Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat
Korte beschrijving
Terug naar navigatie - Korte beschrijvingDoesburg is woongemeente die door demografische ontwikkelingen, wensen van de bewoners en klimaatverandering continue met veranderingen te maken heeft. Veranderingen die van invloed zijn op o.a. de woningbouwbehoefte, de openbare ruimte en het voorzieningenniveau. De komende jaren wordt gewerkt aan aantrekkelijke en evenwichtige woonlocaties en een voorzieningenniveau dat aansluit bij de huidige en toekomstige behoeften van onze (vergrijzende) inwoners. Ouderen, alsook kwetsbare inwoners met lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen dienen zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving te kunnen blijven wonen en zelfredzaam te zijn. Door het grote ‘gat’ tussen een hoog aantal sociale huurwoningen en dure koopwoningen wordt bij (her)ontwikkeling stevig op het middensegment ingezet. We willen vooral ook woningen realiseren voor starters en jonge gezinnen.
De komende jaren gaan we ook bepalen hoe wij hier met de openbare ruimte om willen gaan. Een prettige en veilige leefomgeving bevordert een gezonde leefstijl en maakt het mogelijk dat mensen voorzieningen kunnen bereiken en elkaar kunnen ontmoeten. We zorgen dus voor een veilig wegennet en fietsnetwerk, waar niet te hard gereden mag worden, we zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen om te ontmoeten, verblijven en te bewegen. Ook een vitale binnenstad en een toekomstbestendig en betaalbaar voorzieningenniveau zijn essentieel voor de leefbaarheid en financiële gezondheid van de stad. Naast een goede parkeercapaciteit voor onze bewoners en bedrijven moet ook voorzien zijn in voldoende (centrale) parkeercapaciteit voor de bezoeker. Zowel per auto, per bus als per fiets.
Omdat Doesburg voor forse uitdagingen staat, zowel financieel als op het personele vlak, is het niet haalbaar om alle gestelde ambities in dit programma te realiseren. Hoewel er nog wel hard gewerkt wordt aan onderstaande doelen en maatregelen, merken we dat de realisatie langer duurt dan we zouden willen en dat ook onze ambities te groot zijn. Dit merken we in dit programma bij de gestelde doelen op het gebied van speeltuinen en de energietransitie.
Voor een nadere specificatie per doel/maatregel verwijzen we de raadsleden naar Pepperflow.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat
- L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.
- L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.
-
L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.
- M 1.3 We doen onderzoek naar de haalbaarheid van het realiseren van een (kostendekkende) gecentraliseerde parkeervoorziening(en) voor bezoekers van onze binnenstad.
- M 1.3 We gaan kijken naar additionele parkeermogelijkheden buiten de singels voor zowel permanent als tijdelijk gebruik bij evenementen.
- M 1.3 We gaan nadrukkelijk kijken naar de mogelijkheden tot ondergronds en/of meerlaags parkeren eventueel in combinatie met het bouwen van woningen.
-
L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.
- M 1.4 We gaan bevorderen dat inwoners zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen wijk en dat wijkbewoners bijvoorbeeld zelf het groenonderhoud voor hun rekening nemen.
- M 1.4 We zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen. Een plek die uitnodigt tot ontmoeten, verbljven en bewegen.
- L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.
- L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.
L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.
Terug naar navigatie - L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.-
- Birgit van Veldhuizen
-
- Birgit van Veldhuizen
L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.
Terug naar navigatie - L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.-
- Birgit van Veldhuizen
-
- Birgit van Veldhuizen
L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.
Terug naar navigatie - L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.
Terug naar navigatie - L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.
Terug naar navigatie - L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.
Terug naar navigatie - L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Mutatie reserves horende bij dit programma
Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programmaToelichting op budgetafwijkingen
Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingenIn deze toelichting wordt op hoofdlijnen het verschil verklaard tussen de gewijzigde begroting 2024 en de primaire begroting 2025.
Het geraamde resultaat van baten en lasten op dit programma is in 2025 € 514.000 hoger dan de gewijzigde begroting in 2024. Voor een goed vergelijk moeten de incidentele posten in de gewijzigde begroting 2024 eerst geëlimineerd worden. In de gewijzigde begroting 2024 is een hoger bedrag van € 64.000 aan incidentele lasten opgenomen uit de kadernota 2024. Daarnaast is er voor 1.055.000 aan incidentele lasten opgenomen die gedekt worden door onttrekkingen aan bestemmingsreserves. Dit betreffen de overgehevelde middelen bij de IBB 2023 en de resultaatbestemming jaarrekening 2023. Na eliminatie van deze posten is het verschil van € 578.000 nadelig.
Dit verschil kan o.a. als volgt verklaard worden:
• De voorstellen uit de Kadernota 2025 zijn verwerkt, € 572.000 aan extra lasten.
• De Personeelslasten stijgen i.v.m. de verwachte cao-ontwikkeling € 124.000.
• Door aanpassing van de in rekening te brengen riool- en afvalstoffenheffing verwachten we circa € 224.000 meer aan baten te ontvangen. De extra baten zijn nodig om de stijging van de kosten op te kunnen vangen op dit programma (€ 140.000) en de toegerekende kosten van andere programma’s, bv kwijtschelding, overhead. Per saldo een voordelig effect van € 84.000 op dit programma. In de paragraaf lokale heffingen is een overzicht opgenomen van de baten en lasten voor de watertaken en afval.
• Door indexatie zijn de begrote lasten gestegen met € 54.000.
• Lagere toevoeging aan de reserve Rehabilitatie wegen. Er wordt jaarlijks € 150.000 minder toegevoegd conform het raadsbesluit m.b.t. het meerjarig investeringsprogramma wegen-plus 2024-2028. Het bespaarde bedrag wordt ingezet ter dekking van de extra rentelasten (programma 4) vanwege deze investeringen.
• De overige wijzigingen bedragen per saldo € 62.000. Het gaat hierbij o.a. om de kosten voor het openbaar toilet die niet begroot waren en rente omslag (toegerekende rente aan materiële vaste activa).
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenVoor het toelichten van de maatschappelijke effecten in de begroting zijn gemeenten verplicht om de effecten van beleid toe te lichten aan de hand van een op Rijksniveau vastgestelde set aan beleidsindicatoren. In dit boekwerk zijn deze verplichte indicatoren opgenomen in de bijlage "beleidsindicatoren en statistieken". Door de indicatoren (en daarmee de ontwikkeling ervan) op deze wijze te presenteren, ontstaat er een overzichtelijk beeld van de cijfers. Het doel van deze indicatoren is dat de beleidsresultaten van de gemeenten onderling vergelijkbaarder worden.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat.
Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Groene metropool regio Arnhem - Nijmegen
Euregio Rijn-Waal
Circulus-Berkel B.V.
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.