Financieel perspectief

Financieel perspectief

Terug naar navigatie - Financieel perspectief

Onderstaand treft u op basis van de huidige inzichten een overzicht aan van het formele en materiële begrotingsperspectief 2022-2025 met daarin verwerkt de financiële consequenties van de begrotingsvoorstellen 2022-2025:

Financieel perspectief: 2022 2023 2024 2025
Formeel saldo tot de kadernota 2022 -199.000 29.000 298.000 312.000
Begrotingsvoorstellen 2022-2025 (incidenteel en structureel) -401.123 -91.937 7.373 123.181
Formeel saldo tot en met de kadernota 2022 -600.123 -62.937 305.373 435.181
Geraamde incidentele baten en lasten tot de kadernota 2022:        
Post onvoorzien (de post onvoorzien wordt tot de incidentele lasten gerekend) 15.000 15.000 15.000 15.000
Veiligheidscoördinator evenementen (IA 2021-2024) 9.000      
Professioneel vastgoedbeheer (IA 2021-2024) 30.000 30.000    
NME (amendement IA 2021-2024) 2.500 2.500    
Mantelzorg compliment (amendement IA 2021-2024) 9.000      
Schapen begrazing (amendement IA 2021-2024) 7.000      
Geraamde incidentele baten en lasten in de kadernota 2022 / begrotingsvoorstellen 2022-2025:        
Opleidingen nieuwe gemeenteraad (IA 2022-2025) 4.000      
         
Materieel saldo tot en met de kadernota 2022 -523.623 -15.437 320.373 450.181

Het materiële saldo bevat uitsluitend de structurele baten en lasten. In het formele saldo zijn naast de structurele baten en lasten ook de incidentele baten en lasten meegerekend. Het materiële saldo geeft aan in hoeverre de gemeente in staat is om de structurele lasten te dekken met structurele baten. Een sluitend c.q. positief materieel saldo is voor de provincie Gelderland een belangrijke voorwaarde  om in aanmerking te komen voor repressief toezicht.

Repressief toezicht houdt in dat de begroting en begrotingswijzigingen direct uitgevoerd kunnen worden (rechtskracht krijgen), zonder afhankelijk te zijn van een voorafgaande goedkeuring van het college van Gedeputeerde Staten. Ingeval van preventief toezicht is die voorafgaande goedkeuring wel nodig.

Er is altijd sprake van repressief toezicht als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • De begroting is structureel en reëel in evenwicht.
    De structurele baten dekken ieder jaar de structurele lasten en de ramingen zijn realistisch. Als de begroting niet structureel en reëel in evenwicht is, dan moet aannemelijk zijn dat dit evenwicht uiterlijk in het laatste jaar van de meerjarenraming tot stand wordt gebracht.
  • De jaarrekening en begroting zijn op tijd ingezonden.
    De jaarrekening vóór 15 juli van het jaar volgend op het verslagjaar en de begroting vóór 15 november van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar.

Zoals uit het bovenstaande overzicht blijkt sluit de jaarschijf 2022 op basis van de huidige inzichten met een materieel saldo van ruim € 5 ton negatief. Meerjarig wordt dit negatieve saldo echter omgebogen naar een positief saldo van € 450k.