Programma 4 Bestuur en organisatie
Korte beschrijving
Terug naar navigatie - Korte beschrijvingVanuit de bedrijfsvoering van de gemeente Doesburg zijn we voortdurend bezig om samen met de collega’s resultaten te boeken voor de stad, zijn inwoners, bedrijven en instellingen. Met de focus op de onderwerpen uit de Toekomstvisie, de steeds toenemende hoeveelheid taken en rollen en de complexiteit ervan in combinatie met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt willen we een sterke, gerichte samenwerking met collega’s in de regio realiseren. We willen ons verbinden aan een partner waar we vanuit vertrouwen mee samenwerken en elkaar versterken. Om dit waar te kunnen maken, werkt Bedrijfsvoering aan drie hoofdthema’s in de komende periode:
- het versterken van de ambtelijke organisatie;
- aantrekkelijk werkgeverschap;
- beheer en processen op orde.
Omdat Doesburg voor forse uitdagingen staat, zowel financieel als op het personele vlak, is het niet haalbaar om alle gestelde ambities in dit programma te realiseren. Hoewel er nog wel hard gewerkt wordt aan onderstaande doelen en maatregelen, merken we dat de realisatie langer duurt dan we zouden willen en dat ook onze ambities te groot zijn. Dit merken we in dit programma bij de gestelde doelen op het gebied van behoud van de zelfstandigheid van Doesburg. De raad heeft hiertoe een nader bestuurskracht onderzoek ingesteld en het college is een verkenning gestart naar mogelijke fusiepartners.
Voor een nadere specificatie per doel/maatregel verwijzen we de raadsleden naar Pepperflow.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?-
Programma 4 Bestuur en organisatie
- L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.
-
L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.
- M 4.5 Onderzoek over welke voorzieningen tot het basisvoorzieningenniveau binnen onze gemeente behoren en welke door de voorzieningen in de regio vervuld worden.
- M 4.5 We gaan het jeugd- en jongerenwerk volgens de huidige inzichten vormgegeven, waarbij bekeken zal worden of een zelfstandig jongerencentrum nog bij deze vraag past. We willen kijken naar een beter alternatief.
- M 4.5 We willen analoog aan het recycleplein kijken of onze voorzieningen regionaal beter kunnen worden benut, waardoor wellicht ook financiële voordelen ontstaan voor de exploitatie ervan.
- L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.
L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.
Terug naar navigatie - L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.-
- Birgit van Veldhuizen
L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.
Terug naar navigatie - L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.
Terug naar navigatie - L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.-
- Stan Hillenaar
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Mutatie reserves horende bij dit programma
Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programmaToelichting op budgetafwijkingen
Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingenIn deze toelichting wordt het verschil op hoofdlijnen verklaard tussen de gewijzigde begroting 2024 en de primaire begroting 2025.
Het geraamde resultaat van baten en lasten op dit programma in is in 2025 € 406.000 negatiever dan de gewijzigde begroting in 2024.
Dit verschil kan o.a. als volgt verklaard worden:
- De voorstellen uit de Kadernota 2025 zijn verwerkt. Per saldo resulteert dit in lagere lasten op dit programma van € 65.000.
- De personeelslasten stijgen i.v.m. de verwachte cao-ontwikkeling met € 166.000.
- De prijzen zijn geïndexeerd, hogere lasten van € 28.000
- De afschrijvingslasten zijn € 190.000 hoger dan de begroting 2024. Dit komt met name doordat op de Leigraafseweg voor het eerst wordt afgeschreven.
- De overige lasten bedragen per saldo € 86.000. Dit bestaat uit hogere rentelasten/lagere rentebaten € 32.000, hogere lasten verzekering € 8.000, hogere lasten accountant € 11.000 en reeds in de begroting 2025 opgenomen hogere lasten in 2025 t.o.v. 2024.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenVoor het toelichten van de maatschappelijke effecten in de begroting zijn gemeenten verplicht om de effecten van beleid toe te lichten aan de hand van een op Rijksniveau vastgestelde set aan beleidsindicatoren. In dit boekwerk zijn deze verplichte indicatoren opgenomen in de bijlage "beleidsindicatoren en statistieken". Door de indicatoren (en daarmee de ontwikkeling ervan) op deze wijze te presenteren, ontstaat er een overzichtelijk beeld van de cijfers. Het doel van deze indicatoren is dat de beleidsresultaten van de gemeenten onderling vergelijkbaarder worden.
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDe volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma Programma 4 Bestuur en organisatie:
BNG Bank
Alliander N.V.
Vitens
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.