In deze paragraaf wordt voor de kapitaalgoederen wegen, riolering en water, civiele kunstwerken, groen, gebouwen, openbare verlichting en speelgelegenheden achtereenvolgens aandacht geschonken aan:
- het beleidskader
- het beheer en ontwikkelingen
- de uit het beleidskader voortvloeiende financiële consequenties
C.1 Wegen
1.1 Het beleidskader
De gemeente heeft de plicht een openbare weg te onderhouden. Dit doen we door uitvoering te geven aan een Beleidsplan en beheerplan Wegen dat in 2017 is vastgesteld. Daarin is vastgesteld dat Doesburg werkt met beeldkwaliteiten, conform de Nota Ruimtelijke Kwaliteit Doesburg (NRK). Het omvang van het huidige gemeentelijke wegennet bedraagt ongeveer 630.000 m2 verharding. In de tweede helft van 2023 is gestart met het actualiseren van het huidige Beleids- en beheerplan wegen 2017 met het daarbij behorende rehabilitatieplan.
Kerncijfers:
• ca. 187.000 m2 Asfalt (rijwegen en fietspaden)
• ca. 431.000 m2 Element verharding (woonstraten, voet en fietspaden)
• ca. 13.300 m2 Cement beton verharding (fietspaden)
1.2 Het beheer en ontwikkelingen
Het wegenareaal wordt bijgehouden in beheersoftware, daarin worden diverse zaken vastgelegd die van belang zijn voor het juiste beheer. Door middel van een inspectie wordt frequent de huidige staat van het areaal in beeld gebracht. Op basis daarvan wordt voor de korte termijn een planning door de beheersoftware gegenereerd; met een maatregeltoets worden de feitelijke werkzaamheden vorm gegeven in een onderhoudsplan. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar rehabilitatie, groot- en klein onderhoud. Rehabilitatie betreft het volledig vervangen van de weg, incl. fundatie. Groot onderhoud betreft voorziene werkzaamheden, voorvloeiend uit de inspectie. Bij klein onderhoud is er een budget van een bepaalde omvang vastgesteld, voor het dagelijks onderhoud dat zich moeilijk laten voorspellen. Bij het onderhoud wordt gekeken wordt gekeken of werkzaamheden integraal opgepakt kunnen worden, dat wil zeggen dat samen met andere producten (bijv. riolering) projecten worden gevormd of dat ze met andere voorgenomen projecten kunnen meeliften.
In het kader van duurzaamheid zal er gekeken moeten worden naar energie- en materiaalgebruik. Voor wegen zou in het kader hiervan gekeken kunnen worden of asfalt met een bepaalde mate van wegdekreflectie toegepast kan worden, bijvoorbeeld op kruisingen; dit ter vervanging van openbare verlichting.
Voor 2024 staan de volgende projecten gepland:
• Herinrichting Angerloseweg, Bingerdenseweg en Breedestraat
• Herinrichting Koppelweg en kruising Barend Ubbinkweg
• Herinrichting Oranjesingel
• Herinrichting entrees Ooipoort-, Koepoort- en Meipoortstraat
1.3 Financiën
Voor klein onderhoud is ruim € 50.000 opgenomen in de begroting. Voor groot onderhoud wordt jaarlijks € 240.000 gestort in de reserve wegen waaruit ook de lasten gedekt worden. Daarnaast wordt jaarlijks €350.000 gestort in de reserve rehabilitatie wegen. Dit wordt ingezet voor de dekking van kapitaalslasten van nieuwe en oude projecten.
C.2 Watertaken (riolering en water)
2.1 Het beleidskader
In 2023 is het Watertakenplan Olburgen 2023-2027 (WTPO) vastgesteld. In het WTPO is aangegeven hoe wij invulling geven aan onze wettelijke zorgtaken voor riolering, water en klimaatadaptatie (DPRA). De ambitie is om in 2050 Klimaatbestendig te zijn: in 2050 moet 30% van het verharde oppervlak dat loost op een gemengd rioolstelsel afgekoppeld zijn. Het op de lange termijn betaalbaar houden van de rioolheffing is een belangrijk uitgangspunt voor het nieuwe plan.
Kerncijfers
• 29 kilometer vrij verval regenwaterriool
• 22 kilometer vrij verval vuilwaterriool
• 28 kilometer vrij verval gemengd riool
• 22 kilometer persleiding
• 13 gemalen en 57 drukriool units
• 3600 kolken en 1,5 km lijngoot
2.2 Het beheer en ontwikkeling
In de planperiode investeren we in de vernieuwing van de infrastructuur (vervanging en renovaties), aanpak wateroverlast, verbeteren, verduurzamen en klimaatbestendig maken.
In 2024 starten de volgende projecten of zijn in uitvoering:
• PéGé Flora 23, fase 1 en 2
• Bekkerslaan en Oranjesingel
• Kraakselaan relining
• Koppelweg rioolvervanging
2.3 Financiën
Voor een overzicht van de totale lasten die worden toegerekend aan de riolering (watertaken) wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen, onderdeel riolering. Overschotten of tekorten worden verrekend met de voorziening riolering.
C.3 Civiele Kunstwerken.
3.1 Het beleidskader
In de openbare ruimte van Doesburg bevinden zich verschillende civiele kunstwerken. Civiele kunstwerken zijn meestal aangelegd om de infrastructuur te ondersteunen. Dit kan het afwikkelen van verkeer (bruggen) over een watergang zijn, maar bijvoorbeeld ook het keren van grond of water. Het kader voor het onderhoud is het vastgestelde Beheerplan Civiele Kunstwerken 2023-2027.
Kerncijfers
• 6 bruggen
• 1 tunnel
• 4 kademuren
• 11 grond- en/of waterkerende constructies
• 2 steigers
• 1 geluidswal
• 11 trappen
3.2 Het beheer en ontwikkeling
Het beheerplan is bedoeld om het beheer en onderhoud aan de civiele kunstwerken voor de komende vijf jaar op een efficiënte wijze voort te zetten en waar mogelijk te verbeteren. Het primaire doel van het beheerplan is de kunstwerken op het gewenste onderhoudsniveau te brengen en te houden. In het kader van rationeel beheer wordt de totale inventaris civiele kunstwerken worden opgenomen in het beheerpakket voor de openbare ruimte. Ook in 2024 worden diverse kunstwerken vervangen waarvoor reeds krediet beschikbaar is gesteld.
3.3 Financiën
Voor jaarlijks onderhoud is in de begroting een bedrag van € 70.000 opgenomen. Daarnaast is er nog een krediet voor de vervanging van kunstwerken. Bij de kadernota 2022 was € 700.000 beschikbaar gesteld. De uitvoering van de diverse projecten loopt van 2023 t/m 2027. In het overzicht restantkredieten bij de jaarrekening wordt jaarlijks inzicht gegeven in de bestedingen ten laste van het krediet.
C.4 Groen
4.1 Het beleidskader
De gemeente biedt graag een aantrekkelijke leefomgeving aan haar inwoners en bezoekers. Daarbij hoort een groene inrichting doormiddel van plantsoenen en bomen. Om hier vorm aan te geven geldt als het gemeentelijk beleidskader Groenstructuurplan 2013 en het Bomenbeleidsplan 2014.
Kerncijfers:
Het openbaar groen omvat ca. 71 hectare.
Het totale bomenbestand dat de gemeente in beheer heeft beslaat ruim 5.400 bomen.
4.2 Het beheer en ontwikkelingen
Openbaar groen: De beeldkwaliteit van het openbaar groen is over het algemeen op orde. Wel zijn een aantal groenvakken aan renovatie toe. Een groot deel van de groenrenovatie wordt momenteel opgepakt via het project Naar Buiten in Beinum.
Circulus onderhoudt het openbaar groen buiten de binnenstad. Momenteel werken we met Circulus naar een actualisatie van de DVO. Hiermee worden onder andere de kosten per product beter berekend. Dit kan mogelijk leiden tot een verandering in de kosten van het onderhoud.
Bomen: Bomen vormen een belangrijk onderdeel van onze groenstructuur en aantrekkelijke leefomgeving. Daarnaast heeft de gemeente voor dit onderdeel een wettelijke zorgplicht. We voeren regelmatig veiligheidscontroles uit en houden de bomen veilig met het boomonderhoud zoals snoei. Over het algemeen is het bomenbestand veilig en gezond. Wel is een groot gedeelte van de boomsoort ‘gewone es’ aangetast door de essentaksterfte en de paardenkastanjes door kastanjebloedingsziekte. Dat heeft vooral grote consequenties voor de essenlanen in het buitengebied en in toenemende mate van individuele essen en paardenkastanjes in de bebouwde kom. Dode bomen worden in het lopende beheer vervangen en daar waar nodig snoeien we essen extra in verband met dood hout. Deze kosten drukken in toenemende mate op het budget boombeheer. Er wordt een nieuwe inventarisatie uitgevoerd om de huidige stand van zaken te kwantificeren. Daarnaast werken we aan een stappenplan om het beleid en verordening van bomen te actualiseren.
4.3 Financiën
Voor het onderhoud openbaar groen is € 453.000 opgenomen in de begroting. Voor boombeheer is € 80.000 opgenomen.
C.5 Gebouwen
5.1. Het beleidskader
Het MJOP gemeentelijke gebouwen bevat het kader voor het beheer van het gemeentelijk vastgoed. In 2023 is het MJOP door de gemeenteraad vastgesteld. Het beslaat een periode van 10 jaar en wordt jaarlijks incidenteel bijgesteld. Elke 5 jaar vindt een actualisatie plaats en wordt de dotatie aan de voorziening bijgesteld. Het huidige MJOP loopt van 2023 t/m 2032 en wordt in 2027 geactualiseerd. Nieuw in dit (D)MJOP is dat ook verduurzamingsmaatregelen zijn opgenomen.
In het MJOP wordt hoofdzakelijk uitgegaan van onderhoudsconditie 2 (goed). Uitzondering hierop zijn de sportaccommodaties en het gebouw van de Harmonie hiervoor geldt een onderhoudsconditie 4 (matig). De gebouwen kunnen nog veilig en gezond in gebruikt worden genomen.
Kerncijfers:
Het gebouwenbestand bestaat uit 15 objecten waarvan 1 object een grafmonument betreft en 1 object een huurpand betreft. In onderstaande tabel de kwantitatieve en kwalitatieve gegevens per object.
5.2 Het beheer en ontwikkelingen
In 2022 is het kantoorgebouw aangekocht voor de huisvesting van de ambtelijke en bestuurlijke organisatie. Dit gebouw wordt getransformeerd naar een multifunctioneel te gebruiken stadskantoor waarbij ook maatschappelijke organisaties, de bibliotheek en het stadsarchief een plek krijgen in het gebouw. De werkzaamheden zijn reeds gestart en zullen in 2024 worden afgerond.
Voor het stadhuis worden scenario’s uitgewerkt op basis waarvan een keuze gemaakt kan worden in het behoud of afstoten van een deel of het gehele complex.
Het pand Nieuwstraat 2-4 (Stadsarchief), gymzaal Armgardstraat en het gebouw De Linie 4 worden verkocht.
5.3 Financiën
jaarlijks wordt € 385.000 gestort in de voorziening onderhoud gebouwen. Ook de verkoopopbrengst (minus boekwaarde) van de Nieuwstraat en de Armgardstraat wordt toegevoegd aan de voorziening. De uitgaven worden direct ten laste van de voorziening geboekt.
C. 6 Openbare verlichting
6.1 Het beleidskader
De openbare verlichting (OV) draagt bij aan een sociaal veilige, verkeersveilige en leefbare situatie tijdens de duisternis (circa 4.100 uur per jaar = 47% van het jaar). Medio 2015 is het beleidsplan openbare verlichting vastgesteld en eind 2016 het beheerplan. In het vastgestelde beleid is onder andere besloten dat er zal worden gewerkt met beeldkwaliteiten, dat er speciale verlichting in de binnenstad wordt aangebracht en dat er zal worden gewerkt aan energiebesparing door dimbare energiezuinige laag vermogende armaturen (veelal led).
Kerncijfers
De omvang van het openbare verlichtingsnet binnen de gemeente bedraagt bijna 2.270 lichtmasten, waarvan momenteel bijna 160 klassieke lichtmasten. Het aandeel van de klassieke lichtmasten zal nog fors stijgen, vanwege eerdergenoemde omvorming.
In Doesburg staan verder een ruim 250 masten langs achterpaden; deze zijn eigendom van Woonservice IJsselland, maar worden door de gemeente beheerd.
6.2 Het beheer en ontwikkelingen
Het onderhoud van de openbare verlichting wordt uitgevoerd door een extern bedrijf. Het contract omvat een periodieke controle op basis van klachtenregistratie, aan de hand waarvan kapotte lampen worden vervangen en andere kleine gebreken worden hersteld. Daarnaast zorgt dit bedrijf voor de noodzakelijke uitbreidingen en de instandhouding op de langere termijn. Het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is een doorlopend proces, waarbij de gemeente samen met het externe bedrijf werkt aan verbetering van het rendement van de openbare verlichting. Momenteel wordt een groot deel van het openbare verlichtingsareaal vernieuwd, dan wel omgevormd (in de binnenstad van reguliere naar klassieke verlichting). Na de omvorming zal ca. 50% van de masten zijn vernieuwd en ca. 75% van de armaturen.
6.3 Financiën
Voor het reguliere onderhoud is € 48.000 opgenomen in de begroting. Daarnaast wordt er jaarlijks € 84.000 gestort in de reserve openbare verlichting. Hiermee wordt gespaard voor toekomstige investeringen.
C. 7 Speelgelegenheid
7.1 Het beleidskader
Voor het beheer en onderhoud is het beleidsplan Spelen, bewegen en ontmoeten Doesburg 2018-2026 van toepassing.
Kerncijfers:
49 speelgelegenheden
357 speeltoestellen
7.2 Het beheer en ontwikkelingen
De speeltoestellen worden jaarlijks gecontroleerd en waar nodig gerepareerd.
In het beleidsplan is vastgesteld dat het aantal toestellen en plekken verminderd moeten worden, maar wel in samenspraak met de bewoners van de gemeente Doesburg. Hiervoor is een pilotproject gestart. Momenteel wordt hier uitvoering aangegeven in de buurt Noordelijk Molenveld. Daarnaast wordt in Beinum het vervangen van speeltoestellen en -plekken deels meegenomen via het project Naar Buiten in Beinum.
7.3 Financiën
Voor het onderhoud is € 28.000 opgenomen in de begroting.