-
Blz. 1
Programmabegroting 2023-2026
-
Blz. 2
Begroting 2023-2026
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Programma 1 Evenwichtig en leeftijdsbestendig woon- en vestigingsklimaat
-
Blz. 5
Korte beschrijving
-
Blz. 6
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 7
L 1.1 Doesburg moet aantrekkelijk blijven voor jongeren, starters en gezinnen. We willen meer betaalbare koop- en huurwoningen met name voor deze doelgroepen.
-
Blz. 8
M 1.1 We realiseren 200 extra woningen.
-
Blz. 9
M 1.1 We realiseren mogelijkheden voor innovatieve nieuwe woonvormen.
-
Blz. 10
M 1.1 We stellen een woningbouwstrategie per wijk op.
-
Blz. 11
L 1.2 De verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. We willen in het verlengde hiervan daar waar dat mogelijk is binnen de bebouwde kom een maximale snelheid ingevoerd zien van 30 kilometer per uur.
-
Blz. 12
M 1.2 We creëren veiligere oversteekplaatsen.
-
Blz. 13
M 1.2 We komen met een inventarisatie van de wegencategoriën.
-
Blz. 14
M 1.2 We komen met een verkleerscirculatieplan.
-
Blz. 15
L 1.3 We willen een uitbreiding van het aantal beschikbare parkeerplaatsen en we willen ook hiervoor de mogelijkheden nader onderzocht hebben.
-
Blz. 16
M 1.3 We doen onderzoek naar de haalbaarheid van het realiseren van een (kostendekkende) gecentraliseerde parkeervoorziening(en) voor bezoekers van onze binnenstad.
-
Blz. 17
M 1.3 We gaan kijken naar additionele parkeermogelijkheden buiten de singels voor zowel permanent als tijdelijk gebruik bij evenementen.
-
Blz. 18
M 1.3 We gaan nadrukkelijk kijken naar de mogelijkheden tot ondergronds en/of meerlaags parkeren eventueel in combinatie met het bouwen van woningen.
-
Blz. 19
L 1.4 We willen een kwaliteitsimpuls van het groen en de openbare ruimte in de wijken.
-
Blz. 20
M 1.4 We gaan bevorderen dat inwoners zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen wijk en dat wijkbewoners bijvoorbeeld zelf het groenonderhoud voor hun rekening nemen.
-
Blz. 21
M 1.4 We zorgen ervoor dat iedere wijk een toegankelijke ontmoetingsruimte in de buitenruimte heeft waar bewoners kunnen samenkomen. Een plek die uitnodigt tot ontmoeten, verbljven en bewegen.
-
Blz. 22
L 1.5 We willen nog dit jaar (2023) de financiële, juridische en ruimtelijke haalbaarheid onderzocht zien om de sporthal Beumerskamp in een multifunctionele vorm toe te voegen aan het zwembad.
-
Blz. 23
M 1.5 We schakelen een externe deskundige in om het onderzoek (zwembad/sporthal) te doen en ons te voorzien van verdere advisering voor besluitvorming.
-
Blz. 24
L 1.6 De speeltuinen in Doesburg verdienen de aankomende jaren meer aandacht en we willen dat speeltuinen versneld worden opgewaardeerd in het verlengde van het eerder vastgestelde beleidsplan spelen en bewegen.
-
Blz. 25
M 1.6 We geven uitvoering aan het eerder vastgestelde beleidsplan "Spelen en bewegen" door middel van het opwaarderen van de speeltuinen.
-
Blz. 26
L 1.7 De energietransitie is ook in onze gemeente een belangrijk thema. We willen nadrukkelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen en initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk ondersteunen en faciliteren.
-
Blz. 27
M 1.7 We geven uitvoering aan het al vastgestelde projectplan "Doesburg Energieneutraal 2030" met de daarin opgenomen werklijnen.
-
Blz. 28
M 1.7 We stellen een klimaatadaptatiestrategie vast voor de openbare ruimte en particuliere tuinen.
-
Blz. 29
Wat mag het kosten?
-
Blz. 30
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 31
Beleidsindicatoren
-
Blz. 32
Verbonden partijen
-
Blz. 33
Programma 2 Verbindende en versterkende sociale aanpak
-
Blz. 34
Korte beschrijving
-
Blz. 35
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 36
L 2.1 We werken voortvarend aan de "Notitie Koers verleggen" en de daarin vastgelegde actielijnen, waarbij koersverlegging, preventie, ontschotting, gebruikmaking van de kracht van de samenleving en inclusie belangrijke uitgangspunten zijn.
-
Blz. 37
M 2.1 Inventariseren en ordenen van voorliggende initiatieven ter bestrijding armoede.
-
Blz. 38
M 2.1 We blijven inzetten op preventie en vroegsignalering.
-
Blz. 39
M 2.1 We gaan de sociale basis versterken.
-
Blz. 40
M 2.1 We stimuleren positieve gezondheid.
-
Blz. 41
M 2.1 We zorgen voor bestaanszekerheid.
-
Blz. 42
L 2.2 Eenzaamheid is een groeiend probleem en moet ook in Doesburg stevig worden aangepakt.
-
Blz. 43
M 2.2 Onderzoek naar versterken bestaande ontmoettingsplekken en mogelijkheden Dagbesteding als algemene voorziening.
-
Blz. 44
M 2.2 We organiseren een conferentie met inwoners en deskundigen over eenzaamheid.
-
Blz. 45
L 2.3 Wij willen dat vrijwilligers goed worden ondersteund en dat verenigingen beter bij elkaar worden gebracht. We willen de bestaande vrijwilligerssteunpunten beter ondersteunen en opwaarderen en een centraal informatiepunt inrichten.
-
Blz. 46
M 2.3 Het opstellen van een uitvoeringsplan stimulering vrijwilligersinzet en versterking vrijwilligerspunt
-
Blz. 47
L 2.4 Iedereen kan meedoen. Op maat gemaakt werk ook voor mensen die in de bijstand zitten kan een goed middel zijn om mensen te activeren en meer zingeving aan hun leven te geven. We willen een positieve en meer creatieve invulling.
-
Blz. 48
M 2.4 Meer inwoners hebben passende dagbesteding qua arbeidsmatige-, maatschappelijke- of sociale inzet (tegenprestatie).
-
Blz. 49
M 2.4 Opstarten van DWOB (Doesburgs Werk- en Ontwikkel Bedrijf).
-
Blz. 50
M 2.4 We werken bij interne vacatures actief aan inclusie en regelen waar nodig goede begeleiding.
-
Blz. 51
L 2.5 We willen graag dat meerjarige contracten afgesloten worden met maatschappelijke organisaties. Dit bevordert de continuïteit.
-
Blz. 52
M 2.5 We brengen in kaart welke kortdurende contracten we hebben en we bezien of we deze contracten een meerjarig karakter kunnen geven.
-
Blz. 53
L 2.6 We willen voldoende studiewerkplekken voor studenten. We willen voldoende flexibele studieplekken realiseren waar iedereen terecht kan, bijvoorbeeld op het stadhuis.
-
Blz. 54
M 2.6 We realiseren 4 studieplekken.
-
Blz. 55
Wat mag het kosten?
-
Blz. 56
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 57
Beleidsindicatoren
-
Blz. 58
Verbonden partijen
-
Blz. 59
Programma 3 Kwaliteitstoerisme en toegankelijke natuurrecreatie
-
Blz. 60
Korte beschrijving
-
Blz. 61
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 62
L 3.1 We willen een bruisende, levendige Binnenstad en we willen in dit kader dat de bestaande evenementen worden behouden en optimaal vanuit de gemeente worden ondersteund.
-
Blz. 63
M 3.1 Toeristen betalen mee aan de voorzieningen.
-
Blz. 64
M 3.1 We realiseren een goede ondersteuning voor de vrijwilligers die zich inzetten op toeristisch vlak.
-
Blz. 65
M 3.1 We stellen een toeristische visie 2023 - 2028 op.
-
Blz. 66
M 3.1 We stellen een uitvoeringsprogramma vanuit de toeristische visie op.
-
Blz. 67
M 3.1 We verbeteren de bewegwijzering voor toeristen.
-
Blz. 68
L 3.2 Om een goed ondernemersklimaat te stimuleren, bedrijven te behouden en leegstand te voorkomen zal er actiever worden ingezet op acquisitie en een ondersteunende rol vanuit de gemeente.
-
Blz. 69
M 3.2 We komen met een voorstel voor de opvolging van de SCBD.
-
Blz. 70
M 3.2 We maken de inzet van een retailmakelaar mogelijk.
-
Blz. 71
M 3.2 We stellen een economische visie op.
-
Blz. 72
L 3.3 De VVV dient in Doesburg te worden behouden en vanuit de gemeente te worden ondersteund.
-
Blz. 73
M 3.3 De rol en de ondersteuning van de VVV betrekken we bij het opstellen van de toeristische visie.
-
Blz. 74
Wat mag het kosten?
-
Blz. 75
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 76
Beleidsindicatoren
-
Blz. 77
Verbonden partijen
-
Blz. 78
Programma 4 Bestuur en organisatie
-
Blz. 79
Korte beschrijving
-
Blz. 80
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 81
L 4.1 We willen de bestuurlijke zelfstandigheid van Doesburg behouden.
-
Blz. 82
M 4.1 We gaan vol inzetten op de realisering van onze toekomstvisie.
-
Blz. 83
L 4.2 We brengen de basis op orde.
-
Blz. 84
M 4.2 Er komt een meerjaren begroting van I&A.
-
Blz. 85
M 4.2 We maken een planning voor de versaasing en het verbeteren van de veiligheid en bijbehorende kosten inzichtelijk.
-
Blz. 86
M 4.2 We verhogen het opleidingsbudget en begeleidingsbudget.
-
Blz. 87
M 4.2 We verminderen de kwetsbaarheid van de organisatie door het aanstellen van een projectleider om het gastheer model vorm te geven.
-
Blz. 88
L 4.3 We willen een adequate ambtelijke huisvesting realiseren gekoppeld aan de toekomstplannen voor de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
-
Blz. 89
M 4.3 We zorgen voor besluitvorming en over adequate huisvesting voor het ambtelijke apparaat en de realisatie ervan.
-
Blz. 90
L 4.4 We willen ruimte binnen de bestaande begroting creëren.
-
Blz. 91
M 4.4 Om ruimte binnen de bestaande begroting te creëren gaan we de inkomsten- en uitgavenkant doorlichten, mede in relatie tot de toekomstvisie.
-
Blz. 92
M 4.4 We brengen onze verplichte en autonome begrotingsposten concreter in beeld.
-
Blz. 93
M 4.4 We zorgen voor een materieel sluitende (meerjaren)begroting.
-
Blz. 94
L 4.5 We willen kritisch kijken naar ons voorzieningenniveau in relatie tot onze toekomstvisie. Er zullen scherpere keuzes gemaakt moeten worden in welke voorzieningen wel passen en welke niet.
-
Blz. 95
M 4.5 Geactualiseerde subsidieverordening met passages over maatschappelijke doelen.
-
Blz. 96
M 4.5 Onderzoek over welke voorzieningen tot het basisvoorzieningenniveau binnen onze gemeente behoren en welke door de voorzieningen in de regio vervuld worden.
-
Blz. 97
M 4.5 We gaan het jeugd- en jongerenwerk volgens de huidige inzichten vormgegeven, waarbij bekeken zal worden of een zelfstandig jongerencentrum nog bij deze vraag past. We willen kijken naar een beter alternatief.
-
Blz. 98
M 4.5 We willen analoog aan het recycleplein kijken of onze voorzieningen regionaal beter kunnen worden benut, waardoor wellicht ook financiële voordelen ontstaan voor de exploitatie ervan.
-
Blz. 99
L 4.6 We willen de inwoners en bedrijven en maatschappelijke organisaties meer dan voorheen een stevige positie geven in de beleidsontwikkeling en uitvoering.
-
Blz. 100
M 4.6 We gaan opgavegericht werken.
-
Blz. 101
M 4.6 We maken een beleidskader gebaseerd op de participatieladder.
-
Blz. 102
M 4.6 We ontwikkelen het werken via participatieve trajecten door.
-
Blz. 103
Wat mag het kosten?
-
Blz. 104
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 105
Beleidsindicatoren
-
Blz. 106
Verbonden partijen
-
Blz. 107
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 108
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 109
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 110
Toelichting op budgetafwijkingen
-
Blz. 111
Welkom
-
Blz. 112
Voorwoord
-
Blz. 113
Voorwoord
-
Blz. 114
Inleiding
-
Blz. 115
Inleiding
-
Blz. 116
Het programmaplan
-
Blz. 117
De paragrafen
-
Blz. 118
Financiële begroting
-
Blz. 119
BBV beleidsindicatoren
-
Blz. 120
Financiële samenvatting primaire begroting
-
Blz. 121
Financiële samenvatting
-
Blz. 122
Eindresultaat primaire begroting 2023-2026
-
Blz. 123
Algemene reserve
-
Blz. 124
Financiële samenvatting primaire begroting
-
Blz. 125
Toelichting eerste wijziging begroting 2023-2026
-
Blz. 126
Doorrekening begrotingsvoorstellen
-
Blz. 127
Toelichting eerste wijziging begroting 2023-2026
-
Blz. 128
Formeel saldo primitieve begroting 2023-2026
-
Blz. 129
Financieel perspectief incusief de eerste wijziging 2023-2026
-
Blz. 130
Bestuurlijke structuur
-
Blz. 131
Bestuurlijke structuur
-
Blz. 132
Paragrafen
-
Blz. 133
Paragraaf A - Lokale heffingen
-
Blz. 134
Paragraaf A | Lokale heffingen
-
Blz. 135
Algemeen
-
Blz. 136
Kostendekkendheid
-
Blz. 137
Lokale lastendruk
-
Blz. 138
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 139
Opbrengsten
-
Blz. 140
Ontwikkeling tarief
-
Blz. 141
Paragraaf B - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 142
Paragraaf B | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 143
Inventarisatie van de risico's
-
Blz. 144
Verbonden partijen
-
Blz. 145
Bouwgrondexploitatie
-
Blz. 146
Financiële kwalificatie risico's
-
Blz. 147
Berekening weerstandsvermogen
-
Blz. 148
Kengetallen
-
Blz. 149
Paragraaf C - Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 150
Paragraaf C | Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 151
Paragraaf D - Financiering
-
Blz. 152
Paragraaf D | Financiering
-
Blz. 153
Financieringssaldo
-
Blz. 154
Renterisiconorm
-
Blz. 155
Leningen en garanties
-
Blz. 156
Uitzettingen
-
Blz. 157
Valutarisico en koers- en kredietrisico
-
Blz. 158
Beleidsvoornemens tav de financieringsportefeuille
-
Blz. 159
Rente
-
Blz. 160
Renteresultaat
-
Blz. 161
Langlopende leningen
-
Blz. 162
Paragraaf E - Bedrijfsvoering
-
Blz. 163
Paragraaf E | Bedrijfsvoering
-
Blz. 164
Paragraaf F - Verbonden partijen
-
Blz. 165
Paragraaf F | Verbonden partijen
-
Blz. 166
Paragraaf G - Grondbeleid
-
Blz. 167
Paragraaf G | Grondbeleid
-
Blz. 168
Financiële begroting
-
Blz. 169
Overzicht lasten en baten en toelichting
-
Blz. 170
Overzicht lasten en baten en toelichting
-
Blz. 171
Gehanteerde algemene technische uitgangspunten
-
Blz. 172
Algemene technische uitgangspunten
-
Blz. 173
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 174
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 175
Overige financiële onderwerpen
-
Blz. 176
EMU saldo
-
Blz. 177
Investeringsagenda en balansprognose
-
Blz. 178
Investeringsagenda
-
Blz. 179
Balansprognose
-
Blz. 180
Bijlagen
-
Blz. 181
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 182
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 183
Beleidsindicatoren in perspectief
-
Blz. 184
Waarstaatjegemeente.nl
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap