Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting: Nadeel lasten €1.120.000
In overleg met de accountant is besloten om overeenkomstig de verscherpte notitie van de commissie BBV (2020) onze activa te herzien. Eind 2016 is door de raad de vernieuwde financiële verordening vastgesteld. In deze verordening heeft de raad de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast gesteld. Éen van de uitgangspunten betreft de afschrijvingstermijnen van onze investeringen. Mede door de vastgestelde kaders (fin. verordening) en de verscherpte notitie MVA van de commissie BBV hebben we diverse investeringen versneld moeten afschrijven. Omdat we binnen de gemeente een reserve hebben voor de dekking van de afschrijvingskosten (reserve kapitaallasten) is het effect voor onze gemeente nagenoeg budgetneutraal. Op taakveld 0.10 onder 'overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien' is een voordeel te zien.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Voordeel lasten €112.000 / Voordeel baten €12.000
Op dit taakveld zijn er diverse voordelen behaald. Hieronder worden de afwijkingen groter dan €25.000 nader toegelicht:
- De voorgaande jaren zijn er op dit budget eenmalige kosten gemaakt tbv de opstart van ontmoetingsruimte Grotenhuys. Vanaf dit jaar wordt de ontmoetingsruimte gesubsidieerd zonder extra kosten en is er geen inzet van deskundigen geweest vanuit dit budget, daardoor is er een incidentele meevaller.
- Jongerenwerk €+35.000. Er is een ruim voordeel behaald op de post ‘overige uitbestedingen’ van ongeveer € 25.000,-. Deze post was voor 2020 te hoog ingeschaald. Bij de eerstvolgende mogelijkheid zal deze post structureel worden bijgesteld.
Daarnaast is er een voordeel van ongeveer € 10.000,- behaald op de post ‘overige goederen en diensten’ waar reparaties voor de muziekinstallatie e.d. uit betaald worden. Het jongerencentrum is grotendeels gesloten geweest in 2020 waardoor er minder uitgaven zijn gedaan. Voor 2021 is deze post ook voor € 10.000,- meegenomen in de bezuinigingsopgave. Dit betekent dat er nog een minimaal bedrag overblijft voor dergelijke kosten.
- Innovatie middelen WMO lokaal en regionaal €+18.000. Doordat er in 2020 geen innovatieve (lokale) WMO projecten ingediend is er een voordeel behaald op de begrote lasten.
- Klein onderhoud huisvesting jongerencentrum 0313 €8.000. Per 2020 is het contractonderhoud en klein onderhoud bekostigd vanuit de gebouwexploitatie. Tijdens de begrotingswijziging is een deel van het budget uit de de voorziening (79103016) overgeheveld naar de gebouwexploitatie, van waaruit klein- en contractonderhoud voorheen werden bekostigd
Taakveld 6.2 Wijkteams: Voordeel lasten €29.000
Drie organisaties die deelnemen aan het jeugdteam werken op declaratiebasis tot een afgesproken maximum bedrag. Door minder inzet (afwezigheid, ziekte) is minder gedeclareerd. Tevens is geen gebruik gemaakt van een scholingsbudget (voor de uitbreiding doelgroep jongeren tot 27 jaar).
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: Voordeel lasten €95.000/ Voordeel baten €331.000
Het saldo wordt grotendeels verklaard door:
- De algemene bijstand, IOAW, IOAZ en Bbz laten een voordeel zien van €99.000. Er is sprake van minder bijstandsgerechtigden dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. Er zijn minder uitkeringen verstrekt dan vooraf begroot. Daarnaast zijn de ontvangsten door "terug vordering en verhaal" €55.000 hoger dan begroot.
- Bij de Bbz (Bijstandsbesluit zelfstandigen) is een nadeel van €83.000 wat grotendeels komt door de TOZO. Voor deze hogere uitgaven staat ook eenzelfde bedrag aan inkomsten. Derhalve zit de TOZO budgetneutraal in de jaarrekening.
- De niet declarabele bijstandskosten laat een voordeel zien van €29.000. Dit voordeel is ontstaan door een vrijval van de voorziening dubieuze debiteuren. Doordat het uitstaande debiteurensaldo lager is kan de voorziening voor niet invorderbare inkomsten ook lager bijgesteld worden.
- Kwijtschelding en bijzondere bijstand zijn beide open einde regelingen. Er is sprake van meer kwijtscheldingen voor rioolheffing dan begroot. Alle posten van het "minimabeleid" tezamen geeft een voordeel van € 8.000.
- Het grote voordeel van bij de inkomensregelingen wordt naast de extra ontvangsten van "terug vordering en verhaal" ook gerealiseerd doordat er extra middelen vanuit het Rijk beschikbaar zijn gesteld voor de uitvoeringskosten van de TOZO. Deze vergoeding van de uitvoeringskosten is voor 2020 €188.000.
Taakveld 6.4 Begeleide Participatie: Nadeel lasten €38.000 / Voordeel baten €8.000
Het nadeel op de lasten wordt veroorzaakt door een een tweetal posten met een voordeel van €96.000 en de tweede post met een nadeel van €126.000.
Het voordeel van €96.000 is ontstaan doordat de salariskosten voor de SW-medewerkers lager zijn uitgevallen dan geraamd. Reden van deze lagere kosten komt omdat er gedurende het jaar meer SW medewerkers zijn uitgestroomd dan was begroot. Daarnaast is er in 2020 een positieve afrekening over 2019 geweest wat ook bijdraagt bij het voordeel.
Het nadeel van €126.000 is het gevolg van het betaalbaar gestelde bedrag ter compensatie van omzetverlies Scalabor. Bijdrage bestaat uit een tweetal bijdragen, respectievelijk €80.941 en €44.967). Deze middelen zijn door de gemeente Doesburg ontvangen van het Rijk ter compensatie van de geleden omzetverliezen als gevolg van Corona. In de gecombineerde raadscommissie van 09 maart j.l is de raad door middels van een informatienota hierover geïnformeerd.
Het voordeel op de inkomsten van €8.000 komt doordat de liquidatie afrekening van Presikhaaf Bedrijven hoger was dan waar in eerste instantie rekening mee is gehouden.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie: Voordeel lasten €52.000 / Nadeel baten €27.000
Het voordeel van uiteindelijk €25.000 wordt met name verklaard door het voordeel op het budget vluchtelingen (+€21.000). Per 01-07-2020 zou de Wet Inburgering in werking treden (is nu gewijzigd naar 01/01/2022). Zowel de incidentele bijdrage in de invoeringskosten als de structurele bijdrage in de uitvoeringskosten wordt verstrekt via een integratie-uitkering. De benodigde middelen voor de kosten van inburgeringsvoorzieningen worden verstrekt via een specifieke uitkering van het ministerie van SZW. Het bedrag dat gemeenten in 2020 ontvangen betreft de incidentele bijdrage in de invoeringskosten.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO): Nadeel lasten €83.000/ Nadeel baten €5.000
Het nadeel van €83.000 wordt veroorzaakt door onder andere hogere uitgaven aan Wmo-hulpmiddelen (€64.000) en aan Maatwerkvervoer (€15.000). Daarnaast zijn er meer uitgaven geweest aan WMO woonvoorzieningen (€25.000)
Taakveld 6.71 Maatwerkvoorziening 18+: Nadeel lasten €114.000 / Nadeel baten €45.000
Nadeel wordt hoofdzakelijk als volgt verklaard:
- WMO huishoudelijk hulp nadeel van €25.000. Oorzaak hogere tarieven en meer gebruik van de regeling.
- WMO begeleiding €-114.000. In de IBB 2020 in het najaar van 2020 is de begroting voor het onderdeel WMO begeleiding met €331.927 ten gunste van de begroting bijgesteld. Achteraf gezien had het voordeel €217.500 moeten zijn. Hierdoor is een nu tekort ontstaan van €114.000 in de jaarstukken. Naast dit tekort is er een voordeel op het PGB WMO begeleidingsbudget.
- Eigen bijdrage maatwerkvrz opvang WMO €-45.000. Door de invoering van het abonnementstarief (wettelijke wijziging) per 1 januari 2019 worden er structureel minder inkomsten aan eigen bijdragen Wmo ontvangen. De begroting 2020 is hier incidenteel op aangepast. Bij de IBB 2020 is er reeds een bijstelling van €-85.000,- ten laste van de begroting gedaan. Achteraf gezien had de bijstelling €-130.000 moeten zijn.
Taakveld 6.72 Maatwerkvoorziening 18-: Nadeel lasten €340.000/ Voordeel baten €6.000
Er is sprake van een toenemende vraag voor jeugdhulp waardoor de uitgaven €340.000 hoger zijn geweest dan begroot. Het is een open einde regeling, wat betekent dat als jeugdigen hulp nodig hebben gemeenten verplicht zijn dat te verstrekken. Deze toename is een landelijke trend.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid: Voordeel lasten €48.000
Het voordeel wordt verklaard door 2 onderdelen, te weten:
- Budget uitvoering Wvggz, +€25.000. Het voordeel bestaat enerzijds uit incidenteel verkregen middelen in 2020 voor de aanpak van dak- en thuisloosheid (+€18.000) en het voordeel op de structurele middelen voor de uitvoering van de Wvggz (+€7.000).
- Jeugdgezondheidszorg uniform en maatwerkdeel deel +€18.000. Voordeel wordt met name verklaard door een positieve afwikkelingen over het jaar 2019.