 (AT 40 jaar)
2022
60.000
60.000
-
46.535
4.250
42.286
13.465
-4.250
17.715
Investering riolering 2022 (AT 5 jaar)
2022
-
-
70.963
9.850
61.113
-70.963
-9.850
-61.113
De Ooi proeftuin aardgasloze wijk (RIJKSBIJDRAGE)
900.000
900.000
-
149.696
149.696
367.092
516.788
-149.696
383.212
383.212
-0
Herinr gebied rond PeGe woningen
2020
1.630.000
400.000
1.260.000
224.499
-
224.499
620.713
98.068
522.646
814.788
301.932
512.855
Vitale Binnenstad
4.400.000
-
4.400.000
1.461.570
-
1.461.570
874.571
-
874.571
2.063.859
-
2.063.859
Groen, spelen en water Naar buiten in Beinum
2020 en 2021
1.700.000
1.700.000
227.143
227.143
196.226
196.226
1.276.631
-
1.276.631
Project Koppelweg 14 (Sluyswachter)
2018
129.100
126.967
2.133
128.788
173.012
-44.225
64
64
248
-46.045
46.294
Civiele kunstwerken 2022
2022
700.000
700.000
-
23.910
23.910
676.090
-
676.090
Verkeersveiligheidsplan
<2016
276.595
276.595
132.006
132.006
46.956
20.800
26.156
97.633
-20.800
118.433
Ontwikkelingen Turfhaven
128.307
128.307
167.262
125.000
42.262
-
-
-38.955
-125.000
86.045
Totaal
26.649.424
2.405.167
24.274.257
8.199.620
1.216.345
6.983.275
4.804.868
649.755
4.155.113
13.674.936
539.066
13.135.870

Kleurenstatus investeringen

Terug naar navigatie - Kleurenstatus investeringen

Kleurenstatus investeringen

Terug naar navigatie - Kleurenstatus investeringen

Toelichting reserves, voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting reserves, voorzieningen

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves

Algemene reserve
Opvang van incidentele tegenvallers c.q. het beschikbaar hebben van weerstandsvermogen (bufferfunctie).

BR Arbeidsvoorwaardenmaatregelen:
Dekking van incidentele uitgaven als gevolg van arbeidsvoorwaarden maatregelen, zoals Vut, ouderschapsverlof, seniorenverlof, arbeidsknelpunten en beloningsdifferentiatie. De reserve kan alleen worden aangewend indien daarover overeenstemming is bereikt met het Georganiseerd Overleg (GO). [De rol van het GO is inmiddels overgenomen door de OR.]. De structurele toevoeging is jaarlijks € 5.104.

BR Kapitaallasten:
Reserve ter dekking van de jaarlijkse kapitaallasten die voortvloeien uit investeringen. Aangezien er aan bestemmingsreserves geen bespaarde rente wordt toegevoegd, dekt deze bestemmingsreserve feitelijk de afschrijvingslasten van investeringen af.

BR Mobiliteitsfonds parkeercapaciteit:
Dekking van toekomstige uitgaven voor parkeerfaciliteiten. De voeding vindt plaats door stortingen in dit fonds bij de aanvraag van relevante omgevingsvergunningen.

BR Openbare verlichting:
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met de openbare verlichting.

BR Huisvesting onderwijs (IHP):
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met het basisonderwijs. De structurele toevoeging is jaarlijks € 20.845 en daarnaast worden de huurinkomsten van de integrale kindcentra toegevoegd aan deze reserve.

BR Vervanging speeltoestellen:
Reserve ter dekking van de (vervangings) investeringen in verband met speeltoestellen geplaatst op openbare speelvoorzieningen. De structurele toevoeging is jaarlijks € 413.

BR BUIG-budget (Inkomensdeel WWB):
De bestemmingsreserve BUIG (Bundeling Uitkering Inkomensvoorziening Gemeenten) is bedoeld om tekorten op het inkomensdeel (WWB) geheel of gedeeltelijk af te dekken. Toekomstige positieve saldo's worden ten gunste van deze reserve gebracht, negatieve saldo's worden hieraan onttrokken. Deze bestemmingsreserve is in 2013 ingesteld. Bij de vaststelling van de nota reserves en voorzieningen in november 2019 heeft de raad besloten er een plafond aan te verbinden van €800.000.

BR Overgehevelde middelen:
Deze reserve is bedoeld om middelen die bij de najaarsnota worden overgeheveld naar een volgend jaar te egaliseren. Hierdoor wordt voorkomen dat het resultaat in beide jaren een verkeerd beeld geeft.

BR Digitaal Werken:
Voor de verdere realisatie van het programma 'digitaal werken en dienstverlenen' is bij de bestemming van het resultaat in het kader van de jaarrekening 2017 deze reserve ingesteld. Het restant van deze reserve is bestemd voor een onderzoek naar het borgen van de ICT samenwerking voor de toekomst. Daarnaast wordt deze reserve ingezet voor onderzoek naar de bedrijf continuïteit (bij een cyberaanval of ander ICT veiligheidsincident).

BR Rehabilitatie van wegen:
Bij de vaststelling van de nota reserves en voorzieningen in november 2019 heeft de raad besloten om deze reserve in te stellen. De bestemmingsreserve is bedoeld om het overschot op het begrotingsbudget rehabilitaties wegen - dat bestemd is voor kapitaallasten in verband met investeringskredieten – te reserveren. Ook de vergoedingen voor degeneratie(kosten) van wegen, die worden ontvangen van nutsbedrijven in verband met door hen uitgevoerde graafwerkzaamheden, worden aan deze bestemmingsreserve toegevoegd. De ruimte in de bestemmingsreserve wordt betrokken bij de uitwerking van investeringsplannen voor rehabilitaties.

BR Groot onderhoud kapitaalgoederen:
In afwachting van het beheerplan is de voorziening in 2019 omgezet naar een bestemmingsreserve.  Er is een geactualiseerd onderhoudsplan opgesteld dat naar verwachting  in Q2 2023 door de Raad kan worden vastgesteld. De bestemmingsreserve wordt dan omgezet in een voorziening.

BR Wachtgeldverplichting:
Bij de jaarrekening 2021 is de voorziening wachtgeld opgeheven omdat het niet voldeed aan de uitgangspunten van het BBV. De vrijgevallen middelen zijn overgeheveld naar een bestemmingsreserve. Omdat twee wethouders uit het oude college niet zijn teruggekomen na de verkiezingen mag er weer een voorziening worden gevormd. In 2022 is € 178.000 onttrokken waarvan € 149.000 is gestort in de voorziening.

BR Wegen:
Vanwege het ontbreken van een actueel beheerplan is de voorziening wegen bij de jaarrekening 2021 omgezet naar een bestemmingsreserve. De middelen worden ingezet om de kosten voor groot onderhoud van de wegen te dekken.

BR SW bedrijven:
Bij de jaarrekening 2021 is besloten een bestemmingsreserve SW bedrijven in te stellen om de compensatie voor omzetverlies bij SW-bedrijven in 2023 (gedeeltelijk) te kunnen dekken.

BR Overgehevelde middelen:
Reservering van begrote middelen die in het verslag jaar niet tot uitgaven/lasten hebben geleid en in het volgende jaar worden ingezet.

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Vrz. Wachtgeldverplichtingen wethouders:
Voorziening ter dekking wachtgeldverplichtingen van wethouders.

Vrz. Pensioenen wethouders:
Voorziening voor de verplichting die de gemeente heeft voor de  uitbetaling van pensioenen. De pensioenverplichtingen zijn grotendeels ondergebracht bij een pensioenuitvoerder.

Vrz. Onderhoud Turfhaven:
Deze voorziening is ingesteld om het nodige onderhoud en vervangingsinvesteringen te kunnen bekostigen aan de Turfhaven (inclusief camperplaatsen). Daarom wordt elk jaar een bedrag gedoteerd.

Vrz. verlofsparen:
Deze voorziening geeft de verplichting weer voor werknemers die verlof sparen om in diverse levensfasen extra verlof op te nemen of om eerder te stoppen met werken. 

Vrz. Onderhoud gemeentegebouwen:
Voorziening ter dekking van de onderhoudskosten van de gemeentegebouwen.

Vrz. Riolering middelen derden:
Deze voorziening dient ter egalisatie van de tarieven. Jaarlijkse tekorten of overschotten worden verrekend met de voorziening.

Vrz. Vervangingsinvesteringen riolering:
Jaarlijks mag op basis van het vGRP (Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan) een bedrag worden gespaard voor vervangingsinvesteringen op het gebied van de riolering.

Kleurenstatus reserves

Terug naar navigatie - Kleurenstatus reserves

Kleurenstatus reserves

Terug naar navigatie - Kleurenstatus reserves

Kleurenstatus voorzieningen

Terug naar navigatie - Kleurenstatus voorzieningen

Kleurenstatus voorzieningen

Terug naar navigatie - Kleurenstatus voorzieningen

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

Rechtmatigheid

Terug naar navigatie - Rechtmatigheid

Inleiding.
In het kader van de jaarrekening 2022 is mede op basis van artikel 23 van de financiële verordening een plan van aanpak vastgesteld met betrekking tot de uitvoering van de (verbijzonderde) interne controle op de rechtmatigheid van de jaarrekening 2022.

Werkgroep rechtmatigheid.
De (verbijzonderde) interne rechtmatigheidscontrole is in onze gemeente opgedragen aan de  werkgroep rechtmatigheid. De werkgroep verricht de interne controle werkzaamheden vanuit het door de raad t.b.v. de accountantscontrole van de jaarrekening vastgestelde controleprotocol met het bijbehorende normenkader, waarin o.a. een gedetailleerde inventarisatie van relevante externe en interne wet- en regelgeving is opgenomen.

Rechtmatigheidscontrole.
Bij een rechtmatigheidscontrole wordt op basis van een toetsingskader beoordeeld of financiële beheershandelingen (bijvoorbeeld het verstrekken van een subsidie, het verstrekken van een bijstandsuitkering  of het opleggen van een belastingaanslag) die ten grondslag liggen aan de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving tot stand zijn gekomen. De interne (verbijzonderde) rechtmatigheidscontrole van de in het normenkader opgenomen interne regelgeving is in ieder geval van toepassing op raadsbesluiten / verordeningen met een minimaal financieel gevolg van € 40.000. Verordeningen die een lagere financiële impact hebben worden steekproefsgewijs aan een IC onderworpen. Collegebesluiten vallen overigens in principe buiten de rechtmatigheidscontrole.

Rapport van bevindingen.
De controles, bevindingen en aanbevelingen worden gedocumenteerd. Voor zover de bevindingen daartoe aanleiding geven, worden zo nodig voorstellen tot verbetering en/of herstel worden gedaan.

In 2022 zijn intern voor de navolgende processen VIC's uitgevoerd met daarbij vermeld de kwalificatie van de aangetroffen fouten:

Onderwerp: Financiële kwalificatie van de aangetroffen fouten:
Legestarieven open wave Geen
Hondenbelasting nihil
Toeristenbelasting nihil
Parkeerbelasting (vergunningen) nihil
Precariobelasting niet significant
Kwijtscheldingsbeleid nihil
Reclamebelasting nihil
Marktgeld nihil
Afschrijvingsbeleid (artikel 9 van de financiële verordening) nihil
Treasury (artikel 15 van de financiële verordening) nihil
Europese aanbestedingsregels € 1.536.000
Prestatielevering inkopen nihil
Stamgegevens salarissysteem Geen
Salarissen niet significant
Loonkostensubsidie nihil
Algemene bijstand, IOAW, IOAZ, Bbz en bijzondere bijstand Afgerond € 16.000
Wmo nihil
Jeugdhulp nihil

 

Toelichting:

Europese aanbestedingsregels
Bij 17 crediteuren (niet Europees aanbesteed) is een overschrijding van de grensbedragen voor Europese aanbesteding geconstateerd. De betreffende in de jaarrekening 2022 verantwoorde lasten hebben een omvang van afgerond € 1.536.000 en dragen derhalve een onrechtmatig karakter. 

Algemene bijstand, IOAW, IOAZ, Bbz en bijzondere bijstand
Binnen de laatste kwartaalcontrole 2022 werd een financiële tekortkoming vastgesteld in een uitkering levensonderhoud met een kostendelersnorm. Het betrof een alleenstaande vrouw met twee inwonende kinderen. Er werd binnen deze uitkering een kostendelersnorm toegepast. Per 1 juli 2022 werd de kostendelersnorm met terugwerkende kracht naar de norm alleenstaande omgezet op grond van een motie van de raad. Vooruitlopend op de wetswijziging per 1 januari 2023 besloot de raad namelijk al per 1 juli 2022 toepassing te geven aan deze wijziging. Bij betrokkene werd per 1 juli 2022 de kostendelersnorm zodoende gewijzigd in de norm alleenstaande. Dit werd aan betrokkene per beschikking d.d. 3 oktober 2022 schriftelijk bevestigd. De raad is echter niet bevoegd om vooruitlopend op wetswijzigingen alvast (eerder dan de vastgestelde datum) toepassing te geven aan een wetsbesluit. Mits in de wet hier specifiek toestemming voor is gegeven. Bij de wijziging van de kostendelersnorm is dit echter niet het geval. Betekent een onrechtmatige verstrekking van te veel bijstand ad € 1.888,80 inclusief vakantiegeld. Vervolgens zijn alle omzettingen van de kostendelersnorm beoordeeld die hebben geleid tot dezelfde wijziging c.q. aanpassing per 1 juli 2022 in plaats van de wetswijziging per 1 januari 2023. Onderliggende reden hiervoor dat anders een extrapolatie naar de massa moet plaatsvinden, met het risico dat de financiële tekortkoming veel hoger uitvalt. In totaal zijn bij tien uitkeringen Participatiewet levensonderhoud per 1 juli 2022 de kostendelersnorm aangepast, waardoor betrokkenen een hogere uitkering ontvingen. Al deze klanten hebben hiertoe ook een beschikking ontvangen. Het totaalbedrag aan onrechtmatige verstrekking komt uit op € 16.283,83.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

In het kader van de begrotingsrechtmatigheid is voorgeschreven dat het college een toelichting opneemt in de jaarrekening voor de programma’s waar in werkelijkheid een nadelige afwijking ten opzichte van de begroting (inclusief wijzigingen) is ontstaan. In onderstaande tabel is te zien dat er is sprake van een begrotingsoverschrijding op vier van de vijf programma's. Onder de tabel is een toelichting voor de overschrijding van de lasten van de betreffende programma’s opgenomen.

Programma
Begroot
Realisatie
Saldo
Bestuur en veiligheid in Doesburg
2.469
2.865
-396
Leefbaar en duurzaam Doesburg
6.411
6.667
-256
Wonen, werken en recreëren in Doesburg
1.573
3.051
-1.478
Zorg in Doesburg
23.031
21.880
1.151
Algemene dienst en financiën
5.714
6.162
-448
Algemene dekkingsmiddelen
449
354
95
Totaal
39.647
40.979
-1.332
Programma 1 Bestuur en veiligheid in Doesburg
De lasten op programma 1 zijn € 396.000 hoger dan de geraaamd. De hoger gerealiseerde lasten betreffen o.a. de extra uitgaven voor de opvang van Oekraïnse vluchtelingen. Deze worden gedekt door een specifieke uitkering. Daarnaast is er bij de jaarrekening 2022 een storting gedaan in de voorziening wachtgeld. Dit is een technische correctie en wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve wachtgeld verplichting.
Programma 2 Leefbaar en duurzaam Doesburg
De lasten op programma 2 zijn € 256.000 hoger dan de geraaamd. Het gaat hierbij om de hogere lasten voor de stimulering sport en bewegen van € 115.000. Deze lasten worden grotendeels gedekt door een specifieke uitkering. Daarnaast zijn de verantwoorde lasten voor riolering € 285.000 hoger door een onjuiste verwerking van de mutatie in de voorziening riolering. De storting en onttrekking in de voorziening als saldo is verwerkt. Dit levert een verschil op aan de lasten kant van € 252.000.
Programma 3 Wonen, werken en recreëren in Doesburg
De gepresenteerde lasten op programma 3 zijn ca. € 1.478.000 hoger dan de geraamde lasten. Dit komt door een technische mutatie, de overboeking van de mutaties in de grondexploitaties naar de balans.
Programma 5 Algemene dienst en financiën
De lasten op programma 5 zijn € 447.000 hoger dan de geraamd. Dit wordt vooral veroorzaakt door hogere personeelslasten (€ 350.000) vanwege inhuur en hogere kosten voor automatisering. De dekking van deze hogere personeelslasten zit deels op andere programma's, bv. opbrengsten ten behoeve van de opvang van vluchtelingnen uit Oekraïne, dekking uit rioolheffing en overige specifieke uitkeringen.
Kredieten
Begroot
Realisatie
Saldo
Investering riolering 2021 (AT 5 jaar)
87.459
121.968
-34.509
Investering riolering 2022 (AT 5 jaar)
61.113
-61.113
Rehabilitatieplan oranjesingel
0
27.787
-27.787
Totaal
87.459
210.868
-123.409
Investering riolering 2021 en 2022 (AT 5 jaar)
De lasten maken onderdeel uit van het watertakenplan 2018-2022 en vallen binnen het totale beschikbare budget voor investeringen in riolering. Er is slechts sprake van een verschuiving op afschrijvingsduur.
Rehabilitatieplan oranjesingel
Betreft een project dat is opgenomen in het rehabilitatieplan wegen 2020-2023. De lasten maken onderdeel uit van het budget voor rehabilitatieplan wegen.