Dit programma bevat in essentie de drie hoofdstromen in het Sociaal Domein, te weten: Jeugdzorg, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Participatie (Werk & Inkomen) met daaraan gekoppeld de reguliere beleidsterreinen onderwijs en -huisvesting, ouderen, vluchtelingen en gezondheidszorg.
Uitgaven
54,55%€ -18.104
x € 1.000Inkomsten
15,01%€ 4.982
x € 1.000Saldo
€ -13.121
x € 1.000Programma 4 Zorg in Doesburg
Uitgaven
54,55%€ -18.104
x € 1.000Inkomsten
15,01%€ 4.982
x € 1.000Saldo
€ -13.121
x € 1.000Wat willen we bereiken?
4.01 Integrale dienstverlening en het beleid verfijnen en verbeteren.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.02 Optimaal inzetten op preventief jeugdbeleid. Preventieve voorzieningen jeugd dienen goed aan te sluiten op de gedecentraliseerde taken van het sociale domein.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.03 We stimuleren aanpassingen en verbeteringen van de zorg binnen het beschikbare veranderbudget.
We hebben daarbij continu aandacht voor de effectiviteit en de doelmatigheid van initiatieven. Het veranderbudget is 2% van de Wmo en jeugdgelden die we ontvangen via het gemeentefonds in het kader van de grote decentralisaties, onderverdeeld in 1,5% voor lokale en 0,5% voor regionale initiatieven. De inzet van het veranderbudget doen we via raadsvoorstellen.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.04 We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers zo optimaal mogelijk.
We zijn trots op onze mantelzorgers en vrijwilligers en wij willen deze mensen goed ondersteunen.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.05 Eenzaamheid met name van ouderen tegengaan.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.06 Bevorderen gezonde leefstijl.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.07 Zorgen voor een toename van uitstroom naar werk.
Wat gaan we daarvoor doen?
4.08 Optimaal inzetten op preventief beleid in het kader van de participatiewet.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat gaat het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | BGR 2019 na wijziging | Primitieve begroting 2020 (2020) | Primitieve begroting 2021 (2020) | Primitieve begroting 2022 (2020) | Primitieve begroting 2023 (2020) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
4.1 Openbaar basisonderwijs | 22 | 20 | 21 | 21 | 21 | 21 | |
4.2 Onderwijshuisvesting | 133 | 236 | 211 | 213 | 214 | 215 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 759 | 904 | 915 | 905 | 905 | 905 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 1.052 | 1.165 | 1.197 | 1.197 | 1.197 | 1.176 | |
6.2 Wijkteams | 692 | 664 | 682 | 672 | 672 | 672 | |
6.3 Inkomensregelingen | 5.522 | 6.547 | 5.742 | 5.742 | 5.742 | 5.742 | |
6.4 Begeleide participatie | 2.396 | 1.799 | 1.697 | 1.558 | 1.416 | 1.279 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 973 | 982 | 1.023 | 1.054 | 1.054 | 1.054 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 533 | 447 | 457 | 457 | 457 | 457 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 2.569 | 2.773 | 2.821 | 2.808 | 2.808 | 2.808 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 3.528 | 2.394 | 2.869 | 2.897 | 2.897 | 2.897 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 56 | 59 | 62 | 62 | 62 | 62 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 42 | 411 | 22 | 22 | 22 | 22 | |
7.1 Volksgezondheid | 286 | 390 | 385 | 385 | 385 | 385 | |
Totaal Lasten | 18.563 | 18.791 | 18.104 | 17.993 | 17.853 | 17.696 | |
Baten | |||||||
4.2 Onderwijshuisvesting | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 215 | 337 | 326 | 326 | 326 | 326 | |
6.3 Inkomensregelingen | 4.578 | 5.091 | 4.244 | 4.244 | 4.244 | 4.244 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 177 | 171 | 175 | 175 | 175 | 175 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 71 | 50 | 51 | 51 | 51 | 51 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 131 | 182 | 186 | 186 | 186 | 186 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 74 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 5.240 | 5.831 | 4.982 | 4.982 | 4.982 | 4.982 | |
Resultaat | -13.323 | -12.961 | -13.121 | -13.010 | -12.870 | -12.713 |
Toelichting op budgetafwijkingen
Taakveld 6.1 Samenkrachten en burgerparticipatie: Lasten €32.000 (Stijging)
Deze toename van de lasten in de primaire begroting 2020 ten opzichte van de gewijzigde begroting 2019 wordt veroorzaakt door reguliere indexering van uitgavenbudgetten.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: Lasten €805.000 (Daling) en Baten €847.000 (Daling)
De afwijkingen in 2020 ten opzichte van de bijgestelde raming 2019 wordt bij dit taakveld met name veroorzaakt door reëler ramen. De kosten van de inkomensregelingen (ABW, IOAW, IOAZ en de BBZ) zijn lager geraamd op basis van de lagere werkelijke uitgaven over 2018. De daarop betrekking hebbende rijksvergoedingen (BUIG en BBZ) is hierop afgestemd. De vastgestelde systematiek met betrekking tot de bestemmingsreserve BUIG (storting €100.000 conform besluitvorming bij programmabegroting 2019-2022) is hierop in deze primaire begroting toegepast.
Taakveld 6.4 Begeleide participatie: Lasten €102.000 (Daling)
De lasten van de voormalige SW-ers laten, conform de begroting 2020 e.v. van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling-WgSW, een trendmatige daling zien. Dit levert gemeentebreed geen voordeel op. Ook integratie-uitkering Participatie via de algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt namelijk afgebouwd. Het effect hiervan is meegenomen bij de totale raming van de algemene uitkering uit het gemeentefonds bij het onderdeel Overzicht algemeen dekkingsmiddelen.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie: Lasten €41.000 (Stijging)
In de begroting is rekening gehouden met reguliere budgetontwikkelingen, met name bij re-integratietrajecten. Dit geeft op dit onderdeel binnen het taakveld 6.5 in 2020 een nadeel te zien van €32.000 ten opzichte van 2019.
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+: Lasten €48.000 (Stijging)
Deze toename van de lasten in de primaire begroting 2020 ten opzichte van de gewijzigde begroting 2019 wordt per saldo veroorzaakt door reguliere indexering van uitgavenbudgetten. Binnen het taakveld zijn de budgetonderdelen reëler geraamd op grond van ervaringscijfers uit 2018. De persoonsgebonden budgetten voor de WMO zijn afgeraamd en de zorg-in-natura budgetten inzake de WMO zijn (met de corresponderende bedragen) bijgeraamd.
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: Lasten €475.000 (Stijging) i.c.m. Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18-: Lasten €389.000 (Daling)
De toename van de lasten in de primaire begroting 2020 op Taakveld 6.82 Maatwerkdienstverlening 18- ten opzichte van de gewijzigde begroting 2019 wordt per saldo veroorzaakt door reguliere indexering van uitgavenbudgetten. Binnen het taakveld zijn de budgetonderdelen reëler geraamd op grond van ervaringscijfers uit 2018. De persoonsgebonden budgetten voor de Jeugd zijn afgeraamd en de zorg-in-natura budgetten inzake de Jeugd zijn (met de corresponderende bedragen) bijgeraamd.
Het uitgavenbudget op Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- (Jeugdzorgbudget) is reëel geraamd op basis van ervaringscijfers uit voorgaande jaren. Omdat het budget op dit taakveld een communicerend vat vormt met het uitgavenbudget op Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- en dit budget in 2018 een overschrijding liet zien, is dit ook budgetneutraal overgeheveld naar Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-.
Beleidsindicatoren
Met de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) van 5 maart 2016 zijn provincies en gemeenten voortaan gehouden om in de programma’s in de begroting en in de het jaarverslag, de maatschappelijke effecten die met de verschillende programma’s worden beoogd of gerealiseerd, toe te lichten aan de hand van beleidsindicatoren. Deze indicatoren dragen bij om de begroting en jaarverslagen beleidsmatiger te maken, zodat staten- en raadsleden op de belangrijke momenten in een beleidscyclus zich een beeld kunnen vormen over behaalde beleidsresultaten en te behalen beleidsresultaten. Hieronder vindt u de beleidsindicatoren behorende bij programma 4.
Indicator en beschrijving |
Periode |
Waarde |
Absoluut verzuim |
2017 |
1,21 |
Relatief verzuim |
2018 |
40,99 |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) |
2018 |
1,4 |
Banen |
2018 |
521,2 |
Jongeren met een delict voor de rechter |
2015 |
0,54 |
Kinderen in armoede |
2015 |
7,24 |
Netto arbeidsparticipatie |
2018 |
62.7 |
Werkloze jongeren |
2015 |
2,16 |
Personen met een bijstandsuitkering |
2017 |
47,5 |
Personen met een lopend re-integratietraject |
2017 |
37,7 |
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdhulp |
2017 |
11,6 |
Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdbescherming |
2017 |
1,2 |
Jongeren (t/m 23 jaar) met jeugdreclassering |
2017 |
0,7 |
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO |
2017 |
59 |
Verbonden partijen
In de paragraaf Verbonden partijen vindt u een totaallijst met partijen waarmee Doesburg banden is aangegaan ter behartiging van bepaalde publieke belangen. De verbonden partijen die bijdragen aan de doelstellingen van het programma Zorg in Doesburg worden hieronder toegelicht.
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden
Het publieke belang
Veiligheid- en Gezondheidsregio Gelderland Midden is in 2002 ontstaan door een fusie van Hulpverlening Arnhem en omstreken en de Regionale brandweer en de GGD West-Veluwe/Vallei. De gemeenschappelijke regeling verzorgt voor 16 gemeenten in de regio Midden Gelderland de regionale brandweer, ambulancezorg en volksgezondheid/GGD.
Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Er worden geen veranderingen verwacht gedurende het begrotingsjaar 2020
Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.
De VGGM is ook verantwoord bij programma 1, in verband met de regionale brandweer. In beide programma’s zijn dezelfde gegevens opgenomen.
Presikhaaf Bedrijven (in liquidatie)
Het publieke belang
Dit is een gemeenschappelijke regeling die in de regio Midden Gelderland mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hulp bood bij het verkrijgen van een betaalde baan. Dit kon via een indicatie in het kader van de Wet Sociale Werkvoorziening of door een re-integratietraject. Aan de gemeenschappelijke regeling nemen 10 gemeenten deel. De bedrijfsactiviteiten van Presikhaaf Bedrijven zijn overgedragen aan Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling is in liquidatie.
Veranderingen gedurende begrotingsjaar
De taken zijn overgedragen aan MGR Sociaal Domein, onderdeel WgSW.
Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
De genoemde veranderingen zullen tot wijzigingen / afbouw leiden.
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem/Nijmegen / DRAN
Het openbaar belang
De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkh4eden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer optimale aansluiting heeft op het openbaar/vervoer/netwerk.
Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Geen.
Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.
Het bestaande MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Het openbaar belang
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal-Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Er wordt deelgenomen aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP) en Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW)
Veranderingen gedurende begrotingsjaar
Geen.
Beleidsvoornemens omtrent de verbonden partij
Het bestaande beleid voortzetten.
Gemeenschappelijke regeling |
Bijdrage 2020 |
Percentage deelneming |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Exploitatie resultaat |
Verslagjaar |
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden |
€ 1.030.000 |
1,7% |
€ 7,3 mln |
€ 17,7 mln |
€ 1,4 mln |
2018 |
Presikhaaf Bedrijven (in liquidatie) |
€ 0 |
3,27% |
€ 683.000 |
€ 8,4 mln |
-/- € 105.000 |
2018 |
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN) |
€ 508.942 |
|
€ 0 |
€ 5,3 mln |
€ 81.177 |
2018 |
MGR Sociaal Domein Centraal-Gelderland |
€ 1.935.000 |
|
€ 0 |
€ 1,6 mln |
€ 0 |
2017 |