Uitgaven

22,68%
€ 9.313.659
22,68% Complete

Inkomsten

11,6%
€ 4.746.171
11,6% Complete

Saldo

3454,07%
€ -4.567.488

Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat

Uitgaven

22,68%
€ 9.313.659
22,68% Complete

Inkomsten

11,6%
€ 4.746.171
11,6% Complete

Saldo

3454,07%
€ -4.567.488

Korte beschrijving

Terug naar navigatie - Korte beschrijving

Doesburg is woongemeente die door demografische ontwikkelingen, wensen van de bewoners en klimaatverandering continue met veranderingen te maken heeft. Veranderingen die van invloed zijn op o.a. de woningbouwbehoefte, de openbare ruimte en het voorzieningenniveau.  De komende jaren worden gewerkt aan aantrekkelijke en evenwichtige woonlocaties en een voorzieningenniveau die aansluiten bij de huidige en toekomstige behoefte van onze (vergrijzende) inwoners. Ouderen, alsook kwetsbare inwoners met lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen dienen zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving te kunnen blijven wonen en zelfredzaam te zijn. Door het grote ‘gat’ tussen een hoog aantal sociale huurwoningen en dure koopwoningen wordt bij (her)ontwikkeling stevig op het middensegment ingezet. We willen vooral ook woningen realiseren voor starters en jonge gezinnen. 

De komende jaren gaan we ook bepalen hoe wij hier met de openbare ruimte om willen gaan. Een prettige en veilige leefomgeving bevordert een gezonde leefstijl en maakt het mogelijk dat mensen voorzieningen kunnen bereiken en elkaar kunnen ontmoeten. We zorgen dus voor een veilig wegennet en fietsnetwerk, waar niet te hard gereden mag worden, we zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen om te ontmoeten, verblijven en te bewegen. Ook een vitale binnenstad en een toekomstbestendig en betaalbaar voorzieningenniveau zijn essentieel voor de leefbaarheid en financiële gezondheid van de stad. Naast een goede parkeercapaciteit in voor onze bewoners en bedrijven moet ook voorzien zijn in voldoende (centrale) parkeercapaciteit voor de bezoeker. Zowel per auto, per bus als per fiets. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.

Terug naar navigatie - L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.

Terug naar navigatie - L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.

Terug naar navigatie - L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.

Terug naar navigatie - L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.

Terug naar navigatie - L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiƫle, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.

Terug naar navigatie - L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.

Terug naar navigatie - L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2022 BGR 2023 na wijziging BGR 2024 na wijziging BGR 2025 na wijziging BGR 2026 na wijziging BGR 2027 na wijziging
Lasten
0.2 Burgerzaken 306.172 299.038 389.989 389.989 389.989 389.989
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 1.247.811 693.756 832.920 832.920 832.920 832.920
1.2 Openbare orde en veiligheid 271.234 277.026 442.420 442.420 442.420 442.420
2.1 Verkeer en vervoer 1.117.937 1.268.438 1.558.713 1.760.171 1.774.171 1.774.171
2.2 Parkeren 67.457 168.841 98.323 98.323 85.138 85.138
2.5 Openbaar vervoer 524 2.056 2.056 2.056 2.056 2.056
5.1 Sportbeleid en activering 349.171 266.111 243.636 248.636 248.636 248.636
5.2 Sportaccommodaties 655.639 722.509 643.280 649.280 649.280 649.280
5.6 Media 240.215 240.890 240.186 240.186 240.186 240.186
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.201.908 1.087.466 907.861 941.118 941.118 941.118
7.2 Riolering 744.820 702.266 971.859 977.858 975.290 954.931
7.3 Afval 1.111.438 1.234.232 1.386.468 1.386.468 1.386.468 1.386.468
7.4 Milieubeheer 802.226 1.626.577 373.899 373.899 273.899 273.899
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 147.257 144.383 97.286 97.286 97.286 97.287
8.1 Ruimtelijke ordening 496.875 430.615 355.527 309.360 309.360 309.360
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 1.458.636 3.227 12.163 12.163 12.163 12.163
8.3 Wonen en bouwen 412.941 949.953 757.073 772.073 872.859 872.859
Totaal Lasten 10.632.260 10.117.384 9.313.659 9.534.206 9.533.239 9.512.881
Baten
0.2 Burgerzaken 157.835 139.917 139.917 139.917 139.917 139.917
0.63 Parkeerbelasting 492.339 569.226 593.048 593.048 593.048 593.048
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 976.466 7.838 7.838 7.838 7.838 7.838
1.2 Openbare orde en veiligheid 3.453 15.213 10.057 10.057 10.057 10.057
2.1 Verkeer en vervoer 172.598 42.965 33.330 33.330 33.330 33.330
2.2 Parkeren 0 0 0 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen 0 149 149 149 149 149
5.1 Sportbeleid en activering 100.999 8.334 83.334 83.334 83.334 83.334
5.2 Sportaccommodaties 144.234 66.719 61.131 61.131 61.131 61.131
5.6 Media 0 11.540 0 0 0 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 407 3.633 3.633 133 133 133
7.2 Riolering 1.176.201 1.302.527 1.486.855 1.506.180 1.503.612 1.483.253
7.3 Afval 1.894.072 1.875.006 1.878.946 1.878.946 1.878.946 1.878.946
7.4 Milieubeheer 56.231 277.144 0 0 0 0
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 71.601 68.781 75.781 75.781 75.781 75.781
8.1 Ruimtelijke ordening 238.152 847 847 847 847 847
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 1.848.061 3.964 3.964 3.964 3.964 3.964
8.3 Wonen en bouwen 213.149 367.341 367.341 367.341 367.341 367.341
Totaal Baten 7.545.796 4.761.144 4.746.171 4.761.996 4.759.428 4.739.069

Mutatie reserves horende bij dit programma

Terug naar navigatie - Mutatie reserves horende bij dit programma
Exploitatie Realisatie 2022 BGR 2023 na wijziging BGR 2024 na wijziging BGR 2025 na wijziging BGR 2026 na wijziging BGR 2027 na wijziging
Lasten
0.10 Mutaties reserves 0 691.067 691.067 691.067 691.067 691.067
Baten
0.10 Mutaties reserves 0 100.541 352.158 520.567 621.352 621.352

Toelichting op budgetafwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingen

In deze toelichting wordt het verschil verklaard op hoofdlijnen tussen de gewijzigde begroting 2023 en de primaire begroting 2024.  
Het geraamde resultaat van baten en lasten op dit programma is in 2024 € 758.752 beter dan de gewijzigde begroting in 2023. Voor een goed vergelijk moeten de incidentele posten in de gewijzigde begroting 2023 eerst geëlimineerd worden. In de gewijzigde begroting is een bedrag van € 1.647.000 aan incidentele middelen. Dit zijn posten uit de kadernota en/of begroting 2023, de overgehevelde middelen bij de IBB 2022 en de resultaatbestemming jaarrekening 2022. Na eliminatie van deze posten is het verschil van € 858.000 nadelig. 
Dit verschil kan o.a. als volgt verklaard worden:

Lasten: 
De voorstellen uit de Kadernota 2024 zijn verwerkt, € 388.000
De Personeelslasten zijn aangepast door actualisatie van de toerekening aan taakvelden en i.v.m. de verwachte cao-ontwikkeling, € 303.000
De prijzen zijn geïndexeerd   € 196.000
De kapitaalslasten zijn gestegen t.o.v. 2023, € 84.000 doordat in de begroting 2024 rekening is gehouden met de afschrijvingslasten van o.a. de reconstructie Zomerweg en de herinrichting gebied rond PeGe woningen.

Baten    
Hogere parkeerheffingen (tarieven zijn geïndexeerd), € 23.000
De specifieke uitkering voor de combinatie functionarissen is geraamd (de middelen kregen wij voorheen uit het gemeentefonds),  € 75.000

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Voor het toelichten van de maatschappelijke effecten in de begroting zijn gemeenten verplicht om de effecten van beleid toe te lichten aan de hand van een op Rijksniveau vastgestelde set aan beleidsindicatoren. In dit boekwerk zijn deze verplichte indicatoren opgenomen in de bijlage "beleidsindicatoren in perspectief". Door de indicatoren (en daarmee de ontwikkeling ervan) op deze wijze te presenteren, ontstaat er een overzichtelijk beeld van de cijfers. Het doel van deze indicatoren is dat de beleidsresultaten van de gemeenten onderling vergelijkbaarder worden.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De volgende verbonden partijen dragen bij aan de doelstellingen van het programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat.

Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden

Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)

Groene metropool regio Arnhem - Nijmegen

Euregio Rhijn-Waal

Circulus-Berkel B.V.

In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een overzicht met toelichting van alle verbonden partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen.