Inleiding

Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Inleiding

In het financieel perspectief wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van het begrotingssaldo na de kadernota 2026. De begroting is gebaseerd op de uitgangspunten uit de kadernota 2026. 

Begrotingsresultaat

Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Begrotingsresultaat

Het begrotingsresultaat is m.u.v. het jaar 2028 positief in deze meerjarenraming (inclusief incidentele baten en lasten):

(bedragen * € 1.000)
2025
2026
2027
2028
2029
Begrotingssaldo
-375
190
418
-239
128

Structureel begrotingsresultaat

Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Structureel begrotingsresultaat

In de kadernota 2026 is het financieel perspectief geactualiseerd voor de meerjarenraming 2025 - 2029. In deze begroting zijn ook de meicirculaire en de overige uitgangspunten uit de kadernota verwerkt, zoals de loon- en prijsindexatie en verhoging van belastingopbrengsten. Daarnaast zijn enkele aanpassingen doorgevoerd in de begroting. Onder de tabel is een toelichting opgenomen met  de mutaties t.o.v. de kadernota 2026 (> € 100.000).

Begrotingssaldo van de primaire begroting 2026-2029
(bedragen * € 1.000)
2026
2027
2028
2029
Begrotingssaldo (voor kadernota 2026)
-423
-426
-109
-109
Mutatie kadernota
414
643
-211
-198
Begrotingssaldo na Kadernota 2026
-9
217
-320
-306
Mutaties:
Algemene uitkering
1.445
1.295
1.151
1.500
Personeelslasten
-283
-212
-212
-212
Algemene prijsstijgingen
-638
-638
-638
-638
Belastingen
97
98
99
100
Riolering
-273
-215
-184
-202
Treasury
-115
-118
-122
-125
Overige mutaties
-34
-9
-13
11
Totaal mutaties
199
201
81
434
Begrotingssaldo
190
418
-239
128
a
waarvan incidenteel
100
30
30
-
a
Structureel begrotingssaldo
290
448
-209
128

Financiële samenvatting primaire begroting

Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Financiële samenvatting primaire begroting

Algemene uitkering: De meicirculaire laat een positief beeld zien t.o.v. de berekende uitkering zoals die is opgenomen in de kadernota 2026. Dit is met name het gevolg van de compensatie voor prijsontwikkelingen. Dit is ook toegelicht in de memo meicirculaire.

Personeelskosten: De lonen zijn op basis van de huidige CAO verhoogd t.o.v. 2025 conform, de uitgangspunten bij de kadernota. 

Indexatie prijzen: Voor diverse posten in de begroting is de algemene prijsstijging van 2,7% verwerkt.  Voor de jeugdzorg en de WMO worden de lasten geïndexeerd conform de landelijke contractstandaarden en de AMvB reële prijzen.

Belastingen: De OZB opbrengst en overige belastingen en heffingen zijn verhoogd met 2,7% conform het percentage uit de kadernota 2026.

Riolering: Door kostenstijgingen ontstaat er een tekort dat niet meer geëgaliseerd kan worden met de voorziening riolering. De voorziening is door de tekorten in de afgelopen jaren ingezet. De tarieven zullen daarom het komend jaar moeten stijgen om het tekort in te lopen. Ook is een wijziging van de heffingsgrondslag wenselijk om stabielere inkomsten uit rioolheffing te krijgen.

Treasury: Door de hoge investeringen die Alliander moet doen heeft Alliander zijn dividendbeleid aangepast. Hierdoor zijn de te verwachten dividend opbrengsten naar beneden bijgesteld. De rentelasten van de gemeente zijn naar boven bijgesteld vanwege de hogere financieringsbehoefte.

Overige mutaties: Dit betreffen vooral technische correcties,  autonome ontwikkelingen en toerekeningen aan heffingen.

 

Bij de programma's wordt een toelichting gegeven op de afwijking tussen de begroting 2026 en 2025.

 

Structureel evenwicht

Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Structureel evenwicht

De begroting moet structureel en reëel in evenwicht zijn. Dat is het geval als de structurele baten dekken de structurele lasten dekken en de ramingen zijn realistisch zijn. Dan is repressief toezicht van toepassing. Repressief toezicht houdt in dat de begroting en begrotingswijzigingen direct uitgevoerd kunnen worden (rechtskracht krijgen), zonder afhankelijk te zijn van een voorafgaande goedkeuring van het college van Gedeputeerde Staten. Ingeval van preventief toezicht is die voorafgaande goedkeuring wel nodig. Als de begroting niet structureel en reëel in evenwicht is, dan moet aannemelijk zijn dat dit evenwicht uiterlijk in het laatste jaar van de meerjarenraming tot stand wordt gebracht.

Zoals uit het overzicht blijkt is er sprake van een positief structureel resultaat in 2026 en 2027. Daarbij moet worden aangetekend dat enkele bezuinigingen die zijn ingeboekt, zoals sluiten/ beperken subsidie sporthal Beumerskamp/zwembad, schrappen 0,5 Fte wethouders gecorrigeerd worden op het structurele saldo. Dit verlaagt het structurele begrotingssaldo maar het saldo blijft positief.

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Financieel perspectief - Algemene reserve

De Algemene reserve is primair ingesteld om incidentele tegenvallers op te vangen die niet binnen de lopende begroting kunnen worden opgelost. Rekening houdende met de door de gemeenteraad vastgestelde mutaties is de stand van de algemene reserve in meerjarenperspectief als volgt:

(bedragen * € 1.000)
Algemene Reserve
2025
2026
2027
2028
2029
Beginstand
6.561
6.592
6.782
7.200
6.961
Resultaat jaarrekening 2024
516
Kosten onderzoek sporthal/accommodatie
-100
Amendement “De Bloemetjes buiten zetten”
-10
Begrotingssaldi 2025-2029
-375
190
418
-239
128
Eindstand
6.592
6.782
7.200
6.961
7.089