
Bijlagen
Bestuurlijke structuur
Terug naar navigatie - - Bestuurlijke structuurBestuurlijke structuur
Terug naar navigatie - Bestuurlijke structuur - Bestuurlijke structuurGemeenteraad
Stadspartij Doesburg (5 zetels)
• Dhr. A.P.E. van der Beek (fractievoorzitter)
• Dhr. D.J.C.A.M. van Sommeren
• Mevr. N.R.M. Vree
• Dhr. G.A. Albers
• Dhr. R. Kiburg
PvdA/GroenLinks (3 zetels)
• Dhr. B.T. Bauhuis (fractievoorzitter)
• Mevr. M.E.C.S. de Groot
• Mevr. E. Meester
SP (2 zetels)
• Mevr. N.L.E. Hammink (fractievoorzitter)
• Dhr. M.H. Bouwman
D66 (2 zetels)
• Dhr. H.R. Westra (fractievoorzitter)
• Mevr. R.A. Tekin
VVD (2 zetels)
• Dhr. W.G. Eenstroom (fractievoorzitter)
• Mevr. M. Kampen
CDA (1 zetel)
• Dhr. W.T. Robbertsen (fractievoorzitter)
College van burgemeester en wethouders 2022-2026 en gemeentesecretaris
De samenstelling en portefeuilleverdeling van het college van burgemeester en wethouders is als volgt:
Burgemeester Arco Hofland (waarnemend)
- Pijler 4 Bestuur en organisatie
Taakvelden:
- Bestuur
- Overhead - Burgerzaken
- Openbare orde en veiligheid
- Crisisbeheersing en brandweer
Wethouder Birgit van Veldhuizen
- Pijler 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat
Taakvelden:
- Parkeerbelasting
- Verkeer en vervoer
- Parkeren
- Economische havens en waterwegen
- Openbaar vervoer
- Sportbeleid en activering
- Sportaccommodaties
- Media
- Openbaar groen en (openlucht) recreatie
- Riolering
- Afval
- Milieubeheer
- Begraafplaatsen en crematoria
- Ruimtelijke ordening
- Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
- Wonen en bouwen - Financiën
- Gemeentelijk vastgoed
Wethouder Bart Elbers (VVD)
- Pijler 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak
Taakvelden:
- Openbaar basisonderwijs
- Onderwijshuisvesting
- Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
- Samenkracht en burgerparticipatie
- Wijkteams
- Inkomensregelingen
- Begeleide participatie
- Arbeidsparticipatie
- Maatwerkvoorzieningen (WMO)
- Maatwerkdienstverlening 18+
- Maatwerkdienstverlening 18-
- Geëscaleerde zorg 18+
- Geëscaleerde zorg 18-
- Volksgezondheid
Wethouder Stan Hillenaar (CDA)
- Pijler 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie
Taakvelden:
- Recreatieve havens
- Economische ontwikkeling
- Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
- Economische promotie
- Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
- Musea
- Cultureel erfgoed
Gemeentesecretaris Peter Werkman
- Leiding geven aan en eindverantwoordelijk voor de ambtelijke organisatie
- Organisatieontwikkeling
- Verbetering dienstverlening
Lasten en baten per taakveld
Terug naar navigatie - - Lasten en baten per taakveldLasten en baten per taakveld
Terug naar navigatie - Lasten en baten per taakveld - Lasten en baten per taakveld Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 [2024] |
Begroting 2025 na wijziging [2025] |
Prim.Begr.2026[2026] |
Prim.Begr.2027[2026] |
Prim.Begr.2028[2026] |
Prim.Begr.2029[2026] |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.1 Bestuur |
1.083 |
1.055 |
1.175 |
1.073 |
1.073 |
1.043 |
|
0.10 Mutaties reserves |
2.211 |
553 |
552 |
552 |
452 |
452 |
|
0.2 Burgerzaken |
505 |
403 |
487 |
487 |
487 |
418 |
|
0.4 Overhead |
6.336 |
6.997 |
6.659 |
6.589 |
6.575 |
6.555 |
|
0.5 Treasury |
91 |
118 |
276 |
276 |
276 |
276 |
|
0.61 OZB woningen |
332 |
274 |
281 |
281 |
281 |
281 |
|
0.62 OZB niet-woningen |
18 |
28 |
28 |
28 |
28 |
28 |
|
0.64 Belastingen Overig |
51 |
67 |
70 |
70 |
70 |
70 |
|
0.8 Overige baten en lasten |
178 |
55 |
26 |
26 |
26 |
26 |
|
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) |
-31 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
819 |
905 |
926 |
926 |
926 |
926 |
|
1.2 Openbare orde en veiligheid |
704 |
561 |
470 |
472 |
474 |
474 |
|
2.1 Verkeer en vervoer |
1.761 |
1.838 |
1.871 |
1.927 |
1.996 |
2.001 |
|
2.2 Parkeren |
112 |
99 |
312 |
279 |
278 |
277 |
|
2.3 Recreatieve havens |
93 |
88 |
136 |
157 |
157 |
157 |
|
2.5 Openbaar vervoer |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
3.1 Economische ontwikkeling |
279 |
286 |
161 |
161 |
161 |
161 |
|
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
6 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
3.4 Economische promotie |
335 |
440 |
353 |
322 |
373 |
378 |
|
4.1 Openbaar basisonderwijs |
81 |
84 |
86 |
86 |
86 |
86 |
|
4.2 Onderwijshuisvesting |
158 |
155 |
190 |
164 |
163 |
163 |
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
974 |
993 |
1.171 |
1.171 |
1.171 |
1.171 |
|
5.1 Sportbeleid en activering |
333 |
271 |
301 |
301 |
301 |
301 |
|
5.2 Sportaccommodaties |
660 |
779 |
585 |
824 |
821 |
819 |
|
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
25 |
31 |
59 |
59 |
59 |
59 |
|
5.4 Musea |
225 |
152 |
145 |
138 |
138 |
138 |
|
5.5 Cultureel erfgoed |
228 |
193 |
235 |
235 |
235 |
235 |
|
5.6 Media |
393 |
349 |
349 |
249 |
249 |
249 |
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
1.027 |
1.123 |
994 |
993 |
989 |
988 |
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
2.892 |
3.119 |
3.021 |
3.021 |
1.043 |
1.043 |
|
6.2 Wijkteams |
1.428 |
1.267 |
1.297 |
1.297 |
1.297 |
1.297 |
|
6.3 Inkomensregelingen |
6.287 |
6.003 |
6.267 |
6.267 |
6.267 |
6.267 |
|
6.4 Begeleide participatie |
1.590 |
1.643 |
1.781 |
1.800 |
1.820 |
1.820 |
|
6.5 Arbeidsparticipatie |
1.211 |
889 |
911 |
911 |
911 |
911 |
|
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
672 |
696 |
692 |
702 |
712 |
712 |
|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
3.748 |
3.900 |
3.846 |
3.846 |
3.846 |
3.846 |
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
7.833 |
7.655 |
7.723 |
7.723 |
7.723 |
7.723 |
|
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ |
112 |
171 |
175 |
175 |
175 |
175 |
|
6.82 Geëscaleerde zorg 18- |
62 |
45 |
41 |
41 |
41 |
41 |
|
7.1 Volksgezondheid |
551 |
618 |
775 |
651 |
651 |
651 |
|
7.2 Riolering |
1.111 |
1.107 |
1.235 |
1.237 |
1.266 |
1.284 |
|
7.3 Afval |
1.589 |
1.496 |
1.765 |
1.765 |
1.765 |
1.765 |
|
7.4 Milieubeheer |
1.000 |
504 |
587 |
587 |
593 |
593 |
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria |
73 |
92 |
116 |
116 |
116 |
115 |
|
8.1 Ruimtelijke ordening |
373 |
245 |
357 |
357 |
357 |
357 |
|
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) |
161 |
13 |
48 |
48 |
48 |
48 |
|
8.3 Wonen en bouwen |
931 |
1.097 |
860 |
852 |
849 |
848 |
|
Totaal Lasten |
50.615 |
48.465 |
49.404 |
49.249 |
47.333 |
47.237 |
|
Baten |
|||||||
0.1 Bestuur |
378 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0.10 Mutaties reserves |
2.726 |
1.694 |
950 |
955 |
1.112 |
1.120 |
|
0.2 Burgerzaken |
266 |
157 |
249 |
249 |
249 |
154 |
|
0.4 Overhead |
124 |
139 |
76 |
76 |
76 |
76 |
|
0.5 Treasury |
432 |
374 |
465 |
470 |
479 |
469 |
|
0.61 OZB woningen |
1.963 |
2.249 |
2.310 |
2.310 |
2.310 |
2.310 |
|
0.62 OZB niet-woningen |
426 |
525 |
539 |
539 |
539 |
539 |
|
0.63 Parkeerbelasting |
773 |
643 |
647 |
952 |
952 |
952 |
|
0.64 Belastingen Overig |
138 |
162 |
169 |
169 |
169 |
169 |
|
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
28.993 |
29.723 |
31.066 |
30.875 |
30.251 |
30.620 |
|
0.8 Overige baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
30 |
8 |
27 |
27 |
27 |
27 |
|
1.2 Openbare orde en veiligheid |
14 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
2.1 Verkeer en vervoer |
141 |
53 |
54 |
54 |
54 |
54 |
|
2.2 Parkeren |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2.3 Recreatieve havens |
79 |
114 |
109 |
109 |
109 |
109 |
|
3.1 Economische ontwikkeling |
17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
5 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
3.4 Economische promotie |
485 |
443 |
441 |
441 |
441 |
441 |
|
4.2 Onderwijshuisvesting |
13 |
11 |
11 |
11 |
11 |
11 |
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
273 |
305 |
327 |
327 |
327 |
327 |
|
5.1 Sportbeleid en activering |
198 |
83 |
83 |
83 |
83 |
83 |
|
5.2 Sportaccommodaties |
114 |
61 |
61 |
61 |
61 |
61 |
|
5.4 Musea |
12 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5.5 Cultureel erfgoed |
25 |
23 |
23 |
23 |
23 |
23 |
|
5.6 Media |
151 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
2.770 |
2.205 |
2.118 |
2.118 |
140 |
140 |
|
6.2 Wijkteams |
74 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6.3 Inkomensregelingen |
4.915 |
4.598 |
4.974 |
4.974 |
4.974 |
4.974 |
|
6.5 Arbeidsparticipatie |
222 |
11 |
125 |
125 |
125 |
125 |
|
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
5 |
17 |
12 |
12 |
12 |
12 |
|
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
360 |
332 |
320 |
320 |
120 |
120 |
|
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
7.1 Volksgezondheid |
71 |
0 |
110 |
0 |
0 |
0 |
|
7.2 Riolering |
1.700 |
1.682 |
1.506 |
1.565 |
1.626 |
1.626 |
|
7.3 Afval |
2.152 |
2.010 |
2.335 |
2.335 |
2.335 |
2.335 |
|
7.4 Milieubeheer |
680 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria |
68 |
78 |
79 |
79 |
79 |
79 |
|
8.1 Ruimtelijke ordening |
108 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) |
128 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
8.3 Wonen en bouwen |
550 |
367 |
387 |
387 |
387 |
387 |
|
Totaal Baten |
51.636 |
48.090 |
49.594 |
49.667 |
47.094 |
47.365 |
|
Resultaat |
1.021 |
-375 |
190 |
418 |
-239 |
128 |
Tabel BBV beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - - Tabel BBV beleidsindicatorenTabel BBV beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Tabel BBV beleidsindicatoren - Tabel BBV beleidsindicatorenTabel BBV beleidsindicatoren |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Indicator |
P |
periode |
Doesburg |
Type B |
Nederland |
Verwijzingen Halt |
1 |
2020 |
4 |
12 |
11 |
Verwijzingen Halt |
1 |
2021 |
4 |
8 |
8 |
Verwijzingen Halt |
1 |
2022 |
18 |
9 |
8 |
Verwijzingen Halt |
1 |
2023 |
12 |
10 |
9 |
Verwijzingen Halt |
1 |
2024 |
3 |
11 |
9 |
Misdrijven - Geweldsmisdrijven |
1 |
2024 |
3,2 |
4,6 |
4,3 |
Misdrijven - Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag |
1 |
2024 |
5,0 |
6,3 |
5,7 |
Misdrijven - Diefstallen uit woning |
1 |
2024 |
0,5 |
1,2 |
1,2 |
Misdrijven - Winkeldiefstallen |
1 |
2024 |
0,9 |
2,3 |
2,2 |
Functiemenging |
3 |
2023 |
42,8 |
51,9 |
54,2 |
Vestigingen (van bedrijven) |
3 |
2023 |
157,4 |
156,6 |
181,8 |
Absoluut verzuim |
2 |
2023 |
7,8 |
6,0 |
6,3 |
Relatief verzuim |
2 |
2023 |
24 |
30 |
27 |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) |
2 |
2024 |
2,4 |
2,6 |
2,3 |
Niet-sporters |
2 |
2024 |
44,4 |
47,5 |
42,5 |
Omvang huishoudelijk restafval |
1 |
2023 |
67 |
141 |
150 |
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit |
1 |
2022 |
13,1 |
x |
41,0 |
Gemiddelde WOZ-waarde |
1 |
2020 |
211 |
216 |
271 |
Gemiddelde WOZ-waarde |
1 |
2021 |
229 |
230 |
290 |
Gemiddelde WOZ-waarde |
1 |
2022 |
253 |
252 |
317 |
Gemiddelde WOZ-waarde |
1 |
2023 |
287 |
294 |
368 |
Gemiddelde WOZ-waarde |
1 |
2024 |
298 |
305 |
379 |
Nieuw gebouwde woningen |
1 |
2023 |
10,4 |
7,6 |
9,1 |
Demografische druk |
1 |
2025 |
85,0 |
76,3 |
70,7 |
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden |
1 |
2025 |
1.010 |
941 |
957 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden |
1 |
2025 |
1.208 |
1.004 |
1.050 |
Banen |
2 |
2023 |
602,7 |
812,9 |
836,6 |
Jongeren met een delict voor de rechter |
2 |
2019 |
1 |
1 |
1 |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin |
2 |
2023 |
5 |
6 |
6 |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren |
2 |
2023 |
2 |
2 |
2 |
Netto arbeidsparticipatie |
2 |
2024 |
67,5 |
71,1 |
73,2 |
Personen met een bijstandsuitkering |
2 |
2024 |
349,2 |
369,9 |
343,6 |
Lopende re-integratievoorzieningen |
2 |
2024 |
486,1 |
228,1 |
203,1 |
Jongeren met jeugdhulp |
2 |
2024 |
17,9 |
15,1 |
13,7 |
Jongeren met jeugdbescherming |
2 |
2024 |
1,5 |
1,4 |
1,0 |
Jongeren met jeugdreclassering |
2 |
2024 |
x |
0,5 |
0,4 |
Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo |
2 |
2024 |
720 |
888 |
720 |
15-7-2025 |
Beleidsindicatoren en statistieken (grafieken)
Terug naar navigatie - - Beleidsindicatoren en statistieken (grafieken)Economie
Terug naar navigatie - - EconomieFunctiemenging %
Terug naar navigatie - Economie - Functiemenging %Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw.15 t/m 64jr
Terug naar navigatie - Economie - Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw.15 t/m 64jrFinanciën en bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - - Financiën en bedrijfsvoeringInhuur Pv3 vanuit loonsom (norm is max. 15%)
Terug naar navigatie - Financiën en bedrijfsvoering - Inhuur Pv3 vanuit loonsom (norm is max. 15%)Solvabiliteit
Terug naar navigatie - Financiën en bedrijfsvoering - SolvabiliteitZiekteverzuim concern ultimo Q (norm is max. 5%)
Terug naar navigatie - Financiën en bedrijfsvoering - Ziekteverzuim concern ultimo Q (norm is max. 5%)Formatie per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Financiën en bedrijfsvoering - Formatie per 1.000 inwonersApparaatskosten per inwoner
Terug naar navigatie - Financiën en bedrijfsvoering - Apparaatskosten per inwonerOnderwijs
Terug naar navigatie - - OnderwijsAbsoluut verzuim per 1.000 leerlingen
Terug naar navigatie - Onderwijs - Absoluut verzuim per 1.000 leerlingenRelatief verzuim per 1.000 leerlingen
Terug naar navigatie - Onderwijs - Relatief verzuim per 1.000 leerlingenVoortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) %
Terug naar navigatie - Onderwijs - Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) %Sociaal domein
Terug naar navigatie - - Sociaal domeinBanen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaarJongeren met een delict voor de rechter %
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Jongeren met een delict voor de rechter %Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin %
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin %Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren %
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren %Netto arbeidsparticipatie %
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Netto arbeidsparticipatie %Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwonersLopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaar
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaarJongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaarJongeren met jeugdbescherming %
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Jongeren met jeugdbescherming %Jongeren met jeugdreclassering %
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Jongeren met jeugdreclassering %Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwonersUnieke cliënten Jeugd
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Unieke cliënten JeugdUnieke cliënten Wmo
Terug naar navigatie - Sociaal domein - Unieke cliënten WmoSport, cultuur en recreatie
Terug naar navigatie - - Sport, cultuur en recreatieNiet-sporters %
Terug naar navigatie - Sport, cultuur en recreatie - Niet-sporters %Veiligheid
Terug naar navigatie - - VeiligheidVerwijzingen HALT per 1.000 jongeren
Terug naar navigatie - Veiligheid - Verwijzingen HALT per 1.000 jongerenMisdrijven - Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Veiligheid - Misdrijven - Diefstallen uit woning per 1.000 inwonersMisdrijven - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Veiligheid - Misdrijven - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwonersMisdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Veiligheid - Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwonersMisdrijven - Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - Veiligheid - Misdrijven - Winkeldiefstallen per 1.000 inwonersVolksgezondheid en milieu
Terug naar navigatie - - Volksgezondheid en milieuOmvang huishoudelijk restafval kg per inwoner
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Omvang huishoudelijk restafval kg per inwonerPercentage bekende hernieuwbare elektriciteit %
Terug naar navigatie - Volksgezondheid en milieu - Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit %Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing
Terug naar navigatie - - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwingGemiddelde WOZ-waarde x €1.000
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing - Gemiddelde WOZ-waarde x €1.000Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing - Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningenDemografische druk %
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing - Demografische druk %Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden €
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing - Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden €Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden €
Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing - Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden €Meegenomen begrotingsvoorstellen vanuit de kadernota 2026
Terug naar navigatie - - Meegenomen begrotingsvoorstellen vanuit de kadernota 2026Overzicht voorstellen KN 2026
Terug naar navigatie - Meegenomen begrotingsvoorstellen vanuit de kadernota 2026 - Overzicht voorstellen KN 2026Hieronder treft u een overzicht aan van de bij de kadernota gehonoreerde begrotingsvoorstellen welke zijn verwerkt in deze begroting 2026-2029:
Begrotingsvoorstellen integrale afweging KN 2026-2029 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nr. |
Onderwerp |
Prg |
Pfh |
i/s |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||
A. BUDGETVRAGENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN |
||||||||||
A1.1 |
Uitbreiden betaald parkeren |
1 |
BvV |
i |
50.000 |
|||||
A1.2 |
Beheerkosten sporthal Beumerskamp |
1 |
BvV |
s |
29.500 |
29.500 |
29.500 |
29.500 |
||
A1.3 |
Openbare verlichting energielasten |
1 |
BvV |
s |
26.000 |
26.000 |
26.000 |
26.000 |
||
A1.4 |
Openbare verlichting cyclisch onderhoud |
1 |
BvV |
s |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
||
A1.5 |
Parkeervoorzieningen |
1 |
BvV |
s |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
||
A1.6 |
Bouw-, woning en welstandstoezicht (ODRA) |
1 |
BvV |
s |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
||
A1.7 |
ODRA Milieu |
1 |
BvV |
s |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
||
A1.8 |
Digitaal vergunningensysteem |
1 |
BvV |
s |
105.000 |
90.000 |
90.000 |
90.000 |
||
A1.9 |
Vervanging en onderhoud utilitaire bewegwijzering |
1 |
BvV |
s |
5.651 |
5.511 |
6.636 |
|||
A1.10 |
Veiligheidshuis |
1 |
AH |
s |
1.400 |
3.200 |
5.000 |
5.000 |
||
A1.11 |
Regionale brandweer |
1 |
AH |
s |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
||
A2.1 |
Leerplicht |
2 |
BE |
s |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
||
A2.2 |
MGR module WgSW |
2 |
BE |
s |
86.000 |
105.000 |
125.000 |
125.000 |
||
A2.3 |
VGGM digitaal kinddossier |
2 |
BE |
i |
14.000 |
|||||
VGGM loonkosten |
2 |
BE |
s |
21.000 |
21.000 |
21.000 |
21.000 |
|||
A3.1 |
Kermisgelden |
3 |
SH |
s |
14.000 |
14.000 |
14.000 |
14.000 |
||
A3.2 |
Structureel borgen middelen voor uitvoering toeristische visie |
3 |
SH |
s |
130.000 |
135.000 |
||||
A3.3 |
Toeristische upgrade haven en linies |
3 |
SH |
s |
54.585 |
54.585 |
54.585 |
54.585 |
||
A4.1 |
Facilitaire diensten |
4 |
AH |
s |
40.700 |
40.700 |
40.700 |
40.700 |
||
A4.2 |
Opleiding nieuwe gemeenteraad |
4 |
AH |
i |
6.000 |
|||||
A4.3 |
Streekarchivariaat (historisch archief) |
4 |
AH |
s |
16.203 |
8.787 |
8.787 |
8.787 |
||
A4.4 |
Bezwaar en beroep |
4 |
AH |
s |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
||
NNB1.1 |
Aanpassing bezuinigingsmaatregel nullijn subsidies |
nnb |
Alle |
s |
12.500 |
12.500 |
12.500 |
12.500 |
||
TOTAAL BUDGETVRAGENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN |
709.888 |
643.923 |
795.583 |
801.708 |
||||||
B. BUDGETVERRUIMENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN |
||||||||||
B1.1 |
Uitbreiden betaald parkeren |
1 |
BvV |
s |
-158.800 |
68.200 |
68.200 |
68.200 |
||
B1.2 |
Leges omgevingsvergunningen |
1 |
BvV |
s |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
||
B1.3 |
Wegvallende exploitatielasten Linie 4 |
1 |
BvV |
s |
140.000 |
140.000 |
140.000 |
140.000 |
||
B90.1 |
Decembercirculaire 2024 |
AD |
BvV |
s |
54.000 |
90.000 |
125.000 |
125.000 |
||
B90.2 |
Effecten voorjaarsnota 2025 kabinet demping terugval |
AD |
BvV |
s |
284.000 |
329.000 |
311.000 |
331.000 |
||
Idem mutaties Jeugd |
AD |
BvV |
s |
785.000 |
640.000 |
-80.000 |
-80.000 |
|||
TOTAAL BUDGETVERRUIMENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN |
1.124.200 |
1.287.200 |
584.200 |
604.200 |
||||||
Saldo |
414.312 |
643.277 |
-211.383 |
-197.508 |
||||||
i |
inc. |
|||||||||
s |
Struct. |
|||||||||