Taakveld 0.63 Parkeerbelasting: voordeel lasten €0 /nadeel baten €11.000
Doordat er meer is gehandhaafd is t.a.v. de kostensoort 'opbrengst fiscalisering parkeerboetes' de begroting gehaald; het bedrag op de begroting is op dit onderdeel in lijn met de externe advisering hierover in 2014. Ten aanzien van de kostensoort 'opbrengst parkeergelden' is de begroting net niet gehaald; mogelijke oorzaak is dat het bedrag op de begroting op dit onderdeel niet in lijn is met externe advisering hierover in 2014. Vanaf de programmabegroting 2022-2025 zijn de geraamde inkomsten structureel verlaagd.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer voordeel lasten € 21.000 / voordeel Baten € 508.000
De baten voor ondergrondse infrastructuur betreft een niet beïnvloedbaar budget. Op de hoeveelheid aangevraagde instemmingsbesluiten en de omvang van de (daarbij behorende) werkzaamheden heeft de gemeente geen invloed. In 2021 is er echter wel sprake van een groot project van een private partij, die Doesburg van glasvezel voorziet; de verwachting is overigens dat de extra kosten en baten (op langere termijn) min of meer met elkaar in evenwicht zijn (V 149.000). Het verschil in de baten wordt veroorzaakt doordat een onttrekking in de reserve kapitaallasten was begroot en deze niet gerealiseerd is omdat de investering nog niet is afgerond. Daarnaast moet de voorziening wegen vrijvallen i.v.m. het ontbreken van een recent beheerplan.
De rest van het verschil wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen.
Taakveld 2.2 Parkeren nadeel lasten € 57.000 / voordeel Baten € 60.000
Vanuit het rijk is een COVID-bijdrage ontvangen voor toezicht en handhaving. Hierdoor zijn de baten hoger. Daarentegen zijn hierdoor de kosten met een bijna zelfde bedrag ook hoger.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties voordeel lasten €62.000 / nadeel Baten € 5.000
Het voordeel bij sportaccommodaties is te verklaren door een lager energieverbruik als gevolg van corona (v €20.000). De rest van het verschil wordt vooral veroorzaakt doordat contractonderonderhoud/klein onderhoud gedekt is door de onderhoudsvoorziening gebouwen.
Taakveld 5.5 Cultureel erfgoed nadeel lasten € 7.000 / voordeel Baten € 12.000
De kosten voor archeologie zijn te laag geraamd. Onder andere vanwege veel graafwerk in de binnenstad zijn de kosten voor begeleiding opgelopen. Ook de kosten voor het depot zijn gestegen vanwege meer opslag van vondsten. Daarnaast zijn de kosten voor het opstellen van een kerkenvisie hierin opgenomen terwijl daar een bedrag aan decentrale uitkering tegenover staat.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie nadeel lasten € 16.000/baten € 0
Er is meer (groen)afval gestort door groendiensten dan voorzien. Deze stroom is moeilijk te voorspellen. Meestal bevinden afwijkingen binnen de bandbreedte van de budgetten, maar is in 2021 wat meer dan gebruikelijk. De rest van het verschil wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen.
Taakveld 7.2 Riolering voordeel lasten 22.000/baten nadeel 63.000
De uitgaven voor pompen en riolen zijn afhankelijk van de storingen en calamiteiten en kunnen dus behoorlijk fluctueren. In 2021 is op deze post minder uitgegeven dan begroot (V 49.000)
De uitgaven voor lidmaatschappen, contributies en serviceabonnementen zijn te laag geraamd (N 20.000).
De uitgaven voor reiniging en ontstopping kunnen jaarlijks fluctueren. in 2021 is door het toenemende aantal verstoppingen van huis- en kolkaansluitingen en rioolverstoppingen meer geld uitgegeven dan begroot. De beheerkosten zijn aan de lage kant geraamd, maar met het nieuwe watertakenplan dat in 2022 gemaakt wordt zullen de beheer kosten hoger worden begroot (N18.000).
Voor nieuwe watertaken is een inschatting gemaakt voor uit te voeren zaken. Je kunt daarbij denken aan nieuwe activiteiten die voortkomen uit het waterteam Olburgen. Waterteam Olburgen is een samenwerking op het gebied van riolering met Rheden, Bronckhorst en het waterschap. Aangezien deze samenwerking langzaam vorm krijgt is niet het gehele budget gebruikt. (V 17.000)
De rest van het verschil wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen.
Het verschil in inkomsten wordt onder andere veroorzaakt door het jaarlijks bedrag van ca. €10.000 dat van het waterschap Rijn en IJssel wordt ontvangen voor het afvoeren van het afvalwater van de gemeente Zevenaar (Dorp Angerlo) (V10.000). Ook is een niet begrote bijdrage ontvangen voor een stresstest (V €11.000) Daarnaast is de ontvangen rioolheffing beduidend lager dan geraamd (N € 85.000). Dit kan 2 oorzaken hebben:
a - het waterverbruik per perceel/woning is minder dan de door ons ingeschatte 100 m3
b - het werkelijk aantal perceel wat is aangesloten wijkt af van wat is geraamd in de begroting. In de begroting zijn ruim 5400 percelen meegenomen. In 2019 meldt Vitens in de meelift vergoeding dat deze iets meer dan 5000 bedragen.
Taakveld 7.3 Afval nadeel lasten € 70.000/voordeel baten € 112.000)
Er is per saldo een batig saldo van 4,9% van het begrootte bedrag. Dit komt omdat het gebruik van inwoners van Bronckhorst hoger is dan was begroot. Dit heeft zowel gevolgen voor de lastenkant (N € 70.00)) als voor de batenkant (V € 112.000).
Taakveld 7.4 Milieubeleid nadeel lasten € 31.000/voordeel baten € 158.000)
Voor de proeftuin aardgasvrije wijken wordt een bedrag van het rijk ontvangen en worden activiteiten ontplooid om dit te realiseren. Per saldo (baten € 158.000 en lasten € 17.000) is er op product 1251 naast enkele kleinere verschillen, een onderschrijding van €109.000. Dit bedrag moet overgeheveld worden naar 2022.
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria nadeel lasten € 22.000/voordeel baten € 7.000
Op dit taakveld is een overschrijding in de lasten. Momenteel worden de verordening, processen en tarieven verbeterd (N €22.000). De inkomsten door begraafrechten zijn hoger dan vooraf verwacht (V 7.000). Echter, de begraafkosten zijn ook toegenomen in budget 1255 Beheer begraafplaats.