Uitgaven

54,17%
€ 22.242.332
54,17% Complete

Inkomsten

11,78%
€ 4.822.562
11,78% Complete

Saldo

13173,34%
€ -17.419.770

Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak

Uitgaven

54,17%
€ 22.242.332
54,17% Complete

Inkomsten

11,78%
€ 4.822.562
11,78% Complete

Saldo

13173,34%
€ -17.419.770

Korte beschrijving

Terug naar navigatie - Korte beschrijving

Eén van de drie pijlers van de Toekomstvisie Doesburg is een meer verbindende en versterkende sociale aanpak gericht op het verbeteren van de positie, draagkracht en vitaliteit van Doesburgse inwoners. Dat is dan ook als leidraad genomen voor de komende jaren. Een nieuwe koers in het sociaal domein moet leiden tot meer sociale cohesie in de wijken en dus meer betrokkenheid van de inwoners bij elkaar, meer participatie van inwoners met meer inclusie, minder eenzaamheid, tijdige aanpak van (het ontstaan van) armoede- en schuldenproblematiek en een afname van het gebruik van zorgvoorzieningen. De belangrijkste speerpunten voor de komende collegeperiode zijn:

  • Het versterken van de sociale basis van Doesburg, o.a. door te zorgen voor voldoende ontmoetingsmogelijkheden in de wijken, zowel binnen als buiten. Voor het slagen van de transformatie in het sociaal domein zullen we de focus meer gaan leggen op het collectieve en het zelforganiserende vermogen van onze inwoners, naast de individuele zorg en ondersteuning voor de mensen die dat echt nodig hebben. We willen dat buurtgericht gaan doen omdat dat de beste schaal is voor het versterken van de onderlinge relaties. Het vrijwilligerswerk kan hieraan ondersteunend zijn. Op deze manier kan eenzaamheid worden tegengegaan.
  • Blijven inzetten op preventie en vroegsignalering, zodat problemen voorkomen of op tijd gesignaleerd worden. Vaak beginnen problemen in de jeugd en worden ze van generatie op generatie overgedragen. Een kansrijke start in de eerste levensfase van een kind, goed onderwijs en een helpende hand bij beginnende problematiek (zoals verlies van inkomen of werk, opvoedingsvraagstukken, huisvestingsproblematiek) kan erger voorkomen en tegelijk inzet van kostbare voorzieningen uit Participatiewet, WMO en Jeugdwet verminderen. Een goede samenwerking tussen de verschillende organisaties die actief zijn in Doesburg en het zelforganiserende vermogen is daarbij cruciaal. 
  • Zorgen voor bestaanszekerheid. Bestaanszekerheid is een basisbehoefte en daarom het fundament van de samenleving. Pas als er perspectief is op het gebied van basale levensbehoeften, komen mensen uit de overlevingsmodus en kan er gestart worden met de opbouw en het benutten van kansen. Wij willen armoede bestrijden en doen dit bij voorkeur door mensen (met een bijstandsuitkering) aan het werk te helpen. Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt zien wij (nieuwe) kansen voor inwoners die nog niet werkfit zijn. Deze groep kan, voor zover mogelijk, gestimuleerd worden vrijwilligerswerk te doen en/of al dan niet met extra begeleiding naar regulier werk of dagbesteding toegeleid worden. Ook het aanpakken van multiproblematiek in gezinnen door het bieden van maatwerk is hierbij belangrijk.
  • Uitgaan van positieve gezondheid, waarbij niet de ziekte of de beperkingen van iemand centraal staan, maar de behoefte en de mogelijkheden van mensen uitgangspunt zijn. Positieve gezondheid verbindt het sociale domein met het fysieke domein door veel aandacht te schenken aan de woonomgeving, openbare ruimte, groen in de wijk, wandelroutes, sport- en speelmogelijkheden, toevallige ontmoetingen, (wijk)activiteiten, leefstijl, mobiliteit, technologie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

L 2.1 We werken voortvarend aan de "Notitie Koers verleggen" en de daarin vastgelegde actielijnen, waarbij koersverlegging, preventie, ontschotting, gebruikmaking van de kracht van de samenleving en inclusie belangrijke uitgangspunten zijn.

Terug naar navigatie - L 2.1 We werken voortvarend aan de "Notitie Koers verleggen" en de daarin vastgelegde actielijnen, waarbij koersverlegging, preventie, ontschotting, gebruikmaking van de kracht van de samenleving en inclusie belangrijke uitgangspunten zijn.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 2.3 Wij willen dat vrijwilligers goed worden ondersteund en dat verenigingen beter bij elkaar worden gebracht. We willen de bestaande vrijwilligerssteunpunten beter ondersteunen en opwaarderen en een centraal informatiepunt inrichten.

Terug naar navigatie - L 2.3 Wij willen dat vrijwilligers goed worden ondersteund en dat verenigingen beter bij elkaar worden gebracht. We willen de bestaande vrijwilligerssteunpunten beter ondersteunen en opwaarderen en een centraal informatiepunt inrichten.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 2.4 Iedereen kan meedoen. Op maat gemaakt werk ook voor mensen die in de bijstand zitten kan een goed middel zijn om mensen te activeren en meer zingeving aan hun leven te geven. We willen een positieve en meer creatieve invulling.

Terug naar navigatie - L 2.4 Iedereen kan meedoen. Op maat gemaakt werk ook voor mensen die in de bijstand zitten kan een goed middel zijn om mensen te activeren en meer zingeving aan hun leven te geven. We willen een positieve en meer creatieve invulling.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 BGR 2023 na wijziging BGR 2024 na wijziging BGR 2025 na wijziging BGR 2026 na wijziging BGR 2027 na wijziging
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 569 600 47.410 47.410 47.410 47.410
4.2 Onderwijshuisvesting 179.390 156.670 150.942 150.942 147.530 147.530
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.209.987 768.769 666.959 716.959 760.959 760.959
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 993.975 1.137.496 928.804 928.804 908.117 908.117
6.2 Wijkteams 670.556 719.010 1.201.145 1.140.145 1.140.145 1.140.145
6.3 Inkomensregelingen 6.794.796 6.207.047 5.601.970 5.601.970 5.601.970 5.601.970
6.4 Begeleide participatie 1.427.146 1.685.335 1.774.610 1.744.660 1.762.323 1.762.323
6.5 Arbeidsparticipatie 894.323 965.439 833.767 750.478 750.478 750.478
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 531.093 561.229 691.732 710.732 731.732 731.732
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 3.114.133 3.622.819 3.722.587 3.500.737 3.500.737 3.500.737
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 5.594.771 5.169.764 5.771.843 5.434.680 5.456.140 5.456.140
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 65.341 103.344 168.015 168.015 168.015 168.015
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 24.070 28.070 106.755 106.755 106.755 106.755
7.1 Volksgezondheid 380.340 428.884 575.793 544.093 544.093 544.093
Totaal Lasten 21.880.491 21.554.476 22.242.332 21.546.380 21.626.404 21.626.404
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting 11.277 11.300 11.300 11.300 11.300 11.300
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 568.393 30.000 5.000 5.000 5.000 5.000
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 68 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 3.789.637 4.369.979 4.389.979 4.389.979 4.389.979 4.389.979
6.5 Arbeidsparticipatie 196.497 180.978 67.093 11.000 11.000 11.000
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -2.642 8.296 17.340 17.340 17.340 17.340
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 120.459 352.664 331.850 110.000 110.000 110.000
Totaal Baten 4.683.690 4.953.217 4.822.562 4.544.619 4.544.619 4.544.619

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie Realisatie 2022 BGR 2023 na wijziging BGR 2024 na wijziging BGR 2025 na wijziging BGR 2026 na wijziging BGR 2027 na wijziging
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 132.145 132.145 132.145 132.145 132.145
Baten
0.10 Mutaties reserves 0 0 135.979 135.979 132.567 132.567

Toelichting op budgetafwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingen

In deze toelichting wordt het verschil verklaard op hoofdlijnen tussen de gewijzigde begroting 2023 en de primaire begroting 2024.  
Het geraamde resultaat van baten en lasten op dit programma is in 2024 bijna € 1.298.000 nadeliger dan de gewijzigde begroting in 2023. Voor een goed vergelijk moeten de incidentele posten in de gewijzigde begroting 2023 eerst geëlimineerd worden. In de gewijzigde begroting is een bedrag van € 385.000 aan incidentele middelen opgenomen. Dit zijn posten uit de kadernota en/of begroting 2023 en de resultaatbestemming jaarrekening 2022. Na eliminatie van deze posten is het verschil van € 1.204.000 nadelig. 
Dit verschil kan als volgt verklaard worden:

De voorstellen uit de Kadernota 2024 zijn verwerkt, € 179.000
De Personeelslasten zijn aangepast door actualisatie van de toerekening aan taakvelden en i.v.m. de verwachte cao-ontwikkeling, € 531.000
De prijzen zijn geïndexeerd   € 550.000
In verband met de verhuizing naar het stadskantoor vallen de lasten (€ 164.000) voor de Linie vrij vanaf mei. Daar staat tegenover dat de baten van € 114.000 uit verhuur en de vergoeding voor de servicekosten ook wegvallen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Voor het toelichten van de maatschappelijke effecten in de begroting zijn gemeenten verplicht om de effecten van beleid toe te lichten aan de hand van een op Rijksniveau vastgestelde set aan beleidsindicatoren. In dit boekwerk zijn deze verplichte indicatoren opgenomen in de bijlage "beleidsindicatoren in perspectief". Door de indicatoren (en daarmee de ontwikkeling ervan) op deze wijze te presenteren, ontstaat er een overzichtelijk beeld van de cijfers. Het doel van deze indicatoren is dat de beleidsresultaten van de gemeenten onderling vergelijkbaarder worden.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak:

Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM) voor het onderdeel zorg

Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)

Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal-Gelderland (MGR)

In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.