Uitgaven

2,68%
€ 1.102.110
2,68% Complete

Inkomsten

1,43%
€ 587.172
1,43% Complete

Saldo

389,41%
€ -514.938

Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie

Uitgaven

2,68%
€ 1.102.110
2,68% Complete

Inkomsten

1,43%
€ 587.172
1,43% Complete

Saldo

389,41%
€ -514.938

Korte beschrijving

Terug naar navigatie - Korte beschrijving

Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie zijn één van de drie pijlers waarop we de komende jaren volop inzetten. Toerisme en recreatie willen we op een kwalitatieve manier verder ontwikkelen, in balans met de leefomgeving, economie, cultuur en natuur. Dit doen we door middel van het opstellen van een toeristische visie met uitvoeringsprogramma en een economische visie met uitvoeringsplan. De binnenstad moet een evenwichtig aanbod van voorzieningen hebben om bruisend en levendig te kunnen zijn en blijven. We willen daarom leegstand zoveel mogelijk voorkomen door een goede bezetting van winkelpanden in stand te houden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

L 3.1 We willen een bruisende, levendige Binnenstad en we willen in dit kader dat de bestaande evenementen worden behouden en optimaal vanuit de gemeente worden ondersteund.

Terug naar navigatie - L 3.1 We willen een bruisende, levendige Binnenstad en we willen in dit kader dat de bestaande evenementen worden behouden en optimaal vanuit de gemeente worden ondersteund.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 3.2 Om een goed ondernemersklimaat te stimuleren, bedrijven te behouden en leegstand te voorkomen zal er actiever worden ingezet op acquisitie en een ondersteunende rol vanuit de gemeente.

Terug naar navigatie - L 3.2 Om een goed ondernemersklimaat te stimuleren, bedrijven te behouden en leegstand te voorkomen zal er actiever worden ingezet op acquisitie en een ondersteunende rol vanuit de gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 BGR 2023 na wijziging BGR 2024 na wijziging BGR 2025 na wijziging BGR 2026 na wijziging BGR 2027 na wijziging
Lasten
2.3 Recreatieve havens 105.432 116.856 87.584 87.584 87.584 87.584
3.1 Economische ontwikkeling 159.082 227.154 293.451 233.451 233.451 233.451
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 12.368 13.372 4.473 4.473 4.473 4.473
3.4 Economische promotie 203.317 451.212 368.869 271.869 271.869 231.869
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 67.784 53.040 28.328 28.328 28.328 28.328
5.4 Musea 167.689 187.839 129.665 99.361 99.361 99.361
5.5 Cultureel erfgoed 195.504 267.243 189.740 195.740 195.740 195.740
Totaal Lasten 911.176 1.316.716 1.102.110 920.806 920.806 880.806
Baten
2.3 Recreatieve havens 57.183 114.246 114.246 114.246 114.246 114.246
3.1 Economische ontwikkeling 10.000 52.110 0 0 0 0
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 6.674 7.828 5.828 5.828 5.828 5.828
3.4 Economische promotie 321.798 429.910 429.910 429.910 429.910 429.910
5.4 Musea 21.451 20.725 6.840 0 0 0
5.5 Cultureel erfgoed 23.954 30.348 30.348 30.348 30.348 30.348
Totaal Baten 441.061 655.167 587.172 580.332 580.332 580.332

Toelichting op budgetafwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingen

In deze toelichting wordt het verschil verklaard op hoofdlijnen tussen de gewijzigde begroting 2023 en de primaire begroting 2024.  
Het geraamde resultaat van baten en lasten op dit programma in is in 2024 € 170.000 positiever dan de gewijzigde begroting in 2023. Voor een goed vergelijk moeten de incidentele posten in de gewijzigde begroting 2023 eerst geëlimineerd worden. In de gewijzigde begroting 2023 is een bedrag van € 269.000 aan incidentele middelen opgenomen. Dit zijn posten uit de kadernota en/of begroting 2023 en de overgehevelde middelen bij de IBB 2022. Na eliminatie van deze posten is het verschil van € 122.000 nadelig. 
Dit verschil kan als volgt verklaard worden:
De voorstellen uit de Kadernota 2024 zijn verwerkt, € 201.000
Lagere personeelslasten door actualisatie van de toerekening aan taakvelden en i.v.m. de verwachte cao-ontwikkeling, € 38.000
De prijzen zijn geïndexeerd, € 19.000
In verband met de verhuizing naar het stadskantoor vallen de lasten (€ 62.000) voor de Nieuwstraat vrij vanaf mei. Daar staat tegenover dat de baten van € 14.000 uit verhuur en de vergoeding voor de servicekosten ook wegvallen.

Overige verschillen per saldo € 12.000.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Voor het toelichten van de maatschappelijke effecten in de begroting zijn gemeenten verplicht om de effecten van beleid toe te lichten aan de hand van een op Rijksniveau vastgestelde set aan beleidsindicatoren. In dit boekwerk zijn deze verplichte indicatoren opgenomen in de bijlage "beleidsindicatoren in perspectief". Door de indicatoren (en daarmee de ontwikkeling ervan) op deze wijze te presenteren, ontstaat er een overzichtelijk beeld van de cijfers. Het doel van deze indicatoren is dat de beleidsresultaten van de gemeenten onderling vergelijkbaarder worden.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toerisme en toegankelijke natuurrecreatie:

Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg

In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.