
Programmaverantwoording
Totaal
Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat
Terug naar navigatie - Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaatKorte beschrijving
Terug naar navigatie - Korte beschrijvingDoesburg is een woongemeente die door demografische ontwikkelingen, wensen van de bewoners en klimaatverandering continue met veranderingen te maken heeft. Veranderingen die van invloed zijn op o.a. de woningbouwbehoefte, de openbare ruimte en het voorzieningenniveau. De komende jaren wordt gewerkt aan aantrekkelijke en evenwichtige woonlocaties en een voorzieningenniveau dat aansluit bij de huidige en toekomstige behoefte van onze (vergrijzende) inwoners. Ouderen, alsook kwetsbare inwoners met lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen dienen zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving te kunnen blijven wonen en zelfredzaam te zijn. Door het grote ‘gat’ tussen een hoog aantal sociale huurwoningen en dure koopwoningen wordt bij (her)ontwikkeling stevig op het middensegment ingezet. We willen vooral ook woningen realiseren voor starters en jonge gezinnen.
De komende jaren gaan we ook bepalen hoe wij hier met de openbare ruimte om willen gaan. Een prettige en veilige leefomgeving bevordert een gezonde leefstijl en maakt het mogelijk dat mensen voorzieningen kunnen bereiken en elkaar kunnen ontmoeten. We zorgen dus voor een veilig wegennet en fietsnetwerk, waar niet te hard gereden mag worden, we zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen om te ontmoeten, verblijven en te bewegen. Ook een vitale binnenstad en een toekomstbestendig en betaalbaar voorzieningenniveau zijn essentieel voor de leefbaarheid en financiële gezondheid van de stad. Naast een goede parkeercapaciteit voor onze bewoners en bedrijven moet ook voorzien zijn in voldoende (centrale) parkeercapaciteit voor de bezoeker. Zowel per auto, per bus als per fiets.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat
- L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.
- L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.
-
L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.
- M 1.3 We doen onderzoek naar de haalbaarheid van het realiseren van een (kostendekkende) gecentraliseerde parkeervoorziening(en) voor bezoekers van onze binnenstad.
- M 1.3 We gaan kijken naar additionele parkeermogelijkheden buiten de singels voor zowel permanent als tijdelijk gebruik bij evenementen.
- M 1.3 We gaan nadrukkelijk kijken naar de mogelijkheden tot ondergronds en/of meerlaags parkeren eventueel in combinatie met het bouwen van woningen.
-
L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.
- M 1.4 We gaan bevorderen dat inwoners zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen wijk en dat wijkbewoners bijvoorbeeld zelf het groenonderhoud voor hun rekening nemen.
- M 1.4 We zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen. Een plek die uitnodigt tot ontmoeten, verbljven en bewegen.
- L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.
- L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.
- L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.
L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.
Terug naar navigatie - L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.-
- Birgit van Veldhuizen
-
- Birgit van Veldhuizen
L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.
Terug naar navigatie - L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.-
- Birgit van Veldhuizen
-
- Birgit van Veldhuizen
L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.
Terug naar navigatie - L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.
Terug naar navigatie - L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.
Terug naar navigatie - L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.De onderliggende maatregelen van dit doel zijn afgerond / afgesloten.
L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.
Terug naar navigatie - L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.
Terug naar navigatie - L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Mutatie reserves behorende bij dit programma
Terug naar navigatie - Mutatie reserves behorende bij dit programmaToelichting op budgetafwijkingen
Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingenHet totale resultaat op dit programma bedraagt € 659.000 positief (inclusief mutatie reserves) ten opzichte van de gewijzigde begroting 2024. Hieronder zijn de afwijkingen per taakveld toegelicht.
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting: hogere baten, € 46.000 voordeel
De hogere baten in 2024 betreffen een stijging van het aantal opgelegde naheffingen met € 37.000 en een stijging van de opbrengst parkeergelden met € 9.000.
Taakveld 1.1. Crisisbeheersing en brandweer, lagere lasten, € 49.000 voordeel
De lagere lasten in 2024 komen voort uit een hogere bijdrage van de politie voor servicekosten voor de politiepost in de brandweerkazerne (voor 2023 en 2024) en lagere kosten voor onderhoud van de brandweerkazerne, samen € 34.000 voordelig. Daarnaast werd € 15.000 terugontvangen van de Veiligheidsregio Gelderland Midden voor afwikkeling van het resultaat 2023 en piketdiensten 2024.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer: hogere lasten, € 109.000 nadeel
Er is € 55.000 minder uitgegeven aan onderhoud van civiele kunstwerken (bruggen) omdat diverse werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd. In 2024 zijn hiervoor voorbereidingen getroffen, de uitvoering is inmiddels gaande. Er werd € 115.000 meer uitgegeven voor de inhuur van personeel, o.a. voor ziektevervanging en de vele verkeerskundige opgaven. De exploitatielasten van de openbare verlichting kwamen € 70.000 hoger uit dan begroot vanwege hogere energielasten en een forse stijging van onderhoudskosten, die volgens een nieuw aanbesteed bestek worden uitgevoerd. De kosten van het nieuwe bestek zijn hoger door inflatie en omdat het vorige bestek erg laag was ingezet. Op ondergrondse infrastructuur werd per saldo € 20.000 meer ontvangen dan begroot aan degeneratiekosten en leges.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties: hogere baten en lagere lasten, per saldo € 30.000 voordeel
Er werd in 2024 € 9.000 meer aan SPUK gelden voor de sportaccommodaties ontvangen dan begroot. Door o.a. ander beheer daalden de energielasten voor de sportzaal Armgardstraat en Wilgenstraat met € 16.000. De overige mutaties ad € 5.000 betreffen kleine afwijkingen op diverse posten.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie: lagere baten en hogere lasten, per saldo € 54.000 nadeel
In 2024 werd € 41.000 meer uitgegeven dan begroot voor werkzaamheden in het openbaar groen omdat de verbonden partij Circulus meer algemene kosten doorberekent. Voor noodzakelijk onderhoud aan speeltuinen en -plaatsen werd € 18.000 meer uitgegeven. Voor boombeheer werd € 14.000 minder uitgegeven vanwege het doorschuiven van werkzaamheden naar 2025. Het overige verschil van € 5.000 bestond uit diverse kleine mutaties.
Taakveld 7.2 Riolering: per saldo baten en lasten € 74.000 voordeel
In de begrotingsbijstelling waren de baten uit de heffing met € 64.000 te fors naar beneden bijgesteld. De lasten uit het watertakenplan vielen € 58.000 hoger uit dan begroot, voornamelijk door extra onderhoud aan riolen en gemalen. Daardoor is er € 68.000 meer onttrokken aan de voorziening voor egalisatie van de tarieven dan was vastgesteld bij de IBB2024.
Taakveld 7.3 Afval: per saldo baten en lasten € 70.000 voordeel
Door een andere wijze van factureren door verbonden partij Circulus werden baten en lasten in 2024 inzichtelijker, per saldo werd er een voordeel van € 70.000 gerealiseerd en is er € 116.000 aan de voorziening voor egalisatie van heffingen gedoteerd uit het overschot van de heffingen.
Taakveld 7.4 Milieubeheer: hogere lasten € 27.000 nadeel
De lasten voor de milieutaken van de omgevingsdienst bedroegen € 50.000 meer dan begroot, door o.a. een stijging van het aantal milieu meldingen stegen de kosten hiervoor met € 23.000. Doordat Doesburg zowel bouw- als milieutaken van de ODRA afneemt is ook de bijdrage in de algemene kosten van de ODRA gestegen. Op personeelslasten is een voordeel van € 33.000 gerealiseerd, o.a. doordat de uitvoering van taken voor klimaatbeleid konden worden betaald uit een specifieke uitkering. Doordat de begrote lasten voor algemeen klimaatbeleid in 2024 uit een subsidie van de Provincie konden worden gedekt is dit budget bij de IBB2024 verlaagd met € 100.000. Dit bedrag blijft echter nodig voor uitvoering van klimaatbeleid in de komende jaren. Omdat er geen nieuw budget beschikbaar is, wordt bij de resultaatverdeling verzocht alsnog € 100.000 over te hevelen naar 2025.
Taakveld 8.1 Ruimte en leefomgeving: per saldo baten en lasten € 93.000 voordeel
De kosten voor de basisregistratie vielen € 31.000 hoger uit, door niet begrote uitbesteding van werkzaamheden. De begrote deskundigenkosten ad € 20.000 voor de ontwikkeling van locatie Armgardstraat werden in 2024 nog niet benut. In de resultaatbestemming wordt gevraagd deze middelen beschikbaar te houden voor het projectplan van deze locatie. De begrote bedragen voor project Centrum Beinum ad € 90.000 werden voor het benutte deel van € 79.000 geactiveerd, volgens de door de raad vastgestelde Grondexploitatie. De overige mutaties betroffen kleine overschotten.
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen: per saldo baten en lasten € 476.000 voordeel
De hogere baten betroffen voornamelijk leges die eind 2024 werden ontvangen. Bij de IBB2024 waren de te verwachten legesontvangsten naar beneden bijgesteld omdat niet bekend was of de vergunningstrajecten voor met name Flora 23 in 2024 konden worden afgerond. Uiteindelijk werd € 287.000 meer ontvangen dan begroot. De implementatie van de omgevingswet verloopt gefaseerd over de komende jaren. De kosten voor werkzaamheden van de ODRA voor bouwtoezicht waren € 13.000 hoger dan begroot, omdat er meer taken zijn verricht dan werd voorzien in het afgesproken werkpakket. Er werd € 181.000 minder aan personeelslasten besteed dan begroot. Aan advieskosten voor woningbouwbeleid werd € 30.000 minder uitgegeven dan begroot, deze uitbestede werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2025.Het overige verschil van € 9.000 bestond uit diverse kleinere posten.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat.
Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Groene metropool regio Arnhem - Nijmegen
Euregio Rijn-Waal
Circulus-Berkel B.V.
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenMet de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) van 5 maart 2016 zijn gemeenten voortaan gehouden om in de programma’s in de begroting en in de het jaarverslag, de maatschappelijke effecten die met de verschillende programma’s worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren dragen bij om de begroting en jaarverslagen beleidsmatiger te maken, zodat raadsleden op de belangrijke momenten in een beleidscyclus zich een beeld kunnen vormen over behaalde beleidsresultaten en te behalen beleidsresultaten. Hieronder vindt u de beleidsindicatoren behorende bij dit programma.
Indicator en beschrijving |
Periode |
|
---|---|---|
Verwijzingen Halt |
2023 |
3,2 |
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 1.000 jongeren. |
||
Winkeldiefstallen |
2023 |
0,9 |
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners |
||
Geweldsmisdrijven |
2023 |
3,2 |
Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). |
||
Diefstallen uit woning |
2023 |
0,9 |
Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners |
||
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) |
2023 |
4,1 |
Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners |
||
Omvang huishoudelijk restafval |
2022 |
66 |
Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval per bewoner per jaar (kg) |
||
Hernieuwbare elektriciteit |
2021 |
7,7 |
Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewerkt uit wind, waterkracht, zon of biomassa in percentage. |
||
Gemiddelde WOZ-waarde |
2023 |
287 |
De gemiddelde WOZ waarde van woningen x €1.000 |
||
Nieuw gebouwde woningen |
9,2 |
|
Het aantal nieuwbouw woningen, per 1.000 woningen |
||
Demografische druk |
2023 |
82 |
De som van het aantal personen van 0 tot 15 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 15 tot 65 jaar (percentage) |
||
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden |
2024 |
889 |
Het gemiddelde totaal bedrag in euro's per jaar dat een eenpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. |
||
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden |
2024 |
1060 |
Het gemiddelde totaal bedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten. |
Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak
Terug naar navigatie - Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpakKorte beschrijving
Terug naar navigatie - Korte beschrijvingEén van de drie pijlers van de Toekomstvisie Doesburg is een meer verbindende en versterkende sociale aanpak gericht op het verbeteren van de positie, draagkracht en vitaliteit van Doesburgse inwoners. Dat is dan ook als leidraad genomen voor de komende jaren. Een nieuwe koers in het sociaal domein moet leiden tot meer sociale cohesie in de wijken en dus meer betrokkenheid van de inwoners bij elkaar, meer participatie van inwoners met meer inclusie, minder eenzaamheid, tijdige aanpak van (het ontstaan van) armoede- en schuldenproblematiek en een afname van het gebruik van zorgvoorzieningen. De belangrijkste speerpunten voor de komende collegeperiode zijn:
- Het versterken van de sociale basis van Doesburg, o.a. door te zorgen voor voldoende ontmoetingsmogelijkheden in de wijken, zowel binnen als buiten. Voor het slagen van de transformatie in het sociaal domein zullen we de focus meer gaan leggen op het collectieve en het zelforganiserende vermogen van onze inwoners, naast de individuele zorg en ondersteuning voor de mensen die dat echt nodig hebben. We willen dat buurtgericht gaan doen omdat dat de beste schaal is voor het versterken van de onderlinge relaties. Het vrijwilligerswerk kan hieraan ondersteunend zijn. Op deze manier kan eenzaamheid worden tegengegaan.
- Blijven inzetten op preventie en vroegsignalering, zodat problemen voorkomen of op tijd gesignaleerd worden. Vaak beginnen problemen in de jeugd en worden ze van generatie op generatie overgedragen. Een kansrijke start in de eerste levensfase van een kind, goed onderwijs en een helpende hand bij beginnende problematiek (zoals verlies van inkomen of werk, opvoedingsvraagstukken, huisvestingsproblematiek) kan erger voorkomen en tegelijk inzet van kostbare voorzieningen uit Participatiewet, WMO en Jeugdwet verminderen. Een goede samenwerking tussen de verschillende organisaties die actief zijn in Doesburg en het zelforganiserende vermogen is daarbij cruciaal.
- Zorgen voor bestaanszekerheid. Bestaanszekerheid is een basisbehoefte en daarom het fundament van de samenleving. Pas als er perspectief is op het gebied van basale levensbehoeften, komen mensen uit de overlevingsmodus en kan er gestart worden met de opbouw en het benutten van kansen. Wij willen armoede bestrijden en doen dit bij voorkeur door mensen (met een bijstandsuitkering) aan het werk te helpen. Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt zien wij (nieuwe) kansen voor inwoners die nog niet werkfit zijn. Deze groep kan, voor zover mogelijk, gestimuleerd worden vrijwilligerswerk te doen en/of al dan niet met extra begeleiding naar regulier werk of dagbesteding toegeleid worden. Ook het aanpakken van multiproblematiek in gezinnen door het bieden van maatwerk is hierbij belangrijk.
- Uitgaan van positieve gezondheid, waarbij niet de ziekte of de beperkingen van iemand centraal staan, maar de behoefte en de mogelijkheden van mensen uitgangspunt zijn. Positieve gezondheid verbindt het sociale domein met het fysieke domein door veel aandacht te schenken aan de woonomgeving, openbare ruimte, groen in de wijk, wandelroutes, sport- en speelmogelijkheden, toevallige ontmoetingen, (wijk)activiteiten, leefstijl, mobiliteit, technologie.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak
- L 2.1 We werken voortvarend aan de "Notitie Koers verleggen" en de daarin vastgelegde actielijnen, waarbij koersverlegging, preventie, ontschotting, gebruikmaking van de kracht van de samenleving en inclusie belangrijke uitgangspunten zijn.
- L 2.2 Eenzaamheid is een groeiend probleem en moet ook in Doesburg stevig worden aangepakt.
- L 2.3 Wij willen dat vrijwilligers goed worden ondersteund en dat verenigingen beter bij elkaar worden gebracht. We willen de bestaande vrijwilligerssteunpunten beter ondersteunen en opwaarderen en een centraal informatiepunt inrichten.
- L 2.4 Iedereen kan meedoen. Op maat gemaakt werk ook voor mensen die in de bijstand zitten kan een goed middel zijn om mensen te activeren en meer zingeving aan hun leven te geven. We willen een positieve en meer creatieve invulling.
- L 2.5 We willen graag dat meerjarige contracten afgesloten worden met maatschappelijke organisaties. Dit bevordert de continuïteit.
- L 2.6 We willen voldoende studiewerkplekken voor studenten. We willen voldoende flexibele studieplekken realiseren waar iedereen terecht kan, bijvoorbeeld op het stadhuis.
L 2.1 We werken voortvarend aan de "Notitie Koers verleggen" en de daarin vastgelegde actielijnen, waarbij koersverlegging, preventie, ontschotting, gebruikmaking van de kracht van de samenleving en inclusie belangrijke uitgangspunten zijn.
Terug naar navigatie - L 2.1 We werken voortvarend aan de "Notitie Koers verleggen" en de daarin vastgelegde actielijnen, waarbij koersverlegging, preventie, ontschotting, gebruikmaking van de kracht van de samenleving en inclusie belangrijke uitgangspunten zijn.Het gaat hierbij om de "Notitie Koers verleggen. Een nieuwe route in het sociaal domein."
-
- Bart Elbers
-
- Bart Elbers
-
- Bart Elbers
L 2.2 Eenzaamheid is een groeiend probleem en moet ook in Doesburg stevig worden aangepakt.
Terug naar navigatie - L 2.2 Eenzaamheid is een groeiend probleem en moet ook in Doesburg stevig worden aangepakt.L 2.3 Wij willen dat vrijwilligers goed worden ondersteund en dat verenigingen beter bij elkaar worden gebracht. We willen de bestaande vrijwilligerssteunpunten beter ondersteunen en opwaarderen en een centraal informatiepunt inrichten.
Terug naar navigatie - L 2.3 Wij willen dat vrijwilligers goed worden ondersteund en dat verenigingen beter bij elkaar worden gebracht. We willen de bestaande vrijwilligerssteunpunten beter ondersteunen en opwaarderen en een centraal informatiepunt inrichten.L 2.4 Iedereen kan meedoen. Op maat gemaakt werk ook voor mensen die in de bijstand zitten kan een goed middel zijn om mensen te activeren en meer zingeving aan hun leven te geven. We willen een positieve en meer creatieve invulling.
Terug naar navigatie - L 2.4 Iedereen kan meedoen. Op maat gemaakt werk ook voor mensen die in de bijstand zitten kan een goed middel zijn om mensen te activeren en meer zingeving aan hun leven te geven. We willen een positieve en meer creatieve invulling.-
- Arco Hofland
- Loes van der Meijs
L 2.5 We willen graag dat meerjarige contracten afgesloten worden met maatschappelijke organisaties. Dit bevordert de continuïteit.
Terug naar navigatie - L 2.5 We willen graag dat meerjarige contracten afgesloten worden met maatschappelijke organisaties. Dit bevordert de continuïteit.L 2.6 We willen voldoende studiewerkplekken voor studenten. We willen voldoende flexibele studieplekken realiseren waar iedereen terecht kan, bijvoorbeeld op het stadhuis.
Terug naar navigatie - L 2.6 We willen voldoende studiewerkplekken voor studenten. We willen voldoende flexibele studieplekken realiseren waar iedereen terecht kan, bijvoorbeeld op het stadhuis.De onderliggende maatregelen van dit doel zijn afgerond / afgesloten.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Mutatie reserves horende bij dit programma
Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programmaToelichting op budgetafwijkingen
Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingenHet totale resultaat op dit programma bedraagt € 137.000 positief (inclusief mutaties reserves) t.o.v. de gewijzigde begroting 2024. Onderstaand zijn de afwijkingen op de taakvelden toegelicht.
Taakveld 4.1 t//m 4.3: Onderwijs: per saldo € 13,000 voordeel.
De kosten voor de taakvelden die betrekking hebben op onderwijs zijn samengevoegd voor de analyse en laten een overschot van bijna € 13.000 door diverse kleinere afwijkingen.
Taakveld 6.1: Samenkracht en burgerparticipatie: hogere baten en lagere lasten, per saldo bijna € 322.000 voordeel.
De kosten voor de huisvesting van vluchtelingen uit Oekraïne zijn lager dan geraamd bij de IBB 2024 en de baten wat hoger, per saldo € 286.000 voordeel. De overige verschillen bedragen per saldo € 36.000 voordelig. Met name omdat wij over 2024 middelen uit de regeling integraal zorgakkoord ontvangen. Dit betreft een specifieke uitkering die via de regiogemeente wordt uitgekeerd voor de projecten in de regio.
Taakveld 6.2: Wijkteams; lagere lasten € 23.000 nadeel.
Het te kort betreft met name een stijging van de lasten voor het jeugdteam door hogere personeelskosten van de deelnemende partijen.
Taakveld 6.3: Inkomensregeling: hogere baten en lasten, per saldo, € 40.000 nadeel.
Per saldo is het resultaat ca. € 40.000 nadeliger door hogere uitvoeringskosten. De lasten voor de bijstandsuitkeringen zijn ongeveer even hoog als de rijksbijdrage die wij ontvangen in 2024.
Taakveld 6.5: Arbeidsparticipatie: hogere baten en lasten, per saldo € 38.000 nadeel.
Betreft met name hogere lasten voor trajecten om mensen naar werk te begeleiden.
Taakveld 6.6: Maatwerkvoorzieningen WMO: lagere baten en hogere lasten, per saldo € 37.000 nadeel.
De lasten voor woonvoorzieningen en WMO hulpmiddelen zijn gestegen in de 2e helft van het jaar.
Taakveld 6:71: Maatwerkdienstverlening 18+: hogere baten en lasten, per saldo € 84.000 voordeel.
De lasten voor WMO begeleiding en huishoudelijke hulp vallen mee ten opzicht van de aangepaste begroting bij de IBB 2024.
Taakveld 6.72: Maatwerkvoorziening 18-: hogere lasten € 304.000 nadeel.
De kosten voor de jeugdzorg zijn nog wat hoger dan de bijgestelde begroting bij de IBB 2024. De te verwachten kosten voor het oplossen van een crisis situatie lopen langer door dan vooraf was ingeschat.
Taakveld 6.82: Geëscaleerde zorg 18-: lagere lasten € 44.000 voordeel.
Door wijzigingen in het personeelsbestand zijn er minder personeelslasten toegerekend.
Taakveld 7.1: Volksgezondheid: hogere baten en lasten, per saldo € 94.000 voordeel.
Het voordeel is het resultaat van de ontvangen afrekeningen van de voorschotten over 2023 en 2024 en een hogere rijksbijdrage voor sport en bewegen en gezondheidsbevordering.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak:
Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) voor het onderdeel zorg
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal-Gelderland (MGR)
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenMet de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) van 5 maart 2016 zijn gemeenten voortaan gehouden om in de programma’s in de begroting en in de het jaarverslag, de maatschappelijke effecten die met de verschillende programma’s worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren dragen bij om de begroting en jaarverslagen beleidsmatiger te maken, zodat raadsleden op de belangrijke momenten in een beleidscyclus zich een beeld kunnen vormen over behaalde beleidsresultaten en te behalen beleidsresultaten. Hieronder vindt u de beleidsindicatoren behorende bij dit programma.
Indicator en beschrijving |
Periode |
|
---|---|---|
Niet-sporters |
2022 |
59 |
Het percentage inwoners dat niet sport ten opzichte van het totaal aantal inwoners van 19 jaar en ouder. |
||
Absoluut verzuim |
2022 |
6,1 |
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen, leeftijd 5-18 jaar. |
||
Relatief verzuim |
2022 |
33 |
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners, leeftijd 5-18 jaar. |
||
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) |
2023 |
2,5 |
Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. |
||
Banen |
2022 |
573,8 |
Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
||
Jongeren met een delict voor de rechter |
2019 |
1 |
Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. |
||
Kinderen in uitkeringsgezin |
2022 |
5 |
Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. |
||
Netto arbeidsparticipatie |
2023 |
67,4 |
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking. |
||
Werkloze jongeren |
2022 |
2 |
Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar). |
||
Personen met een bijstandsuitkering |
2023 |
339,7 |
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners in de leeftijd 18 jaar en ouder. |
||
Personen met lopende re-integratievoorzieningen |
2023 |
509,7 |
Het aantal re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
||
Jongeren (tot 18 jaar) met jeugdhulp |
2023 |
17,1 |
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar. |
||
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdbescherming |
2023 |
1,9 |
Het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. |
||
Jongeren (tot 23 jaar) met jeugdreclassering |
Geen data |
|
Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar). |
||
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO |
2023 |
710 |
Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 180 deelnemende gemeenten (per 10.000 inwoners). |
Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie
Terug naar navigatie - Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatieKorte beschrijving
Terug naar navigatie - Korte beschrijvingKwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie zijn samen één van de drie pijlers waarop we de komende jaren volop inzetten. Toerisme en recreatie willen we op een kwalitatieve manier verder ontwikkelen, in balans met de leefomgeving, economie, cultuur en natuur. Dit doen we door middel van het opstellen van een toeristische visie met uitvoeringsprogramma en een economische visie met uitvoeringsplan. De binnenstad moet een evenwichtig aanbod van voorzieningen hebben om bruisend en levendig te kunnen zijn en blijven. We willen daarom leegstand zoveel mogelijk voorkomen door een goede bezetting van winkelpanden in stand te houden.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie
- L 3.1 We willen een bruisende, levendige Binnenstad en we willen in dit kader dat de bestaande evenementen worden behouden en optimaal vanuit de gemeente worden ondersteund.
- L 3.2 Om een goed ondernemersklimaat te stimuleren, bedrijven te behouden en leegstand te voorkomen zal er actiever worden ingezet op acquisitie en een ondersteunende rol vanuit de gemeente.
- L 3.3 De VVV dient in Doesburg te worden behouden en vanuit de gemeente te worden ondersteund.
L 3.1 We willen een bruisende, levendige Binnenstad en we willen in dit kader dat de bestaande evenementen worden behouden en optimaal vanuit de gemeente worden ondersteund.
Terug naar navigatie - L 3.1 We willen een bruisende, levendige Binnenstad en we willen in dit kader dat de bestaande evenementen worden behouden en optimaal vanuit de gemeente worden ondersteund.De onderliggende maatregelen van dit doel zijn afgerond / afgesloten.
L 3.2 Om een goed ondernemersklimaat te stimuleren, bedrijven te behouden en leegstand te voorkomen zal er actiever worden ingezet op acquisitie en een ondersteunende rol vanuit de gemeente.
Terug naar navigatie - L 3.2 Om een goed ondernemersklimaat te stimuleren, bedrijven te behouden en leegstand te voorkomen zal er actiever worden ingezet op acquisitie en een ondersteunende rol vanuit de gemeente.De onderliggende maatregelen van dit doel zijn afgerond / afgesloten.
L 3.3 De VVV dient in Doesburg te worden behouden en vanuit de gemeente te worden ondersteund.
Terug naar navigatie - L 3.3 De VVV dient in Doesburg te worden behouden en vanuit de gemeente te worden ondersteund.De onderliggende maatregelen van dit doel zijn afgerond / afgesloten.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Mutatie reserves horende bij dit programma
Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programmaToelichting op budgetafwijkingen
Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingenTaakveld 3.4 Economische promotie: baten en lasten € 71.000 voordeel
Door een grote toename van het aantal overnachtingen is er € 77.000 meer aan toeristenbelasting ontvangen dan begroot. Op het budget Toeristische subsidies en stimuleringsbijdragen werd € 5.000 meer besteed dan begroot. De kosten voor de kermis vielen € 4.000 hoger uit , voornamelijk doordat minder werd ontvangen voor doorbelaste energielasten dan begroot.
Taakveld 5.4 Musea: lagere lasten € 31.000 voordeel
Voor het streekarchivariaat werd € 10.000 minder uitgegeven o.a. door een afrekening over 2023. Door een wijziging van bestemming van de oude locatie van het archief (Nieuwstraat2-4) vielen de begrote kapitaallasten weg (€ 6.000) waren er minder energiekosten (€ 4.000) en minder overige lasten (€ 8.000). Het restant van het voordeel is ontstaan doordat subsidiebedragen lager uitvielen dan begroot.
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed: hogere lasten: € 43.000
De hogere lasten ontstonden vooral door niet begrote inhuur voor werkzaamheden t.b.v. monumenten ad € 49.000. Voor overige begrote deskundigenkosten op gebied van monumentenzorg vielen de kosten € 4.000 lager uit. De kosten voor de Martinitorren waren € 10.000 hoger dan begroot door met name meer onderhoudslasten en een lagere opbrengst voor de verhuur aan een telecombedrijf. De kosten voor uitbesteed gebouwenbeheer waren € 12.000 lager dan begroot.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma Kwaliteitstoerisme en toerisme en toegankelijke natuurrecreatie:
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenMet de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) van 5 maart 2016 zijn gemeenten voortaan gehouden om in de programma’s in de begroting en in de het jaarverslag, de maatschappelijke effecten die met de verschillende programma’s worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren dragen bij om de begroting en jaarverslagen beleidsmatiger te maken, zodat raadsleden op de belangrijke momenten in een beleidscyclus zich een beeld kunnen vormen over behaalde beleidsresultaten en te behalen beleidsresultaten. Hieronder vindt u de beleidsindicatoren behorende bij dit programma.
Indicator en beschrijving |
Periode |
|
---|---|---|
Functiemenging |
2022 |
41,8 |
De functiemenging index (FMI) weerspiegelt de verhouding in percentages tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
||
Vestiging (van bedrijven) |
2022 |
148,3 |
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
Programma 4 Bestuur en organisatie
Terug naar navigatie - Programma 4 Bestuur en organisatieKorte beschrijving
Terug naar navigatie - Korte beschrijvingVanuit de bedrijfsvoering van de gemeente Doesburg zijn we voortdurend bezig om samen met de collega’s resultaten te boeken voor de stad, zijn inwoners, bedrijven en instellingen. Met de focus op de onderwerpen uit de Toekomstvisie, de steeds toenemende hoeveelheid taken en rollen en de complexiteit ervan in combinatie met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt willen we een sterke, gerichte samenwerking met collega’s in de regio realiseren. We willen ons verbinden aan een partner waar we vanuit vertrouwen mee samenwerken en elkaar versterken. Om dit waar te kunnen maken, werkt Bedrijfsvoering aan drie hoofdthema’s in de komende periode:
- het versterken van de ambtelijke organisatie;
- aantrekkelijk werkgeverschap;
- beheer en processen op orde.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
Programma 4 Bestuur en organisatie
- L 4.1 We willen de bestuurlijke zelfstandigheid van Doesburg behouden.
- L 4.2 We brengen de basis op orde.
- L 4.3 We willen een adequate ambtelijke huisvesting realiseren gekoppeld aan de toekomstplannen voor de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
- L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.
-
L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.
- M 4.5 Onderzoek over welke voorzieningen tot het basisvoorzieningenniveau binnen onze gemeente behoren en welke door de voorzieningen in de regio vervuld worden.
- M 4.5 We gaan het jeugd- en jongerenwerk volgens de huidige inzichten vormgegeven, waarbij bekeken zal worden of een zelfstandig jongerencentrum nog bij deze vraag past. We willen kijken naar een beter alternatief.
- M 4.5 We willen analoog aan het recycleplein kijken of onze voorzieningen regionaal beter kunnen worden benut, waardoor wellicht ook financiële voordelen ontstaan voor de exploitatie ervan.
- L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.
L 4.1 We willen de bestuurlijke zelfstandigheid van Doesburg behouden.
Terug naar navigatie - L 4.1 We willen de bestuurlijke zelfstandigheid van Doesburg behouden.De onderliggende maatregelen van dit doel zijn afgerond / afgesloten.
L 4.2 We brengen de basis op orde.
Terug naar navigatie - L 4.2 We brengen de basis op orde.De onderliggende maatregelen van dit doel zijn afgerond / afgesloten.
L 4.3 We willen een adequate ambtelijke huisvesting realiseren gekoppeld aan de toekomstplannen voor de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
Terug naar navigatie - L 4.3 We willen een adequate ambtelijke huisvesting realiseren gekoppeld aan de toekomstplannen voor de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.
Terug naar navigatie - L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.-
- Birgit van Veldhuizen
L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.
Terug naar navigatie - L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.
Terug naar navigatie - L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.-
- Stan Hillenaar
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Mutatie reserves horende bij dit programma
Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programmaToelichting op budgetafwijkingen
Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingenHet totale resultaat op dit programma bedraagt € 590.000 positief (inclusief mutaties reserves) bedraagt € 590.000 t.o.v. de gewijzigde begroting. Onderstaand zijn de afwijkingen op de taakvelden toegelicht.
Taakveld 0.1 Bestuur: lagere lasten € 312.000 voordeel.
In de begroting was rekening gehouden met lasten voor de pensioenverzekering voor de wethouders. Op basis van de actuariële berekening moet echter een deel van de voorziening vrijvallen. Dit effect bedraagt ruim € 308.000 voordelig. In verband met de toekomstige overgang van de pensioenvoorziening naar het ABP en de regels van het nieuwe financiële toegangskader (nFTK) wordt voorzien dat deze vrijval in de toekomst weer toegevoegd moet gaan worden. Daarom zal worden voorgesteld dit bedrag te reserveren voor de toekomstige ontwikkelingen.
Taakveld 0.4 overhead: Per saldo € 246.000 voordeel.
Het voordeel in 2024 betreft de volgende onderdelen:
* Personeelskosten € 174.000 voordeel.
* ICT kosten € 48.000 voordeel, door een afrekening van de ICT samenwerking over 2023.
* Verzekeringen € 23.000 voordeel
Taakveld 0.5 treasury: Per saldo € 15.000 voordeel.
Saldo van hogere rente baten (€7.000) en lagere rente lasten (8.000)
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma 4 Bestuur en organisatie:
BNG Bank
Alliander N.V.
Vitens
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een totaallijst met partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen. De verbonden partijen die bijdragen aan de doelstellingen van het programma 4 Bestuur en organisatie worden hieronder toegelicht.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenMet de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) van 5 maart 2016 zijn gemeenten voortaan gehouden om in de programma’s in de begroting en in de het jaarverslag, de maatschappelijke effecten die met de verschillende programma’s worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren dragen bij om de begroting en jaarverslagen beleidsmatiger te maken, zodat raadsleden op de belangrijke momenten in een beleidscyclus zich een beeld kunnen vormen over behaalde beleidsresultaten en te behalen beleidsresultaten. Hieronder vindt u de beleidsindicatoren behorende bi dit programma.
Indicator en beschrijving |
Periode |
|
---|---|---|
Formatie |
2023 |
9,14 |
Fte per 1.000 inwoners |
||
Bezetting |
2023 |
8,01 |
Fte per 1.000 inwoners |
||
Apparaatkosten |
2023 |
€ 1.185 |
Kosten per inwoner |
||
Externe inhuur |
2023 |
23,56% |
Kosten als % van de totale loonsom + totale kosten externe inhuur |
||
Overhead |
2023 |
16,00% |
% van de totale lasten |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzienAlgemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelenToelichting op de budgetafwijkingen
Terug naar navigatie - Toelichting op de budgetafwijkingenHet totale saldo van de afwijkingen op de algemene dekkingsmiddelen bedraagt € 30.000 (voordeel).
Taakveld 0.61 OZB woningen: per saldo baten en lasten € 58.000 nadeel
Door inhuur zijn de personeelskosten hoger dan geraamd.
Taakveld 0.7 Algemene uitkering: hogere baten € 164.000 voordeel.
Het voordelige saldo is vooral ontstaan door de hogere algemene uitkering (€ 164.000) door effecten uit de decembercirculaire en nabetalingen over 2023 en 2022.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten: hogere lasten € 93.000 nadeel.
Nadeel wordt veroorzaakt door een storting in de voorziening debiteuren en BTW correcties voorgaande jaren.
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting: Lagere lasten € 31.000 voordeel.
Van het complex Beinum West is het laatste kavel verkocht. De fiscale boekwaarde was hoger dan de verkoopopbrengst. Dit levert een teruggave op van eerder betaalde vennootschapsbelasting.