Portefeuillehouder/Bestuurlijk opdrachtgever
Loes van der Meijs

Planning
Startdatum: 01-07-2018
Einddatum: 31-12-2020



Toelichting

G

Kwaliteit

Bij de realisatie van de projecten zijn de uitgangspunten als volgt: (1) het moet bijdragen aan onze excellente dienstverlening, en dus digitaal waar het kan, persoonlijk waar moet, (2) we houden ons aan landelijke wetgeving en normen en (3) in samenwerkingen koppelen en niet kloppelen (informatieoverdracht gaat automatisch en niet handmatig). Bij de analyse en uitvoering zijn interne medewerkers maar ook inwoners/ondernemers betrokken. Het toepassen van de methode klantreizen heeft geleid tot de herinrichting van verschillende processen, waarbij overbodige stappen zijn geschrapt. En soms zijn stappen voor betere dienstverlening juist toegevoegd. Voorbeelden: we geven bij meldingen openbare ruimte nu altijd een terugkoppeling (voorheen gebeurde dat niet standaard). WhatsApp en LinkedIn zijn aan de communicatiekanalen toegevoegd. Bij de aanvragen Evenementen en Vergunningen zijn juist stappen geschrapt. Ook het proces Invorderingen is verder gedigitaliseerd en verbeterd. In dit proces wordt bijvoorbeeld nu eerst een herinnering tot betalen aan inwoners gestuurd voordat een inwoner wordt aangemaand en extra kosten hiervoor betalen. In 2020 lijkt dit een positieve uitwerking te hebben op het aantal betalingen dat voor de stap aanmaning wordt gedaan. Inwoners reageren positief op de verstuurde herinneringen.

Het project is afgerond.

G

Tijd

Het DWD programma is in maart 2020 afgerond. Nog openstaande zaken zijn belegd in de staande organisatie. Ook krijgen zij een plek in het uitvoeringsplan van het Informatiebeleid.