Uitgaven

20,15%
€ 7.911.700
20,15% Complete

Inkomsten

11,38%
€ 4.468.960
11,38% Complete

Saldo

0%
€ -3.442.740

Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat

Uitgaven

20,15%
€ 7.911.700
20,15% Complete

Inkomsten

11,38%
€ 4.468.960
11,38% Complete

Saldo

0%
€ -3.442.740

Korte beschrijving

Terug naar navigatie - Korte beschrijving

Doesburg is woongemeente die door demografische ontwikkelingen, wensen van de bewoners en klimaatverandering continue met veranderingen te maken heeft. Veranderingen die van invloed zijn op o.a. de woningbouwbehoefte, de openbare ruimte en het voorzieningenniveau.  De komende jaren worden gewerkt aan aantrekkelijke en evenwichtige woonlocaties en een voorzieningenniveau die aansluiten bij de huidige en toekomstige behoefte van onze (vergrijzende) inwoners. Ouderen, alsook kwetsbare inwoners met lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen dienen zoveel mogelijk in hun eigen leefomgeving te kunnen blijven wonen en zelfredzaam te zijn. Door het grote ‘gat’ tussen een hoog aantal sociale huurwoningen en dure koopwoningen wordt bij (her)ontwikkeling stevig op het middensegment ingezet. We willen vooral ook woningen realiseren voor starters en jonge gezinnen. 

De komende jaren gaan we ook bepalen hoe wij hier met de openbare ruimte om willen gaan. Een prettige en veilige leefomgeving bevordert een gezonde leefstijl en maakt het mogelijk dat mensen voorzieningen kunnen bereiken en elkaar kunnen ontmoeten. We zorgen dus voor een veilig wegennet en fietsnetwerk, waar niet te hard gereden mag worden, we zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen om te ontmoeten, verblijven en te bewegen. Ook een vitale binnenstad en een toekomstbestendig en betaalbaar voorzieningenniveau zijn essentieel voor de leefbaarheid en financiële gezondheid van de stad. Naast een goede parkeercapaciteit in voor onze bewoners en bedrijven moet ook voorzien zijn in voldoende (centrale) parkeercapaciteit voor de bezoeker. Zowel per auto, per bus als per fiets. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.

Terug naar navigatie - L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.

Terug naar navigatie - L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.

Terug naar navigatie - L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.

Terug naar navigatie - L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.

Terug naar navigatie - L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.

Terug naar navigatie - L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.

Wat gaan we daarvoor doen?

L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.

Terug naar navigatie - L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 BGR 2022 na wijziging Prim. Begr. 2023[2023] Prim. Begr. 2024 [2023] Prim. Begr. 2025 [2023] Prim. Begr. 2026 [2023]
Lasten
0.2 Burgerzaken 289.269 297.813 299.038 297.813 297.813 297.813
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 796.614 819.920 693.756 693.756 693.756 693.756
1.2 Openbare orde en veiligheid 253.082 293.776 277.026 277.026 277.026 277.026
2.1 Verkeer en vervoer 1.658.212 1.680.928 1.248.438 1.390.317 1.603.709 1.603.709
2.2 Parkeren 134.075 167.367 68.841 68.841 68.841 55.655
2.5 Openbaar vervoer 545 1.234 2.056 2.056 2.056 2.056
5.1 Sportbeleid en activering 278.160 261.111 266.111 269.111 274.111 274.111
5.2 Sportaccommodaties 601.115 666.357 672.509 678.509 678.509 678.509
5.6 Media 253.941 243.350 223.350 223.350 223.350 223.350
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.145.324 1.066.565 1.005.466 1.005.466 1.014.466 1.014.466
7.2 Riolering 446.265 560.542 717.955 709.623 697.246 689.532
7.3 Afval 1.237.568 1.234.232 1.234.232 1.234.232 1.234.232 1.234.232
7.4 Milieubeheer 789.182 1.462.817 389.433 389.433 389.433 389.433
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 154.801 143.546 144.383 144.383 144.383 144.383
8.1 Ruimtelijke ordening 368.627 295.927 215.926 231.926 231.926 231.926
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 613.165 0 3.227 3.227 3.227 3.227
8.3 Wonen en bouwen 481.095 830.368 449.953 525.953 570.353 570.353
Totaal Lasten 9.501.040 10.025.853 7.911.700 8.145.022 8.404.437 8.383.537
Baten
0.2 Burgerzaken 137.340 137.081 139.917 139.917 139.917 139.917
0.63 Parkeerbelasting 451.597 541.439 569.226 569.226 569.226 569.226
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 24.305 7.838 7.838 7.838 7.838 7.838
1.2 Openbare orde en veiligheid 21.599 14.648 15.213 15.213 15.213 15.213
2.1 Verkeer en vervoer 1.094.907 42.341 42.965 42.965 42.965 42.965
2.2 Parkeren 60.180 0 0 0 0 0
2.4 Economische havens en waterwegen 0 149 149 149 149 149
5.1 Sportbeleid en activering 42.202 8.334 8.334 8.334 8.334 8.334
5.2 Sportaccommodaties 61.069 66.719 66.719 66.719 66.719 66.719
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 407 133 133 133 133 133
7.2 Riolering 1.118.289 1.229.415 1.302.527 1.302.527 1.302.527 1.302.527
7.3 Afval 1.919.813 1.783.821 1.875.006 1.875.006 1.875.006 1.875.006
7.4 Milieubeheer 157.919 314.984 0 0 0 0
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 74.978 68.781 68.781 68.781 68.781 68.781
8.1 Ruimtelijke ordening 207.689 29.044 847 847 847 847
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 738.334 3.964 3.964 3.964 3.964 3.964
8.3 Wonen en bouwen 444.672 347.448 367.341 367.341 367.341 367.341
Totaal Baten 6.555.298 4.596.139 4.468.960 4.468.960 4.468.960 4.468.960

Toelichting op budgetafwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op budgetafwijkingen

Taakveld 0.63 Parkeerbelasting: hogere baten € 27.787 (voordeel)  
De hogere bate in 2023 volgt uit het vastgestelde technische uitgangspunt bij de Kadernota 2023 om de belastingen met 5,95% te verhogen.

Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer:  lagere lasten € 126.164 (voordeel)  
De lagere last in 2023 betreft vooral een lagere bijdrage aan de "Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM)" . Dit is de bijdrage voor de regionale brandweer zoals opgenomen in de begroting van de VGGM. De kosten na herverdeling zijn voor de gemeente Doesburg lager.

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer:  lagere lasten € 442.490 (voordeel)  
De lagere last in 2023 ontstaat hoofdzakelijk enerzijds door lagere kapitaallasten wegen van € 240.000 en anderzijds door een lagere storting in de voorziening wegen van € 240.000. De lagere kapitaallasten ontstaan door het later gereed komen van wegenprojecten, waaronder de Angerloseweg en het rehabilitatieplan wegen.  De lagere storting in de voorzienig ontstaat omdat bij de jaarrekening 2021 de voorziening wegen is omgezet in een reserve vanwege het ontbreken van een actueel onderhoudsplan. De doorwerking van dit besluit bij de jaarrekening 2021 op de begroting 2022 wordt vastgesteld bij de Integrale begrotingsbijstelling 2022.

Taakveld 2.2 Parkeren:  lagere lasten € 98.526 (voordeel)  
De lagere last in 2023 bestaat vooral uit eenmalige middelen voor een parkeeronderzoek van € 100.000. Bij de besluitvorming rondom de jaarrekening 2021 zijn deze eenmalig voor het jaar 2022 beschikbaar gesteld.

Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie:  lagere lasten € 61.099 (voordeel)
De lagere last in 2023 zijn vooral de eenmalige middelen voor de bestrijding van de Japanse duizendknoop van € 62.000. Deze middelen zijn bij de Integrale begrotingsbijstelling 2021 (IBB) overgeheveld naar 2022. Voor 2023 is bij de integrale afweging een incidenteel bedrag voor 2023 aangevraagd.

Taakveld 7.2 Riolering: hogere lasten € 157.413 (nadeel) / hogere baten € 73.112 (voordeel)
De hogere last in 2023 ontstaat vanwege de verrekening met de rioolvoorziening. De hogere bate in 2023 volgt uit het vastgestelde technische uitgangspunt bij de Kadernota 2023 om de belastingen met 5,95% te verhogen.

Taakveld 7.3 Afval:  hogere baten € 91.185 (voordeel) 
De hogere bate in 2023 volgt uit het vastgestelde technische uitgangspunt bij de Kadernota 2023 om de belastingen met 5,95% te verhogen. De begrote opbrengst voor afvalstoffenheffing is in dit taakveld verhoogd.

Taakveld 7.4 Milieubeheer:  lagere lasten € 758.400 (voordeel) 
De lagere last in 2023 ontstaat door budgetoverhevelingen uit 2021 en eerder. Dit is incidenteel geld. Hierin is o.a. een bedrag van € 200.000 opgenomen voor energie-armoede conform besluitvorming in de jaarrekening 2021.

Taakveld 8.1 Ruimte en leefomgeving:  lagere lasten € 80.001 (voordeel) / lagere baten € 28.197 (nadeel)
De lagere last in 2023 betreft voor € 114.000 de eenmalige middelen in 2022 voor Centrum Beinum en de Halve Maanweg. Deze middelen zijn bij de besluitvorming rondom de Jaarrekening 2021 overgeheveld naar 2022.  Voor het Centrum Beinum is  bij de Integrale begrotingsbijstelling 2021 (IBB) eerder al € 40.000 overgeheveld naar 2022.  De bijdrage aan de Groen Metropool is in 2023 € 49.000 hoger dan in 2022. Het nadeel op de baten ontstaat doordat in 2022 een subsidie is ontvangen voor het centrum Beinum.

Taakveld 8.3 Wonen en bouwen:  lagere lasten € 380.415 (voordeel) 
De lagere last in 2023 betreft voor € 260.000 de implementatie van de omgevingswet.  Deze middelen zijn bij de Integrale begrotingsbijstelling 2021 (IBB) overgeheveld naar 2022. De overige lagere last ad € 120.415 ontstaat door overhevelingen van kredieten voor de Vitale binnenstad naar 2023 en 2024, waardoor de kapitaallasten later gerealiseerd worden. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Voor het toelichten van de maatschappelijke effecten in de begroting zijn gemeenten verplicht om de effecten van beleid toe te lichten aan de hand van een op Rijksniveau vastgestelde set aan beleidsindicatoren. In dit boekwerk zijn deze verplichte indicatoren opgenomen in de bijlage "beleidsindicatoren in perspectief". Door de indicatoren (en daarmee de ontwikkeling ervan) op deze wijze te presenteren, ontstaat er een overzichtelijk beeld van de cijfers. Het doel van deze indicatoren is dat de beleidsresultaten van de gemeenten onderling vergelijkbaarder worden.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een totaallijst met partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen. De verbonden partijen die bijdragen aan de doelstellingen van het programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat worden hieronder toegelicht.

Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden

Het publieke belang
Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden is in 2002 ontstaan door een fusie van Hulpverlening Arnhem en omstreken en de Regionale brandweer en de GGD West-Veluwe/Vallei. De gemeenschappelijke regeling verzorgt voor 16 gemeenten in de regio Midden Gelderland de regionale brandweer, ambulancezorg en volksgezondheid/GGD.

Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2023.

Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.

Ontwikkelingen en risico's
- De meerjarige effecten van het COVID-19 virus op de reguliere dienstverlening. Op dit moment worden onderkend preventie ten aanzien van kwetsbare groepen, advisering
van hygiënemaatregelen, versterking infectieziektebestrijding, terug op niveau van reguliere diensten voor derden zoals reizigersvaccinaties en binden van medewerkers
en vrijwilligers aan de organisatie.
- Naar aanleiding van de implementatie van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) is een complexiteit met betrekking tot de positie van de
vrijwilligers ontstaan. Op basis van de huidige wet- en regelgeving is het onderscheid tussen een brandweervrijwilliger en een brandweermedewerker nauwelijks te maken.
Hiermee heeft de invoering van WNRA een groot financieel risico op de betaalbaarheid van het huidige brandweermodel. Landelijk heeft een Denktank een oplossing voor
deze ontstane situatie bedacht in de vorm van taakdifferentiatie. De financiële consequenties van de taakdifferentiatie worden nog nader geanalyseerd.
- Arbeidsontwikkelingen, waaronder een krappe arbeidsmarkt, vergrijzing en vitaliteit.
- Sterk toenemende ICT-lasten als gevolg van verdere digitalisering en plaats onafhankelijk werken. Meerdere (verouderde) systemen dienen op korte termijn
vernieuwd te worden gebracht en toenemende gebruikerswensen gebaseerd op maatschappelijke ontwikkelingen zijn niet passend binnen de huidige ICT-budgetten.
- Door grote druk op (gemeentelijke)financiën en bij andere opdrachtgevers leidt tot continuïteitsrisico’s van niet door gemeentelijke bijdrage gefinancierde activiteiten.

De VGGM is ook verantwoord bij programma 2, in verband met Volksgezondheidszorg. In beide programma’s zijn dezelfde gegevens opgenomen.

Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)

Het publieke belang
Vanaf 1 april 2013 is Omgevingsdienst Regio Arnhem de uitvoeringsorganisatie voor meerdere VTH-taken van provincie Gelderland en gemeenten in de regio.  Ook is de omgevingsdienst voor deze overheden het aanspreekpunt voor bouw- en milieuvraagstukken.  Alle gemeenten binnen Gelderland hebben besloten om in totaal zeven omgevingsdiensten op te richten. Samen vormen zij het stelsel van Gelderse omgevingsdiensten.  Deze omgevingsdiensten verzorgen  namens gemeenten en provincie milieutaken op het gebied van vergunningverlening , toezicht en handhaving. Omgevingsdienst Regio Arnhem is een van deze zeven omgevingsdiensten; Doesburg is samen met de gemeenten Arnhem, Lingewaard, Duiven, Westervoort, Rijnwaarden, Renkum , Overbetuwe, Rozendaal, Zevenaar en de Provincie Gelderland  een van de partners van de Omgevingsdienst regio Arnhem.

Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2023. 

Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.  Hierbij wordt aangetekend dat het vanuit Doesburg de bedoeling is om niet alleen de huidige taken op het gebied van milieu maar ook nog taken op het gebied van bouwen te mandateren aan de
ODRA.  We doen dit om de kwetsbaarheid van de gemeentelijke organisatie te verminderen.  De gemeente Doesburg zal daarvoor in 2023 dan wel moeten betalen.  In onderstaande bijdrage is dit niet opgenomen. 

Ontwikkelingen en risico's 
De inwerkingtreding van de Omgevingswet  wordt als risico beschouwd. Verder is het afwachten hoe de markt zich ontwikkelt n.a.v. de stikstof en PFAS problematiek en tot slot zijn de effecten van de corona crisis nu nog niet te overzien.

Groene metropool regio Arnhem - Nijmegen

Het publieke belang
Het gemeenschappelijk orgaan is een samenwerkingsverband dat de belangen behartigt van een deelnemende gemeenten in de regio. Dit kunnen individuele belangen zijn, maar ook regionale. Daarnaast voeren zij gemeenschappelijke taken uit voor de gemeenten in de regio.

Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2023.

Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.

Euregio Rhijn-Waal

Het openbaar belang
De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De euregio Rijn- Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2023.

Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten

Circulus-Berkel B.V.

Het publieke belang
Circulus-Berkel  verzorgt het afvalbeheer en verricht diensten in de openbare ruimte voor acht klantgemeenten, die ook aandeelhouder zijn. Het werkgebied van Circulus-Berkel bestaat uit de gemeenten Apeldoorn, Bronckhorst, Brummen, Deventer, Doesburg, Epe, Lochem, Zutphen en Voorst. Uitgangspunt bij hun activiteiten; individuele afspraken met gemeenten, met als gezamenlijk doel een duurzaam leefomgeving. Circulus-Berkel is in 2015 formeel gefuseerd uit Berkel Milieu N.V. en Circulus B.V.. Daarvoor werkten deze twee bedrijven al zeer nauw met elkaar samen en was er al sprake van een personele fusie en een gezamenlijke directie.

Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2023.

Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten

Ontwikkelingen en risico's 
Circulus Berkel heeft een solvabiliteitsratio van ruim 25%, dit betekent dat zij beschikken over voldoende eigen vermogen om mogelijke tegenvallers op te vangen.

Verbonden partij Bijdrage 2023 Percentage deelneming Eigen vermogen vreemd vermogen Exploitatie-resultaat verslagjaar
Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden 934.000 1,70% 9.615.000 63.229.000 1.730.000 2021
Omgevingsdienst Regio Arnhem 145.000 4,00% 1.014.500 4.756.400 82.100 2021
Groene Metropool Arnhem-Nijmegen 93.000 1,60% 331.012 1.364.396 331.000 2021
Euregio Rhijn-Waal 3.175 n.v.t. 1.750.313 3.337.598 -12.346 2021
Circulus-Berkel BV 257 aandelen 2,44% 16.142.268 37.406.372 1.469.343 2021