A. BUDGET VRAGENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN:
A.1 Veiligheidshuis
Het Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie van gemeenten en andere ketenpartners. Het veiligheidshuis is een belangrijke schakel in de verbinding tussen bestuurlijk optreden en de straf- en zorgketen. De meerwaarde zit dan ook in de domein overstijgende aanpak, waarbij alle partners hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden behouden. Per 2021 wordt een verhoging gevraagd: van € 0,43 naar € 0,61 per inwoner. Dit heeft de stuurgroep op 7 december 2020 besloten. De verhoging is nodig om de casuïstiek op een goede manier op te blijven pakken. Het veiligheidshuis merkt dat het onmogelijk is binnen de huidige middelen de aanvraag van de casuïstiek, die oploopt (bijvoorbeeld casussen met personen met verward gedrag) op te pakken. Dit betekent dat zonder verhoging een plafond is met het aantal meldingen die door het veiligheidshuis opgepakt kan worden. Dit is een onwenselijke situatie, want de casussen die aangemeld worden bij het veiligheidshuis zijn complexe en schrijnende casussen waar direct op geacteerd moet worden. Het financiële gat is de afgelopen jaren gedicht door de gemeente Arnhem. Het Veiligheidshuis is in twee regio’s verdeeld. In de West Veluwe Vallei is de verhoging een aantal jaar geleden al doorgevoerd. In regio Arnhem moet dit ook nog gedaan worden.
A.2 Opleiding nieuwe gemeenteraad
In maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats en gaan we met een nieuwe raad van start. Voor raadsleden is het van belang te weten hoe bestuursorganen werken en vooral welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden de raad heeft en welke juist niet. Daarnaast is het, om tot goede besluitvorming te komen, belangrijk dat raadsleden effectieve en relevante debatten kunnen voeren en kunnen vergaderen onder duale verhoudingen. Ook vaardigheden voor een goede dialoog met (in deze tijd steeds mondiger) belangengroepen en burgers zijn belangrijk. Bij dit alles moeten raadsleden ook om kunnen gaan met integriteitsvraagstukken.
Het is zeer wenselijk om, nadat de nieuwe raadsleden zijn geïnstalleerd, met de nieuwe raad snel te starten met een opleidingsprogramma om efficiënt, effectief en constructief te kunnen werken, vergaderen en tot gedegen afgewogen besluiten te komen.
A.3 Inzet buurtsportcoaches (Doesburg beweegt)
Doesburg Beweegt is sinds 2015 een samenwerkingsverband tussen Uniek Sporten, De Gelderse Sport Federatie, Cambio (0313), verschillende fysio praktijken en Ward | Sportprojecten. Deze organisaties vullen de fte’s van de Buurtsportcoaches en werken samen onder de noemer Doesburg Beweegt. Met de inzet van de Buurtsportcoaches wil de gemeente Doesburg haar inwoners bewuster maken van een gezonde leefstijl met als uiteindelijke doel gedragsverandering en het voorkomen van de ondersteuning- en hulpvraag. De Buurtsportcoaches die sinds 2015 ingezet worden zijn:
- Coördinator Buurtsportcoaches (0,6 fte)
- Buurtsportcoach Sport & Zorg (0,3 fte)
- Buurtsportcoach Sport & Jongeren (0,4 fte)
- Buurtsportcoach Uniek Sporten (0,1 fte)
- Buurtsportcoach Sport & Onderwijs (0,4 fte)
Doordat er een laagdrempelig (beweeg)aanbod en kennisvoorziening is gecreëerd in Doesburg, is bewegen voor iedereen toegankelijk en wordt er preventief te werk gegaan. Door de Buurtsportcoaches in te zetten op een brede doelgroep, basisonderwijs, jong volwassenen, volwassenen en ouderen, biedt de gemeente Doesburg haar inwoners de mogelijkheid om fit en gezond (fysiek en mentaal) te worden, te zijn en te blijven. Daarnaast worden bewoners geïnformeerd over voeding en gezondheid. Door bewegen op een jonge leeftijd al aantrekkelijk te maken is de kans groter dat er later op een ongeorganiseerd (op individueel niveau, zoals hardlopen en wandelen) of georganiseerde wijze (bij een sportvereniging) bewogen wordt. Hierbij wordt gezocht naar combinaties waarbij sport en participatie gelijk opgaan. De Buurtsportcoaches zijn in Doesburg ingebed en dragen sterk bij aan de gezondheid van de inwoners. In de Visie Publieke Gezondheidszorg Doesburg (2017) wordt het belang van de Buurtsportcoaches benadrukt. Aanvullend op financiering vanuit het rijk moet hier nog extra budget bijkomen om de Buurtsportcoaches in 2022, 2023, 2024 en 2025 te bekostigen. De Buurtsportcoaches zijn namelijk nu t/m 2021 gefinancierd. Tekort wat opgevuld zal moeten worden middels een bijdrage van de gemeente Doesburg, is:
- 2022 € 52.304
- 2023 € 57.484
- 2024 € 59.984
- 2025 € 65.164
In de afgelopen jaren was het bedrag lager aangezien er nog Rijksmiddelen ‘opgepot’ waren in het projectbudget. Deze zijn uitgestreken over de jaren 2019, 2020 en 2021.
A.4 Riolering basisregistratie
Het bedrag ‘Serviceabonnementen bedraagt € 24.348 (de overige kosten bestaan uit kosten voor softwarelicenties. Hiervan wordt een bedrag van € 2.474 gebruikt voor softwarelicenties. Het budget ‘Serviceabonnementen is in hoofdzaak bedoeld voor het bijhouden van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). De wetten op de BAG en BGT verplichten de gemeente deze basisregistraties bij te houden. Tevens vraagt de toekomstige Samenhangende ObjectenRegistratie (SOR) nu al voorbereidingen hierop. In 2022 willen we ook de wettelijke verplichtingen t.a.v. Basisregistratie Ondergrond (BRo) beter invulling geven vanuit deze kostensoort. Het huidige begrote bedrag t.a.v. de bijhoudingskosten BAG en BGT ligt ver onder het landelijk minimumbedrag dat wordt besteed aan basisregistraties BAG en BGT door gemeenten <50.000 (bron: VNG/Gemeentelijk Geo-Beraad). In 2020 is het begrote bedrag dan ook (fors) overschreden. Voorgesteld wordt het benodigde bedrag te structureel te verhogen naar het minimale bedrag voor gemeenten <50.000 inwoners. Om de basisregistraties BGT en BAG naar behoren te kunnen invullen is er in totaal € 36.500 nodig. In 2022 willen we ook de BRo beter op orde brengen, gezien de verwachte niet al te grote inspanning wordt vooralsnog uitgegaan van een benodigd bedrag van jaarlijks € 1.000. Dit vraagt € 13.100 aan extra inzet op ‘Serviceabonnementen. Het bedrag van de huidige ‘Softwarelicenties’ bedraagt € 0. De softwarelicenties, die tot op heden door de gemeente Doesburg gebruikt wordt kost ca. € 2.500. Derhalve is dit bedrag ook extra nodig, om de benodigde werkzaamheden te kunnen uitvoeren.
A.5 Metropool Arnhem Nijmegen
De bijdrage van de gemeente Doesburg aan de metropool Arnhem Nijmegen is begroot op € 77.000 per jaar. Ten opzichte van de bestaande SAN ramingen noopt dit tot een bijstelling van de raming 2022 van € 36.000 en vanaf 2023 € 16.000.
A.6 en A.7 Beheerplan civiele kunstwerken / vervanging civiele kunstwerken
Ten behoeve van een structureel beheer en onderhoud van onze civiele kunstwerken (onderhoudsniveau 3: redelijke conditie) is jaarlijks een budget van gemiddeld € 65.000 nodig. Wij stellen voor hierin te voorzien vanaf de jaarschijf 2023.
Een doorkijk tot 2030 laat zien dat in totaal 6 civiele kunstwerken vervangen moeten worden. De totale vervangingswaarde van deze objecten is € 700.000 incl. 10% risicoreservering. De theoretische piek van de vervanging ligt tussen 2023-2025. Door klein onderhoudsmaatregelen is deze theoretische piek uit te stellen, maar vanaf 2023 zal rekening moeten worden gehouden met jaarlijkse kapitaallasten van ca. € 22.500 per jaar.
A.8 Onderhoud straatmeubilair
Het huidige begrote bedrag “Klein onderhoud’ bedraagt € 3.489 (de overige kostensoorten betreffen financiële middelen t.b.v. doorbelaste uren). Het budget is bedoeld voor het beheer, onderhoud en vervangen van 264 afvalbakken, 230 banken, 118 afrasteringen/hekken/poorten/etc. en 2.033 overige elementen. Daarnaast moet uit dit budget ook de lediging van de afvalbakken plaatsvinden. Het bedrag is een voorzichtige schatting, omdat voor de overige elementen is uitgegaan dat het beheer, onderhoud en vervangingen kunnen worden gefinancierd uit de besparing op de voorgenomen halvering van de banken. Om te kunnen werken volgens deze richtlijnen en te voorkomen dat er sprake is van kapitaalvernietiging, is er € 52.500 extra nodig als alle banken en afvalbakken worden gehandhaafd. Voorgesteld wordt echter een halvering van de banken. Om te kunnen werken volgens de CROW-richtlijnen en te voorkomen dat er sprake is van kapitaalvernietiging is € 30.000 extra nodig, bestaande uit € 15.000 voor beheer en onderhoud, € 15.000 voor vervangingen. De gemeente is risicoaansprakelijk als er niet goed wordt beheerd. Door conform richtlijnen te werken kan de gemeente aantonen dat zij hieraan de juiste invulling geeft. Op dit moment kan, door onvoldoende financiële middelen, niet conform de richtlijnen van het CROW worden beheerd, daarmee:
- neemt de gemeente een groot risico op aansprakelijkheid;
- is sprake van kapitaalvernietiging (goed beheer kan dit voorkomen en is op langere termijn veel goedkoper);
- kan de in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit vastgestelde kwaliteit niet worden bereikt;
- kan kapot straatmeubilair niet worden vervangen en rest alleen de mogelijkheid dit uit de openbare ruimte te verwijderen.
Door de extra middelen kan weer naar behoren beheer en onderhoud worden uitgevoerd.
A.9 Verkeersmaatregelen
Het budget ‘Verkeersborden’ is bedoeld voor het beheer, onderhoud en vervangen van 1.800 verkeersborden. Het op orde hebben is juridisch belangrijk. Tevens is het zo dat we wettelijk verplicht zijn de verkeersbesluiten aan te leveren aan KOOP en het areaal aan een landelijke voorziening aan te leveren (mede als basis voor verkeersnavigatiesystemen). De gemeente is risico aansprakelijk als er niet goed wordt beheerd. Door conform richtlijnen te werken kan de gemeente aantonen dat zij hieraan de juiste invulling geeft. Op dit moment kan, door onvoldoende financiële middelen, niet conform de richtlijnen van het CROW worden beheerd, daarmee:
- neemt de gemeente een risico op aansprakelijkheid;
- is sprake van kapitaalvernietiging (goed beheer kan dit voorkomen en is op langere termijn veel goedkoper);
- kan de in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit vastgestelde kwaliteit niet worden bereikt;
- kan de gemeente wetgeving onvoldoende nakomen;
- worden regionale bestuurlijke afspraken niet nagekomen;
- kunnen kapotte verkeersborden niet worden vervangen en rest alleen de mogelijkheid dit uit de openbare ruimte te verwijderen.
Door het budget te verhogen met € 42.000 structureel (voorshands vanaf 2024) kan weer naar behoren beheer en onderhoud worden uitgevoerd.
A.10 Plaagdierenbestrijding
In de Najaarsnota van 2019 is het bedrag voor bestrijding plaagdieren verhoogd naar ongeveer € 22.000 Met name omdat de eikenprocessierups (EPR) meer overlast bezorgde en dus meer inzet vereist. Met dit budget worden ook de vliegen in de Martinikerk bestreden. Destijds is gekozen voor een incidentele verhoging voor de jaren 2020 en 2021. Inmiddels zien we dat € 22.000 het minimale budget is dat nodig is om zowel de eikenprocessierups in de eiken te bestrijden als de vliegen in de Martinikerk te bestrijden. Als we geen EPR bestrijden, levert dat niet alleen veel overlastmeldingen op: herhaalde blootstelling aan de brandharen van de EPR kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten van inwoners: Een giftig stofje in de brandharen roept allergische reacties op: jeuk, huiduitslag, ontstekingen aan slijmvliezen van mond, neus en ogen. Bij personen die zeer gevoelig zijn voor de brandharen kunnen bij herhaalde blootstelling zelfs hartklachten of een shock optreden.
A.11 Openbaar groen
De budgetten voor groenbeheer zijn niet toereikend. Een ophoging van bijna € 200.000 is nodig als we het huidige onderhoudsniveau en voorzieningen in stand willen houden. Omdat we dit niet gewenst vinden hebben we maatregelen onderzocht om extra budget zoveel mogelijk te beperken Dit lukt echter niet volledig. Wij stellen voor het budget voorshands structureel met € 100.000 te verhogen. Door deze ophoging kunnen we de bloembakken in de binnenstad en het onderhoud van de roosjes op diverse plekken in de stad behouden. Ook de kosten van het onderhoud van de lage linie (na aanleg van het rolstoelpad), is hiermee geborgd. Het plaatsen en ledigen van groenkorven komt te vervallen, en op diverse plekken in de stad zal minder vaak gemaaid worden dan nu het geval is (extensief).
A.12 Odra
Inwoners volgen allerlei (bouw)ontwikkelingen/vergunningtrajecten in de openbare ruimte en bestemmingsplannen steeds vaker en steeds kritischer. Vooral zaken die directe invloed hebben op hun leefomgeving, zoals bodemkwaliteit, luchtkwaliteit (stikstof), en geluid worden kritisch gevolgd. Om procedures echter wel goed te kunnen laten verlopen laten we bodem-, lucht- en/of akoestische onderzoeken steeds vaker beoordelen door deskundigen van de Omgevingsdienst. Met de komst van de omgevingswet in 2022, waarbij we meer in een dienstverlenende positie komen, zal ook vaker om (milieu)advies van de omgevingsdienst worden gevraagd.
A.13 Jeugdzorg
De jeugdwet is een open einde regeling en de laatste jaren lopen de kosten voor de jeugdzorg steeds verder op. Dit is een landelijke ontwikkeling. Omdat ook hele dure zorg onder de jeugdwet valt en de gemeente verplicht is de juiste jeugdhulp te bieden, dient het budget structureel te worden verhoogd. In de begroting 2022 is nu € 2.979.279 geraamd (inclusief de ophoging n.a.v. de integrale afweging 2021-2024). Werkelijke kosten in 2020 waren: € 3.525.234. Voor 2021 heeft Zorg Lokaal (die de facturen voor de ingezette jeugdhulp betaalt) een voorschot gekregen van € 3.762.000. Uitgaande van dit voorschot zou er € 782.721 moeten worden bijgeraamd. Vooralsnog wordt een structurele verhoging van € 500.000 voorgesteld.
A.14 Leerplicht
De leerplichtadministratie is op dit moment in Doesburg niet goed op orde. Er is een verouderd systeem waardoor de leerplichtambtenaar (lpa) werkt met een eigen schaduwadministratie. Vanuit de samenwerkende Achterhoekse gemeenten is er de mogelijkheid een bouwsteen in te kopen waarbij we een nieuw administratiesysteem krijgen die regionaal wordt bijgehouden. Dit kost de gemeente Doesburg naar schatting jaarlijks 7.000 euro. De leerplichtambtenaar krijgt daarvoor een up-to-date systeem die ze kan raadplegen om haar werk goed te kunnen doen. Het vraagt veel specifieke expertise om dit systeem goed te vullen met de gegevens van DUO t.a.v. verzuim en in-en uitschrijvingen scholen. Het is veel efficiënter om dit te laten doen door een administratieve kracht die dat voor alle gemeenten doet. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we bij het budget leerplicht 3.000 euro op. De overige kosten kunnen worden gedekt uit het vrijvallen van de licentiekosten van het huidige systeem. Dit budget zit bij FCL 1041 Automatisering ECL 38098 licentiekosten. De gemeenten gaan afzonderlijk contracten aan met de leverancier van het systeem. Dus mocht Doesburg vanwege de toekomstvisie besluiten uit de RMC-regio Achterhoek te treden dan hebben we een goed systeem. We doen geen onnodige investeringen.
A.15 Eigen bijdragen algemene voorzieningen Wmo
Er is geen algemene voorziening waarop de gemeente zelf een eigen bijdrage int en daarmee komen er logischerwijs geen inkomsten binnen op deze post.
A.16 Eigen bijdragen maatwerkvoorzieningen Wmo
Per 1 januari 2020 is het abonnementstarief van kracht gegaan. Dit is een vast tarief voor de eigen bijdragen aan Wmo-voorzieningen. Dit betekent dat de inwoner, ongeacht welke zorg hij vanuit de Wmo ontvangt, een maximum eigen bijdrage van € 19,- per maand moet betalen. Voorheen was deze eigen bijdrage inkomensafhankelijk en liep op tot veel hogere bedragen. Door de invoering van het abonnementstarief is een structurele daling van de inkomsten vanuit de eigen bijdrage zichtbaar, welke de gemeente tot voorheen ontving.
A.17 Leerlingenvervoer
De ontwerp meerjarenprogrammabegroting 2022-2025 van de BVO DRAN laat, a.d.h.v. geschatte indexaties en toenames in de vervoersbewegingen, een stijging zien van € 58.000. Wij stellen voor deze stijging voor 50% door te vertalen naar onze begroting en het betreffende budget derhalve met € 29.000 te verhogen.
A.18 Wmo vervoer
Op basis van de ontwerp meerjarenprogrammabegroting 2022-2025 van de BVO DRAN zal dit budget a.d.h.v. geschatte indexaties en toenames in de vervoersbewegingen, met € 13.000 moeten worden verhoogd.
A.19 Beschermd wonen
Per 1 januari 2022 wordt gestart met de doordecentralisatie van beschermd wonen. Dat betekent dat niet alleen de 43 centrumgemeenten (gemeente Arnhem voor de regio Centraal Gelderland), maar alle gemeenten zich gaan inzetten voor inwoners die in aanmerking komen voor beschermd wonen en daartoe eerste regionale samenwerkingsafspraken hebben gemaakt. Vanaf 1 januari 2023 komt er een nieuwe financiële verdeling over gemeenten en een zogeheten woonplaatsbeginsel. Er is inmiddels een regiovisie en Transformatieplan vastgesteld en deze zijn verder uitgewerkt in bestuurlijke uitgangspunten. De volgende stap is te komen tot een uitvoeringsplan en het vastleggen van de regionale samenwerkingsafspraken. De komende tijd moet elke gemeente zijn bijdrage leveren. Momenteel worden de regionale uitvoerings- en samenwerkingsafspraken opgesteld.
A.20 Huishoudelijke hulp Wmo
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om uitvoering te geven aan de Wet maatschappelijke ondersteuning. Vanuit deze wet moet de gemeente er zorg voor dragen dat mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn de ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van huishoudelijke ondersteuning. Per 1 januari 2020 is het abonnementstarief van kracht gegaan. Dit is een vast tarief voor de eigen bijdragen aan Wmo-voorzieningen. Dit betekent dat de burger ongeacht welke zorg hij vanuit de Wmo ontvangt een maximum eigen bijdrage van € 19 per maand moet betalen. De invoering van het abonnementstarief leidt aantoonbaar tot een aanzuigende werking op Wmo-ondersteuning, vooral huishoudelijke ondersteuning. De tweede landelijke monitorrapportage abonnementstarief Wmo toont een sterke groei aan in het beroep op de Wmo die vooral zichtbaar is in hogere inkomensgroepen. Ter illustratie: bij de laagste inkomensgroep is de groei in vraag ongeveer 0%, bij de hoogste inkomensgroepen loopt dit op tot bijna 80%. De gevolgen van de invoering van het abonnementstarief zijn terug te zien op het budget van Wmo huishoudelijke hulp. De geschatte kosten voor 2021 zijn € 1.572.000. De verwachting is dat deze tendens zich doorzet en dat de kosten hoger blijven. Wij stellen voor de betreffende raming voorshands met € 200.000 te verhogen.
A.21 Dividend
Op dit moment zijn de dividendopbrengst begroot op € 274.014. Gelet op de recente gerealiseerde dividendopbrengsten zal deze raming waarschijnlijk niet kunnen worden gerealiseerd. Voorgesteld wordt de raming voorshands te verlagen met € 30.000.
A.22 Wet digitale toegankelijkheid
In de al geldende wet (september 2020) Digitale toegankelijkheid is het verplicht gesteld onze websites en apps voor iedereen toegankelijk te houden. Dit draagt bij aan het streven dat iedereen mee kan doen in de samenleving en toegang kan hebben tot informatie (inclusieve samenleving). De websites en apps moeten eerst eens in de 3 jaar een verplichte audit ondergaan die door een extern bureau moet worden uitgevoerd. Op basis van de audit moeten, indien nodig, aanpassingen worden gedaan om de gevraagde toegankelijkheid voor elkaar te krijgen. Kosten audits 2.500 per website (3 nl gemeente, vraagbaak, BezoekDoesburg) en € 2.500 per app (2 nl Doesburg Werkt en Fixie). Voor Doesburg betekent dit 12.500 per 3 jaar. De Vraagbaak is al getest in 2020. Er moet een aantal aanpassingen worden gedaan. Hiervoor is intern onvoldoende kennis en capaciteit. In de beginfase zal een inhaalslag moeten worden gemaakt. Daarna gaat het meer om onderhoud. Ook de website van de griffie moet worden aangepast. Hiervoor zijn nu ook geen middelen beschikbaar. Advies is hiermee even te wachten wat de leverancier hiermee gaat doen. Dit gaat om een website waarvoor een andere partij in de lead is. In de kadernota 2021 en begroting 2021 is hiervoor geld aangevraagd. Toen is besloten eerst te kijken of er geld beschikbaar was binnen programma 5. Dit is echter niet voorhanden. Wenselijk en haalbaar om te coördineren vanuit gemeente: 2022 testen en in 2022 de uitvoering. In 2025 opnieuw alle sites testen en tussentijds blijven aanpassen waar nodig. Niet doen: Dit betekent dat we onze websites niet volledig toegankelijk hebben voor iedereen (bv slechthorenden).
A.23 HR systeem Motion
Op dit moment werken we binnen P&O voor de personeels- en salarisadminstratie/ salarisverwerking met de applicatie PIMS4all en Lps van Centric. Deze applicaties zijn verouderd en worden door Centric vervangen door een moderne (SAAS) oplossing Motion. Recent heeft Centric aangegeven op termijn de huidge applicaties niet meer te ondersteunen en over te gaan op het nieuwe systeem genaamd Motion. Motion is een laagdrempelig, gebruiksvriendelijk eHRM-systeem dat medewerkers en leidinggevenden alle HR-gerelateerde zaken zelf kan laten regelen via selfservice. Daarnaast ondersteunt het ons P&O-team bij de complete salarisverwerking. Doesburg staat voor de keuze om over te gaan middels een migratie (technische omzetting) naar Motion dan wel op zoek te gaan naar een andere aanbieder. Dit laatste ligt niet voor de hand. Vanuit Centric is duidelijk aangegeven dat wij in het voorjaar van 2022 over kunnen naar Motion en dat we tot het moment van de overgang naar Motion geen problemen zouden zijn met de werking van PIM’s zolang wij nog niet migreren naar Oracle 19. De totale investering moet geactiveerd worden. En deze jaarlijkse lasten kunnen we opvangen binnen kostenplaats 1043 Personeel. Als we in 2022 tot aanschaf overgaan start de afschrijving in 2023 en is het noodzakelijk het krediet beschikbaar te hebben in 2022 en daarom aan te vragen bij de kadernota 2022.
A.24 SLA ICT samenwerking
De kosten die voortkomen uit de SLA de met ICT samenwerking zijn drastisch toegenomen. De ICT samenwerking heeft daarom een nieuwe concept begroting aan de gemeentesecretarissen gepresenteerd in maart 2021. Hierin is uitleg gegeven over de kosten.
De meerkosten komen in hoofdzaak voort uit het onderstaande
1. Stijging loonsom
- Aanpassing loonsommen aan huidige cao. In eerdere jaren is dit niet aangepast en ook niet binnen de Doesburgse middelen voor de SLA.
- Meer personeel vooral servicedesk.
2. Algemene kosten Kantoorautomatisering
- Veel meer beveiliging voortkomend uit o.a. maatregelen Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
- We hebben enorm versneld in het digitaliseren van werkplekken o.a. door corona.
- Meer opslag, groeit bij meer digitaliseren.
- Meer internetkosten door o.a. op afstand werken.
- Meerkosten 0365 maar met extra functionaliteiten als Teams, OneDrive, SharePoint, enz. met als doel bezuinigingen op de langere termijn (eerst investeren, dan terug verdienen).
- Leveranciers worden elk jaar duurder (gaat harder dan onze indexeringen).
3. Toegenomen kosten per gebruiker
- Beveiliging van mobiele devices (webwerkplekken).
- In Doesburg hebben we meer devices uitgereikt o.a. door Corona.
4. Toename kosten informatiesystemen
- De budgetten voor onze totale ICT voorzieningen zijn onvoldoende geïndexeerd. De leveranciers hebben hun kosten wel geïndexeerd. Dat betekent dat we met de oorspronkelijke geraamde kosten voor licenties niet meer uitkomen.
- Ook vindt er een verschuiving plaats van kosten bij aanschaf. De initiële kosten die gemaakt worden voor b.v. de aanschaf van software worden steeds lager maar de structurele kosten voor licenties nemen toe. Dit komt doordat we steeds meer software (moeten) gaan afnemen als een SAAS, Software As A Service. Dit betekent dat het steeds meer diensten zijn die we afnemen en geen product. Dit vertaalt zich ook anders in de begroting namelijk meer exploitatielasten.
5. Nog te draaien projecten in 2022
Steeds helderder wordt dat ICT meer en meer de backbone van de organisatie is geworden. Aan al ons werk in de organisatie, de samenwerkingen met anderen, het verkeer naar de inwoner toe, onze huisvesting etc. zitten ICT/ informatie / veiligheid en privacy componenten vast. Deze groei blijft doorgaan. We werken nog aan het verminderen van de vaste werkplekken. Dat levert structureel geld op. Zodra dit in beeld is, zullen wij dat meteen melden. Advies: in komende jaren zorgen voor indexering van de budgetten en vertaling CAO in kosten voor SLA.
A.25 Buurtbemiddeling
Sinds 2006 zijn er samenwerkingsovereenkomsten gesloten tussen gemeenten en woningbouwcorporaties om uitvoering te geven aan buurtbemiddeling. Uit de jaarlijkse terugkoppeling van de uitvoerende organisatie blijkt dat buurtbemiddeling heeft bijgedragen tot het oplossen van conflictsituaties in een vroeg stadium. Het project draagt bij aan het verbeteren van de sociale kwaliteit en heeft daarmee een positief effect op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. Buurtbemiddeling draagt bij aan de oplossing van conflictsituaties in een vroeg stadium. Dit voorkomt escalaties en bespaard daardoor veel werk voor medewerkers van de gemeente achteraf. Het huidige convenant buurbemiddeling loopt van rechtswege af op 31 december 2022. Deze is ondertekend door de gemeenten Rheden, Rozendaal, Doesburg en de woningbouwcorporaties Woonservice IJsselland, Vivare, Portaal, Veluwonen. Er is geen sprake van omstandigheden van een dermate ernst dat de gemeente Doesburg niet samen met de andere deelnemende gemeenten het convenant wil uitzitten. Er is juist sprake van tevredenheid onder de samenwerkingspartners. Ook heeft de gemeente in het rechtsverkeer met anderen (gemeenten, woningbouwcorporaties, etc.) een voorbeeldfunctie. Het is daarom onwenselijk om te stoppen met het huidige samenwerkingsconvenant. Door de nieuwe verdeel sleutel voor de regionale brandweer wordt de bijdrage van de gemeente Doesburg aan de VGGM de aankomende jaren fors lager. Dit geld kan deels ingezet worden om buurtbemiddeling voort te zetten.
A.26 Pick up
De huidige auto is meer dan 10 jaar oud en moet worden vervangen. De reparatiekosten nemen snel toe en technisch is deze auto versleten.
A.27 Belastingapplicatie
Team WOZ/Heffingen werkt met de applicatie GISVG-belastingen. Op termijn wordt GISVG-belastingen (dé oudste applicatie van Centric) niet meer ondersteund en vervangen door Centric Belastingen. Vanwege de komst van de Basisregistratie Kadaster Levering 2.0 (BRK) wordt de update naar Centric Belastingen nu versneld. BRK Levering 2.0 komt in een zodanig andere structuur, dat leveranciers hun softwarepakketten daarop moeten (her)inrichten/ aanpassen. Centric zal de BRK levering 2.0 niet meer implementeren in GISVG-Belastingen. Met BRK Levering beschikt de gemeente over actuele vastgoedinformatie uit de Basisregistratie Kadaster (BRK), zoals eigenaren van kadastrale percelen, verkoopinformatie etc. Deze informatie is nodig voor de WOZ administratie en uiteindelijk de aanslagoplegging van de gemeentelijke belastingen. BRK levering 1.0 wordt tot Q3 in 2022 in de lucht gehouden. Dit betekent dat we voor de uitvoering van de belastingtaken in 2022 over moeten gaan naar Centric Belastingen.
A.28 Wet elektronische publicaties
Op 1 juli 2021 is de Wet elektronische publicaties (WEP) van kracht geworden. Deze wet verplicht gemeenten en provincies om alle officiële publicaties (zoals beleidsregels, verordeningen en overige besluiten van algemene strekking) online te zetten via de website www.officielebekendmakingen.nl. Voorheen gold deze verplichting slechts voor verordeningen. Door invoering kunnen burgers op 1 website alle algemene bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen raadplegen. Deze wetswijziging heeft als doel burgers digitaal volledig te informeren over besluiten die impact hebben op hun leefomgeving. De burger wordt centraal gesteld bij de informatieverstrekking. Zij worden geïnformeerd over deze besluiten zodat ze tijdig hun recht van inspraak kunnen uitoefenen. Niet publiceren levert dan ook een risico voor eventuele bezwaar- en beroepsprocedures omdat er niet kan worden teruggevallen op beleidsregels, verordeningen of overige besluiten van algemene strekking wanneer deze niet zijn gepubliceerd.
Op het bestaande budget komen we al € 2.200 tekort. Dit bedrag is nooit eerder bijgesteld. Daarbij worden in het kader van de WEP meerkosten verwacht voor extra publicaties ca. €3.000. In totaal gaat het om een bedrag van € 5.200. Dit is niet op te vangen uit het begrote budget.
A.29 SC en DC 2020
De raming van de algemene uitkering uit het gemeentefonds is nog gebaseerd op de mei circulaire 2020. De bruto effecten van de september- en decembercirculaire 2021 zijn t.o.v. de bestaande ramingen:
2022 € -172.940
2023 € -148.885
2024 € -170.053
2025 € -27.148
B. BUDGET VERRUIMENDE BEGROTINGSVOORSTELLEN:
B.1 VGGM (aanpassing verdeelsleutel brandweer)
Een nieuwe verdeelsleutel voor het onderdeel brandweer leidt voor Doesburg tot een lagere bijdrage.
B.2 Formatie wethouders
Wij zien mogelijkheden om de formatiesterkte van de wethouders terug te brengen met 1 Fte. Hierdoor kan een structurele besparing worden gerealiseerd van € 70.000.
B.3 Overschot budget accommodaties
Het budget accommodaties sportvoorzieningen laat in de begroting 2021 een structureel overschot zien van € 7.000. Dit budget kan derhalve structureel met € 7.000 worden afgeraamd.
B.4 Riolering basisregistratie dekken uit RH
Wij stellen voor de kosten van de basisregistratie riolering (zie begrotingsvoorstel A. 4) te dekken vanuit de rioolheffingen.
B.5 Extra inkomsten genereren uit toerisme
Wij verwachten meer inkomsten te kunnen genereren vanuit het beleidsveld toerisme. Voorshands willen we hier een bedrag aan koppelen van structureel € 25.000.
B.6 Peuterspeelzaalwerk
Deze post kan met € 50.000 worden afgeraamd.
B.7 Wmo begeleiding
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om uitvoering te geven aan de Wet maatschappelijke ondersteuning. Vanuit deze wet moet de gemeente er zorg voor dragen dat mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn de ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van begeleiding.
De afgelopen jaren is een overschot gebleken op het budget WMO Begeleiding. De inschatting is dat het budget met structureel € 80.000 neerwaarts kan worden bijgesteld.
B.8 Besparing organisatie / overhead
In de begroting is deze besparing pm geraamd. Nu wordt hier een bedrag aan gekoppeld van uiteindelijk € 200.000 per jaar.
B.9 Ziektevervangbudget aframen
Het ziekteverzuim is de laatste jaren fors naar beneden gebracht. De laatste meting (1e kwartaal 2021) liet een percentage zien van slechts iets meer dan 2%. In het verlengde hiervan vinden wij het verantwoord het ziektevervangbudget met € 50.000 te verlagen.
B.10 OZB (volumevoordeel)
Er kan een meeropbrengst worden ingeboekt van € 17.000 door meer mutaties ver- en nieuwbouw etc. dan verwacht.
B.11 Nullijn hanteren
Door voor de begroting 2022 evenals voor de begroting 2021 de nullijn te hanteren voor de relevante uitgavenbudgetten (inclusief ASV subsidies) kan een besparing worden gerealiseerd van om en nabij de € 250.000.
B.12 Algemene bezuinigingstaakstelling / inkomstenverhoging
We stellen voor een algemene bezuinigingstaakstelling in te boeken van € 520.000 in 2022 oplopend naar structureel € 720.000 vanaf 2024. De komende periode gaan wij gebruiken om deze taakstelling te vertalen naar concrete maatregelen, zodat deze uiterlijk bij de aanstaande begroting 2022-2025 ter besluitvorming aan uw raad kunnen worden voorgelegd. Op voorhand wordt hierbij een verhoging van de OZB niet uitgesloten.